גולדן. אותו אנחנו כבר מכירים



שבוע לקלאסיקו של המכביה
אורי סביר ,14/07/2009

נבחרת ארה"ב הגיעה אמנם בלי שאייר, אבל עם לא מעט פרצופים שכבר מוכרים לחובבי הכדורסל המקומי ועוד כמה שעשויים להיות מוכרים בקרוב. גרונפלד, גלזר ומשפחת פרל ינסו להיכנס לנעליהם של הולמן, שייס ומשפחת בראון במטרה לגבור על האולימפית של ישראל בדרך לזהב.

ג'ף הורוביץ חולם לשחק במכבי כמו אבא לארי. ראיון

מאז ומעולם נחשבה נבחרת הכדורסל האמריקאית למכביה לאחת האטרקציות הגדולות ביותר באירוע. ענקי כדורסל כחברי היכל התהילה כנאט הולמן ודולף שייס הקריבו את חופשת הקיץ למען האולימפיאדה היהודית והדריכו שחקנים שחלקם הקטן הגיעו עם עבר או עתיד ב-NBA (ארני גרונפלד, דני שייס, לני רוזנבלות', ג'ואל קריימר ואפילו לארי בראון) ורובם הגדול חיזק את הליגה המקומית.

מיטב המתאזרחים של הכדורסל הישראלי עשו את צעדיהם הראשונים בארץ הקודש במשחקי המכביה, וחלקם אף הגדילו לעשות ולבשו בהמשך את המדים הלאומיים של הנבחרת. חתן פרס ישראל טל ברודי היה החלוץ וגם אחד היחידים שזכה במדליית הזהב במשחקים גם עם ארה"ב וגם עם ישראל, אבל רשימת ממשיכי דרכו ארוכה וכוללת בין היתר כוכבים כווילי סימס, האווי לאסוף, סטיב צ'ובין, דייויד בלאט, דייויד בלות'נטאל ורבים אחרים.

במכביות הראשונות שלטו האמריקאים בטורניר הכדורסל ביד רמה. כבר במשחקים הראשונים שנערכו בישראל, באמצע המאה הקודמת, מחצה ארה"ב את ישראל 27:65 והחלה ברצף זכיות בזהב שנמשך קרוב לשני עשורים. רק ב-1969 הצליחה ישראל – עם סגל הנבחרת הלאומית שהתכונן לאליפות אירופה – להפתיע את האמריקאים בגמר ולזכות לראשונה במקום הראשון.

בשנים הבאות הפך המפגש בין יהודי "הדוד סם" לבין כדורסלני ארץ הקודש לאחד ממוקדי המשחקים, כאשר פעם ידם של אלו על העליונה ופעם של אלו. שתי הנבחרות העפילו דרך קבע למשחק הגמר, שסיפק דרמות למכביר. הזכורה מכולן הייתה ב-1977, כאשר ווילי סימס קלע סל ניצחון וקבע 91:92 לארה"ב, שהחזירה את התואר לראשונה אחרי שני הפסדים צורבים לישראל במכביות הקודמות.

הפעם מכוונים גבוה
אם בעבר כל דבר פרט לפסגת הפודיום היווה אכזבה עבור ארה"ב, במכביות האחרונות גם מדליה היא כבר לא דבר מובן מאליו. הרב בראון, בעבר מאמנה הראשי של דטרויט פיסטונס וכיום עוזרו של אחיו לארי בשארלוט בובקאטס, התפנה מהלו"ז הצפוף של ה-NBA ולקח על עצמו את משרת המאמן, אבל הסגלים התרוקנו מכוכבים ובשתיים מבין שלוש המכביות האחרונות הודחו האמריקאים כבר בחצי הגמר.

נבחרת הפסים והכוכבים המשיכה לייצר מתאזרחים לליגת העל, אבל בכמויות קטנות הרבה יותר. גם השחקנים שהצליחו להשיג חוזה – מאט מינוף, סקוט גרינמן, דאג גוטליב, ברנט פישר, אריק גינגולד ואחרים – התקשו לתקוע יתד ולהוכיח את עצמם וכמעט בלי יוצא מן הכלל עזבו את ישראל כעבור עונה או שתיים.

במכביה הקרובה, עושה רושם שהתמונה הולכת להשתנות. נבחרת הכדורסל נבחרה אחרי מספר מבחני מיון ומסתמנת כאחת החזקות שהורכבה בשנים האחרונות. ברוס פרל מטנסי, אחד המאמנים הכריזמטיים והצבעוניים ביותר ב-NCAA, החליף את בראון על הקווים ואסף צוות עוזרים מרשים שכולל את האריס אדלר מלה-סאל ודאג גוטליב - שחקן עבר בעצמו במכבי רעננה ובנבחרת ארה"ב האחרונה שזכתה במכביה ב-2001 - המשמש כיום אחד מפרשני המכללות הבכירים של ESPN.

