רות'בארט. מככב בבוסניה



חצי שנה למוקדמות היורובאסקט - תמונת מצב
אורי סביר ,29/02/2008

בשלושה בספטמבר תתחיל הנבחרת במסע ליורובאסקט 2009, בתקווה להימנע הפעם מטורניר ההזדמנות האחרונה. יצאנו לרחרח אצל היריבות וזה מה שמצאנו: הצ'כים מפחדים מגל ביטולים, כולם חוששים מהבריטים שעסוקים בגיוס ובבוסניה מגששים אצל רוברט רות'בארט, מלך הריבאונדים של הליגה המקומית.

לפני שבועיים הוגרלה נבחרת ישראל לבית ד' של מוקדמות אליפות אירופה יחד עם צ'כיה, בוסניה ובריטניה. הכחולים-לבנים, שהוגרלו כראש בית, יכלו לפגוש יריבות קשות יותר בדרג השני בדמות סרביה וטורקיה, אבל בסופו של יום קיבלו הגרלה סבירה, אך לא פשוטה בכלל.

נוכח הכישלונות הגדולים בשני הקמפיינים הקודמים, ששלחו אותנו למלחמות בטורניר ההזדמנות האחרונה, אסור לזלזל באף יריבה, מה עוד שבאותה מידה בה ישראל יכולה לסיים במקום הראשון, היא יכולה להתדרדר למקום האחרון - בדיוק כמו לפני שנתיים. יצאנו לבדוק מה קורה אצל היריבות.

צ'כיה - מה יהיה עם הכוכבים?
בקיץ שעבר חזרה הרפובליקה לאליפות אירופה ראשונה מזה שמונה שנים. ביורובאסקט 1999, עם הכוכבים הצעירים וולש ובארטון, הפתיעה צ'כיה עם ניצחונות על ליטא ויוון, אבל מאז לא התחדש הרבה, חוץ מההתבגרות של שני הסקוררים.

צ'כיה לא ניצחה אף משחק באליפות והודחה הביתה אחרי שלושה הפסדים לגרמניה, ליטא וטורקיה. בקיץ 2006 התייצבו וולש ובארטון לדגל וסידרו לצ'כים את הכרטיס ליורובאסקט, כך שהשאלה הגדולה של 2008 היא האם יהיה להם כח גם הקיץ?

לגבי וולש עדיין לא ברור, אבל בארטון כמעט בודאות ייעדר. שחקן נוסף שנמצא בסימן שאלה הוא המתאזרח הותיק מוריס וויטפילד, ששיחק עם דרט בויד ז"ל בקולג'. אחרי שנים ארוכות בנימבורק, עזב הרכז לטובת אירופה ולאחרונה הצטרף לג'ירונה כמחליפו של אריאל מקדונלד. אם גם בארטון וגם הוא יתעקשו על חופשת הקיץ, הצ'כים יאבדו את הקו האחורי הפותח שלהם.

המאמן זדנק האמל בן ה-60, שעובד השנה עם ברנו מסיים חוזה בקרוב, ועדיין לא ברור אם יקבל הארכה, כאשר בין השמועות עלה גם שמו של מולי קצורין, שמוביל את נימבורק גם העונה למקום הראשון.

"לצ'כים יש נבחרת טובה במידה ויגיעו כל השחקנים", אומר קצורין, שהודח השבוע מגביע יול"ב אחרי שערוריית שיפוט והפסד על חודו של סל לזגורזלץ'. "נכון לעכשיו יש בעיה עם בארטון, ובמידה והוא לא יגיע, יש לצ'כים בעיה".

בכל משחק בית העונה בגביע יול"ב שברה נימבורק הקטנה את שיאי הצפייה, כאשר בהצלבה הביאה העיירה בת 15,000 הנפשות יותר מרבבת צופים! תהינו האם לישראל צפוי ביקור באולם סוער, וקצורין מרגיע: "הקהל הצ'כי הוא קהל ספורטיבי מאוד. אין כאן את הטירוף שיש בבוסניה למשל, אבל עושים עבודת שיווק נהדרת לאחרונה, ובמשחקי הבית של קבוצתי, מכרו 1,500 כרטיסים דרך האינטרנט במחיר של קורונה בודדת (25 קורונות שוות אירו, פחות או יותר)".

