מגמר היורוליג לליגה השנייה תוך 5 שנים
אורי סביר ,11/05/2009

פורטיטודו בולוניה זכורה בעיקר בשל התבוסה שספגה ממכבי. זוראן סאביץ', שדפק בקיץ ברז לדרוקר, לא הצליח להוציא את העגלה מהבוץ וירד אתמול לליגת המשנה למרות סגל מרשים. ביחד עם אולם חדש שתקוע בשלב התכניות ובעלים אינטרסנט, עתידה של הקבוצה תלוי על בלימה.

המשבר הכלכלי שהפך לחלק משמעותי מחיינו בשנה האחרונה והכניס חוסר ודאות גדולה בכל התחומים הביא לכך שידיעות על התפרקות קבוצות פאר אינן נדירות כפי שהיו פעם, או כפי שהיינו רוצים. באוקראיינה ורוסיה משלמים את המחיר על ההשתוללות של שנים עברו ולא יודעים כיצד ייראה המחר, וגם בחלקיה המערביים יותר של היבשת הישנה מתרגלים למילים כמו "האטה", "מיתון" ו"צמצומים".

אבל גם בימים אלו של פשיטות רגל ואוברדראפטים, הסיפור של פורטיטודו בולוניה חריג ומעניין מאוד. קבוצת הפאר, שרק לפני חמש שנים הובסה 118:74 ע"י מכבי ת"א בגמר היורוליג - הידוע יותר כ"פיינל פורטי-פור" - נפרדה אתמול מהליגה האיטלקית הראשונה אחרי 16 שנים רצופות, בהן זכתה בשתי אליפויות והגיעה לעוד שמונה סדרות גמר.

כשמשווים את הסגל של האחות הקטנה בעיר הבולונז לאלו של יתר קבוצות הליגה, קשה להבין כיצד היא "הצליחה" לסיים במקום הלפני-אחרון שמוביל לליגת המשנה, עם סגל שמכיל שחקני נבחרת בדמות סטפאנו מאנצ'ינלי ואלסנדרו סיטאדיני, מתאזרחים וותיקים ובעלי שם כמארסלו הוארטס וגרגור פוצ'קה בן ה-38 וזרים מוכרים ומוכחים בדמות אלכס סקיילס, לזארוס פפאדופולוס, דאריל סטרוברי ג'וניור, אורוס סלוקאר ודליבור בגאריץ'.

את העונה פתחה פורטיטודו עם ציפיות להשתלב כרגיל בצמרת. זוראן סאביץ' הגיע לעמדת הג'נרל מנג'ר בתום קדנציה בינונית בברצלונה, ולאחר שביטל חוזה ארוך-טווח עם שרון דרוקר לטובת השארת דרגאן שאקוטה, בנו השניים סגל יקר ונוצץ יחסית לליגה האיטלקית, שמלבד סיינה המשיכה בתהליך היחלשותה גם השנה. אז סיינה הגדולה אמנם ספגה את הפסדה היחיד העונה מידי פורטיטודו, אבל זאת בערך נקודת הציון היחידה של הקבוצה העונה.

קיינטל וודס וג'וזף פורטה הפכו את הקבוצה לפרועה ולא מאוזנת כבר מהרגע הראשון ושאקוטה פינה את מקומו לצ'זארה פאנקוטו הוותיק שעבד בשנים האחרונות באודינה. הקבוצה ניסתה להמציא את עצמה מחדש תוך כדי תנועה והוציאה לא מעט כסף על רכש אבל פשוט לא הצליחה להתרומם, כשהיא אוספת לא מעט הפסדים צמודים והרבה תסכול ומרמור על השופטים שהגיע לשיאו אמש.

למחזור הסיום אתמול הגיעה בולוניה כשהיא חייבת ניצחון חוץ על טראמו כדי להישאר בליגה, שבוע בלבד אחרי שלקחה משחק מאסט מקאזרטה, יריבתה הישירה מצידו השני של הקו האדום. טראמו אמנם מדורגת במקום השלישי בליגה, אבל ה"סיריי אה" של היום זה לא מה שהיה פעם ואחרי 30 דקות הראה הלוח 52:60 לאורחים. מסע ההישארות נראה בדרך הנכונה, אבל סל גדול של ואלריו אמורוסו ואיבוד של אלכס סקיילס בסיום הביאו להפסד מתסכל מאוד, 73:72.

