עוד מחזה של תיאטרון האבסורד
אורי סביר ,03/01/2007

הכדורסל הישראלי יכול לרשום לעצמו תקדים אבסורדי נוסף: רק כאן יותר קשה לזכות בגביע מאשר באליפות. הסברים ודוגמאות על מר גורלה של עירוני נהריה תמצאו בפנים.

בתחילת החודש שעבר, בהגרלת משחקי רבע גמר גביע המדינה שנערכה במלחה, שמחו אוהדי הפועל ירושלים מאוד לאידה של מכבי ת"א, שקיבלה על הנייר את הציוות הקשה ביותר שיכלה לצפות לו, עירוני נהריה, סגנית מוליכת הטבלה. בפועל, מי שהיו צריכים לחגוג היו כמובן הצהובים, אבל העידוד במלחה הוא הרי לא ממש אינדיקציה. כמה רגעים אחרי זה, הפתק של גבעת שמואל התקבל בעידוד גדול, על אף שהיא האחרונה שהדיחה את ירושלים במפגש כפול בשלב זה. שלא נדבר על כך שבאותו ערב היא הפסידה לאותה קבוצה רק בזכות סל מטורף של אד קוטה, כן?

בשנה שעברה עברנו לשיטת הפיינל פור בליגה, שמשמעותה הפשוטה היא שבעצם משחקים שלושה סיבובים עקרים וחסרי עניין רק כדי להכריע את האליפות על חודן של 80 דקות בלבד ביד אליהו, בלי שום חשיבות למיקום. לא בצמרת, ולא בתחתית. כי הרי לאף אחד אין ספק שמכבי ת"א, שאולמה מארח את האירוע, תימצא בין ארבע הראשונות, כמו שהקשר בין מי שתדורג מתחת לקו האדום לבין זאת שתרד מקרי לחלוטין.

אז למדנו כבר שכדי לגנוב את האליפות - וכל הגדרה אחרת חוטאת למציאות - ממכבי ת"א צריך בסה"כ לנצח אותה פעם אחת כל העונה ברגע הנכון, בדיוק כמו בגביע. אלא שבניגוד לגביע שנערך בחורף, הפיינל פור נערך בשלהי האביב, שלא נאמר בקיץ, ואז כידוע מכבי נטולת דאגות אחרות, ובמצב מנטאלי כזה קשה מאוד להפתיע אותה. אז למה אם כן הצהובים צריכים לשמוח שהם קיבלו את נהריה כבר בשלב הזה? כי אם אכן הקבוצה של אריאל בית-הלחמי היא הטובה מבין כל היתר, עדיף לקבל אותה כבר ברבע הגמר במפגש כפול, בו יש אופציה לתקן נזקים במקרה של החלקה, ולא בחצי הגמר או הגמר בהם אסור לפספס.


דריק שארפ וחבר. תמונה שעולה כל עונה

מאז עונת 97/8, תשע שנים ברציפות, מכבי לא הפסידה אף גביע, ורק שלוש פעמים ניצחה בגמר בהפרש חד-ספרתי. בתשע השנים הללו, ההפרש הממוצע בגמר עמד על 13.0 נקודות. בפרק הזמן המקביל ביבשת, זכו חמש קבוצות שונות בגביע המלך הספרדי, חמש מחזיקות גביע התחלפו ביוון, ארבע באיטליה ואפילו אימפריות מקומיות סטייל-מכבי כמו ציבונה זאגרב, ז'לגיריס קובנה וצסק"א מוסקבה איבדו גביעים פה ושם. אבל כאן - יציבות מוחלטת. אפילו הסגנית כמעט וכבר לא מתחלפת.

