Photo courtesy of FIBA-Asia



בגבעת שמואל ייסדתי את הכדורסל הלובי
אורי סביר ,10/08/2009

לפני ארבע שנים עוד שיחק אלפא בנגורה עבור מוטי אמסלם בגבעת שמואל. בימים אלו ממש, הוא עונה לשם אלפאתח' מוחמד בלגאסם ומשחק עבור מועמר קדאפי בנבחרת לוב, שמארחת את אליפות אפריקה בסימן חגיגות ה-40 למהפכה במדינה, שסיפקה עבודה בין היתר לאחיו ובן-דודו של הסווינגמן.

בנובמבר 2005, כאשר גבעת שמואל החליטה לשחרר את הפורוורד אלפא בנגורה אחרי שלושה משחקים בלבד, צצו ידיעות מינוריות בהן נרמז שלא רק האכזבה המקצועית הביאה לחיתוכו מהסגל. פה ושם נטען שלזר המוסלמי, שהחזיק בשעתו דרכונים של ארה"ב וסיירה ליאון, לא היה היכן להתפלל ושאישתו התקשתה לעבור ברחובות עם רעלה מבלי לעורר תשומת לב מיותרת.

הסיפורים המוזרים יכלו ליצור כבר אז כתבה מרתקת אודות עלילות בנגורה בארץ הקודש, אבל העובדה שהוא שיחק בקבוצה שולית וגם בה לא בדיוק הותיר את חותמו, השאירה את שמו בגדר שאלת טריוויה. ארבע שנים לאחר שעזב את הארץ, מתברר שהקריירה המיוחדת שלו בלאו-הכי רק המשיכה להתקדם אל מחוזות הביזאר ומגיעה לשיאה בימים אלו ממש, באליפות אפריקה ה-25.

בנגורה נולד בפריטאון אשר בסיירה ליאון, אבל גדל והתחנך בתיכון ע"ש אלינור רוזבלט במרילנד. את תחילת דרכו במכללות עשה באוניברסיטת מונמאות', בה רשם כ-18 נקודות למשחק במשך שנתיים. שנה לפני סוף המילניום, החליט שהקמפוס שקלט באותו קיץ את תום קפלן, בנו של סטיב האגדי, כבר לא גדול מספיק למידותיו ועבר לסיינט ג'ונס הגדולה והחזקה יותר. אלא ששם כבר היה סקורר, שכל עוד לא ביקשת ממנו מסירה ענה לשם מרכוס האטן, שלא השאיר לו יותר מדי פירורים וקיצץ את ממוצעיו בשני שלישים.

בנגורה לא נבחר בדראפט והעביר מספר שנים בליגות החצי מקצועניות, במחנות האימונים של קבוצות ה-NBA ואפילו בבנפיקה ליסבון בה גם הצטיין, עד שהגיע לגבעת שמואל בסתיו 2005. אחרי מספר ימים של מבחנים, הצליח לשכנע את ראשי הקבוצה שהוא ראוי לחוזה ואת העונה הוא פתח עם 17 נקודות וארבעה אסיסטים בהפסד צמוד יחסית, 110:103 למכבי ת"א, אלופת היורוליג בשנתיים הקודמות שרק שבוע קודם לכן עוד הדהימה במשחק ראווה את טורונטו ראפטורס

בשני המשחקים הבאים הובסה הקבוצה מול בני השרון וגליל עליון והסווינגמן שרשם עד אז 13.7 נק', 3.0 ריב' ו-2.0 אס' התמקם בקרונות הראשונים של רכבת הזרים בגבעה. את עונת 05/06 הוא המשיך בהצלחה לא מבוטלת בליגת ה-CBA (27.2 נק' למשחק במדי מישיגן), שהניבה לו חוזה בהנחת סוף עונה בטנריף הספרדית, אבל מאז קשה למצוא פינה בגלובוס בה הוא לא ביקר.