דקות ספורות לאחר המשחק כבר הודיע סאביץ' שהוא יערער על ההפסד. לטענתו, סל חוקי לחלוטין של מאתיאו מאלאוונטורה בסוף הרבע השלישי נפסל שלא בצדק וגם במהלך האחרון נעשתה עבירה על סקיילס. בנוסף, התלוננה פורטיטודו על כך שמנהלה רנאטו ניקולאי פונה לבית החולים בעקבות פגיעת בקבוק בראשו. כל זאת לא צפוי לעזור לסאביץ', שאת עונתו הראשונה בבולוניה סיים עם ירידה מביכה מאוד.

הספסל של בולוניה בשניות הסיום אתמול


אל תבכי, אחות קטנה
פורטיטודו תמיד חסתה בצילה של וירטוס, היריבה העירונית, ורק ב-1966, אחרי למעלה משלושה עשורים של קיום, הצליחה להעפיל לראשונה לליגה הבכירה. אחרי שנים רבות של דשדוש בין הליגות, לקח ג'ורג'יו סרניולי את הקבוצה לידיו ועם תזרים מזומנים מרשים שהביא את מיטב כוכבי איטליה ואירופה לבולוניה, הצעיד אותה לצמרת הגבוהה החל מאמצע שנות התשעים.

בעונת 97/98 זכתה הקבוצה בתוארה הראשון, גביע המדינה, אותו הביאו לעיר דייויד ריברס ודומיניק ווילקינס, שגם הובילו את טימסיסטם לניצחון בסדרה גדולה על מכבי ת"א וקטשפר. שנתיים אח"כ זכתה הקבוצה באליפות ראשונה ובמשך עשור שלם החמיצה רק סדרת גמר אחת.

תחת הדרכתם של פטר סקאנסי, קרלו רקלקאטי ויסמין רפשה, הפכה טימסיסטם/פאף/קלימאמיו לשם דבר גם ביורוליג וה"פלאדוצה" שנקרא ע"ש ראש עיריית בולוניה לשעבר היה לאחד האולמות הקשים ביותר באירופה, שכל ביקור של מכבי בו הפך לחגיגת כדורסל דרמטית.

פעם זה נגמר בדו-קרב דרמטי בין קרלטון מאיירס וריברס לקטשפר אחרי הארכה; באחרת עם 19-19 מושלם של נייט האפמן מהקו שהחזיר את הביתיות בדרך לפיינל פור; ופעם נוספת בשלשה של בורשטיין שקבעה הארכה וניצחון חוץ 104:111 במשחק בו נקבע שיא יורוליג של 46 זריקות שלוש של דלפינו, וויאניץ' והחברים.

בולוניה חוגגת אליפות אחרונה ודרמטית ב-2005


סטלה המחסלת
בשנתיים האחרונות החליפה הקבוצה מאמנים כמו גרביים וגם הספונסרים כבר לא התדפקו על דלתות הקבוצה. בעונת 06/07, שנה אחרי הגמר האחרון שלה ושנתיים אחרי שניצחה בגמר הפלייאוף את ארמאני מילאנו, סיימה קלימאמיו במקום ה-13 בלבד ואשתקד השתפרה רק במעט וטואטאה ברבע הגמר ע"י סיינה.

ג'ילברטו סאקראטי, שהפך לבעלים והנשיא במקביל לתחילת הנפילה, ראה בפורטיטודו כלי לשם מינוף עסקיו המקומיים. הוא השקיע את מיטב מרצו בתכניות להקמת ה"פארקו דל סטלה", מרכז ספורט מודרני רחב-היקפים בעיר, שגולת הכותרת שלו תהיה אולם מפואר עם תכולה של כ-15,000 צופים. כזה שבניגוד ל"פלאדוצה" הישן והטוב, יוכל לאפשר לקבוצה להשתתף ביורוליג בהמשך הדרך.

