עתודה נשים: The Time is Now
שי ברק ,06/07/2018

עם חמישייה ראשונה ששיחקה בממוצע מעל 20 דקות בליגת העל, עם שתי שחקניות חיזוק מהמכללות ומאמן שכבר ראה הכל, וכשבצד השני סגלים חסרים ליריבות, השנה חייבים לעלות דרג, כי The Time is Now!

כמו בכל קיץ בשנים האחרונות אפשר חייבים להתחיל את הסקירה ב-"הפעם חייבים לעלות". זה לא אומר שלפני שנה או שנתיים לא היינו אמורים לעלות, במיוחד שנה שעברה שהיתה "שנת מתנה" באילת. אבל הפעם....הפעם חייבים!!!

הנבחרת לא מגיעה עם שחקניות שיכולות להפתיע, אלא אם עדן רוטברג (שחקנית חמישייה ו-30 דק' בממוצע למשחק בליגת העל), יערה יצחקי (שחקנית חמישייה ו-27 דקות בממוצע בליגת העל), נוגה פלג פלץ (שחקנית חמישייה ו-25 דקות בממוצע), צליל וטורי (שחקנית חמישייה ו-24 דקות בממוצע), כשהשלוש הראשונות היו חלק ממוקדמות אליפות אירופה בסגל הנבחרת הבוגרת. לצידן דור סער מגיעה כרוקית השנה ושחקנית משמעותית במכללה שלה שזכתה באליפות המחוז ואלי רוזנבלום שחקנית מכללת UCLA, בגובה 193 ס"מ וכל מילה נוספת מיותרת.

מה עם היתר? במקום ללכת עם ה"נוסחה" של כל שנה, הצוות המקצועי חשב מחוץ לקופסה לא חשש ללכת עד כפר סבא ולהביא משם את רוני גולדין וסהר דגן, לפנות לקצה הספסל של ראשון לציון ולהאמין במיקה יקיר ושירה בן דוד – היא שחקנית של מאמנים, נמרוד מיטל מקסם את יכולותיה בקיץ 2016, עכשיו תורו של אלי רבי בנבחרת מודל 2018.

איך כל זה הופך את הנבחרת לפייבוריטית? מלבד הכישרון, הכושר הגופני, כושר המשחק, היתרון בצבע ו'רוח הישראלית'? בריטניה, יוון (וגם רומניה במובן מסוים) מגיעות מוגבלות. ללא השחקניות המובילות שלהן. סגל צעיר יותר, פחות מנוסה וגם פחות גבוה מאשר בדרך כלל . אם את כל זה לא ננצל השנה. אימתי?

בשלהי העונה ויש אף שיאמרו בתחילת הקיץ, קיבל את מושכות הנבחרת אלי רבי, אחרי ששירה העליון נאלצה לוותר על התפקיד השנה (מסיבות משמחות כמובן). רבי, כהרגלו, וכאחד שכבר חווה הכל מנבחרת בוגרת ועד טורנירים אירופאיים עם אשדוד, לא מנמיך ציפיות גם אם מנסה לסייג: "אם שואלים אותי אם יש לנו נבחרת טובה, התשובה היא כן. אני מאמין בבנות האלו ורק אחרי שנראה את היריבות נדע אם נוכל ללכת עד הסוף, אבל זו המטרה".

בשנה שעברה, באליפות שהתקיימה באילת , את העליה הנבחרת פספסה למעשה במשחק הפתיחה כשנכנעה לקרואטיה (ואולי גם בעובדה שהטורניר נערך באילת ללא אווירה בייתית והנבחרת פספסה את הערך המוסף של אירוח טורניר שכזה). השאלה אילו לקחים הופקו היא שאלת המפתח.
הנבחרת הדומיננטית בבית הישראלי היא ליטא, שהיתה בשנים האחרונות בדרג א'. בשנת 2016 כשגם אנחנו היינו שם עם נבחרת הנערות ליטא סיימה במקום התשיעי. 9 שחקניות מתוך אותו סגל ישחקו גם השנה בעתודה – הידע שנצבר מאותה אליפות קריטי, "אחרי שנראה את היריבות נדע..." יכול לעבוד לרעתנו. על המזל כבר דיברנו? ההגרלה קבעה שהנבחרת תשחק ראשונה בשבת, כך שמיד אחרי בריטניה אפשר יהיה להתחיל וללמוד את היריבות.