בנגורה החל להחליף קבוצות בקצב ובשלוש השנים האחרונות החליף תשע קבוצות בשבע ליגות שונות. חצי שנה לפני גיל 30, הוא כבר יכול להתהדר בעבר מקצועני שכולל ארבע יבשות, שמונה מדינות ו-18 קבוצות שונות. על פניו, מדובר בנווד מהסוג המוקצן אמנם, אבל רק מבט מעמיק יותר אל דרכונו מגלה את הסיפור החריג באמת.

בשנים האחרונות מצא לעצמו בנגורה המוסלמי בית במדינות ערב. לאחר שחזר מאל קדשייה הכווייתית לקדנציה שנייה בסאגיסה הלבנונית, קיבל הצעה להצטרף לליגה המקצוענית החדשה-יחסית בלוב. בנגורה נענה בחיוב ושיחק בה זמן קצר לפני ששב להרוויח לחמו ב-NBDL, בה רשם 18.9 נק' במדי ריו גראנד. עם זאת, ההתאהבות הייתה כנראה הדדית והרומן בינו לבין המדינה הצפון-אפריקאית רק החל.

ניגריה מוותרת, קדאפי קופץ על ההזדמנות
את האפרובאסקט, אליפות אפריקה בכדורסל שיצאה לדרך בשבוע שעבר, הייתה בכלל אמורה לארח ניגריה. ההתאחדות הניגרית, שנבחרתה הלאומית - שכללה בין היתר את טונג'י אווג'ובי - זכתה במדליית ארד היסטורית לפני ארבע שנים ואף רשמה הופעת בכורה באליפות העולם, לא עמדה בסטנדרטים של פיב"א ונאלצה להסיר את מועמדותה.

חודשים ספורים בלבד לפני תחילת האירוע נותרה פיב"א אפריקה ללא מיקום לאירוח המשחקים. התאחדות הכדורסל בלוב, שבשנים האחרונות הפכה פעילה ביותר ואף אירחה קליניקת שופטים בינלאומית וטורניר לנבחרות עתודה בו השתתפה איטליה, נענתה מיד לאתגר ובפברואר האחרון הכריזה פיב"א בטקס חגיגי בטריפולי על קיום המשחקים במדינה.

בעבור מועמר קדאפי, שליט המדינה שאינו מחזיק בכל תואר רשמי, היה מדובר בהזדמנות מצוינת לציין את חגיגות הארבעים לביטול מוסד המלוכה ועליית משטרו במה שידוע כ"מהפכת האחד בספטמבר". אלא שאז התברר שאולמות חדישים יחסית ועמידה בדרישות פיב"א הן לא הדרישות היחידות מהמדינה המארחת. כדאי גם להעמיד נבחרת מקומית, ורצוי גם אחת שתצליח לנצח משחק או שניים.

על הכדורסל הלובי סביר להניח שלא שמעתם מעולם עד היום, ואין לכם סיבה להרגיש רע, שכן הוא לא נתן שום סיבות לכך. נבחרת לוב השתתפה רק בשלוש אליפויות אפריקה בעבר, האחרונה שבהן בשנות השבעים, ומתוך 12 משחקיה ניצחה רק פעמיים. בשני טורנירי המוקדמות הקודמים לאליפות אפריקה, נשרה לוב כבר בשלב הראשון לאחר שרשמה שישה הפסדים בשישה משחקים.

לא ברור כיצד מכאן התגלגל הכדור לידיים של בנגורה, אבל זה פשוט קרה. "מהרגע שהגעתי הנה, התייחסו אליי בכל כך הרבה כבוד והערצה, שלא היה לי ספק שאני רוצה להיות חלק בזה", סיפר בנגורה לעיתון ה"וושינגטון פוסט" בראיון טלפוני מביתו החדש. "לאורך הקריירה, היה לי כישרון בלחבר אנשים יחד. זאת לא הייתה הפעם הראשונה שמישהו פונה אליי ושואל 'היי אלפא, אתה מכיר איזשהו שחקן לתפקיד הזה והזה?'. כבר עשיתי דברים כאלה בקנה מידה קטן יותר בעבר ואני מסתכל על זה כהזדמנות לעשות משהו שאוכל לעבור אליו במשרה מלאה לאחר שאפרוש".