קצורין, שהוביל את ישראל להישגה הגדול ביותר בעשרים השנים האחרונות, כאשר סיימה שביעית ביורובאסקט 2003, לא מסיים בלי אזהרה: "אני מסכים עם ההשערה שבריטניה תהיה הסוס השחור. ידוע לי שהם עושים מאמצים גדולים להביא את כל השמות הגדולים שלהם, כאשר הם מכוונים כמובן לאולימפיאדה".


קצורין. אולי יפגוש את ישראל עם צ'כיה?

בוסניה - מפגש עם רות'בארט?
אם צ'כיה מוכרת לישראל רק מטורניר ההזדמנות האחרונה, את הבוסנים נפגוש קיץ שלישי ברציפות. בספטמבר שעבר במנורקה, הפסד לישראל סיים רצף של חמש העפלות רצופות של הבוסנים לאליפות אירופה, שהסתיימו אגב כולן ללא ניצחון בודד.

לפני שנתיים ניצחה אמנם ישראל בביתה המאולתר בסופיה, אך בביקור בסארייבו העויינת הובסה קשות, וגם הפעם יש מסתמנת בוסניה כיריבה קשה ומאתגרת.

ננו מרקוביץ', שכשל כישלון חרוץ עד כה כמאמן (גם בבוסנה סארייבו אגב, איתה הפסיד אליפות נדירה), צפוי לקבל הודעת פיטורין בקרוב, לאחר שמלבד הכישלון המקצועי, סבל מריבים רבים עם שחקנים כמו דאמיר מרשיץ' שסירבו לשחק תחתיו.

המועמד המוביל להחליפו הוא מנסור באייראמוביץ', שהוביל את בוסניה ליורובאסקט 2005 לפני שהוחלף ע"י מרקוביץ'. באייראמוביץ', שגם בבוסנה הוחלף ע"י ננו, לא אימן כבר למעלה משנה, אבל נחשב מועדף על ההתאחדות המקומית, כאשר גם זלייקו לוקאייץ' (אקדמיק סופיה) ושחקן העבר תיאומן אליבגוביץ' (משמש בתפקיד מקצועי בוירטוס בולוניה), מוזכרים כמועמדים, אך בעלי סבירות נמוכה מאוד.

גם הקיץ לא צפויים כל הכוכבים להגיע. את האריס מויזינוביץ' כבר לא מזכירים אפילו, דאמיר מרשיץ' פרש בעקבות הריב עם מרקוביץ' וגם אלביר אובצ'ינה, סמיר לריץ' ובאריסה קראסיץ' יוותרו על התענוג.

אם זה לא מספיק, אז גם מויו טוליקוביץ' ויסמין הוקיץ' הצהירו כי בכוונתם לפרוש מהנבחרת, ונדזאד סינאנוביץ' הענק (2.21 מ') מקלן אמנם הביע רצון לייצג את בוסניה בעבר, אך עדיין לא עשה את זה. עם זאת, הכל תלוי כמובן במאמן החדש, ובמידה וזה יהיה באייראמוביץ', הוא צפוי להפעיל מכבש לחצים שינסה לשכנע את הפורשים לשוב.

סימן שאלה מעניין הוא לגבי המתאזרח. הבוסנים, שסובלים לדבריהם מכך שבוסנים רבים כזוראן פלאניניץ', בויאן בוגדאנוביץ', אמיר פרלדזיץ', חסן ריזביץ' ואחרים, מייצגים נבחרות אחרות, קלים על ההדק במשרד הפנים ומחלקים פספורטים לכל דורש.

הנרי דומרקאנט שייצג את בוסניה לפני שנתיים ויתר בקיץ שעבר והוחלף ע"י טרל קאסל, כאשר בנוסף גם לג'יי.אר. ברמר אזרחות, אבל הוא לא צפוי להגיע. לאנס וויליאמס שמככב העונה בבוסנה חם על הכוונת, ויו"ר הקבוצה, שמשמש גם כנשיא ההתאחדות, פועל לאיזרוחו, שצפוי לקרות עוד לפני הקיץ. וויליאמס (19.4 נק' העונה בגביע יול"ב), אם אכן ישחק בנבחרת, ייצור קו קדמי מרשים מאוד יחד עם מירזה טלטוביץ' מטאו, קינאן באייראמוביץ' מריטאס ודאמיר קרופאליה מדיז'ון.

הבוסנים מעוניינים גם להביא מהמכללות את כל נציגיהם ובונים על גוראן שאטון ממישיגן סטייט, נמניה קאלאסן מפרדו ודאמיר סוליגאג'יץ' המבטיח ששיחק העונה גם תחת בובי נייט וגם תחת בנו בטקסס טק. במסגרת ההצערה צפויים גם נמניה גורדיץ' בן ה-18 שהשתדרג לחמישייה של בודוצ'נוסט העונה וננאד דיידוביץ' הכישרוני, לקבל בימה נרחבת יותר.


