סטיב ברט, ג'וניור וסיניור



נו מור דורון שפר אין דה מכללות
אורי סביר ,14/03/2006

פלדרמאוס מ"החמישייה הקאמרית" עמד בהבטחה שלו לגויים, ולארץ הקודש אין אף נציג זכרי בשיגעון המכללות הגדול של מרץ. זה לא מונע מאיתנו לתת לכם הוראות הפעלה ל"ביג דאנס" והמלצה לא לצאת מהבית בשלושת סופי השבוע הקרובים.

מספר שיא שלילי של שלושה ישראלים בלבד היה לנו העונה בדרג המכללות הראשון. ימי דורון שפר חלפו כבר מזמן, נדב הנפלד הוא בגדר זיכרון מתוק בקונטיקט וגם ישראל שיינפלד ועמית תמיר, שהלהיבו אותנו בקריירת מכללות נהדרת, הם חלק מהסטטיסטיקה עכשיו שמדברים עליה בתעמולת הבחירות של עמיר פרץ, גם אם קשה לנו להאמין שהם רעבים. ניר כהן דווקא היה קרוב להדהים את גונזאגה בשידור חי מחוף לחוף, אבל הפסיד בחצי הגמר בהארכה וסיים את העונה. נשארנו בלי אף נציג כחול-לבן בטורנירי סיום העונה של המכללות, אבל זה לא ימנע מאיתנו להסתובב עם עיניים אדומות מחוסר שינה בשלושת השבועות הקרובים.

אז תעשו לעצמכם/ן טובה, וגם אם אתם לא מכירים אף שחקן מכללות או לא יודעים באיזה קולג' שיחק מייקל ג'ורדן, תנו לכדורסל הכי טהור בעולם את הצ'אנס שלו, ולא תתחרטו. עלינו. המדריך להדיוט המצוי כבר נמצא לפניכם, ונמליץ עוד בטרם הקריאה גם על לכסיקון מושגי ומונחי מכללות בסיסיים שחיברה ליאור קלינגר בעזרתו של סקוט גראנוביץ.

קודם כל, למה?
כי בזמן הזה, תשכחו מהNBA שהוא עד הפלייאוף קודם כל שואו, ורק אחרי זה כדורסל. במכללות כל משחק הוא גמר גביע, כל שניה היא מלחמת קיום על עוד 40 דקות של כדורסל וכל רגע הוא תענוג צרוף לחובבי הכדורסל האמיתיים. בימים הקרובים הכוכבים הגדולים בטלוויזיה האמריקאית עשויים להיות דווקא אלו שיום אחרי שיגמרו את קריירת המכללות שלהם יצטרפו לעסק המשפחתי ולא יקפיצו יותר את הכדור הכתום, ולא בהכרח אלו שבעוד חצי שנה יקבלו מיליונים בליגה של דייויד סטרן. בכל קבוצה משתפים פעולה שחקנים שעוד יגיעו לNBA יחד עם כאלו שבאמת יעשו משהו עם התואר שלמדו באוניברסיטה וגם אלו שיפארו את אולמות המתנ"סים שלנו בשנים הקרובות. אלו חסרי המזל באמת (או ברי המזל, תלוי במתבונן), ימצו את כל שלוש האופציות גם יחד לבדם.

עוד עניין חשוב הוא ייצוג הפריפריות. הקבוצות החזקות באמת מגיעות באופן מסורתי מערים קטנות ופחות מוכרות, שהמכללה שלהן היא גאוות העיר. תארו לעצמכם שבארץ הייתה אליפות מכללות ובגמר היו משחקות תל-חי וספיר, למשל. באותן ערים קטנות, ממש לא מתרגשים מכך שכוכבי העתיד הגדולים פוסחים על הקולג' בדרך למקצוענים. בשבילם הכוכב הגדול הוא כמובן מאמן הקבוצה שלנצח ישא את השם קואץ' לכל מקום אליו ילך. מה שעוד שברוב המקרים, הוא בדר"כ לא הולך לשום מקום.

