חדש על המדף: סל תרבות
ספסל ,20/06/2011

באיחור אופנתי ואופייני, רגע לפני סיום שבוע הספר, תכירו פינה חדשה ב"ספסל": כל ספרי הכדורסל העבריים שהודפסו בישראל. מישראל פז ז"ל בשנות השישים, דרך אוסף הספרים של ערן סלע ועד "העשירייה" שממשיכה לצאת עד היום.

פספסנו ספר? טעינו בפרטים? ספרו לנו על זה כדי שהלינק הזה ייתן כבוד לכל מי שמגיע

ספרי עיון/לקסיקונים | ספרות מקצועית | ספרי קריאה | ביוגרפיות | ספרי ילדים


ספרי עיון/לקסיקונים
כדורסל בישראל 1948-1968
מאת ישראל פז
הוצאה לאור: מכון וינגייט
שנת הוצאה: 1968
מספר עמודים: 200
תקציר: ספר שיצא לרגל חגיגות ה-20 למדינת ישראל. מרכז כמעט כל משחק בינלאומי, כולל הופעות של קבוצות כמו הפועל קריית חיים במסעות משחקים באוסטריה וכולל בתוכו סיכומים של כל משחקי נבחרת הגברים עד 1968.



כדורסל (1982)
מאת ישראל פז ושמואל יעקבסון
הוצאה לאור: מסדה
שנת הוצאה: 1982
מספר עמודים: 164
תקציר: לקסיקון כדורסל שבזמן יציאתו כלל את כל הפרטים, הנתונים, הטבלאות והמספרים שרק ניתן היה לבקש: מרשימת כל משחקי נבחרת ישראל לגברים ולנשים, דרך סיכומי כל העונות בליגה הראשונה וכל המשחקים הבינלאומיים של נבחרות וקבוצות ישראל ועד פירוט הופעות ישראל באוניברסיאדות.



מכבי ת"א כדורסל: סיפורה של קבוצה
מאת דני דבורין
הוצאה לאור: אורבך כתר
שנת הוצאה: 1988
תקציר: ספר מהודר שמסכם את פועלה של הקבוצה של המדינה עד אותה שנה. כולל טבלאות היסטוריות וסיפורים מעניינים מהעבר.



כדורסל 2000
מאת שמואל יעקבסון
הוצאה לאור: דביר כצמן
שנת הוצאה: 1993
מספר עמודים: 288
תקציר: אינציקלופדיית הכדורסל האחרונה שראתה אור בישראל. 288 עמודי צבע שמאגדים לקסיקון "מי ומי" של אנשי כדורסל חשובים בארץ ובעולם, ציוני דרך חשובים בענף, סיפורים אישיים של המחבר וכן חומר מקצועי למאמנים ולשחקנים. ספר חובה לכל היסטוריון ספורט מתחיל.



על המפה
מאת ערן סלע
הוצאה לאור: מודן
שנת הוצאה: 2004
מספר עמודים: 64
תקציר: חוברת בפורמט צבעוני ומהודר לכבוד העונה בה זכו מכבי ת"א באליפות היורוליג והפועל ירושלים באליפות היול"ב קאפ, וגם העונה המצוינת של הפועל ת"א תחת ארז אדלשטיין והניצחון ב-25 נקודות על מכבי באוסישקין, שהתברר כהפרש הגדול ביותר לזכותה בדרבים בכל הזמנים. נהריה, אליצור רמלה, גיא גודס, לימור מזרחי ואלעד ענבר, שידעו רגעים משמעותיים במיוחד בקריירה באותה עונה, זוכים להבלטה והוקרה. באמת עונה למזכרת, וחוברת שמנציחה אותה על הצד הטוב ביותר עם דגש חזק על ויזואליה ומספר צילומים מדהימים ביופיים ובעוצמתם.



