אבודים בתרגום
אורי סביר ,03/06/2006

אורי סביר חושב שבעידן ריבוי הזרים שעתיד לנחות עלינו בעוד שבוע, אחד הפרמטרים החשובים לבחירתם עשוי להיות מידת הצלחת קבוצותיהם בעבר. או במילים אחרות, אתגר חדש למורן ברק שעיברתה את סטנדינג אוביישן לזמן תשואות, ועכשיו תצטרך לעשות משהו עם "ווינינג טים".

בעשור האחרון, עקב מספר הזרים הגדל ויותר מכך בגלל ריבוי ההחלפות המותרות (או הדרכים לעקפן - החתמת זר חמישי), הפך נושא בחירת הזרים להרבה פחות מרכזי בכדורסל שלנו. בעבר, כשהיו לכל קבוצה שני זרים ורק הזדמנות אחת להחליף אותן, בחירה שגויה כגון אורלנדו פיליפס, הייתה יכולה למוטט לך את כל העונה. היום, משקלו של כל זר קטן יותר ב25% (והמספר הזה עוד יקטן בעונה הקרובה בה יותר להחתים זרים ללא הגבלה) מאשר בשנים עברו, וגם אם קנית חתול בשק, אתה יכול לשלוח אותו על המטוס הראשון בחזרה הביתה, כאשר סביר להניח שכבר על אותו מטוס יגיע מחליפו.

בעידן החוק הרוסי שבא עלינו לרעה החל מהקיץ הקרוב, לא מן הנמנע שהקבוצות החזקות - קרי, אלו שרואות את עצמן חזקות - יצטיידו אפילו בשישה או שבעה זרים, שישחקו ברוטציה בהתאם לפציעותיהם/עבירותיהם/מצבי רוחם של שני הישראלים שיהיו בכל רגע נתון בחמישייה. על כן, הסיכוי לראות כאן יותר "רול פליירז" כמו וויין וואלאס מגבעת שמואל, שיתנו רק הגנה וריבאונד, או רק קליעה מבחוץ, או רק יפרנסו את בעלי הפאבים באיזור, גבוה הרבה יותר מתמיד. כי אם קיבלת 5 נק' ו7 ריב' ב15 דקות ממושון יעקוסי, למה לא להוסיף 1.99 ש"ח ולהגדיל, אם אפשר גם להחליף לצבע יותר אתלטי.

בעברית המושג "קבוצה מנצחת" הוא סתמי כמעט לחלוטין, אבל באנגלית, ובמיוחד בספורט האמריקאי, המושג "ווינינג טים" הוא עולם ומלואו. הכוונה היא כמובן לקבוצה בעלת מאזן חיובי עם יותר ניצחונות מהפסדים, אבל לא פעם נשמע את אחד הפרשנים בESPN מדביק אות קלון לסופרסטאר כזה או אחר שמעולם לא היה חלק בקבוצה מנצחת. כאן קוראים לזה "שחקן גדול לקבוצה קטנה", ע"ע דייויד אנקראם או ג'ו ג'ו אינגליש, שיקחו בקלות על גבם קבוצת תחתית שורטת, אבל יהפכו במהרה לסרטן מתפשט בקבוצה עם שאיפות צמרת.

על כן, אולי החל מהקיץ אחד הפרמטרים שיהפוך ליותר חשוב בתהליך בחירת זר לקבוצתך יהיה כמות ההצלחה שרשם בקבוצות קודמות. ברור שקריטריונים אחרים מקובלים וחשובים יותר, אבל גם כך קשה להאמין שמישהו מחתים היום זר בלי לברר איך הוא משתלב מבחינה חברתית וכמה כתבי אישום כבר יש או אין נגדו. ע"פ ניסיון העונה, שיושם פשוט נהדר על ידי המאמן הכי נחוש ללמוד כרגע בליגה, גיא גודס, חשוב לשים לב להצלחת הקבוצה ממנה הגיע השחקן.

ברור שלא תמיד אפשר לתלות את ההצלחה או הכישלון של קבוצה מסויימת רק בשחקן זה או אחר, אבל אם שחקן מסוים קולע 30 ומשהו נקודות למשחק, אבל קבוצותיו הן תמיד אנדר-אצ'יבריות, כנראה שיש בעיה. בארץ שחקנים כמו ג'ו דאוסן ואנדרו קנדי החליפו ידיים בין הקבוצות במשך שנים, והצליחו כמעט על כל פארקט בו דרכו. עם זאת, שחקנים כמו קורי גיינס, סטנלי בראנדי, דניס הופסון ואפילו קנדי עצמו, נכנסו לרשימת ה"לא לנגוע" ברגע שהתווספה לכתם הזיקנה בתעודת הזהות שלהם גם חותמת של ירידת ליגה. בעידן של ריבוי זרים, וזה דווקא חדשות טובות, יהיה משתלם וחכם יותר להחזיק שחקנים כאלה, כי כבר אין צורך לשחוק אותם 30-35 דקות על המגרש - אפשר להכניס אותם רק ל15-20 דקות בערב, לשאוב את כל הניסיון שאפשר ומיד לתת להם מנוחה ראויה. שלמה ארצי ושלום חנוך עשו מהשיטה הזאת הרבה כסף בשנה האחרונה.