בניית האולם הייתה אמורה להתחיל כבר בחודשים הקרובים, אבל ראש העירייה, שיעמוד לבחירה מחדש בעוד כחודשיים, לא אישר את התכניות. "הפארקו דל סטלה" הפך לפיל לבן עוד לפני שהונחה אבן הפינה וסאקראטי, שלדעת רבים מעוניין יותר בהקמתו מאינטרסים אישיים מאשר בטובת הקבוצה, עשה הכל כדי להביא לבנייתו על אפם וחמתם של אנשי העירייה.

בסוף העונה שעברה החליטה החברה המאמצת, "אופים", להפסיק את ההתקשרות עם פורטיטודו אחרי שנתיים בלבד. סאקראטי ניהל מו"מ עם מספר גופים, אך התנה את כניסתם בתמיכה בבניית האולם. באופן חריג ביותר באיטליה ובפעם הראשונה בהיסטוריית המועדון, פתחה פורטיטודו את העונה ללא מאמץ, עד אשר נחתם חוזה עם חברת "ג'י-מאק".

עם זאת, לדברי אחד מהגורמים המקצועיים בקבוצה, מדובר בהסכם אימוץ שנותר על הנייר בלבד. "סאקראטי רצה לשדר עסקים כרגיל ברגע שהוא ראה שאנשים מתחילים להילחץ מהיעדר הספונסר. הוא אפילו העדיף להכניס את ידו לכיסו האישי כדי לממן את הקבוצה, מתוך מחשבה לעתיד על פרוייקט הבנייה שלו. אם אתה שואל אותי, אני לא יודע כמה כסף, אם בכלל, העבירה ג'י-מאק למועדון", אומר אותו גורם, שלמרות הפסקת עבודתו הצפויה בפגרה, ביקש בתוקף שלא נזכיר את שמו.

לאן מכאן?
למרות ירידתה הרשמית, הג'י.אם. סאביץ' עדיין מאמין שבולוניה תוכל להישאר ב"סיריי אה". המשבר הפיננסי לא פסח כמובן על ארץ המגף, ובתוספת הדעיכה של הכדורסל המקומי והשפעות רעידת האדמה הקטלנית שפקדה את אקווילה לא מכבר, עתידן של קבוצות רבות מונח על כרעי תרנגולת. ריאטי מסתמנת כרגע כקבוצה במצב הגרוע ביותר, וזה עוד מבלי להזכיר את העובדה שההתאחדות המקומית עוד לא החליטה כמה קבוצות יאכלסו את הליגה בעונה הבאה, אחרי שזאת הצטמצמה בפגרה מ-18 קבוצות ל-16 עקב הענשתן של קאפו ד'אורלנדו ונאפולי.

סטפאנו מאנצ'ינלי, האיטלקי הבכיר (13.8 נק' למשחק העונה) שגדל בקבוצה ושיחק בה כל הקריירה, צפוי לעזוב לראשונה את הבית וסביר שהיה עושה כן גם לו נשארה בליגה. סאביץ' סופג אמנם קיטונות של ביקורת, אך זוכה עדיין לכבוד עקב ימיו כשחקן ועשוי להישאר כג'נרל מנג'ר אף על פי כן ולמרות הכל. לגבי כל יתר השחקנים והצוות המקצועי, אפשר רק לנחש כרגע.

רוכשים אחדים כבר הציעו לקנות את הקבוצה מידיו של סאקראטי, אך זה מעוניין בעסקת חבילה שתכלול את פורטיטודו ביחד עם ה"פארקו דל סטלה" ודורש תג מחיר דמיוני של 400 מיליון אירו שמבריח כל משקיע בר-דעת. האם פורטיטודו תדרדר כמו כל כך הרבה קבוצות איטלקיות גדולות שנעלמו בליגות הנמוכות בשנים האחרונות, או שמא תצליח לבנות את עצמה מחדש ותנצל את חולשת הענף כדי לחזור במהרה ליורוליג?