היכל התהילה
מאת ערן סלע ואהרל'ה ויסברג
הוצאה לאור: מודן
שנת הוצאה: 2005
מספר עמודים: 64
תקציר: הפרויקט הגדול ביותר שנעשה אי-פעם בארץ לקביעת 50 הישראלים הטובים בכל הזמנים. משאל ענק ומפורט שהשתתפו בו 170 אנשי כדורסל מקום המדינה ועד 2005, מועד הפרסום. מדובר באלבום מהודר, שכל שחקן מופיע בו בתמונות מן העבר וההווה. בין החמישים גם שחקנים שנפרדו מן העולם לפני שנים רבות, ומלבד הנבחרים האלבום כולל גם מחווה למיטב המתאזרחים והעולים החדשים ששיחקו בישראל. את צאת החוברת ליווה ערב השקה יוצא דופן בקיבוץ געש, אליו הוזמנו מאות אורחים שרבים מהם הגדירו את האירוע כגדול וכמרגש ביותר שהיו מעורבים בו אי-פעם בתחום הכדורסל. להפקת הערב, מימון העלויות ואירגון האירוע היו מספר שותפים שווי זכויות ובראשם אילן השועל, אוהד מכבי ת"א, הדס פיסצקי, אהרון ויסברג, סהר רחמים ויוסי זעפרני. אלבום שכדאי שיהיה בכל בית בו גרים אוהדי כדורסל.




ספרות מקצועית
כדורסל – יסודות טכניים וטקטיים
מאת מיכה שמבן
הוצאה לאור: מרכז הפועל
שנת הוצאה: 1970
מספר עמודים: 241
תקציר: ספר מקצועי של אחד המאמנים הדגולים בתולדות ישראל, עם אינספור תרגילים, מערכי אימונים וחומר עיוני למאמנים.



כדורסל: Step by Step
מאת חנן קרן
הוצאה לאור: מכון וינגייט
שנת הוצאה: 2003
מספר עמודים: 280
תקציר: ספר מקצועי של מנהל בית הספר למאמנים, שמלמד טכניקות בסיסיות עבור כדורסלנים מתחילים.



פרקים לימודיים בכדורסל
מאת איתן וגמן
הוצאה לאור: איתן וגמן
שנת הוצאה: 2003
מספר עמודים: 136
תקציר: ספר הדרכה להוראת כדורסל בפורמט אלבום מאויר. כולל לקסיקון למונחי כדורסל באנגלית.

כדורסל באזור הצבע
מאת ענת דרייגור ומשה רוזנברג
הוצאה לאור:
שנת הוצאה: 2006
מספר עמודים: 232
תקציר: ספר מעניין שנכתב על ידי אחד ממאמני הנשים הוותיקים בארץ וקפטנית נבחרת ישראל לשעבר. מתמקד בעבודה עם שחקנים גבוהים ומתמקד בדגשים לשיפור היכולת האישית. לספר צורף תקליטור DVD.




ספרי קריאה
עולם אחר
מאת אריק מליניאק
הוצאה לאור: כנרת
שנת הוצאה: 1990
מספר עמודים: 269
תקציר: ספר פורץ דרך של אריה מליניאק והראשון כנראה בארץ שהוקדש כולו לאן.בי.אי. הכותב מביא סיפורים ממסעותיו בארה"ב, מביא לכסיקון מושגים שאז לא היה ניתן למצוא בגוגל, ולצד סיכום העונה מביא נתונים סטטיסטיים שנחשבו אז ליקרים מפז. בעקבות הצלחת הספר, החליטה כנרת להוציא לאור ספר סיכום עונה אחד לשנה לאורך שנות התשעים.



המשחק האמיתי
מאת אריה מליניאק וטובי פולק
הוצאה לאור: כנרת
שנת הוצאה: 1991
מספר עמודים: 191
תקציר: הספר השני בסדרת האן.בי.אי של הוצאת כנרת. משלב סיפורים אישיים, ניתוחים מקצועיים, הסברים על ההבדלים בחוקה וסטטיסטיקות עונתיות.



