אליהו. אלוף ספרד



לי-אור לגויים
אורי סביר ,16/06/2010

ויטוריה הצליחה סוף-סוף לשבור את המסורת הלוזרית שפיתחה בביתה; ליאור אליהו התעלה בשני המשחקים הכי חשובים של העונה וסגר עונת רוקי שספליטר וטלטוביץ' יכלו רק לחלום עליה כשהגיעו לוויטוריה; נבארו חגג יום הולדת 30 עצוב; וטרנס מוריס ממשיך לשבור לעצמו את הלב.

אליהו קלע 18, ויטוריה ניצחה 78:79 אחרי הארכה והשלימה סוויפ על ברצלונה

1. בשוויון 66:66, ארבע שניות לסיום, כשהשופטים אישרו את החסימה הגבולית-מאוד של טרנס מוריס על ליאור אליהו ועזרו לברצלונה לכפות הארכה שלא הגיעה לה, אפשר היה לנחש שב"פרננדו בואסה ארינה" כבר מתכוננים לשיא לוזריות חדש.

הרבה מרורים אכלו הבאסקים מקבוצת הכדורסל המובילה שלהם בבית: תבוסה ב-29 הפרש למכבי ת"א במשחק שהפסד עד 5 הפרש בו היה מעלה את טאו לפיינל פור; הפסד בסדרת הגמר למנרסה מהמקום השישי למרות יתרון ביתיות; הפסדים במשחקי 5 בבית לאסטודיאנטס בחצי הגמר ולריאל מדריד בגמר שנה אחר כך, במשחק בו הובילה הקבוצה ב-7 נקודות בדקה האחרונה; הפסדים ביתיים לברצלונה במשחק 5 של חצי הגמר לפני שלוש שנים וביתרון 1:2 ברבע גמר היורוליג אשתקד; והרשימה עוד נמשכת, אבל נפסיק כאן כי ג'ק כבר בדרך לסטייפלס סנטר.

בפיגור 5 בדקה האחרונה של ההארכה, אין ספק שבקטאלוניה כבר חשבו על לשכפל את החזרה מפיגור 2:0 בסדרת הגמר שעשתה השנה ציבונה בקרואטיה (או להבדיל אלפי הבדלות, עפולה בפלייאוף התחתון...). את הסוף היה קשה לכתוב טוב יותר: 5 נקודות של טלטוביץ' שעד אז עשה רק נזקים, החטאת עונשין קריטית של באזילה ופאול וסל בשנייה האחרונה של פרננדו סן אמטריו. 78:79 לוויטוריה, 0:3 בסדרה ואליפות מדהימה.

2. עד לפני שבועיים, המאזן של קאחה לבוראל, טאו ויטוריה לשעבר, במשחקי 5 בפלייאוף עמד על 8:0. אחרי שאיפשרה לריאל מדריד לחזור מפיגור 2:0 לשוויון 2:2, היה נראה שההפסד התשיעי בדרך. ליאור אליהו חשב אחרת ועם 8 נק' ברבע האחרון וחסימה עצומה על פליפה רייס הוביל את בסקוניה לגמר נוסף.

במשחק השלישי של סדרת הגמר, הוא החזיק את לבוראל בחיים ברבע השני והרביעי ושיפר את שיא העונה שלו ל-18 נקודות. הפורוורד הישראלי קלע בדו-ספרתי בשלושה מחמשת המשחקים האחרונים של העונה והגיע לפסגה בדיוק ברגע האחרון. אחרי שהצטיין ב"סירייס קלינצ'רס" נגד ריאל וברצלונה ורשם כמעט חצי נקודה לדקה בפלייאוף, ספק אם מישהו בוויטוריה חושב (מי אמר אגב שחשבו שם?) לוותר עליו.

3. אלו מביניכם שראו את אליהו רק בניצחונות על מכבי ת"א ביורוליג עוד עלולים לחשוב שהוא עשה עונה גדולה. אז"ש. ממש לא. השחקן שהוביל את אליפות אירופה האחרונה בממוצע נקודות סבל מאינספור פציעות ועד שעשה קאמבק בפלייאוף החמיץ חודשיים מלאים.

השמועה מספרת שדושקו איבאנוביץ' כל כך קשוח שמי שמגיע פצוע לא מורשה אפילו לעלות על הפרקט באימונים, אלא נותר גלמוד בחדר ההלבשה. בעיר משעממת ואפורה כמו ויטוריה, מאות קילומטרים מהמשפחה והחברים, גם שחקנים קצת יותר מנוסים מאליהו הרוקי היו מתקשים לשרוד ועל כך מגיע לו כל הכבוד.