ואולי...אולי זה בכלל לא משנה. לנבחרת הישראלית היתרונות שלה ויש לא מעט כאלה, הגיע הזמן לחשוב כמו ווינרים. כשאלי רבי עשה את זה העונה עם אליצור רמלה ולא הסתכל לצדדים קבוצתו הגיעה לגמר. עם שחקניות הנבחרת יגיעו בכושר שיא, ממושמעות טקטית ומוכנות להתאבד על כל משחק – אחוזי הקליעה של היריבה והיד החזקה של הקלעית הופכות להיות שוליות – ככה זה כשהיריבות צריכות להתכונן אליך ולא אנחנו אליהן.
כל קיץ הוא קיץ אופטימי, אבל השנה השמיים בהירים מתמיד, התחושות טובות מתמיד, הנחישות קיימת כתמיד , אז אולי הפעם, מאז נערות 2014 נחשוב כוווינריות מהג'אמפ הראשון וביום שני, 16.7 ינחתו פה מדליות וכרטיס לדרג א'. אם יש שחקניות שמגיע להן הכרטיס, אלה ה-12 שיצאו אמש לרומניה ויתחילו את הטורניר בשבת ,15:00.
בהצלחה.


השיטה

השיטה בדומה לקיץ שעבר מאפשרת למי שתסיים באחד משני המקומות הראשונים בבית לעלות דרג כשיספיק ניצחון אחד בשתי הזדמנויות. האליפות כולתת שני בתים בלוח משחקים של 9 ימים, כך שבוטל שלב רבע הגמר. בתום 5 משחקים בבית המוקדם, שתי הנבחרות הראשונות יעפילו לחצי הגמר ויוצלבו מול הבית המקביל (המקום הראשון נגד השני ולהפך). המנצחות יעפילו לגמרו יבטיחו כרטיס לדרג א' והמפסידות יילחמו על הכרטיס השלישי והאחרון. גם משחקי הדירוג יפוצלו שוב בהצלבה (מקום שלישי נגד רביעי ; מקום חמישי נגד שישי).

סה"כ יומיים מנוחה ו-7 משחקים באליפות אינטנסיבית ברומניה.

ישראל שובצה לבית א' שיוצלב עם הבית של תורכיה, צ'כיה, בלארוס, בולגריה, דנמרק ואיסלנד (תורכיה היחידה שירדה מדרג א'. בלארוס וצ'כיה הקדימו שנה שעברה את נבחרת ישראל בדירוג 4 ו-6).

בגלל שהבית המקביל אפשרי (את בלארוס כבר ניצחנו לפני שנה), מקום ראשון בבית שלנו יכול כמעט בודאות להבטיח כרטיס לגמר ולדרג א' ומקום שני ישאיר סיכוי טוב, אם לא במשחק הראשון אז ביום האחרון לשחק נגד נבחרת ברמתינו, אם רק נצלח את הסיבוב הראשון.


לוח המשחקים לשלב הראשון (השעות לפי שעון אילת):

7.7, 15:00 נגד בריטניה
8.7, 15:00 נגד ליטא
9.7, 17:15 נגד יוון
10.7 יום מנוחה
11.7, 19:30 נגד רומניה (המארחת)
12.7, 19:30 נגד אוקראינה

היריבה המרכזית של הנבחרת הישראלית על ראש הבית היא הנבחרת הליטאית (ירדה מדרג א' בקיץ שעבר), יוון שבשנה שעברה גם היא לא הצליחה לעבור לחצי הגמר שיחקה נגד ישראל במשחקי הדירוג וגברה עליה (ללא משמעות אמיתית כלשהי), היא צפויה להיות היריבה של ישראל וליטא על אחד משני המקומות הראשונים. רומניה כמארחת יכולה "לעשות צרות" אך כאחת שלא עברה את המקום השמיני בשנים האחרונות לא צפויה להפריע לנבחרת בדרך להצלבה.