מסע בין כוכבים
מאת עפר שלח
הוצאה לאור: כנרת
שנת הוצאה: 1992
מספר עמודים: 216
תקציר: הספר השלישי בסדרת האן.בי.אי של הוצאת כנרת, לראשונה בכתיבתו של עפר שלח. לצד ההסברים והמילונים ששרדו את הספרים הקודמים, התווספו נתונים היסטוריים וכרגיל סיפורים וסיכומים מהעונה החולפת.



עונה חלומית
מאת מנחם לס
הוצאה לאור: כנרת
שנת הוצאה: 1993
מספר עמודים: 216
תקציר: הספר השנתי על עונת האן.בי.אי, המסקר גם את נבחרת החלומות שערכה את הופעת הבכורה שלה באולימפיאדת ברצלונה שנה קודם לכן.

הליגה של העולם
מאת מנחם לס
הוצאה לאור: כנרת
שנת הוצאה: 1994
מספר עמודים: 203
תקציר: הספר השנתי על עונת האן.בי.אי, בסגנונו המיוחד של פרופ' מנחם לס.

זמן אן.בי.אי
מאת רונן דורפן
הוצאה לאור: כנרת
שנת הוצאה: 1995
מספר עמודים: 208
תקציר: הספר השנתי בסדרת האן.בי.אי של הוצאת כנרת. בספר זה תמצאו את סיפורה של שנת 1994/95 מזוית ראיתו של המחבר. את סיפור חזרתו של מייקל ג'ורדן, את סוד ההצלחה של אינדיאנה פייסרס, על האנשים שמאחורי עונת השיא של דייויד ריובינסון ועל האיש שבנה מחדש את הלייקרס. תמצאו את הכוכבים הגדולים: בארקלי, יואינג, שאקיל, ואת כוכבי העתיד גראנט היל ופני הארדאוויי וגם מבט חטוף אל העבר - איך שינה ד"ר ג'יי את המשחק המקצועני או מי היו בוסטון סלטיקס.

הקסם שחזר
מאת מנחם לס וציפי שמילוביץ'
הוצאה לאור: כנרת
שנת הוצאה: 1996
מספר עמודים: 224
תקציר: הספר השנתי בסדרת האן.בי.אי של הוצאת כנרת. הספר מביא את סיכום עונת 1995/96 מנקודת מבטם של המחברים. איך חזר מג'יק לשחק ואיך שברה שיקאגו את כל השיאים. תמצאו כאן את סיפוריהן של כל הקבוצות החשובות, התייחסות לכל הכוכבים הגדולים של הליגה, בהם גם האירופיים וגם שחקני השנה הראשונה, סיפורים אנושיים, סיכומים סטטיסטיים מלאים וגם התייחסות לסיכוייו של דורון שפר לשחק בשנה הבאה ב-NBA.

חמישים הגדולים
מאת ירון טלפז ומנחם לס
הוצאה לאור: כנרת
שנת הוצאה: 1997
מספר עמודים: 208
תקציר: הספר המסורתי של כנרת על הליגה הטובה בעולם באותם זמנים הוקדש בעיקר לחגיגות 50 השנה לאן.בי.אי שנערכו באותה עת, עם דגש על בחירת 50 השחקנים הטובים אי-פעם. בנוסף, ניתן למצוא שם סיכום עונתי של כל הקבוצות בליגה, סטטיסטיקות עונתיות ועוד.



הספירה לאחור
מאת זאב אברהמי
הוצאה לאור: כנרת
שנת הוצאה: 1998
מספר עמודים: 208
תקציר: הספר השנתי על עונת האן.בי.אי והראשון מפרי עטו של זאב אברהמי.