אמר, ועשה. כשלב ראשון, הוחלף מאמן הנבחרת סרדיאן אנטיץ' הסרבי בקווין ניקלברי, שהתפטר באפריל האחרון מאימון אוניברסיטת המפטון אחרי שלוש שנים. ניקלברי, שעבד גם בקלמזון בעבר, שימש כעוזר מאמן במונמאות' בעונתו האחרונה של בנגורה שם. לעוזרו של האמריקאי מונה עוסמאן בנגורה, אחיו של אלפא ולעמדת המנהל המקצועי הגיע אלחאג'י בא, בן דודם של השניים.

הפורוורד קיבל אזרחות ואיתה גם שם חדש: אלפאתח' מוחמאד בלגאסם. ניקלברי ערך מבחנים ברחבי לוב, אבל התקשה למצוא כשרונות גדולים ובנגורה המשיך במשימת הסקאוטינג, כשהוא מנסה לשכנע אמריקאים רבים להצטרף אליו בנבחרת.

שחקנים רבים, כמו למאר באטלר שהוביל עם ג'אי לואיס את ג'ורג' מייסון לפיינל פור המכללות ב-2006, כבר הביעו את הסכמתם לשחק במדי נבחרת לוב, אלא שבשלב מסוים העסק נתקע. אחד ההסברים הלא-מאוששים הוא שהלובים הבינו שמותר רק מתאזרח אחד לכל נבחרת. הסבר אחר הוא שהם אכן משחקים באליפות, אבל בשמות מעט יותר אותנטיים...

לא ברור מה כשרות כל העסק, אבל בעקבות "התגלית", רשמה הנבחרת המארחת את בנגורה כאלפאתח' מוחאמד בלגאסם כיליד טריפולי, דבר שכמובן לא מופיע בשום רישום אחר. הסנטר חיראם פולר, ששיחק אשתקד בפו אורטז ושיתף פעולה עם בנגורה בעבר ב-NBDL, נרשם כמתאזרח תחת השם היאשם עלי סאלם.

פתחו חזק, נחלשו בהמשך
את האליפות פתחה לוב עם ניצחון מוחץ על דרום אפריקה החלשה, 72:88, לעיני 4,500 צופים, כשבנגורה מצטיין עם 25 נק', 7 ריב', 3 אס' אבל גם 8 איב' ב-30 דקות. פולר הוסיף 21 ו-13 ריב' והמארחת למעשה הבטיחה את המטרה הראשונה, העפלה לשלב הבתים השני.

יום לאחר מכן כבר שיחק בנגורה 39 דקות, אבל ירד ל-21 נקודות בהפסד 73:64 לחוף השנהב, שעצרה את המארחים על 5 נקודות בלבד ברבע השלישי. ביום האחרון של שלב הבתים נקלע אקס-ג"ש לבעיית עבירות שהורידה אותו ל-26 דקות ו-8 נק' בלבד בתבוסה לניגריה, 97:81.

אתמול כבר פגשה לוב את אלופת אפריקה אנגולה, ואחרי מחצית ראשונה צמודה, התפרקה ברבע השלישי והובסה 91:58, כאשר האנגולים מפרקים את בנגורה (6 נק', 5 איב', 1-6 מהשדה) ופולר (4 נק', 4 איב') לגורמים.