כך שלמעשה בניגוד לשנה שעברה שהקבוצות האיכותיות שיחקו בבית המקביל לישראל, השנה ההגרלה היתה שוויונית במיוחד כך שבבית המקביל יש 3 נבחרות שיתמודדו על 2 כרטיסים (תורכיה, צ'כיה ובלארוס) ובבית של ישראל גם כן, כאמור שלוש נבחרות שיתמודדו ביניהן) כך שהפתיחה חשובה במיוחד ועד יום המנוחה כבר תדע הנבחרת אם היא ממשיכה לשלב הבא או לא אחרי שני המשחקים נגד ליטא ויוון.

המשך הטורניר - בשבת (14.7) וראשון (15.7) יתקיימו משחקי חצי הגמר והגמר. 3 מתוכן יעלו לדרג א', כך שניצחון באחד משני המשחקים יספיק למתמודדות כדי להעפיל לדרג הראשון.



צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל



הסגל
הבסיס של הנבחרת ממשיך להיות חזק במיוחד כש-5 שחקניות ממשיכות יחד מהקיץ הקודם מטורניר נבחרת העתודה, ומתוך הסגל ששיחק לפני שנתיים בטורניר הנערות בדרג א' 7 שחקניות יהיו גם הקיץ כאן. כלומר 7 השחקניות שכבר צברו נסיון משותף ביחד עם אלי רוזנבלום שהתאמנה איתן ושיחקה בנבחרת לראשונה בקיץ שעבר. נדמה כי מדובר בשמינייה החזקה ביותר של נבחרת צעירה אי פעם, הציפיות, באופן טבעי, בהתאם.
מלבד השמינייה את הסגל ישלימו עוד 3 שחקניות שעבורן זה זימון ראשון ל-12 הסופיות ואחת שחוזרת משנתיים בהן נעדרה מהנבחרות ומעניין יהיה לראות את ההשתלבות שלהן והתרומה במאמצי ההעפלה.



(3) מיקה יקיר- גארדית - 1.70 – 7.4.1999

הזימון החדש מהפועל ראשל"צ. עד הקיץ דיברנו על השמות ב'פרופיל גבוה' טל יעקב, שיר לוי והדר חדד. אבל בראשל"צ היתה גם מיקה יקיר, גארדית, קלעית נהדרת מחוץ לקשת, שעבדה קשה בשנתיים האחרונות כחלק מהסגל בליגת העל, אמנם לא הרבתה לקבל דקות אבל המשיכה להתקדם והשנה בכל חודשי ההכנה הוכיחה שמקומה ב-12 האחרונות של הנבחרת, אולי להיות הפתעת הטורניר והאקס-פקטור בנקודות שתעשה מבחוץ. (צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל)







(4) עדן רוטברג- גארדית - 1.70 –1.7.1998

השם הגדול והתקווה הגדולה להביא אותנו לדרג א'. בנערות דרג א' היתה הקלעית המובילה והשחקנית האפקטיבית בנבחרת, שנה שעברה בעתודה שניה לקלעית המובילה אך עם שיפור בסקור (12.3). המספרים האלה לא מקריים מאז הקדטיות ב-2014 רוטברג מדי קיץ קולעת בממוצע מעל 11 נקודות לטורניר(!) עכשיו כשהיא מגיעה אחרי שנה שלישית בליגת העל ועם רזומה של שחקנית נבחרת בוגרת, מצפים ממנה לעוד ניצחונות כמו ההוא מול סלובקיה (16') עם הבאזר.