מדריך הכדורסל השלם לעונת 1998/99
מאת ערן סלע וירון טלפז
הוצאה לאור: עצמית
שנת הוצאה: 1998
מספר עמודים: 350
תקציר: מדריך הכדורסל השלם לעונת 1998/99 עוסק בליגה הישראלית, הליגה האירופית ועונת ה-NBA. למעלה ממאתיים פרופילים, ניתוחים וסטטיסטיקות של שחקנים ומאמנים. זרקור ענק על עודד קטש. מייקל ג'ורדן בסדרת הגמר נגד יוטה. מי הכי המאמן הכי מצליח? מי מרוויח כמה? כתבות וסקירות על כל הקבוצות, ממכבי ת"א דרך אפס פילזן ועד ניו יורק ניקס. שמעון מזרחי מככב בטור חגיגי של סיפרה בסלע ועוד.



לקראת עידן חדש
מאת זאב אברהמי
הוצאה לאור: כנרת
שנת הוצאה: 1999
מספר עמודים: 184
תקציר: הספר השנתי על עונת האן.בי.אי, אחרי הלוקאאוט והפרישה הראשונה של מייקל ג'ורדן.

אין מקום לטבעות
מאת זאב אברהמי
הוצאה לאור: כנרת
שנת הוצאה: 2000
מספר עמודים: 198
תקציר: הספר השנתי על עונת האן.בי.אי, אחרי שפיל ג'קסון חזר לאסוף טבעות אליפות במקום חדש.

מסביב לכדור
מאת ערן סלע
הוצאה לאור: מודן
שנת הוצאה: 2003
מספר עמודים: 271
תקציר: אסופת סיפורים, חלקם אישיים לגמרי ומעדות ראייה, שמגיעים מאחורי ומלפני הקלעים של הכדורסל הישראלי בעיקר, עם הצצות חטופות גם לאירופה ול-NBA. הספר בנוי על סיפורים אמיתיים שלא סופרו, קטעים קצרים ומצחיקים מהווי הכדורסל הישראלי ושחקנים שכיכבו בו, ויש גם פרק אחד מרכזי שחובה-חובה-חובה לקרוא: 'עשור לנפילתה', הסיפור המלא של מכבי ת"א בעונת 1992/93, בה איבדה הקבוצה את האליפות אחרי 23 זכיות רצופות והפסידה בחצי גמר הפלייאוף להפועל גליל עליון. הספר כולל גם דירוגים ומשאלים ענקיים לדירוג 50 הכדורסלנים האירופיים הטובים בכל הזמנים, ולבחירת השחקן הזר/מתאזרח הטוב ביותר שהופיע בישראל. שאראס, שהגיע למכבי ת"א אחרי צאת הספר לאור, אמנם לא נכלל במשאל אבל קווין מגי, אולסי פרי, ארל וויליאמס, ברד ליף, טל ברודי, בארי לייבוביץ', דייויד ת'רדקיל, נייט האפמן, אנתוני פארקר ועשרות שחקנים נוספים זכו כל אחד לדירוג משל עצמו. פרקים מומלצים נוספים: תעלומת אייץ' וולדמן, ראיון יוצא דופן עם דבורה בירנבוים, סיפורים מרתקים על טום צ'יימברס והתקרית בין ראדיסב צ'ורצ'יץ' לאלי סהר, קצת על קווין מגי עוד לפני שנהרג בתאונת דרכים, הרבה על דייויד ת'רדקיל וגם הפרק המרטיט "חומות של שתיקה", שהשתיקה יפה לו.