ואם עד עכשיו לא השתכנעתם, אז הדובדבן בקצפת הוא דרמות מדהימות של שניות אחרונות שעושות את הטורניר כ"כ גדול. חוסר רצון לוותר מחד, ונפש כדורסל צעירה ועדינה שרגישה יתר על המידה לכל שינוי מומנטום מאידך מבטיחות מראש הארכות, סלי ניצחון וכל מה שעושה את הענף כ"כ גדול. צפו לבלתי צפוי: אם שחקן עומד על הקו בשניות האחרונות והאחוז שלו הוא 95% עונתי, אל תתפלאו אם יחטיא פעמיים (או לפעמים רק אחת, במכללות עדיין יש חוק של אחד ועוד אחד). להבדיל אל תופתעו אם שחקן של 25% יקבור שתי צ'אקות - כאן רק האופי משחק.

איך זה עובד?
31 הקבוצות שזכו בטורניר הקונפרנס שלהן זוכות בכרטיס אוטומטי לטורניר המכללות הגדול, טורניר הNCAA. אחרי שכל הטורנירים מוכרעים (בחלק מהקונפרנסים אין טורניר, ואלופת העונה הרגילה זוכה בכרטיס ל"ריקוד הגדול"), מתכנסת ועדת הבחירות של ליגת המכללות, ובוחרת את יתר 34 המשתתפות מתוך "הבועה". קבוצות "הבועה" הן למעשה אותן מכללות שלא זכו בטורנירים, אבל הראו יכולת טובה במהלך העונה ומתוכן משלימה הועדת את תמונת הקבוצות. לפי מה בוחרים? חוזק לוח המשחקים החוץ-קונפרנסי של כל מכללה (כלומר, נגד איזה קבוצות שלא מאותו מחוז בחרה כל מכללה לשחק), הניצחונות הגדולים של כל מכללה (זאת אמרת שאם ניצחת קבוצות שמדורגות גבוה, סיכוייך משתפרים) אבל גם ההפסדים היותר מביכים שספגת.

אחרי שנבחרות 65 הקבוצות, הן מחולקות לארבעה איזורים בו ישחקו עד הפיינל פור. העונה האיזורים הנבחרים הם אטלנטה, וושינגטון, מיניאפוליס ואוקלנד. בכל מחוז מדורגות הקבוצות מ1 עד 16, כאשר המדורגת ראשונה משחקת נגד המדורגת 16, 2 נגד 15 וכו'. הזוכה בכל מחוז מעפילה לפיינל פור, שיערך העונה באינדיאנאפוליס.

בשנים האחרונות התווספה מכללה נוספה לרשימה, ויומיים לפני פתיחת הטורניר מתקיים מין סיבוב מוקדמות על הכרטיס ה64 והאחרון. הלילה (בין שלישי לרביעי) תוכלו לראות בESPN את המשחק בין מונמאות' להאמפטון, שיערך באוהיו, והמנצחת בו תזכה בזכות לחטוף תבוסה בסיבוב הראשון מוילאנובה.

איפה ומתי?
תשריינו לעצמכם כבר מעכשיו את שלושת סופי השבוע הקרובים. בכל אחד מהם, מיום ה' ועד יום א', ישוחקו שני סיבובים בשיטת נוק-אאוט, הפסדת - חזרת הביתה. אחרי סוף השבוע הקרוב נשאר עם 16 קבוצות בלבד, אחרי סוף השבוע הבא רק עם ארבע הגדולות וביום שני, השלושה באפריל, יתקיים משחק הגמר.

ESPN ישראל צפוי לשדר ביומיים הראשונים, חמישי ושישי, מהשעה 19:00 ועד חצות, ובתקווה שבימים לאחר מכן גם מעבר לחצות, ברגע שאליפות העולם המקוללת בבייסבול תיגמר. בכל מקרה, שווה לעקוב בלינק הבא: לוח משדרי ESPN ישראל.

מה קורה לאלו שלא עלו?
חלק מקבוצות ה"בועה" שלא קיבלו כרטיס לטורניר הNCAA יכולות להתנחם בטורניר הNIT, טורניר ההזמנה הארצי, שמונה 40 קבוצות ונערך אף הוא בשיטת נוק-אאוט. כל המכללות שסיימו את העונה הרגילה בקונפרנס במקום הראשון, לא הצליחו לזכות באליפות בטורניר ועקב כך פסחו עליהם בבחירה ל"ריקוד הגדול", מקבלות כרטיס אוטומטי לטורניר ההזמנה. בסיבוב הראשון משחקות 16 קבוצות, והמנצחות מצטרפות ל24 שעלו אוטומטית לסיבוב השני. חצי הגמר והגמר משוחקים במדיסון סקוור גארדן בסוף מרץ, ואותם שלושה משחקים ישודרו ישירות גם אצלנו.

