לברון הוא אגדה
ספסל ,31/05/2018

גמר ה-NBA יצא הלילה לדרך, עם המפגש הקלאסי של השנים האחרונות בין הקבוצה של לברון ג'יימס לקבוצה של סטף קארי. צופית תדמור, צופית תדמור, שעוסקת בפסיכולוגיית ספורט וליווי קבוצות, מנסה למצוא את סוד הקסם שמאחורי התופעה שנקראת לברון ג'יימס.

-- צופית תדמור --

אי אפשר לצפות בסדרת גמר ה NBA מבלי להיות מהופנטים מהיכולות האדירות שלברון ג'יימס מביא למגרש. בגיל 33, הוא מגיע לגמר השמיני הרצוף שלו לאחר שהוביל את קבוצתו לנצח את בוסטון במשחק מספר שבע במגרשה הביתי. הממוצעים שלו בפלייאוף מטורפים ביותר מ־15 קטגוריות סטטיסטיות שונות, כולל דקות משחק, ריבאונדים סלי שדה, סלי שלוש, נקודות וקליעות עונשין. אין ספק כי הוא השחקן אדיר עם יכולות כמעט על אנושיות והוא מצליח להוכיח זאת בכל פעם מחדש.

אז איך הוא עושה את זה? מה גורם לו להיות כל כך טוב ואיך הוא מצליח לשמור על היציבות הזאת?

זוהי כמובן שאלה מורכבת, שאין עליה תשובה מוחלטת, אבל אני בכל זאת אנסה להעלות מספר נקודות שלהערכתי מהוות מרכיב חשוב במוטיבציה שלו ובהצלחתו ואולי יעזרו לפצח את חידת האיש האגדי הזה.

לברון נולד למשפחה קשת יום אשר סבלה מבעיות כלכליות חמורות אשר אילצו אותם לנדוד בין דירות של שכנים ובדירות שכורות. אימו, גלוריה בת ה-16, גידלה אותו ביחד עם אימה וסבתה אך כשהיה בן 3, איבד את שתי סבותיו ואימו גלוריה נאלצה להתמודד עם כל הקשיים לבדה. אביו, שהיה אסיר לשעבר, לא היה מעורב בגידולו (ואולי הרצון לזכות בתשומת לב של האב הנעדר, הוא חלק מהדלק שמניע... ). ברור שלברון עבר ילדות לא פשוטה שלימדה אותו שצריך להילחם בחיים האלה כדי לשרוד. את המפלט מהבעיות הוא הצליח לפרוק דרך הספורט. הכדורסל היה עוגן השפיות שהעניק לחייו משמעות חדשה: אם יעבוד קשה יצליח לצאת לחיים טובים יותר, לזכות בכבוד, בביטחון ובנוחות שלא הייתה לו ולמשפחתו עד כה. ואכן, לברון נוהג להזכיר לנו (וגם לעצמו) שאין גלולת פלא (כך היה כתוב על הכובע שחבש) ובאתר הרשמי שלו, בעמוד הפותח כתוב: "שום דבר אינו ניתן לך, הכל ניתן להרוויח, אתה צריך לעבוד בשביל שיהיה לך"

(nothing is giving, everything is earned, you work for what you have)


האמונה של לברון מתבססת על מחויבות ומוסר עבודה גבוה: אין להסתמך רק על הכישרון ונתונים טבעיים אלא רק בזכות התמדה, השקעה וכוח רצון ניתן להגיע לכאלו הישגים. לברון מתאמן על ליטוש המיומנויות שלו, ומקדיש חלק גדול מזמנו וכספו (כמליון וחצי דולר בשנה) לשמירה על כושר שיא. אין ספק שיכולת פיזית אדירה בשילוב מחויבות לעבודה קשה היא נוסחה להצלחה.

לברון הוא איש תחרותי (חייב לנצח את היריב שלו) והישגי (חייב להיות כל הזמן במיטבו, ללא קשר מול מי הוא משחק). בראיון שנתן לאחר המשחק האחרון בסדרה מול בוסטון אמר ג'יימס כי בכל משחק חשוב לו לתת את הכל. לפעמים אתה מנצח, לפעמים מפסיד אבל אם אתה בידיעה שנתת כל מה שיכולת על המגרש - אז אתה יכול להיות שלם עם עצמך. גישה של ווינר אמיתי.

גורם נוסף בהצלחתו קשור להערכתי לתדמית "המלך" ( king james"") שאימץ לברון באופן מלא מאז נכנס לליגה כתיכוניסט. ג'יימס מתנהג כמו מלך, והמשמעויות לכך הן רבות:

כמלך הוא מרגיש מורם מעם. לכן לעתים הוא נשמע שחצן, נרקסיסט אשר מרשה לעצמו לעשות/לומר דברים ששחקנים אחרים לא מעזים (כמו לדוגמא היחס שהפגין כלפי מאמנו בלאט, ראיונות שבהם מדבר על עצמו בגוף שלישי וכו'). כמלך וכמנהיג הוא תמיד מפגין אופטימיות וחיוביות. מפיח תקווה שהכל אפשרי עבור הקבוצה שלו. גם בתחילת הסדרה מול בוסטון, כשהיה פיגור 2-0, לברון התראיין ואמר כי הוא בטוח שניתן לנצח. האופטימיות הזו מחייבת אותו ומאפשרת לו לצאת ממשברים. כמלך, ג'יימס תמיד דואג "לנתיניו", הלא הם השחקנים ובסיום כל משחק מסכם ואומר שהוא לוקח אחריות ויודע כי השחקנים סומכים עליו שיעשה הכל עבור הקבוצה.

כמי שעוסקת בתחום פסיכולוגיית הספורט, אני יכולה לומר בוודאות כי כששחקן רואה עצמו כמנהיג טבעי, ומאמין כי הוא חייב להיות שם עבור קבוצתו, זה כח מנטאלי אדיר עבורו היות וגם אם אותו מנהיג נקלע לדקות פחות מוצלחות על המגרש, הוא אינו מתעכב על כך ואינו שוקע במחשבות שליליות על עצמו (כפי ששחקנים רבים עושים) אלא מחשבותיו מתמקדות בפעולות הבאות הטובות שעליו לבצע עבור קבוצתו.

אז סדרת הגמר מתחילה הלילה. לברון מגיע למשחק בידיעה שהניצחון תלוי בו והוא זה שיוביל את קליבלנד לקאמבק ענק. לנו נשאר לצפות וליהנות מהשחקן המדהים הזה ומקרב הענקים. לא להחמיץ.



צופית תדמור

מטפלת משפחתית וזוגית ובעלת תואר שני במגמת פסיכולוגיה חברתית. עוסקת בפסיכולוגיית ספורט ומלווה קבוצות, מאמנים וספורטאים בגלאי נוער ובוגרים מכל הענפים ובכל הרמות.

www.mentali.co.il






כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();