דאנק בפרצוף
מאת ערן סלע
הוצאה לאור: מודן
שנת הוצאה: 2005
מספר עמודים: 277
תקציר: הסגנון דומה ל-"מסביב לכדור", אם כי הפעם יש לחלק גדול מהפרקים גם מכנה משותף: כוכבים גדולים בכדורסל שנאלצו להתמודד מקרוב עם בעיות, קשיים, טרגדיות ושאר סיטואציות לא נעימות שפקדו אותם לאורך הקריירה. על הפציעה של קטש, הפרישה הדרמטית של הנפלד, ההלם שספג ריגודו כשהגיע לדאלאס, התסכול של דאוסן, חוסר ההצלחה של ברקוביץ' וג'מצ'י להתקבל ל-NBA, האכזבה הענקית של הפועל ת"א בסלוניקי, רגע לפני עלייה היסטורית לגביע האלופות ועוד. גם כאן מופיעים המון סיפורים אישיים על הכדורסל הישראלי, כדורסל בכלל, הקריירה הקצרה של המחבר עד לפרישה, הפציעות וההתמודדות איתן, תיעוד שבוע הגביע האיטלקי, ראיון מחכים עם מוטי אמסלם ממנו צפה ועולה העסקונה הישראלית במיטבה, פרטים מעניינים על שרון דרוקר, סיכום עונה משוגעת במיוחד של הפועל ירושלים, כל הציטוטים המקפיצים של פיני גרשון ופרק מיוחד של איתי גודר, שסוקר מקרוב ולעומק את כל הניסיונות הכושלים של שחקנים ישראלים להגיע ל-NBA עד היום. ויש עוד, אלא מה.



עבירה במתכוון
מאת ערן סלע
הוצאה לאור: מודן
שנת הוצאה: 2006
מספר עמודים: 260
תקציר: "עבירה במתכוון" מורכב בעצם מאוסף קטעים נבחרים של הטור "סיפרה בסלע", כפי שפורסמו במעריב בין השנים 1990 ל-2005. בספר 67 טורים של הסיפרה, ולצידם פרופילים של כל אחד מנציגי הסיפרה, חביבי הסיפרה ואלילי הסיפרה וכל שאר הגיבורים, כפי שנבחרו לאורך השנים בידי הנשיאות. לא סתם נבחרה כותרת המשנה להיות: "סיפרה בסלע מכופפת את חוקי הכדורסל". בסיום כל טור מופיעים סיכום, אמירה או הערה כלשהם, המתייחסים מנקודת ראות עכשווית לדברים שנכתבו בעבר. למעט קטע עתידי אחד המביט קדימה אל שנת 2017, הספר מסכם בעצם את פועלה של הסיפרה מעל דפי העיתון לאורך השנים, לפני המעבר לאתר האינטרנט "כדורסלע". זהו קובץ הכתוב כולו בשפה הייחודית לטורי סיפרה בסלע. מי שאוהב את הטור או נהג לקרוא אותו בזמנו, יוכל למצוא כאן מנה סיפרתית במיוחד המרכזת את פני הכדורסל - בעיקר הישראלי אבל גם האירופי והאמריקאי - באופן כרונולוגי. וכל זאת, כמובן, באמצעות מונולוגים ודיאלוגים אמיתיים והזויים גם יחד, המושמים בפי דמויות שחלקן אמת וחלקן בדיה ועוסקים בין השאר בגימיקים סטטיסטיים, מוסיקה ישראלית והרבה מאוד כדורסל.




על חיצים ובונבונים
מאת מנחם לס
הוצאה לאור: גלורי
שנת הוצאה: 2004
תקציר: מנחם לס, "השגריר הישראלי באן.בי.אי" במשך שנים, מאגד את מיטב סיפוריו לאורך 40 שנות סיקור ספורט אמריקאי.



גדולי הכדורסל בישראל
מאת שאול אייזנברג
הוצאה לאור: ספרי שלגי
מספר עמודים: 136
תקציר: ממר כדורסל יהושע רוזין ועד למיקי ברקוביץ', היו לכדורסל הישראלי מגוון של שחקנים נפלאים, עולים חדשים ממצרים, עולים חדשים מארצות הברית וצברים רבים. שחקנים מן העיר, מן הכפר ומן הקיבוץ. אלה הם "גדולי הכדורסל בישראל" על פי הסופר.


