לאפי בהוקרה - הצעה לשינוי
אורי סביר ,26/12/2004

ההצעה הזאת כבר פורסמה בעבר ב"ספסל", אבל עכשיו נראה שיש עניין מחודש בהפיכה, או "אפיכה" לצורך העניין. אז בחסות פגרת היורוליג והשבת האחרונה בצבא, הטור הזה מוקדש להצעה לשינוי במבנה ליגת העל בכדורסל.

מה שאת/ה הולך/ת לקרוא כאן, זה טיוטה של הצעה לשינוי בליגת העל בכדורסל. הצעה זאת נכתבה כבר לפני שנים מספר, מתוך דאגה ואהבה גדולה לכדורסל הישראלי, ובעבר הרחוק אף נשלחה למספר אנשים. אני מאמין בהצעה הזאת, ובטוח שיש בכוחה לשנות דברים, אבל ברור לי שחלק מהדברים פה לא יעברו לעולם. עם זאת, אני מוצא ש"ספסל" הוא כרגע המקום המתאים לפרסמם - כבית של הכדורסל הישראלי, ומכיוון שזאת הדרך הכי טובה להגיע לכמה שיותר אוהדי כדורסל בארץ. כמו שכתבתי כבר פעם, אני מאמין שהליגה שלנו לא מתה לחלוטין, אלא רק "מתה ברובה, מוסטלי דד", כמו שאומר בילי קריסטל כמירקל מקס ב"הנסיכה הקסומה" של רוב ריינר. עם השיקוי הנכון, היא עוד תתעורר לחיים ותחולל ניסים שכרגע אפשר רק לחלום עליהם.

אתם מוזמנים לשלוח תגובות בפורום

או באימייל (אם כי תשובה תקבלו רק בעוד שבוע לצערי

א. צמצום מספר הקבוצות בליגה מ12 לשמונה בלבד
במהלך שנתיים ירדו כל עונה שלוש קבוצות ותעלה אחת בלבד, כאשר הרביעית מהסוף תשחק במבחנים - הטוב משניים, בית וחוץ - מול השניה בלאומית על כרטיס נוסף לליגת העל. מטרת העל תהיה להגיע למצב בו יהיו עשר קבוצות בליגה הראשונה, אך במידה ולא יווצרו תנאים לכך - מספיק שחקנים, מתקנים, ספונסרים ותקציבים - לא יכפה המצב על המציאות.


ב. בתום מהלך הצמצום תדרש כ"א משמונה הקבוצות שישתתפו בליגת העל בעונתה הראשונה במתכונת החדשה להגן על שלושה שחקנים ישראלים, בהם היא מעוניינת לעונה הבאה. שאר שחקניה יהפו חופשיים, ויכנסו לדראפט צמצום חד-פעמי, שיערך במתכונת הבאה:

שישה סיבובים, כאשר העולה החדשה בוחרת ראשונה, השביעית שניה וכך הלאה כאשר האלופה של העונה הקודמת בוחרת אחרונה בכל סיבוב. השחקנים שנבחרו ע"י הקבוצות יהיו רשאיים לנהל מו"מ אך ורק עם הקבוצה אשר בחרה בהם, אלא אם היא ויתרה/העבירה את הזכויות עליהם לקבוצה אחרת.

חובה לציין שבתחילת הליך צמצום הליגה יובהר לקבוצות שאין להן טעם להחתים את שחקניהם הישראלים על חוזים ארוכים משתי עונות, על מנת שלא יווצר מצב בו שחקן בעל חוזה משוחרר מקבוצתו.

לעניות דעתי, מהלך כזה של ערבוב קלפים הוא הדרך הטובה והמהירה ביותר ליצור שיוויוניות ותחרותיות בליגה.

ג. במהלך שתי העונות הראשונות, לכל הפחות, לא יותר מעבר של שחקנים בין הקבוצות בעסקאות כספיות, אלא רק בטריידים של ראש תמורת ראש. זאת על מנת למנוע השתלטות של קבוצה אחת על הליגה בגלל תקציב גדול יותר.

ד. הגוף המנהל של הליגה יורכב כך - 20% איגוד הכדורסל, 20% מנהלת הקבוצות, 10% ארגון השחקנים, 10% ארגון המאמנים ו40% לועדה המקצועית.