היום בערב תפגוש לוב את מצרים, בידיעה שרק ניצחון עליה ומחר על מאלי (במדיה היה אמור לשחק עוסמאן סיסה, שהבריז לבסוף) עשוי להעלות אותה בדרך נס לשלב רבע הגמר. יש לציין כי שלוש המדליסטיות באפרובאסקט יקבלו כרטיס חופשי לאליפות העולם בטורקיה בקיץ הבא. ספק אם מישהו במשפחת בנגורה מפנטז על דבר כזה, אבל מצד שני, קשה להאמין שמישהו מהם חשב שאת חופשת הקיץ שלו הוא יבלה במדינה של מועמר קדאפי.






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
בחזרה לסיקסטיזיורובאסקט 2013 - סיכום סטטיסטיבין ייאוש לתקווהמ"הרוקח" ועד גדיניההמקום בו חוסר הגינות והיעדר לגיטימיות נפגשיםמד מןהסנסציה בדרבי במספריםיוגב כבר לא צוחק מהסימפסוניםמוקדמות היורובאסקט - סיכום סטטיסטיסלובניה עוד רחוקהיותם ולא נשלםהופ, הופ, 2:210 דברים שלא תזכרו מהפלייאוףשחקו, המפתחות בפניםפשוט מושלמתסורי, ארבידאסלגביע חוקים (וסימונים) משלוהברירה הטבעיתלי-אור לגוייםאפוקליפסה אתמולתש"ע על יורובאסקט 2009עם הפנים לוויילד קארדס2001, אודיסאה באנקרהמבט פנימי על קרואטיהנבחרת יוון - הדור הבאמאשקלון לתיכריתשבוע לקלאסיקו של המכביהזהו הזמן, זה היום, זה הרגעחוסר ניסיון? אצלנו זה יתרוןשווה לבוא מוקדםמגמר היורוליג לליגה השנייה תוך 5 שניםארבע על ארבעימים רבים הפכו ללילותהזורעים בדמעה, ברינה ירקודו"קארי" - סרט אימהקנטאקי, פרייד?על כל שאלה תשובה"הזבוב האטומי" התעייףהאיש שהיה שםחצי שנה למוקדמות היורובאסקט - תמונת מצבפירוק והרכבההדברים שיעשו לנו את העונההאנשים שיכולים לעשות את הפיינל פורהצל שלי ואני יצאנו לדרךאיפה היריבה השניה?קר שם בחוץהירו לערב אחדבני ישראלמצפון נפתחה הרעהעוד מחזה של תיאטרון האבסורד5X5: מכבי נגד ירושלים, טייק 1הכתובת הייתה על הקירהנבחרת בראי הנתוניםמונדובאסקט זה לא קללהלא על השמיר לבדוגיוס נעים?רצו יורוליג, קיבלו מכללותאבודים בתרגוםמריח עוד תואר"זה אני שהחמצתי"התגנבות יחידיםההגנה הכי טובה היא התקפהנו מור דורון שפר אין דה מכללותהערב של סלייHouse of Funסולטני הסיבובאסים גם בארץבראש של הג'ינג'יLive and Let Playשמונה הערות לסדרהיום המכריעגדל בעוד שנהלרוץ, לרוץ, לרוץלאט ובזהירותלא לאבד את הראשדור של כוכביםנבחרת חלםנמאס לנוהכי טובים באירופההיורוליג גומר מהר מדיעשר הערות לקראת הפלייאוףטור השחרור!זר ומיותרבצורת טורקיתלאפי בהוקרה - הצעה לשינויאפקט הניצחון של מכביבקלות מרשימהלהשאיר את ריקילכל זמןחגיגות היובלפארקר ועוד ארבעהחדשות טובות, חדשות רעותמלכוד 12אבחנות ראשוניותנגמרה ליגת הקיץתור נבחרת חרוששיפוט מהירהמנהיגים נשארו בביתהחרבות בביתהתגנבויות יחידיםביזיון, לא אסוןאתונה מטאטהלחץ מצד האמריקאיםמלחמות העולמותמותר להתחיל לחלוםתבכי בשבילי ארגנטינה



© כל הזכויות שמורות
cker();