ננו. לא הולך לו כמאמן כמו שהלך לו כשחקן

אבל הסיפור המעניין ביותר מבחינתנו הוא רוברט רות'בארט. הסנטר המתאזרח, שנרכש ע"י מכבי ת"א והושאל לגליל עליון בעונה שעברה, התאושש מפציעה ומככב בבוראץ' נקטר המקומית העונה. רות'בארט מדורג במקום החמישי בטבלת מלך הסלים (16.3) ומוליך את רשימת הריבאונדרים עם 9.7 למשחק. הקבוצה מדורגת חמישית בליגה, ולפני שבועיים וחצי הפסידה בגמר גביע צמוד לשירוקי על חודו של סל.

את כל זה לא הייתי יודע לולא פנה אליי קולגה בוסני לאחרונה ושאל אותי האם ישראל שוקלת לרשום אותו. מסתבר שהאיש בעל אלף האזרחויות, לא חייב להירשם כמתאזרח בהכרח מכיוון שנולד בסארייבו, והבוסנים מבררים האם שיתופו בטורנירים שונים עם נבחרת העתודה והאולימפית של ישראל מונע מהם לרשום אותו.

מעניין לעניין באותו עניין - אם כבר מכבי מחפשת גבוה ויניב גרין סירב, לא עדיף במקום מורילו דה-רוסה להחזיר את רות'בארט, שלאף אחד אין עוררין לגבי הכישרון שלו, וגם מתאים יותר תחת החוק הרוסי?

בריטניה - לשכת גיוס
כריס פינץ' יכול לחייך. בשבוע שעבר הוא עלה ל-0:2 על ישראל, אחרי שהדיח את יניב גרין וסמארה ברבע גמר היורוקאפ עם קבוצתו דקסיה-מונס, אחרי שלשת ניצחון גדולה של נייט ריינקינג, אחד מארבעה אנגלים בסגל שלו בבלגיה, הכולל גם את רוג'ר האגינס הקשיש.

פינץ' בן ה-38 נולד אמנם באוהיו, אבל כבר בגיל 30 התחיל את קריירת האימון שלו בשפילד שארקס, אחרי פציעה שגמרה לו את הקריירה. הוא הספיק לשחק עם האגינס, אימן שם את ריינקינג וטראוויס קונלאן, ומאז פחות או יותר הוא לקח אותם לכל קבוצה בה הוא מאמן. כאן הוא זכור בשל שתי הופעות מצויינות עם ברי מול הפועל ירושלים, שהסתיימו בהדחה מגביע יול"ב לפני שנתיים.

פינץ' מוערך מאוד באנגליה, ולא לחינם נפלה עליו המטלה לקחת אותה לדרג א' אחרי מספר שנים נוראיות. אחרי הכל, זה הקריטריון שהציב הועד האולימפי בפני ההתאחדות, כתנאי לכרטיס אוטומטי למשחקים בלונדון 2012. לשם כך, במהלך חריג, מופיעה הנבחרת כבריטניה, יחד עם סקוטלנד, וויילס ואירלנד. בכדורגל, אין צורך לציין, זה לא היה עובר.

בקיץ שעבר, עם לואל דנג הנהדר מהבולס, האגינס, ריינקינג ולנזלי שהגיעו כנדוניה של פינץ' ותאומי המגדל רוברט ארצ'יבאלד ואנדרו בטס בצבע, חזרה אנגליה לדרג א'. על דנג כמובן העסק היה קטן בכמה מידות, אפילו כאשר פגש את שוויץ עם חברו לשיקאגו ת'אבו ספולושה, ועם 24.5 נקודות למשחק, רשמו הבריטים מאזן מושלם במשחקי העלייה.

אלא שדרג א' לא מספק את הבריטים, שכמו הסינים בשנים האחרונות, בונים חזק על המשחקים האולימפיים. פינץ' קיבל הארכת חוזה, ומרכז כרגע את מירב המאמצים בגיוס שחקנים נוספים. בן גורדון, שנולד בלונדון, כנראה כבר לא יגיע, אבל לא חסרים מסתבר בריטים אחרים בפוטנציה.