בתחילת שנות התשעים איבדה מכבי חמש פעמים את הגביע. פעמיים היא הפסידה בגמר להפועל ירושלים, פעם אחרת נכנעה בחצי הגמר למופע מדהים של קורן אמישה ובני הרצליה במחצית השניה ועוד קודם לכן זה קרה מול ברד ליף והגליל. רק בעונת הדובדבנים, 92/3, מכבי הודחה אחרי קרב כפול מול הפועל הרצליה, וגם אז זה קרה על חודה של נקודה, כאשר אחרי הפסד 7 הפרש בבית, מכבי ניצחה רק ב6 הפרש בהרצליה והודחה. אבל שימו לב, גם בעונתה הגרועה בהיסטוריה, מכבי כמעט התאוששה מהפסד מפתיע ועפה על חודה של נקודה אחת בלבד.


ברד ליף. זכה בשני גביעים עוד לפני שהפך צהוב

אותו הפסד לקבוצה ההרצליינית הנהדרת שאימן מולי קצורין ובה כיכב ג'ינו בנקס, הוא היחיד של מכבי אי-פעם במפגש כפול מול קבוצה ישראלית, ועל כן נדיר כמעט כמו ההפסד היחיד של מכבי בסידרת פלייאוף לגליל עליון. יתר אובדני הגביע של מכבי ת"א (בסה"כ מתוך 46 גביעי מדינה זכתה מכבי ב36) באו אחרי הפסד בודד, פעמיים בגמר להפועל ת"א בעידן הפרה-היסטורי פחות או יותר, הפסד ביתי מפתיע לקיבוצניקים מגבת/יגור בחצי הגמר ב76, להפועל ר"ג באותו שלב שמונה שנים מאוחר יותר והדחה מוקדמת בשמינית הגמר ב87 אחרי הפסד באוסישקין.

בשנים האחרונות הדומיננטיות של מכבי ת"א ברורה ובולטת מתמיד, וקשה מאוד להפתיע אותה במשחק שבאמת קובע משהו. אבל גם במשחקי ליגה יומיומיים כביכול, לא שמושג כזה קיים במערכת של שמעון מזרחי כמובן, שבע הקוורטר-פיינליסטיות הנוספות שכחו מתי הפתיעו את הצהובים. נהריה שתפגוש את מכבי ניצחה אותה פעם אחת בתולדותיה, 96-92, בעונת 03/4. באותה עונה גם הייתה הפעם האחרונה שמכבי הפסידה לירושלים, אז מחזיקת גביע יול"ב שבדרך. בני השרון השיגה את ניצחונה היחיד אי-פעם על מכבי ת"א בעונה שעברה כשהראש שלה היה במשחק השלישי ברבע הגמר נגד אולימפיאקוס, אבל בשביל למצוא את ההפסד האחרון של מכבי לר"ג למשל, היינו צריכים שוב ללכת עד עונת הדובדבנים, כאשר מכבי הפסידה 86-89 בוינטר מול 25 נקודות של פיגארו, 24 של בארמור ו15 של בוגין. גם ניר רכליס וגילי שוורצמן קלעו בספרות כפולות, אם עוד לא השתכנעתם כמה שיער איבד מוני פנאן מאז. את עפולה ויקנעם לא טרחנו לבדוק אפילו, וגבעת שמואל כידוע מעולם לא ניצחה את מכבי במשחק שלא היה פרי דמיונו של מוטי אמסלם.

בקיצור, מכל העולות העונה לרבע גמר הגביע, רק קבוצה אחת (ירושלים) ניצחה את מכבי ת"א יותר מפעם אחת, וגם היא לא עשתה את זה פעמיים באותה עונה בעשור האחרון. אז מה הסיכוי של אחת הקבוצות האלה לא רק להדהים את מכבי במשחק בודד, אלא גם לשמור על ההפרש הזה בגומלין, שלפניו סביר להניח, מרביץ שמעון מזרחי תורה וציונות בחדר ההלבשה? תשאלו את מכבי ראשל"צ, שבמשחקו גדול ביותר בקריירה של אלכס ניקוליץ' לפני עשר שנים בדיוק השיגה פור של 13 נקודות (והביאה לפיטוריו של רלף קליין), רק כדי לחטוף 30 בראש בגומלין ביד-אליהו.