ביוגרפיות

בין שני סלים
מאת רלף קליין ומשה לרר
הוצאה לאור: מכון וינגייט
שנת הוצאה: 1991
מספר עמודים: 207



כולם היו בני
מאת משה לרר ויהושע רוזין
הוצאה לאור: ירון גולן
שנת הוצאה: 2000
מספר עמודים: 159
תקציר: סיפור חייו של יהושע רוזין, "מר כדורסל", כפי שמובא על ידי אחד מעיתונאי הספורט הוותיקים בישראל באותה תקופה, משה לרר ז"ל. ראה אור כשנה בלבד לפני מותו של רוזין.



רלף קליין, המאמן
מאת מישל טיר
הוצאה לאור: אלפא
שנת הוצאה: 2000
מספר עמודים: 220
תקציר: סיפור חייו המרתק של רלף קליין, מילדותו בברלין, דרך תלאות השואה ועד העלייה לישראל. הביוגרפיה הרשמית והמרתקת של אחד מגדולי המאמנים בכדורסל האירופי.



מיקי, נולד כדי לנצח
מאת מיקי ברקוביץ'
הוצאה לאור: הוצאת ידיעות אחרונות
שנת הוצאה: 2004
מספר עמודים: 237
תקציר: אוטו ביוגרפיה של אחד מגדולי הכדורסלנים באירופה. מ-י-ק-י מתאר מנקודת מבטו ציוני דרך חשובים בקריירה האישית המרהיבה שלו.



כדורסל זה לא רק משחק
מאת נח קליגר
הוצאה לאור: הוצאת ידיעות אחרונות
שנת הוצאה: 2004
מספר עמודים: 264
תקציר: נח קליגר מביא סיפורים אישיים רבים על למעלה מחמישה עשורים של פעילות בכדורסל הישראלי והעולמי.




ספרי ילדים
העשירייה – הנס של עודד
מאת אמיר דורון
הוצאה לאור: פנדה
שנת הוצאה: 2007
מספר עמודים: 152
תקציר: הספר הראשון בסידרת העשירייה, ספרי כדורסל לילדים. בספר מובא סיפורו הדמיוני של עודד, שלאחר שנכשל במבחני הקבלה למכבי ת"א עקב קומתו הנמוכה, הוא מקים קבוצה אלטרנטיבית באימונו של שחקן עבר.



העשירייה – לאן נעלם טוני?
מאת אמיר דורון
הוצאה לאור: פנדה
שנת הוצאה: 2008
מספר עמודים: 128
תקציר: הספר השני בסידרת העשירייה, ספרי כדורסל לילדים. שחקן הקבוצה טוני מוזמן לסגל נבחרת ישראל, אבל זמן קצר לאחר מכן נעלם וכל הניסיונות לאתרו עולים בתוהו. חברי הקבוצה יוצאים למסע חיפושים מלא הרפתקאות ברחובות דרום ת"א.



העשירייה – הכל אפשרי
מאת אמיר דורון
הוצאה לאור: פנדה
שנת הוצאה: 2009
מספר עמודים: 144
תקציר: הספר השלישי בסידרת העשירייה, ספרי כדורסל לילדים. אלכס מודיע לחברי הקבוצה שהוא נאלץ לפרוש עקב מחלה קשה ובזמן אשפוזו מסרב לפגוש אותם. בעקבות מחלתו, חווה העשירייה את המשבר הגדול בתולדותיה.



העשירייה – בין שניים
מאת אמיר דורון
הוצאה לאור: פנדה
שנת הוצאה: 2011
מספר עמודים: 128
תקציר: הספר הרביעי בסידרת העשירייה, ספרי כדורסל לילדים. ערב יציאת הקבוצה לטורניר בינלאומי ביוון, מגלה דורון שהוריו נפרדים. דווקא בטורניר שהיה אמור להיות ההזדמנות הגדולה שלו לפרוץ, הוא מתקשה להתרכז במשחק האהוב עליו.








כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();