פופס מנסה-בונסו מבנטון טרוויזו, שהשבוע כמעט לבדו התגבר על הכוכב האדום בלגרד, נמצא בראש רשימת המבוקשים, יחד עם ניק ג'ורג' שנרשם כבר לקמפיין הקודם. ג'ואל פרילנד אמור לחזק את הקבוצה בצבע, וע"פ מה שמספרים שני העיתונאים המקומיים היחידים שלא שאלו אותנו על אברהם גרנט, עוד צפויות הפתעות גדולות בגיזרה.

"מדובר בבית קשה לכל הדעות", אמר לאחרונה פינץ' לפיב"א אירופה. "הדבר החשוב ביותר עבורנו הוא לגבש את השחקנים הטובים ביותר שלנו ולהביא אותם. אם לא נצליח בכך, הסיכויים שלנו יפחתו בצורה משמעותית". כמו שזה נראה כרגע, הבריטים לא הולכים להיות קבוצת דרג ד' טיפוסית. נו טוב, לפחות הם לא פורטוגל.


דנג. יצליח להביא חברים מה-NBA?






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
בחזרה לסיקסטיזיורובאסקט 2013 - סיכום סטטיסטיבין ייאוש לתקווהמ"הרוקח" ועד גדיניההמקום בו חוסר הגינות והיעדר לגיטימיות נפגשיםמד מןהסנסציה בדרבי במספריםיוגב כבר לא צוחק מהסימפסוניםמוקדמות היורובאסקט - סיכום סטטיסטיסלובניה עוד רחוקהיותם ולא נשלםהופ, הופ, 2:210 דברים שלא תזכרו מהפלייאוףשחקו, המפתחות בפניםפשוט מושלמתסורי, ארבידאסלגביע חוקים (וסימונים) משלוהברירה הטבעיתלי-אור לגוייםאפוקליפסה אתמולתש"ע על יורובאסקט 2009עם הפנים לוויילד קארדס2001, אודיסאה באנקרהמבט פנימי על קרואטיהנבחרת יוון - הדור הבאמאשקלון לתיכריתבגבעת שמואל ייסדתי את הכדורסל הלובישבוע לקלאסיקו של המכביהזהו הזמן, זה היום, זה הרגעחוסר ניסיון? אצלנו זה יתרוןשווה לבוא מוקדםמגמר היורוליג לליגה השנייה תוך 5 שניםארבע על ארבעימים רבים הפכו ללילותהזורעים בדמעה, ברינה ירקודו"קארי" - סרט אימהקנטאקי, פרייד?על כל שאלה תשובה"הזבוב האטומי" התעייףהאיש שהיה שםפירוק והרכבההדברים שיעשו לנו את העונההאנשים שיכולים לעשות את הפיינל פורהצל שלי ואני יצאנו לדרךאיפה היריבה השניה?קר שם בחוץהירו לערב אחדבני ישראלמצפון נפתחה הרעהעוד מחזה של תיאטרון האבסורד5X5: מכבי נגד ירושלים, טייק 1הכתובת הייתה על הקירהנבחרת בראי הנתוניםמונדובאסקט זה לא קללהלא על השמיר לבדוגיוס נעים?רצו יורוליג, קיבלו מכללותאבודים בתרגוםמריח עוד תואר"זה אני שהחמצתי"התגנבות יחידיםההגנה הכי טובה היא התקפהנו מור דורון שפר אין דה מכללותהערב של סלייHouse of Funסולטני הסיבובאסים גם בארץבראש של הג'ינג'יLive and Let Playשמונה הערות לסדרהיום המכריעגדל בעוד שנהלרוץ, לרוץ, לרוץלאט ובזהירותלא לאבד את הראשדור של כוכביםנבחרת חלםנמאס לנוהכי טובים באירופההיורוליג גומר מהר מדיעשר הערות לקראת הפלייאוףטור השחרור!זר ומיותרבצורת טורקיתלאפי בהוקרה - הצעה לשינויאפקט הניצחון של מכביבקלות מרשימהלהשאיר את ריקילכל זמןחגיגות היובלפארקר ועוד ארבעהחדשות טובות, חדשות רעותמלכוד 12אבחנות ראשוניותנגמרה ליגת הקיץתור נבחרת חרוששיפוט מהירהמנהיגים נשארו בביתהחרבות בביתהתגנבויות יחידיםביזיון, לא אסוןאתונה מטאטהלחץ מצד האמריקאיםמלחמות העולמותמותר להתחיל לחלוםתבכי בשבילי ארגנטינה



© כל הזכויות שמורות
cker();