ה. הועדה המקצועית תורכב מאנשים אובייקטיבים ככל הניתן, שיצטרכו להתנתק מכל קשר שהוא עם קבוצה כזאת או אחרת. ישבו בה שחקנים, מאמנים, עיתונאים ועסקני עבר, שטובת הליגה והכדורסל הישראלי עומדים בראש מעייניהם. אנשים כצביקה שרף, רלף קליין, איתן חפר, בועז ינאי, תומר שטיינהאור, שמעון אמסלם, מיקי ברקוביץ', מוטי דניאל, חנן קרן, רון קופמן, ערן סלע, עופר שלח וכו'.

ו. העונה הרגילה תכלול שלושה סיבובים רגילים וסיבוב אחרון בו הגרלת המשחקים תיקבע מראש (כמו הסיבוב השלישי בליגת הכדורגל בעבר), כך שיפגיש במחזור האחרון את הראשונה והשניה, שתי האחרונות וכו'. בתום העונה הרגילה תרד האחרונה ליגה, הקבוצה שתקדים אותה תשחק במשחקי מבחן מול הסגנית בליגה השניה על הזכות לשחק בליגת העל בעונה הבאה. בכל תחילת עונה יבחנו 8 הקבוצות ע"י הועדה המקצועית, שתחליט אם הן ראויות וכשירות מכל הבחינות לשחק בליגת העל.

ז. בשתי עונות הצמצום יתנהל הפלייאוף בשיטת הטוב משלושה, ובעונה הראשונה במבנה החדש תיבחן מחדש השיטה וישקל מעבר חזרה לטוב מחמישה.

ח. כל הקבוצות יחוייבו בפעילות קהילתית לפחות אחת לחודש, על מנת לתרום ולשמח ככל הניתן וגם ליצור הזדהות ואהדה ברחבי הארץ, בדגש על הפריפריות.

ט. זכויות השידור של הליגה ימכרו רק לערוץ - רצוי ארצי - שיבטיח שידורים חיים לאורך העונה כולה ובשעות שיקבעו ע"י הגוף המנהל, וגם תוכנית סיכום בת חצי שעה של כל מחזור בשעת שידור מכובדת וראויה.

י. בשלב ראשון יותר לקבוצות לשתף שלושה זרים - ואולי שניים בלבד - מכל נתינות, ובתום כל עונה ישקל צמצום מספרם. במידה ותהיה הצפת מתאזרחים בליגה, תישקל הגבלת מספרם. מטרת העל תהיה להגיע למצב בו אין יותר משני זרים בכל קבוצה, ולפחות שלושה ישראלים בכל קבוצה על המגרש בכל רגע נתון.

יא. כ"א מהקבוצות תצטרך להציג תקציב מינימום שיקבע ע"י הגוף המנהל של הליגה, ובעונות הראשונות תהיה גם הגבלת שכר מהישראלי הרביעי בכל קבוצה.

יב. האלופה תזכה לייצג את ישראל במפעל האירופי הבכיר ביותר בעונה הבאה, ואם יהיו שני כרטיסים או יותר הם יחולקו לסגניות האלופה. בכל מקרה, לא יותר לאף קבוצה לחתום הסכם ייצוג עם מפעל אירופי מבלי קישור למיקומה הסופי בליגה, וללא אישור הגוף המנהל של הליגה.

יג. הגוף המנהל של הליגה יכפה מחירי מקסימום לכרטיסים ומנויים שיגבו הקבוצות. לילדים ממחלקות הנוער של הקבוצות יהיו הנחות מיוחדות, ובכלל לכל מי שיחזיק כרטיס שחקן באיגוד.

יד. מאמץ גדול יושקע בשיווק הליגה, לאו דווקא דרך המדיה, אלא יותר במפגשים עם הקהילה כגון ביקורי שחקנים בבתי"ס, אימוני מחלקות נוער וכד'. המאמץ העיקרי יושקע בהכוונת חובבי הכדורסל למגרשים, ורק לאחר מכן גם לשידורי הטלוויזיה. הגוף המנהל ישקיע רבות בפיתוח הכדורסל והתודעה לליגה בפריפריות, דרך משחקי נבחרת, אימון ואפילו משחקי ליגה רשמיים.

טו. מציאת פתרון מוסכם לבעיית ליגת העל של התיכונים וליגת הנוער של האיגוד.

טז. בקיץ של כל שנה זוגית תתקיים ליגת קיץ בין קבוצות שיארגן ארגון השחקנים. הליגה תשוחק בעיקר במקומות שהכדורסל לא מגיע אליהם בדר"כ. בקיץ של שנה אי-זוגית תקיים הנבחרת את משחקי האימון שלה בכמה שיותר אולמות ברחבי הארץ. מאמצים גדולים יושקעו בניסיון הפצת הכדורסל בקיץ לאורך ורוחב הארץ, אך ללא ספונסרים ראויים לא תיערך ליגה. רק בעונה הראשונה יסכים הגוף המנהל לספוג הפסדים כספיים עקב ארגון ליגת הקיץ. מאותה עונה ואילך, תישקל מחדש הכדאיות שבארגון הדבר.