בשורות האמריקאים מספר שחקנים עם עבר בליגה המקומית. טוד גולדן מגיע אחרי עונת רוקי נאה בסגנית האלופה מכבי חיפה ואליו מצטרפים אנדרו פוגל שפתח את העונה בגבעת שמואל וסיים אותה ביוון, ג'ף הורוביץ שהוליך את מכבי אליצור נתניה למקום הראשון בליגה הלאומית לפני שנתיים ושיחק העונה בשבדיה ודאסטין ויליפג, שנרכש בעבר ע"י מכבי ת"א ושיחק בסופו של דבר בראשל"צ.

דן גרונפלד, בנו של נשיא הוושינגטון וויזארדס ארני שזכה בזהב כשחקן במכביה התשיעית, שנופה מהסגל של הניקס שבוע בודד לפני פתיחת העונה הקודמת, יהיה השם המוכר ביותר, אחרי שהוזכר מספר פעמים כמועמד להצטרף להפועל ירושלים בעבר ואליו יצטרפו חבורת שחקני קולג' מבטיחים בדמות דרק גלזר מאריזונה סטייט, סטיבן גרובר מאוניברסיטת בראון, זכריה רוזן מפנסילבניה, דיין דיליגרו מניו המפשייר וסטיבן פרל, בנו של המאמן ברוס שמשחק תחתיו גם בטנסי.

חזקים גם בלי שאייר
עם כל הכבוד לרשימה המכובדת הנ"ל, הכוכב הגדול של ארה"ב ביולי היה אמור להיות ג'ון שאייר, כוכב אוניברסיטת דיוק המפוארת ששלחה כבר 50 שחקנים ל-NBA ו"תרמה" לליגה הקטנה שלנו שניים מהטובים שבזריה אי-פעם, דייויד הנדרסון וג'ינו בנקס. שאייר (1.96 מ') הוזנק לעמדת הגארד המוביל של הדווילס לקראת סוף העונה והוביל אותם לרצף של 10 ניצחונות מתוך 11 משחקים, כאשר ההפסד היחיד נופל בחוץ מול האלופה שבדרך, צפון קרוליינה, במשחק בו קלע 24 נקודות עם החטאה בודדת מכל הטווחים! בדרך הוא גם רשם שיא קריירה של 30 מול ווייק פורסט שדורגה אז שמינית.

מאז השינוי בקו האחורי באמצע העונה השתדרג שאייר לממוצע פנטסטי של 18.6 נקודות למשחק ולמשחקי טורניר הגמר של ה-ACC – הקונפרנס היחיד שעוד הצליח לתת פייט כלשהו לביג איסט האימתני – הוא הגיע בכושר שיא. בכל אחד ממשחקי הנוקאאוט הוא קבר ארבע שלשות, ובמשחק הגמר מול פלורידה סטייט הוביל את כל הקלעים עם 29 נקודות והשלים זכייה כפולה: אליפות המחוז היוקרתי וזכייה בתואר השחקן המצטיין בטורניר. רק כדי לסבר את האוזן, נסביר שמדובר בהישג לו זכו בעבר כוכבים כבוב מקאדו, ג'יימס וורת'י, כריסטיאן לייטנר, קרלוס בוזר, אלטון בראנד, טים דאנקן ורבים וטובים אחרים.

אלא ששאייר החליט לוותר על המכביה, אולי כדי להתכונן טוב יותר לעונת הסיניור שלו בדיוק תחת מייק ששבסקי האגדי והסגל האמריקאי חטף מכה אנושה. גם בלעדיו, נחשבת ארה"ב הפייבוריטית הכמעט-ודאית לסיים ראשונה בבית ב', הכולל את מכסיקו, ארגנטינה, צרפת ורוסיה. עם זאת, במידה והתחזיות המוקדמות יתגשמו, בחצי הגמר כבר יחכה לאמריקאים "דרבי" נגד השכנה קנדה, היחידה שזכתה בזהב במשחקים מלבד ישראל וארה"ב.

אלכס בוגאייף בן ה-32 היה הכוכב הגדול בנבחרת הקנדית שזכתה במפתיע במכביה ה-15, וצפוי להוביל אותה גם הפעם במשחקים. הסנטר המתנשא לגובה 2.10 מ' הוזכר יותר מפעם אחת כמועמד להצטרף לליגה שלנו, אבל בשנים האחרונות מצא לעצמו בית חם ונעים באיטליה, אותו כבר לא יחליף כנראה עד סוף הקריירה. במכביה הרביעית שלו, ולצד ג'ארד מינץ מאוניברסיטת לאפייט (אותה מאמן פראן אוהנלון החיפאי לשעבר) ואיילון זמר, בוגר הקולג' הטרי ששיחק השנה בלאומית, ינסו הקנדים להתאושש מתבוסה קשה שספגו מהאמריקאים במהלך ההכנה ולהדהים פעם נוספת.

אם הכל ילך כשורה, ביום ד' הבא (19:00, שידור חי בערוץ 1), ייפגשו בגמר הקלאסי ארה"ב וישראל. במכביה הקודמת זכתה ישראל בקלות עם נבחרת בה בלט גיא פניני, אבל בזאת שלפניה היא הפסידה לאמריקאים בגמר וב-1997 שוב נפלה לארה"ב עם בלות'נטאל התיכוניסט, אלא שאז זה אפילו לא היה בקרב על הזהב, אלא במשחק על מקומות 3-4!