בדיעבד, זאת גם לא היתה עונה קטסטרופלית מבחינת מס' 11. בתקופה הקצרה בה טיאגו ספליטר היה פצוע, אליהו עזר לוויטוריה להשיג שני ניצחונות קריטיים בטופ 16, שבלעדיהם היא היתה מודחה עוד לפני רבע הגמר. ממוצע הנקודות שלו ביורוליג (8.4) עולה בהרבה על אלו של סן אמטריו (3.5), ספליטר (4.0) וטלטוביץ' (5.3) בשנתם הראשונה בקבוצה וגם ממוצע הנקודות ב-ACB נופל רק מזה של סן אמטריו. אמנם הברזילאי והבוסני היו צעירים מליאור כאשר הגיעו לקבוצה, אבל זה עדיין מלמד על כך שאצל איבאנוביץ' אין קיצורי דרך. הסבלנות אמורה להשתלם, בתקווה כבר בשנה הבאה.

4. בעונת 08/09 טאו ויטוריה אמנם לא העפילה לפיינל פור היורוליג ולא זכתה באליפות, אבל ברוב חלקי העונה היא שיחקה את הכדורסל הכי יפה באירופה, שבערבים רבים מאוד הצליח להאיר גם את הספרה השלישית בלוח התוצאות שלה.

המשטר הקשוח של דושקו איבאנוביץ' הביא להתקוממות גדולה נגדו ובעצם לפירוק הקבוצה. איגור רקוצ'ביץ' הלך לכסף הגדול באפס פילזן, אבל הדבר היחיד שנזכור לו מהעונה החולפת היה הריב עם עתמאן על הספסל ביד-אליהו; הסמל הענק סרחי וידאל והרכז הפותח במשך שנים ארוכות פאבלו פריגיוני עזבו בטרייד תמורת ברד אולסון, שמי יודע, אולי מסינה מתחרט עליו היום; וויל מקדונלד נעלם באיים הקנאריים ורק פיט מייקל נפל טוב בברצלונה.

איפה הם ואיפה דושקו היום. ההנהלה של בסקוניה נתנה אמון בגנרל המונטנגרי, שיצא לקרב עם שני שחקנים וחצי מובילים מהעונה שעברה ובסופו של יום יצא מנצח. ולא סתם מנצח, אלא מול הקבוצה שזרקה אותו לפני הטופ 16 של עונת 07/08 ומול עוזרו דאז, צ'אבי פסקוואל, שיצטרך לחכות עוד קצת עד שנצרף אותו לרשימת הגדולים ביבשת.

5. חואן קרלוס נבארו חגג ביום ראשון יום הולדת 30. ספק אם נותר באירופה עוד כוכב אחד בקנה המידה העצום שלו, וקשה שלא להיות עצובים עבורו. העונה של ברצלונה היתה מושלמת מכל הבחינות: זכייה בסופרקאפ, גביע המלך, היורוליג וכל תואר עליו התמודדה העונה. עד האליפות. עד לפני שבוע, המאזן של בארסה עוד עמד על 5:61 מדהים בכל המסגרות.

ארבעה מבין שמונת ההפסדים שלה בעונת 09/10 היו בהפרש של נקודה ואחד נוסף בהפרש של 2. נגד ולנסיה הפסידה משלשה בשנייה האחרונה, לפרטיזן הפסידה בתום הארכה בגלל חסימה לא חוקית ועכשיו עוד שני הפסדים על חודה של נקודה לוויטוריה. ספק אם היתה קבוצה כ"כ טובה באירופה בשנים האחרונות, חבל שנזכור אותה ככזאת עם כוכבית גדולה מאוד ליד שמה.

6. מי שעקב השנה אחרי שידורי הליגה בצ'רלטון או דרך האתר הנפלא ACB.com נחשף לכדורסל הכי טוב באירופה. טוב בהרבה מזה שיש ליורוליג להציע. לא לחינם שני התארים החשובים ביבשת נקטפו ע"י ברצלונה ו-ולנסיה, שהשורה המאכזבת שלהן בפלייאוף הספרדי היתה מאכזבת.

אבנר קופל למד לעשות שואו גדול, אבל גם מעבר לכדורסל, יש לו המון מה ללמוד מהליגה הספרדית. החל מהמדיה גאייד המרהיב, דרך אתר האינטרנט שנותן פייט ל-NBA.com וכלה בסידור המשחקים של הפלייאוף שסודר בקפידה ובחוכמה רבה מבלי עצירות. רק כדי לסבר את האוזן, נסביר שגלבוע/גליל נאלצה לנצח חמישה משחקים בשביל לזכות באליפות ישראל, שנפרשו על פני 25 ימים. קאחה לאבוראל עברה 10 משחקים שנפרשו על פני 26 ימים. יחי ההבדל הקטן.