יז. כל משחקי הליגה יצולמו ויוקלטו, כאשר הגוף המנהל של הליגה יחזיק בארכיון מושלם של כל הקסטות והסטטיסטיקות מכל משחקי ליגת העל.

יח. הגוף המנהל יאכוף חוקי תקשורת נוקשים בהרבה, שיכריחו הכנסת טלוויזיה לפסקי הזמן, ראיון עם מאמן ושחקן מכל קבוצה, כניסת מצלמות לחדרי ההלבשה כמו שנהוג ביורוליג ועוד. הגוף המנהל יהיה רשאי להעניש ולקנוס קבוצות שלא ישתפו פעולה עם החוקים החדשים, מתוך הבנה וידיעה שללא התקשורת הליגה לא תצליח לעשות את קפיצת המדרגה המבוקשת.






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
בחזרה לסיקסטיזיורובאסקט 2013 - סיכום סטטיסטיבין ייאוש לתקווהמ"הרוקח" ועד גדיניההמקום בו חוסר הגינות והיעדר לגיטימיות נפגשיםמד מןהסנסציה בדרבי במספריםיוגב כבר לא צוחק מהסימפסוניםמוקדמות היורובאסקט - סיכום סטטיסטיסלובניה עוד רחוקהיותם ולא נשלםהופ, הופ, 2:210 דברים שלא תזכרו מהפלייאוףשחקו, המפתחות בפניםפשוט מושלמתסורי, ארבידאסלגביע חוקים (וסימונים) משלוהברירה הטבעיתלי-אור לגוייםאפוקליפסה אתמולתש"ע על יורובאסקט 2009עם הפנים לוויילד קארדס2001, אודיסאה באנקרהמבט פנימי על קרואטיהנבחרת יוון - הדור הבאמאשקלון לתיכריתבגבעת שמואל ייסדתי את הכדורסל הלובישבוע לקלאסיקו של המכביהזהו הזמן, זה היום, זה הרגעחוסר ניסיון? אצלנו זה יתרוןשווה לבוא מוקדםמגמר היורוליג לליגה השנייה תוך 5 שניםארבע על ארבעימים רבים הפכו ללילותהזורעים בדמעה, ברינה ירקודו"קארי" - סרט אימהקנטאקי, פרייד?על כל שאלה תשובה"הזבוב האטומי" התעייףהאיש שהיה שםחצי שנה למוקדמות היורובאסקט - תמונת מצבפירוק והרכבההדברים שיעשו לנו את העונההאנשים שיכולים לעשות את הפיינל פורהצל שלי ואני יצאנו לדרךאיפה היריבה השניה?קר שם בחוץהירו לערב אחדבני ישראלמצפון נפתחה הרעהעוד מחזה של תיאטרון האבסורד5X5: מכבי נגד ירושלים, טייק 1הכתובת הייתה על הקירהנבחרת בראי הנתוניםמונדובאסקט זה לא קללהלא על השמיר לבדוגיוס נעים?רצו יורוליג, קיבלו מכללותאבודים בתרגוםמריח עוד תואר"זה אני שהחמצתי"התגנבות יחידיםההגנה הכי טובה היא התקפהנו מור דורון שפר אין דה מכללותהערב של סלייHouse of Funסולטני הסיבובאסים גם בארץבראש של הג'ינג'יLive and Let Playשמונה הערות לסדרהיום המכריעגדל בעוד שנהלרוץ, לרוץ, לרוץלאט ובזהירותלא לאבד את הראשדור של כוכביםנבחרת חלםנמאס לנוהכי טובים באירופההיורוליג גומר מהר מדיעשר הערות לקראת הפלייאוףטור השחרור!זר ומיותרבצורת טורקיתאפקט הניצחון של מכביבקלות מרשימהלהשאיר את ריקילכל זמןחגיגות היובלפארקר ועוד ארבעהחדשות טובות, חדשות רעותמלכוד 12אבחנות ראשוניותנגמרה ליגת הקיץתור נבחרת חרוששיפוט מהירהמנהיגים נשארו בביתהחרבות בביתהתגנבויות יחידיםביזיון, לא אסוןאתונה מטאטהלחץ מצד האמריקאיםמלחמות העולמותמותר להתחיל לחלוםתבכי בשבילי ארגנטינה



© כל הזכויות שמורות
cker();