למי כדאי לשים לב בכל זאת?
כמו כל טורניר שנערך בשיטת נוק-אאוט, תחפש התקשורת את הסינדרלות, אותן מכללות קטנות שינסו להדהים את ארה"ב ועצמן מול הגדולות והחזקות. ב1998 למשל, הגיעה ואלפראיסו, מכללה עם מספר נפשות דומה לקיבוץ ממוצע, לשלב ה"איליט 16", כאשר כוכב הקבוצה, ברייס דרו, קולע סלי ניצחון מדהימים לשמחת אביו המאמן ואחיו עוזר המאמן. גם לובוש בארטון הצ'כי שמשחק היום בבדאלונה השתתף אז בחגיגה הגדולה. בקיצור, אל תקשרו לאף שחקן או מכללה, כי הן עלולות לעוף בכל רגע נתון. אף על פי כן ולמרות הכל נמליץ לכם על כמה פייבוריטים אישיים והמלצות:

ברט אנד סאן
מכללת איונה מדורגת במקום ה13 בלבד ולא נופתע בכלל אם תעוף כבר בסיבוב הראשון מול LSU. ועם זאת, שימו לב לסטיב ברט ג'וניור, בנו של גארד מכבי ראשל"צ בעבר, שקולע 25.2 נקודות למשחק ולאחרונה הפך ביחד עם אביו לצמד האב ובנו עם הכי הרבה נקודות בהיסטורית המכללות, אחרי שעברו את משפחת ברי הענפה ואת ג'יילן רוז ואביו. חפשו את הקרחת הנוצצת של ברט האבא, אגואיסט ידוע שבראשל"צ עדיין לא שכחו. אם ברט ג'וניור יקבל קצת עזרה ויתפוס יד חמה, הנעל של לכלוכית עשויה להתאים בדיוק למידה של איונה. או במקרה של ברט סיניור, הסקטים של סינדרלה (הסברים בגן-נחום).

הקרב בין רדיק למוריסון
במשך כל עונת המכללות רבו הפרשנים מי שחקן העונה: ג'יי ג'יי רדיק מדיוק או אדם מוריסון מגונזאגה. הראשון שבר כל שיא קליעה אפשרי בערך בעונה האחרונה, בה עשה שידרוג מדהים לעומת העונה שעברה והפך לאחד הסקוררים הקטלניים בתולדות דיוק. השני גידל שפמפם קטן כמחווה ללארי בירד, והראה שהוא מסוגל לנצח משחקים עם 20 נקודות ב4-5 דקות בלבד. עם זאת, לקראת סוף העונה שניהם קצת נחלשו ומוריסון לא היה רחוק בכלל מבושות בטורניר הקונפרנס היחסית חלש שלו, עם שני ניצחונות ממש על הקשקש. יהיה מעניין לראות אם צמד הלבנים הראשונים ששלטו במכללות מאז שנות השישים יצליחו להתאושש במאני-טיים, או שמא יפנו את הבמה לאחרים. אם הם יגיעו למפגש חזיתי, ארה"ב תצא מגדרה.

הכתומים שוב לא רוצים להתפנות
סיראקיוז כבר הייתה עם רגל וחצי בחוף הים, אחרי הפסדים קשים כולל תבוסה ב39 הפרש לדה-פול שהייתה אמורה לפוצץ להם את הבועה. ואז הגיע ג'רי מקנמרה עם סלי קלאץ' מדהימים וסידר לקבוצתו זכייה מדהימה בטורניר הביג-איסט החזק למרות שדורגה בו תשיעית בלבד! הכתומים הראו המון אופי, והם מגיעים עם מומנטום מדהים לטורניר, שיהיה מעניין לראות אם היה מקרי או לא. למקנמרה כבר ברורה התשובה, ורגע אחר הזכייה המדהימה הוא חשף חולצה עליה כתוב "אוברייטד?".