להלן רשימת הזרים שסיימו את העונה בארץ והם בעלי עבר בליגה שלנו משנים עברו, ומצורף לכל אחד מהם המאזן עם קבוצותיהם הקודמות. ברשותכם, התעלמנו מהזרים של מכבי ת"א, כי המבחנים שלהם הם ביבשת אחרת:
1. לי מת'יוז 16 - 6 72.7%
2. הרב למיזאנה 3 - 2 60%
3. עומאר סניד 13 - 9 59.1%
4. ברנדון קורץ 13 - 9 59.1%
5. רוג'ר פרינגטון 41 - 31 56.9%
6. קורי קאר 50 - 41 54.9%
7. טונג'י אווג'ובי 21 - 18 53.8%
8. אלווין יאנג 14 - 14 50%
9. ג'ייסון וולס 14 - 17 45.2%
10. מרכוס האטן 12 - 16 42.9%
11. בריאן טולברט 11 - 17 39.3%
12. טרנס רנצ'ר 18 - 32 36%
13. ג'יימס הד 2 - 8 20%
14. רוד נילי 1 - 7 12.5%
15. ג'רון רוברטס 0 - 3 0%

לא לחינם שניים משלושת המובילים הם שחקני מכבי ראשל"צ, ובמקרה של מת'יוז, אין ספק שהעונה בבני השרון עזרה לו להשיג את החוזה הקיץ, כי בגילו, ואחרי עונה עם מספרים חלשים למדי ברוסיה, לא כל אחד היה מהמר עליו. גם הזרים של נהריה ממוקמים יחסית גבוה בטבלה, על אף שבילו חלק מהקריירה שלהן כאן בקבוצות תחתית.

המקרה ההפוך כמובן הוא רוד נילי, אולי שחקן מוכשר מאוד מבחינה אישית, שבכל קבוצה בה שיחק היו לו הופעות אישיות גדולות (40 נקודות נגד גליל עליון במדי מ.כ. חיפה, 21 נק' ו16 ריב' נגד אלבא ברלין במדי וורצבורג ושלושה משחקים של 20 נק' ומעלה במדי ר"ג העונה), אך מלבד קרית ביאליק בלאומית, כל שלוש הקבוצות בהן שיחק בליגה הראשונה סיימו אותה בירידה, וזה בהחלט חומר למחשבה. או במקרה שלנו - "להתראות בעונה הבאה, ראינו שיש לך אחלה סטטיסטיקות".






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
בחזרה לסיקסטיזיורובאסקט 2013 - סיכום סטטיסטיבין ייאוש לתקווהמ"הרוקח" ועד גדיניההמקום בו חוסר הגינות והיעדר לגיטימיות נפגשיםמד מןהסנסציה בדרבי במספריםיוגב כבר לא צוחק מהסימפסוניםמוקדמות היורובאסקט - סיכום סטטיסטיסלובניה עוד רחוקהיותם ולא נשלםהופ, הופ, 2:210 דברים שלא תזכרו מהפלייאוףשחקו, המפתחות בפניםפשוט מושלמתסורי, ארבידאסלגביע חוקים (וסימונים) משלוהברירה הטבעיתלי-אור לגוייםאפוקליפסה אתמולתש"ע על יורובאסקט 2009עם הפנים לוויילד קארדס2001, אודיסאה באנקרהמבט פנימי על קרואטיהנבחרת יוון - הדור הבאמאשקלון לתיכריתבגבעת שמואל ייסדתי את הכדורסל הלובישבוע לקלאסיקו של המכביהזהו הזמן, זה היום, זה הרגעחוסר ניסיון? אצלנו זה יתרוןשווה לבוא מוקדםמגמר היורוליג לליגה השנייה תוך 5 שניםארבע על ארבעימים רבים הפכו ללילותהזורעים בדמעה, ברינה ירקודו"קארי" - סרט אימהקנטאקי, פרייד?על כל שאלה תשובה"הזבוב האטומי" התעייףהאיש שהיה שםחצי שנה למוקדמות היורובאסקט - תמונת מצבפירוק והרכבההדברים שיעשו לנו את העונההאנשים שיכולים לעשות את הפיינל פורהצל שלי ואני יצאנו לדרךאיפה היריבה השניה?קר שם בחוץהירו לערב אחדבני ישראלמצפון נפתחה הרעהעוד מחזה של תיאטרון האבסורד5X5: מכבי נגד ירושלים, טייק 1הכתובת הייתה על הקירהנבחרת בראי הנתוניםמונדובאסקט זה לא קללהלא על השמיר לבדוגיוס נעים?רצו יורוליג, קיבלו מכללותמריח עוד תואר"זה אני שהחמצתי"התגנבות יחידיםההגנה הכי טובה היא התקפהנו מור דורון שפר אין דה מכללותהערב של סלייHouse of Funסולטני הסיבובאסים גם בארץבראש של הג'ינג'יLive and Let Playשמונה הערות לסדרהיום המכריעגדל בעוד שנהלרוץ, לרוץ, לרוץלאט ובזהירותלא לאבד את הראשדור של כוכביםנבחרת חלםנמאס לנוהכי טובים באירופההיורוליג גומר מהר מדיעשר הערות לקראת הפלייאוףטור השחרור!זר ומיותרבצורת טורקיתלאפי בהוקרה - הצעה לשינויאפקט הניצחון של מכביבקלות מרשימהלהשאיר את ריקילכל זמןחגיגות היובלפארקר ועוד ארבעהחדשות טובות, חדשות רעותמלכוד 12אבחנות ראשוניותנגמרה ליגת הקיץתור נבחרת חרוששיפוט מהירהמנהיגים נשארו בביתהחרבות בביתהתגנבויות יחידיםביזיון, לא אסוןאתונה מטאטהלחץ מצד האמריקאיםמלחמות העולמותמותר להתחיל לחלוםתבכי בשבילי ארגנטינה



© כל הזכויות שמורות
cker();