באוארס. אייך, טימי?



שווה לבוא מוקדם
אורי סביר ,17/05/2009

חצי הגמר הראשון בפיינל פור בין הפועל ירושלים ומכבי חיפה צפוי להיות מרתק וצמוד מאוד. איך והאם בכלל צריכה י-ם להתמודד עם פרקינס? מי תצליח לפתח את הקצב הרצוי לה? מהי נקודת התורפה הגדולה של גודס? ולמי טוב יותר ערב שלשות רע? המפתחות למפגש הראשון.

חייה ותן למות
לא ראיתי את המשחק השני בסדרה בין ירושלים ונהריה במלואו, אך מההבזקים שקיבלנו בערב הכדורסל היה נדמה שגיא גודס הגיע עם החלטה מהבית שרון לואיס יכול להשתולל כמה שהוא רוצה, אבל יתר חבריו לא ינצחו אותו. הגארד הפנומן השווה שיא ליגה עונתי של 39 נקודות (גם הקודם, של סטיב בארט, נקלע על ירושלים) על חשבון ההגנה של יובל נעימי ומורן רוט, אבל יתר הכלים ההתקפיים העיקרים בסגול - וויליאמס, ריצ'י ואוחיון - נתקעו על מאזן חד-ספרתי באחוזים מביכים.

ביום ג' בערב תפגוש ירושלים גארד אמריקאי מסוכן הרבה יותר ובעיקר ורסאטילי יותר. כמעט כל שחקן חוץ שפגש את האדומים בסיבוב השני העמיד מקבץ ביצועים ל-DVD של הסוכן ועל הדרך שיפר את שיאו העונתי. איכשהו, גם אם אני טועה בגדול לגבי גישת לואיס באותו משחק, עושה רושם שמול דורון פרקינס זה רעיון שאסור לפסול על הסף. אם רוט עוד יכול להציק לו קצת, נעימי אפילו את זה לא מסוגל. הגארד של הירוקים עלה בהפסדים ב-4.5 נקודות לעומת הניצחונות, אבל גם בכמעט שלוש זריקות מהשדה. המאזן של חיפה כשהוא קולע מעל 20 נקודות עומד על 4:2 בלבד (כולל ההפסד לאדומים ברוממה), זאת בעוד כשהוא מסר 6 אסיסטים ומעלה, היא ניצחה 10 מ-11 משחקים.

ירושלים פגשה את פרקינס רק פעם אחת העונה ובכושרו הנוכחי, אין ספק שהוא יעלה רעב וחד מאוד. קשה לי לראות איך גודס מצליח לעצור אותו או אפילו להאט, ועל כן נדמה שעדיף לנסות ל"שכנע" אותו להפריע בעצמו לקבוצתו, ע"י סגירת האחרים. כשפרקינס מרוכז בקליעה הוא מזניח את חבריו וכופה לעיתים זריקות מהירות שנוגדות את השיטה של אבי אשכנזי - אם גודס ישיג את זה, הוא בעצם מרוויח פעמיים. ובינינו, ממילא הרי לא נראה באופק פתרון הגנתי בשבילו.

להקות הקצב
לא באמת צריך להסתכל במספרים כדי להבין את השוני הגדול בין סגנונות המשחק של הקבוצות. לחיפה ההגנה החזקה ביותר בליגה, של ירושלים הגרועה ביותר מבין העולות לחצי הגמר. לירושלים ההתקפה הטובה ביותר בליגה, של חיפה מדגדגת את ה-80 מלמטה. בכל שלושת המפגשים העונה ניצחה הקבוצה שהצליחה להביא את הקצב שלה מהבית: חיפה ספגה שיא עונתי (100 נק') במשחק במלחה ושיא ספיגה ביתי (80) ברוממה, אבל עצרה את ירושלים על שפל עונתי של 66 בחצי גמר הגביע.

משום כך, אחד המפתחות החשובים ביותר יהיה השליטה בריבאונד, שכן אין מתפרצת ללא כ"ח בהגנה ואין הגנה טובה יותר מריבאונד התקפה. שתי הקבוצות הוליכו את הליגה בקטגוריה זאת לאורך כל העונה, כאשר בפלייאוף הן החליפו מקומות וירושלים עלתה למקום הראשון. ביחד עם טורין פרנסיס ורוג'ר פאואל מהספסל כחיזוק לטראוויס ווטסון - מר ריב' לדקה של היורוליג בכל הזמנים, אבל גם מלך הפאולים בליגה העונה - ירושלים הולכת חזק לכל החטאה, כמו שבנהריה הרגישו על בשרם בסדרת רבע הגמר.