(5) דור סער – רכזת – 1.64 – 5.8.1999

אחת מהשתיים שמגיעה אלינו מחו"ל. דור סער, הוכיחה במהלך השנה שעברה שעשתה את ההחלטה הנכונה לעבור ולשחק במכללות. שם תפסה לעצמה מקום בחמישייה, הובילה את קבוצתה לטורניר הגמר ב-NCAA, נבחרה לרוקית העונה ולעוד אינספור תארים ומחמאות שם. סער שאשתקד הובילה את הנערות באסיסטים(4 ממוצע למשחק) ושניה בנקודות (10.5), קיבלה את סרט הקפטנית ומגיעה להנהיג את העתודה לדרג א'.






(8) נוגה פלג-פלץ – גארדית – 1.70– 31.8.1998


השחקנית של העונה שעברה בליגת העל, עשתה קפיצת מדרגה אסטורונומית כשכבשה את עמדת הישראלית המובילה בהרצליה, זומנה לנבחרת הבוגרת והוכיחה ששחקניות ישראליות יכולות לקלוע גם 3 פעמים בעונה מעל 20 נקודות למשחק, אם רק יאמינו בהן. עכשיו עם כל הביטחון הזה פלג פלץ צריכה להגיע לנבחרת ולעשות את אותה קפיצת מדרגה כי בשנה שעברה הנקודות שלה היו אלה שהיו מובילות אותנו לדרג א', אם תעשה אותן השנה – אין יריבה שתעצור אותנו.







(9) רוני גולדין - פורוורדית - 1.76 – 9.9.1999

בשנה שעברה היתה קרובה במיוחד לטוס עם נבחרת הנערות והיתה מהניפויים האחרונים. גולדין לקחה את זה למקום חיובי של עבודה קשה ואחרי שהובילה את נבחרת הנערות ב-3X3 לאליפות אירופה המשיכה להתאמן בכפ"ס ובמקביל בליגת העל. אי אפשר היה להישאר אדישים לדומיננטיות שלה במשחקי הצמרת בלאומית ואחרי שהרשימה בשלבי ההכנה קיבלה, בצדק, את הזימון הראשון לנבחרת העתודה.








(10) צליל וטורי – פורוורדית - 1.74– 21.6.1998

תגלית העונה שעברה ממשיכה בהתקדמות. אחרי שוטורי עשתה צעדים משמעותיים ראשונים עם נבחרת הנערות בדרג א' באליפות אירופה, הפכה מעוד פורוורדית טובה לכזו שקשה להתעלם ממנה. אחרי שנתיים בליגת העל, שיפרה את הקליעה מבחוץ והשנה כגארדית בהפועל פ"ת הפתיעה את כולן עם האחוזים מחוץ לקשת, הפכה לשחקנית מפתח בקבוצה ונבחרה לתגלית העונה, כעת צריכה להביא את היכולות האלה לנבחרת כשהיא מהשחקניות המובילות שלה, בשנתה השניה בעתודה.






(11) שירה בן דוד – סנטרית - 1.83 – 3.11.1998

חוזרת לנבחרות ישראל אחרי שנת הפסקה. בן דוד זומנה לראשונה הישר לדרג א' בנבחרת הנערות והראתה בדקות טובות שלה שעם הבנת המשחק והמלחמה יכולה להתמודד גם עם נבחרות מהצמרת האירופית. בשנה שעברה ויתרה על הנבחרות והתאמנה קשה בקיץ, שיחקה בכרטיס כפול בליגת העל (רעננה) ובלאומית (חיפה) ואחרי כל העבודה הקשה הוכיחה שמקומה ב-12 של הנבחרת כדי להמשיך ולעשות מה שיודעת בדרך לדרג א'.







(12) הדר חדד – ס.פורוורדית – 1.78 – 7.4.1999

שנה ראשונה בנבחרת העתודה אחרי שנתיים מוצלחות בנערות. את טבילת האש עשתה בדרג א' לפני שנתיים, השתפרה ככל שהטורניר התקדם ואז התפוצצה במשחק האחרון והמכריע נגד צ'כיה עם 24 נקודות, מה שהספיק רק להפסד בהארכה. חדד המשיכה לעוד טורניר טוב בנערות שנה שעברה ואחרי שנתיים בליגת העל בראשל"צ מגיעה מוכנה לנבחרת העתודה כדי לעזור לחברותיה להעפיל יחד לדרג א'.