הקשר הישראלי
חיכיתם כ"כ בסבלנות, אז הנה קצת קשר כחול-לבן בכל זאת: לפני כמה שנים היה שותף דייויד בלות'נטאל, אז יהודי אלמוני, לריצה מדהימה של USC בטורניר. העונה יש יהודי אחר מקליפורניה ששוה לעקוב אחריו, ג'ורדן פארמאר, גארד מUCLA שרשם העונה 13.6 נק' ו5.3 אס' למשחק. יש לו ראיית משחק נהדרת, הוא מסוגל גם לנעוץ את השלשה מבחוץ ובכלל מגיע משושלת ספורט נהדר. אל תתפלאו אם תראו אותו ואת המכללה שלו גם בתחילת אפריל, מה שעוד שאת שלבי המוקדמים היא תשחק קל"ב.






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
בחזרה לסיקסטיזיורובאסקט 2013 - סיכום סטטיסטיבין ייאוש לתקווהמ"הרוקח" ועד גדיניההמקום בו חוסר הגינות והיעדר לגיטימיות נפגשיםמד מןהסנסציה בדרבי במספריםיוגב כבר לא צוחק מהסימפסוניםמוקדמות היורובאסקט - סיכום סטטיסטיסלובניה עוד רחוקהיותם ולא נשלםהופ, הופ, 2:210 דברים שלא תזכרו מהפלייאוףשחקו, המפתחות בפניםפשוט מושלמתסורי, ארבידאסלגביע חוקים (וסימונים) משלוהברירה הטבעיתלי-אור לגוייםאפוקליפסה אתמולתש"ע על יורובאסקט 2009עם הפנים לוויילד קארדס2001, אודיסאה באנקרהמבט פנימי על קרואטיהנבחרת יוון - הדור הבאמאשקלון לתיכריתבגבעת שמואל ייסדתי את הכדורסל הלובישבוע לקלאסיקו של המכביהזהו הזמן, זה היום, זה הרגעחוסר ניסיון? אצלנו זה יתרוןשווה לבוא מוקדםמגמר היורוליג לליגה השנייה תוך 5 שניםארבע על ארבעימים רבים הפכו ללילותהזורעים בדמעה, ברינה ירקודו"קארי" - סרט אימהקנטאקי, פרייד?על כל שאלה תשובה"הזבוב האטומי" התעייףהאיש שהיה שםחצי שנה למוקדמות היורובאסקט - תמונת מצבפירוק והרכבההדברים שיעשו לנו את העונההאנשים שיכולים לעשות את הפיינל פורהצל שלי ואני יצאנו לדרךאיפה היריבה השניה?קר שם בחוץהירו לערב אחדבני ישראלמצפון נפתחה הרעהעוד מחזה של תיאטרון האבסורד5X5: מכבי נגד ירושלים, טייק 1הכתובת הייתה על הקירהנבחרת בראי הנתוניםמונדובאסקט זה לא קללהלא על השמיר לבדוגיוס נעים?רצו יורוליג, קיבלו מכללותאבודים בתרגוםמריח עוד תואר"זה אני שהחמצתי"התגנבות יחידיםההגנה הכי טובה היא התקפההערב של סלייHouse of Funסולטני הסיבובאסים גם בארץבראש של הג'ינג'יLive and Let Playשמונה הערות לסדרהיום המכריעגדל בעוד שנהלרוץ, לרוץ, לרוץלאט ובזהירותלא לאבד את הראשדור של כוכביםנבחרת חלםנמאס לנוהכי טובים באירופההיורוליג גומר מהר מדיעשר הערות לקראת הפלייאוףטור השחרור!זר ומיותרבצורת טורקיתלאפי בהוקרה - הצעה לשינויאפקט הניצחון של מכביבקלות מרשימהלהשאיר את ריקילכל זמןחגיגות היובלפארקר ועוד ארבעהחדשות טובות, חדשות רעותמלכוד 12אבחנות ראשוניותנגמרה ליגת הקיץתור נבחרת חרוששיפוט מהירהמנהיגים נשארו בביתהחרבות בביתהתגנבויות יחידיםביזיון, לא אסוןאתונה מטאטהלחץ מצד האמריקאיםמלחמות העולמותמותר להתחיל לחלוםתבכי בשבילי ארגנטינה



© כל הזכויות שמורות
cker();