הגיע הזמן שישנו באיגוד הכדורסל את השיטה, וכבר מזמן ויתרנו על הסופ"ש הנהדר שמונהג באיטליה וספרד. כל שביקשנו הוא משחק בודד מסיבוב א' ועד הגמר, כדי להגדיל את סיכויי הסינדרלות, ולא מדובר רק על מכבי ת"א. הרי בעונה שעברה למשל מכבי פ"ת הביסה את גליל עליון במשחק הראשון, אבל גם זה לא הספיק לה בגומלין. להגיד תחזירו לנו את המתח ישמע קצת פומפוזי אם ניזכר על מה אנחנו מדברים, אז נסתפק בבקשה קטנה: תהרגו טיפה את השעמום, אוקיי?






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
בחזרה לסיקסטיזיורובאסקט 2013 - סיכום סטטיסטיבין ייאוש לתקווהמ"הרוקח" ועד גדיניההמקום בו חוסר הגינות והיעדר לגיטימיות נפגשיםמד מןהסנסציה בדרבי במספריםיוגב כבר לא צוחק מהסימפסוניםמוקדמות היורובאסקט - סיכום סטטיסטיסלובניה עוד רחוקהיותם ולא נשלםהופ, הופ, 2:210 דברים שלא תזכרו מהפלייאוףשחקו, המפתחות בפניםפשוט מושלמתסורי, ארבידאסלגביע חוקים (וסימונים) משלוהברירה הטבעיתלי-אור לגוייםאפוקליפסה אתמולתש"ע על יורובאסקט 2009עם הפנים לוויילד קארדס2001, אודיסאה באנקרהמבט פנימי על קרואטיהנבחרת יוון - הדור הבאמאשקלון לתיכריתבגבעת שמואל ייסדתי את הכדורסל הלובישבוע לקלאסיקו של המכביהזהו הזמן, זה היום, זה הרגעחוסר ניסיון? אצלנו זה יתרוןשווה לבוא מוקדםמגמר היורוליג לליגה השנייה תוך 5 שניםארבע על ארבעימים רבים הפכו ללילותהזורעים בדמעה, ברינה ירקודו"קארי" - סרט אימהקנטאקי, פרייד?על כל שאלה תשובה"הזבוב האטומי" התעייףהאיש שהיה שםחצי שנה למוקדמות היורובאסקט - תמונת מצבפירוק והרכבההדברים שיעשו לנו את העונההאנשים שיכולים לעשות את הפיינל פורהצל שלי ואני יצאנו לדרךאיפה היריבה השניה?קר שם בחוץהירו לערב אחדבני ישראלמצפון נפתחה הרעה5X5: מכבי נגד ירושלים, טייק 1הכתובת הייתה על הקירהנבחרת בראי הנתוניםמונדובאסקט זה לא קללהלא על השמיר לבדוגיוס נעים?רצו יורוליג, קיבלו מכללותאבודים בתרגוםמריח עוד תואר"זה אני שהחמצתי"התגנבות יחידיםההגנה הכי טובה היא התקפהנו מור דורון שפר אין דה מכללותהערב של סלייHouse of Funסולטני הסיבובאסים גם בארץבראש של הג'ינג'יLive and Let Playשמונה הערות לסדרהיום המכריעגדל בעוד שנהלרוץ, לרוץ, לרוץלאט ובזהירותלא לאבד את הראשדור של כוכביםנבחרת חלםנמאס לנוהכי טובים באירופההיורוליג גומר מהר מדיעשר הערות לקראת הפלייאוףטור השחרור!זר ומיותרבצורת טורקיתלאפי בהוקרה - הצעה לשינויאפקט הניצחון של מכביבקלות מרשימהלהשאיר את ריקילכל זמןחגיגות היובלפארקר ועוד ארבעהחדשות טובות, חדשות רעותמלכוד 12אבחנות ראשוניותנגמרה ליגת הקיץתור נבחרת חרוששיפוט מהירהמנהיגים נשארו בביתהחרבות בביתהתגנבויות יחידיםביזיון, לא אסוןאתונה מטאטהלחץ מצד האמריקאיםמלחמות העולמותמותר להתחיל לחלוםתבכי בשבילי ארגנטינה



© כל הזכויות שמורות
cker();