(14) ליעד אורבך– פורוורדית – 1.82–4.2.1999

אחרי שנתיים בהן נעדרה מנבחרות ישראל עקב מצבה הבריאותי היא חוזרת לנבחרת. אורבך היתה חלק מנבחרת הקדטיות בקיץ 2015, שם הראתה מספר תצוגות יפות וסיימה עם 5.2 נקודות בממוצע. המשיכה להיות דומיננטית בנערות רעננה עם שני טריפלים ואחרי שנה בליגת העל ברעננה ושנה בהרצליה הצליחה לשמור על הכשירות והבריאות בתקופת ההכנה וסוף-סוף קיבלה את הזימון המחודש ל-12 של הנבחרת, הרווח כולו של העתודה.






(19) אלי רוזנבלום - סנטרית - 1.92 -13.5.1998

ה-מפתח. כשמדברים על הנחיתות הפיזית של הנבחרות הישראליות, רוזנבלום היא השחקנית שמשנה את מאזן הוכחות. בשלב המוקדם, רק ל-2 נבחרות יש שחקנית גבוהה מרוזנבלום (אוקראינה ורומניה). נגד בריטניה, יוון וליטא לרוזנבלום יתרון פיזי מתחת לסלים. כך בטורניר האחרון סיימה כריבאונדרית המובילה בישראל עם 7.6 כ"ח ובעשירייה הראשונה בטורניר. עוד קצת בתרומה ההתקפית (מעל 7.3 מהקיץ שעבר) ויש גם עתיד לנבחרת הבוגרת.






(21) סהר דגן – רכזת - 1.68 – 8.9.1998

זימון ראשון נוסף. סהר דגן היתה חלק מנבחרת הקדטיות ב-2014, כשבסופו של דבר לא נסעה עם ה-12 האחרונות. כשמהן חצי סגל כבר פרש דגן המשיכה לעבוד קשה בנערות רעננה, בשנתיים בהן נכללה בסגל הקבוצה הבוגרת בליגת העל ובמדי כפ"ס בכרטיס כפול, עברה שנה מוצלחת במיוחד בנבחרת ה-3X3 עם העפלה לאליפות אירופה ומשחקים באליפות העולם והרשימה כל הקיץ באימוני העתודה כדי להצדיק את הזימון הראשון שלה במה שאולי גם תהיה העפלה ראשונה לדרג א'.







(40) יערה יצחקי – רכזת - 1.69 – 27.8.1998

כששיחקה בנבחרת העתודה בקיץ 2015, זה היה כדי להכשירה לרגע הזה. משם המשיכה עם הנערות לדרג א' (ונפצעה באמצע המשחק המכריע על ההעפלה לרבע הגמר – כשהנבחרת ביתרון על לטביה). בשנה שעברה בעתודה הוליכה את הטורניר באסיסטים (8 בממוצע למשחק) והיתה מהשחקניות הבולטות באליפות ועכשיו כל מה שנשאר הוא לחבר את הכל ביחד למאני-טיים שלה, רגע לפני שמסיימת את גיל העתודה וממשיכה לנבחרת הבוגרת – ולהוביל את העתודה לדרג א'.




אלי רבי הוא מאמן הנבחרת, לירון שרף ישמש כעוזר מאמן ואושרה אמויאל תהיה הסקאוטרית.
הצוות שייאמן את הנבחרת הקיץ יסתייע בסיגל ביטון מנהלת הנבחרת ובפיזיותרפיסטית שני אברהם ומאמן הכושר רוני גוטליב. ראש המשלחת, מנחם וידהורן.







כתבות אחרונות באתר

Print






© כל הזכויות שמורות
cker();