הפעם תשלח ישראל את הנבחרת האולימפית, שסיימה במקום הרביעי המכובד באוניברסיאדה שהסתיימה רק ביום שבת. הכחולים-לבנים ייפרדו אמנם מחלק ניכר מהשחקנים שכיכבו בבלגרד בשבועיים האחרונים ויקפצו כיתה לסגל הבוגרת שתחל בהכנותיה לאליפות אירופה בפולין, אבל לרשות מארחת המכביה עדיין יעמדו מספיק כלים, שפרט לזכייה בזהב, ינסו גם לשפר חוזה לקראת העונה הבאה.

תוכנית משחקי נבחרת ישראל (הכניסה לכל משחקי הטורניר בחינם)
יום ד' 15/07: ישראל - גרמניה 20:00 (מטרווסט רעננה).
יום ה' 16/07: ישראל – יוון 18:00 (אביב רעננה)
יום א' 19/07: ישראל – ברזיל 20:00 (אביב רעננה)
יום ב' 20/07: ישראל – קנדה 18:00 (מטרווסט רעננה)
יום ג' 21/07: חצאי הגמר - 16:00 ו-18:00 (מטרווסט)
יום ד' 22/07: משחק על מדליית הארד – 16:30 (מטרווסט)
משחק הגמר - 19:00 (מטרווסט)






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
בחזרה לסיקסטיזיורובאסקט 2013 - סיכום סטטיסטיבין ייאוש לתקווהמ"הרוקח" ועד גדיניההמקום בו חוסר הגינות והיעדר לגיטימיות נפגשיםמד מןהסנסציה בדרבי במספריםיוגב כבר לא צוחק מהסימפסוניםמוקדמות היורובאסקט - סיכום סטטיסטיסלובניה עוד רחוקהיותם ולא נשלםהופ, הופ, 2:210 דברים שלא תזכרו מהפלייאוףשחקו, המפתחות בפניםפשוט מושלמתסורי, ארבידאסלגביע חוקים (וסימונים) משלוהברירה הטבעיתלי-אור לגוייםאפוקליפסה אתמולתש"ע על יורובאסקט 2009עם הפנים לוויילד קארדס2001, אודיסאה באנקרהמבט פנימי על קרואטיהנבחרת יוון - הדור הבאמאשקלון לתיכריתבגבעת שמואל ייסדתי את הכדורסל הלוביזהו הזמן, זה היום, זה הרגעחוסר ניסיון? אצלנו זה יתרוןשווה לבוא מוקדםמגמר היורוליג לליגה השנייה תוך 5 שניםארבע על ארבעימים רבים הפכו ללילותהזורעים בדמעה, ברינה ירקודו"קארי" - סרט אימהקנטאקי, פרייד?על כל שאלה תשובה"הזבוב האטומי" התעייףהאיש שהיה שםחצי שנה למוקדמות היורובאסקט - תמונת מצבפירוק והרכבההדברים שיעשו לנו את העונההאנשים שיכולים לעשות את הפיינל פורהצל שלי ואני יצאנו לדרךאיפה היריבה השניה?קר שם בחוץהירו לערב אחדבני ישראלמצפון נפתחה הרעהעוד מחזה של תיאטרון האבסורד5X5: מכבי נגד ירושלים, טייק 1הכתובת הייתה על הקירהנבחרת בראי הנתוניםמונדובאסקט זה לא קללהלא על השמיר לבדוגיוס נעים?רצו יורוליג, קיבלו מכללותאבודים בתרגוםמריח עוד תואר"זה אני שהחמצתי"התגנבות יחידיםההגנה הכי טובה היא התקפהנו מור דורון שפר אין דה מכללותהערב של סלייHouse of Funסולטני הסיבובאסים גם בארץבראש של הג'ינג'יLive and Let Playשמונה הערות לסדרהיום המכריעגדל בעוד שנהלרוץ, לרוץ, לרוץלאט ובזהירותלא לאבד את הראשדור של כוכביםנבחרת חלםנמאס לנוהכי טובים באירופההיורוליג גומר מהר מדיעשר הערות לקראת הפלייאוףטור השחרור!זר ומיותרבצורת טורקיתלאפי בהוקרה - הצעה לשינויאפקט הניצחון של מכביבקלות מרשימהלהשאיר את ריקילכל זמןחגיגות היובלפארקר ועוד ארבעהחדשות טובות, חדשות רעותמלכוד 12אבחנות ראשוניותנגמרה ליגת הקיץתור נבחרת חרוששיפוט מהירהמנהיגים נשארו בביתהחרבות בביתהתגנבויות יחידיםביזיון, לא אסוןאתונה מטאטהלחץ מצד האמריקאיםמלחמות העולמותמותר להתחיל לחלוםתבכי בשבילי ארגנטינה



© כל הזכויות שמורות
cker();