עם זאת, גם חיפה לא פראיירית בתחום עם עידו קוז'יקרו, דייבון ג'פרסון, ברוקס סיילס וכמובן פרקינס שרושם בפלייאוף מעל 10 כ"ח למשחק. בשני הניצחונות של ירושלים היא ניצחה בגדול בקרב הלוחות, אבל בחצי גמר הגביע התרסקה לחלוטין ואיפשרה לירוקים ים של הזדמנויות שניות. בכדי להגדיל את הסקור ככל הניתן, האדומים יהיו חייבים ליצור יתרון גדול שיכריח את חיפה לשמור טוב יותר על הכדור - דבר שספק אם היא מסוגלת לו נוכח מנהגה לאבד בסיטונות.

ישראלי זה הכי, אחי
בעונה שעברה, הרבה "באשמת" בחירת זרים מוזרים, קלעו הישראלים של ירושלים הכי הרבה בליגה. העונה, כאשר דרור חג'ג' נבלע בפוסטר הצהוב, ארז מרקוביץ' בפוסטר האדום וגיא פניני בכרזת תיירות לאי השכן, הכחולים-לבנים מהבירה ירדו משמעותית בתפוקה, אך עדיין נותרו שניים רק לאלו של מכבי, שאגב חזרה להיות ספקית השחקנים הראשית לנבחרת.

הישראלים של שתי הקבוצות ירדו בכ-4 נקודות בממוצע בפלייאוף לעומת העונה הרגילה, אך אלו של ירושלים עדיין תורמים כשבע נקודות יותר. הבעיה הגדולה היא שעוגת הדקות המנדטורית של לפחות 80 כל ערב התחלקה בפלייאוף בין שלושה שחקנים בלבד: נעימי, רוט וששון. מרקוביץ' יצא מהרוטציה ביחד עם אדם הלסקה וכאן צריך לבוא לביטוי היתרון של חיפה, שבנויה כרגע הרבה יותר טוב להיערך עם החוק הרוסי.

פרט למשה מזרחי ששוב יקבל את תיק טימי באוארס, מעלה אשכנזי מהספסל את קוז'יקרו ופורת היעילים, בזמן שעמית בן-דוד החליף לאחרונה את טוד גולדן בחמישייה. אם אחד מארבעת האחרונים יתפוס יום סביר בזמן שאחד משלושת הישראלים באדום ייקלע לערב רע או אפילו לבעיית עבירות רחמנא ליצלן, גודס יתקשה מאוד להעמיד את החמישיות שהוא ירצה. בהנחה שבין נעימי שנמצא בכושר טוב או רוט שנתן תצוגות יפהפיות בביקוריו האחרונים בנוקיה יהיה לגודס לפחות רכז ישראלי טוב אחד בערב נתון, כובד המשקל עובר אל ששון הלא יציב, שעשוי to make or break את ההעפלה לגמר.

תסתדרו בשלשות
על פניו, שתי הקבוצות יכולות ברגעים מסויימים להעמיד חמישייה שלמה של קלעי שלוש, חלקם קטלניים במיוחד. בפועל, ירושלים מסוכנת הרבה יותר ועם קרוב לתשע שלשות בערב, היא מובילה את הליגה בייצור נקודות מעבר לקשת. חיפה לעומת זאת, סופגת פחות משש שלשות בממוצע והנתונים שלה קיצוניים מאוד: כשהיא סופגת פחות מחמש שלשות אחוז ההצלחה שלה עומד על 75%, בעוד כשהיא סופגת יותר מחמש היא צונחת ל-29%. למזלה, זה קרה מעט מאוד פעמים העונה.

בשני משחקי הליגה קלעו הקבוצות ביחד 21.0 שלשות במשותף ב-45% דיוק וירושלים ניצחה די בקלות. בגביע לעומת זאת, ירושלים נעצרה על שפל עונתי של 4 שלשות, חיפה הסתפקה בחצי מהכמות ושתיהן ביחד חיברו 15.3% מביך ביותר. ששון, שחקן שאשכנזי מכיר מקרוב כבר הרבה שנים, היה ההבדל הכי גדול בין ניצחונות הליגה להפסד הגביע. יציאה אגרסיבית אליו ואל נעימי שנמצא כאמור בכושר קליעה מצוין היא חובה שכל זלזול קל בה יכול לשנות את גורל הערב.

הג'ינג'י עם המפתח
הלב של שתי הקבוצות נעוץ בצמדי זרים של גארד ופורוורד: בחיפה אלו פרקינס וג'פרסון האתלטים והאקספלוסיביים, בירושלים אלו באוארס וסניד היעילים והמנוסים יותר. האדומים הצליחו לעצור את ג'פרסון יותר טוב מכל קבוצה אחרת העונה, אבל זה היה מזמן וספק אם ביכולתם להוריד אותו בפעם השלישית לחד-ספרתי. כל עוד פרקינס בכושר נהדר, אפשר לסמוך עליו שהוא ידאג שגם ג'פרסון יכנס לעניינים כמו שצריך.