הדעה הרווחת באיטליה היא שסאקראטי יבין בסופו של דבר את המצב וייכנע לדרישה לעזוב. כמו כן, הסיכויים של פורטיטודו להישאר בליגה הראשונה הם כרגע 50-50%, אך גם אם יישארו שם בחסד השולחן הירוק, לא ברור אם נוכח החובות שנצברו בשנים האחרונות, נשמע את השם פורטיטודו בהקשר חיובי בקרוב.






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
בחזרה לסיקסטיזיורובאסקט 2013 - סיכום סטטיסטיבין ייאוש לתקווהמ"הרוקח" ועד גדיניההמקום בו חוסר הגינות והיעדר לגיטימיות נפגשיםמד מןהסנסציה בדרבי במספריםיוגב כבר לא צוחק מהסימפסוניםמוקדמות היורובאסקט - סיכום סטטיסטיסלובניה עוד רחוקהיותם ולא נשלםהופ, הופ, 2:210 דברים שלא תזכרו מהפלייאוףשחקו, המפתחות בפניםפשוט מושלמתסורי, ארבידאסלגביע חוקים (וסימונים) משלוהברירה הטבעיתלי-אור לגוייםאפוקליפסה אתמולתש"ע על יורובאסקט 2009עם הפנים לוויילד קארדס2001, אודיסאה באנקרהמבט פנימי על קרואטיהנבחרת יוון - הדור הבאמאשקלון לתיכריתבגבעת שמואל ייסדתי את הכדורסל הלובישבוע לקלאסיקו של המכביהזהו הזמן, זה היום, זה הרגעחוסר ניסיון? אצלנו זה יתרוןשווה לבוא מוקדםארבע על ארבעימים רבים הפכו ללילותהזורעים בדמעה, ברינה ירקודו"קארי" - סרט אימהקנטאקי, פרייד?על כל שאלה תשובה"הזבוב האטומי" התעייףהאיש שהיה שםחצי שנה למוקדמות היורובאסקט - תמונת מצבפירוק והרכבההדברים שיעשו לנו את העונההאנשים שיכולים לעשות את הפיינל פורהצל שלי ואני יצאנו לדרךאיפה היריבה השניה?קר שם בחוץהירו לערב אחדבני ישראלמצפון נפתחה הרעהעוד מחזה של תיאטרון האבסורד5X5: מכבי נגד ירושלים, טייק 1הכתובת הייתה על הקירהנבחרת בראי הנתוניםמונדובאסקט זה לא קללהלא על השמיר לבדוגיוס נעים?רצו יורוליג, קיבלו מכללותאבודים בתרגוםמריח עוד תואר"זה אני שהחמצתי"התגנבות יחידיםההגנה הכי טובה היא התקפהנו מור דורון שפר אין דה מכללותהערב של סלייHouse of Funסולטני הסיבובאסים גם בארץבראש של הג'ינג'יLive and Let Playשמונה הערות לסדרהיום המכריעגדל בעוד שנהלרוץ, לרוץ, לרוץלאט ובזהירותלא לאבד את הראשדור של כוכביםנבחרת חלםנמאס לנוהכי טובים באירופההיורוליג גומר מהר מדיעשר הערות לקראת הפלייאוףטור השחרור!זר ומיותרבצורת טורקיתלאפי בהוקרה - הצעה לשינויאפקט הניצחון של מכביבקלות מרשימהלהשאיר את ריקילכל זמןחגיגות היובלפארקר ועוד ארבעהחדשות טובות, חדשות רעותמלכוד 12אבחנות ראשוניותנגמרה ליגת הקיץתור נבחרת חרוששיפוט מהירהמנהיגים נשארו בביתהחרבות בביתהתגנבויות יחידיםביזיון, לא אסוןאתונה מטאטהלחץ מצד האמריקאיםמלחמות העולמותמותר להתחיל לחלוםתבכי בשבילי ארגנטינה



© כל הזכויות שמורות
cker();