נ.ב - מה יש לטרנס מוריס שהוא כל כך אוהב לצאת לפגרה אחרי שברון לב? אחרי ריבאונד ההתקפה של ארנולד ב-2007 שמנע ממנו אליפות בירושלים והסל של דיקסון שנה אח"כ שהפך אותו לאחד היחידים ששיחקו עונה שלמה במכבי ולא זכו באף תואר, עכשיו יש לו גם את הסל ופאול המטופש על סן אמטריו. לא נעים.



נ.ב 2 - טור זה נכתב שעה לפני פתיחת משחק מס' 6 בגמר האן.בי.אי ולראשונה בחיי אני בעד הלייקרס. הכל למען הארכת עונת הכדורסל בעוד יומיים - רק אל תשאירו אותנו לבד עם המונדיאל הנוראי הזה.






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
בחזרה לסיקסטיזיורובאסקט 2013 - סיכום סטטיסטיבין ייאוש לתקווהמ"הרוקח" ועד גדיניההמקום בו חוסר הגינות והיעדר לגיטימיות נפגשיםמד מןהסנסציה בדרבי במספריםיוגב כבר לא צוחק מהסימפסוניםמוקדמות היורובאסקט - סיכום סטטיסטיסלובניה עוד רחוקהיותם ולא נשלםהופ, הופ, 2:210 דברים שלא תזכרו מהפלייאוףשחקו, המפתחות בפניםפשוט מושלמתסורי, ארבידאסלגביע חוקים (וסימונים) משלוהברירה הטבעיתאפוקליפסה אתמולתש"ע על יורובאסקט 2009עם הפנים לוויילד קארדס2001, אודיסאה באנקרהמבט פנימי על קרואטיהנבחרת יוון - הדור הבאמאשקלון לתיכריתבגבעת שמואל ייסדתי את הכדורסל הלובישבוע לקלאסיקו של המכביהזהו הזמן, זה היום, זה הרגעחוסר ניסיון? אצלנו זה יתרוןשווה לבוא מוקדםמגמר היורוליג לליגה השנייה תוך 5 שניםארבע על ארבעימים רבים הפכו ללילותהזורעים בדמעה, ברינה ירקודו"קארי" - סרט אימהקנטאקי, פרייד?על כל שאלה תשובה"הזבוב האטומי" התעייףהאיש שהיה שםחצי שנה למוקדמות היורובאסקט - תמונת מצבפירוק והרכבההדברים שיעשו לנו את העונההאנשים שיכולים לעשות את הפיינל פורהצל שלי ואני יצאנו לדרךאיפה היריבה השניה?קר שם בחוץהירו לערב אחדבני ישראלמצפון נפתחה הרעהעוד מחזה של תיאטרון האבסורד5X5: מכבי נגד ירושלים, טייק 1הכתובת הייתה על הקירהנבחרת בראי הנתוניםמונדובאסקט זה לא קללהלא על השמיר לבדוגיוס נעים?רצו יורוליג, קיבלו מכללותאבודים בתרגוםמריח עוד תואר"זה אני שהחמצתי"התגנבות יחידיםההגנה הכי טובה היא התקפהנו מור דורון שפר אין דה מכללותהערב של סלייHouse of Funסולטני הסיבובאסים גם בארץבראש של הג'ינג'יLive and Let Playשמונה הערות לסדרהיום המכריעגדל בעוד שנהלרוץ, לרוץ, לרוץלאט ובזהירותלא לאבד את הראשדור של כוכביםנבחרת חלםנמאס לנוהכי טובים באירופההיורוליג גומר מהר מדיעשר הערות לקראת הפלייאוףטור השחרור!זר ומיותרבצורת טורקיתלאפי בהוקרה - הצעה לשינויאפקט הניצחון של מכביבקלות מרשימהלהשאיר את ריקילכל זמןחגיגות היובלפארקר ועוד ארבעהחדשות טובות, חדשות רעותמלכוד 12אבחנות ראשוניותנגמרה ליגת הקיץתור נבחרת חרוששיפוט מהירהמנהיגים נשארו בביתהחרבות בביתהתגנבויות יחידיםביזיון, לא אסוןאתונה מטאטהלחץ מצד האמריקאיםמלחמות העולמותמותר להתחיל לחלוםתבכי בשבילי ארגנטינה



© כל הזכויות שמורות
cker();