סניד התאושש מסיבוב שני מסוייט והיה יוצא מן הכלל בסדרת הפלייאוף מול נהריה. נשארנו עם באוארס, שעד אמצע הסיבוב השני נראה כמו בחירת פה-אחד לשחקן העונה ופתאום נעלם לחלוטין. הגארד שחגג על הליגה בסיבוב הראשון לא פוגע מאז אותו רבע רביעי קסום מול גליל/גלבוע - בו קלע 13 נקודות רצופות ומנע הפסד ביתי במו ידיו - ונראה אדיש מתמיד. באוארס הוא כישרון עצום, על כך אין עוררין, אבל פרט לדקות ה-קאמבק בגמר הגביע אשתקד מול מכבי, כמעט כל ביקור שלו בנוקיה במעמד מכריע הסתיים במספרים מאכזבים, כולל חצי הגמר מול חיפה השנה.

בשבעת המשחקים האחרונים הוא מאבד הרבה יותר כדורים, קולע הרבה פחות טוב אפילו מהקו - שלא נדבר על 2 מ-20 האחרונות שקלע לשלוש - ובכלל, נדמה שהעומס העצום שנפל על כתפיו כל העונה נותן את אותותיו. גם בשלבים מוקדמים יותר של העונה, את רוב התצוגות המרשימות באמת שלו, הציג "איש המעלית" דווקא במלחה. כל הסימנים רומזים שבעונה הבאה הוא כבר לא יהיה שם, אבל עוד קודם לכן, הוא חייב לחזור לעצמו בשני המשחקים הבאים, כי בלעדיו, בירושלים יכולים לשכוח מתואר היסטורי כבר עכשיו.






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
בחזרה לסיקסטיזיורובאסקט 2013 - סיכום סטטיסטיבין ייאוש לתקווהמ"הרוקח" ועד גדיניההמקום בו חוסר הגינות והיעדר לגיטימיות נפגשיםמד מןהסנסציה בדרבי במספריםיוגב כבר לא צוחק מהסימפסוניםמוקדמות היורובאסקט - סיכום סטטיסטיסלובניה עוד רחוקהיותם ולא נשלםהופ, הופ, 2:210 דברים שלא תזכרו מהפלייאוףשחקו, המפתחות בפניםפשוט מושלמתסורי, ארבידאסלגביע חוקים (וסימונים) משלוהברירה הטבעיתלי-אור לגוייםאפוקליפסה אתמולתש"ע על יורובאסקט 2009עם הפנים לוויילד קארדס2001, אודיסאה באנקרהמבט פנימי על קרואטיהנבחרת יוון - הדור הבאמאשקלון לתיכריתבגבעת שמואל ייסדתי את הכדורסל הלובישבוע לקלאסיקו של המכביהזהו הזמן, זה היום, זה הרגעחוסר ניסיון? אצלנו זה יתרוןמגמר היורוליג לליגה השנייה תוך 5 שניםארבע על ארבעימים רבים הפכו ללילותהזורעים בדמעה, ברינה ירקודו"קארי" - סרט אימהקנטאקי, פרייד?על כל שאלה תשובה"הזבוב האטומי" התעייףהאיש שהיה שםחצי שנה למוקדמות היורובאסקט - תמונת מצבפירוק והרכבההדברים שיעשו לנו את העונההאנשים שיכולים לעשות את הפיינל פורהצל שלי ואני יצאנו לדרךאיפה היריבה השניה?קר שם בחוץהירו לערב אחדבני ישראלמצפון נפתחה הרעהעוד מחזה של תיאטרון האבסורד5X5: מכבי נגד ירושלים, טייק 1הכתובת הייתה על הקירהנבחרת בראי הנתוניםמונדובאסקט זה לא קללהלא על השמיר לבדוגיוס נעים?רצו יורוליג, קיבלו מכללותאבודים בתרגוםמריח עוד תואר"זה אני שהחמצתי"התגנבות יחידיםההגנה הכי טובה היא התקפהנו מור דורון שפר אין דה מכללותהערב של סלייHouse of Funסולטני הסיבובאסים גם בארץבראש של הג'ינג'יLive and Let Playשמונה הערות לסדרהיום המכריעגדל בעוד שנהלרוץ, לרוץ, לרוץלאט ובזהירותלא לאבד את הראשדור של כוכביםנבחרת חלםנמאס לנוהכי טובים באירופההיורוליג גומר מהר מדיעשר הערות לקראת הפלייאוףטור השחרור!זר ומיותרבצורת טורקיתלאפי בהוקרה - הצעה לשינויאפקט הניצחון של מכביבקלות מרשימהלהשאיר את ריקילכל זמןחגיגות היובלפארקר ועוד ארבעהחדשות טובות, חדשות רעותמלכוד 12אבחנות ראשוניותנגמרה ליגת הקיץתור נבחרת חרוששיפוט מהירהמנהיגים נשארו בביתהחרבות בביתהתגנבויות יחידיםביזיון, לא אסוןאתונה מטאטהלחץ מצד האמריקאיםמלחמות העולמותמותר להתחיל לחלוםתבכי בשבילי ארגנטינה



© כל הזכויות שמורות
cker();