שרף וטפירו חוגגים את ההעפלה הקודמת



עם הפנים לוויילד קארדס
אורי סביר ,18/09/2009

סמנו את התאריך 13 בדצמבר ביומנים. ביום בו תכריז פיב"א על הנבחרות האירופאיות שיקבלו כרטיס חופשי לאליפות העולם, נוכל לדעת מעט טוב יותר את סיכויינו להעפיל לאליפות אירופה נוספת. בינתיים קשה לנו לישון כל פעם שעולה המחשבה על בית מוקדמות עם איטליה ומונטנגרו מהדרגים הנמוכים.

אליפות אירופה רק מגיעה בימים אלו לשלבי ההכרעה המסקרנים שלה, אבל אנחנו ב"ספסל" מאז ומתמיד היינו פרובינציאליים. קצת יותר משבוע אחרי שנפלנו לדיכאון עמוק בעקבות ההדחה מהיורובאסקט, אנחנו כבר לוטשים עיניים אל אליפות אירופה הבאה, או נכון יותר, אל המוקדמות לטורניר הגמר בליטא 2011.

בחודש האחרון עקבנו בהתמדה אחרי הטורנירים היבשתיים, ופרט לזה האחרון המתקיים בימים אלו בפולין, קיווינו להפתעות. החזקנו אצבעות שארגנטינה תיכשל לפני חצי הגמר, שאנגולה תופתע ע"י משפחת בנגורה-בלגאסם הלובית ותסיים ללא מדליה או שסין בלי יאו תסיים רביעית באסיה. בכל המקרים התבדינו. אז למה איכפת לנו בעצם?

ב-13 בדצמבר בשוויץ תכריז פיב"א על ארבע הנבחרות שייזכו לוויילד-קארדס למונדובאסקט 2010 בטורקיה. כמו שזה נראה כרגע, רוב הסיכויים שכמו באליפות העולם הקודמת, שלושה מארבעת הכרטיסים - המספר המקסימלי שיכולה לקבל יבשת אחת - יילכו לאירופה. המשמעות מבחינתנו? עוד שלוש נבחרות שמעפילות אוטומטית גם ליורובאסקט 2011 - פחות שלושה כרטיסים שיחולקו לאליפות מהמוקדמות.

ליטא ועוד שתיים?
שש הנבחרות הראשונות באליפות אירופה, או שבע אם טורקיה תהיה ביניהן, יזכו בכרטיס לאליפות העולם בקיץ הבא. ליטא, שסיימה במקום ה-12 עם נסיבות מקלות וריבוי היעדרויות, היא הימור די בטוח לאחד מהוויילד קארדס נוכח הישגיה בעשור האחרון. הסיכוי שהיא לא תקבל אותו הוא קטן מאוד, אבל אם יתממש, זה יהיה בגדר אסון עבורינו, שכן ליטא תארח את יורובאסקט 2011 ותשתתף בו בלאו הכי.

ניתן לחשוב כי מי שתסיים שמינית ביורובאסקט הנוכחי תקבל אוטומטית את אחד הכרטיסים, אבל תקדים 2005 מראה כי קרואטיה ורוסיה - שתיהן מעוטרות למדי, או לפחות באופן מספק - שסיימו במקומות 7-8 באותה אליפות, נאלצו להשתתף במוקדמות ליורובאסקט הבא בעוד טורקיה, סרביה ואיטליה, שסיימו ביחד עם ישראל במקומות 9-12 בנוביסאד, זכו ל"כרטיסים הפרועים" - בתרגום חופשי, כן? - על חשבונן.

בהנחה שהכרטיס של ליטא נעול, נותרו לפיב"א עוד שני כרטיסים ליבשת הישנה. למרות התקדים הנ"ל, לא מן הנמנע שאחד מהם בכל זאת ילך למדורגת שמינית באליפות, במיוחד אם תהיה זאת אחת הנבחרות הגדולות והאטרקטיביות, מה עוד שלשמחת אנשי הוועדה, שלב הבתים השני האיר להם פנים והשאיר בחוץ את הנבחרות הפחות-נחשבות על הנייר, כמו פולין, מקדוניה וגרמניה.

מתוך שלוש הנבחרות האלו שנשארו מחוץ לרבע הגמר בקטוביץ', מסתמן שהסיכוי של גרמניה לזכות בוויילדקארד הוא הגבוה ביותר. היא אמנם סיימה במקום ה-11 בלבד, אבל השתתפה בשתי אליפויות העולם האחרונות ובאולימפיאדת בייג'ין. כמו כן, יש לה אס משמעותי מאוד בדמות האייקון הגלובאלי דירק נוביצקי, שיכול מאוד לתרום לרייטינג של האליפות בטורקיה ובעיקר למודעות אליה גם מעבר לים.

פרט לגרמניה, ישנן עוד מספר נבחרות שעשויות למצוא את עצמן נוסעות לאנקרה ואיסטנבול בקיץ הבא באליפות העולם במקום לטוזלה וקייב. בריטניה, שאחד הקריטריונים לכניסה שלה לטורניר הכדורסל האולימפי בלונדון 2012 הוא הישארות בדרג א', עשתה יורובאסקט נאה למרות ההיעדרויות ותוכל להביא כוכבים כלואל דנג ובן גורדון.

איטליה סיימה בטורניר ההזדמנות האחרונה אחרי פינלנד, אבל מביאה עימה היסטוריה ארוכה ומפוארת של הישגים וכן שורה לא-קצרה של שחקני NBA. לו הייתה זוכה באירוח מונדובאסקט 2014 במקום ספרד, סיכוייה היו גדולים יותר (כמו טורקיה באליפות הקודמת), אבל גם כך מדובר בנבחרת שאסור לפסול אותה למרות השנים הנוראיות שעוברות על הענף בארץ המגף.

דרג ב' עם אופציה לא'
מיותר לציין שכל החלטה כזאת או אחרת תשפיע במידה רבה גם על ישראל. כך לדוגמא, במקרה שגרמניה תזכה באחד הוויילדקארדס ביחד עם המדורגת שמינית ביורובאסקט, תקפוץ הנבחרת מדרג ב' בהגרלת המוקדמות לדרג א', בזכות יחס סלים עדיף על בולגריה ובריטניה, שעזבו גם הן את פולניה ללא אף ניצחון.

נכון לעכשיו, דרג א' יכיל כמעט בוודאות את מקדוניה, פולין ולטביה (היחידה במקומות 13-16 שרשמה ניצחון), ואם גם גרמניה או המדורגת שמינית באליפות יכללו בו, תשובץ ישראל בדרג ב' יחד עם בריטניה, בולגריה ובלגיה, שהפסידה בגמר ההזדמנות האחרונה.

הצרה הגדולה מגיעה משני הדרגים התחתונים דווקא. בדרג ג' ישחקו פינלנד, בוסניה ופורטוגל שכשלו בהזדמנות האחרונה, ואם איטליה לא תטוס לטורקיה, אז גם היא עם הברניאנים והגלינארים למיניהם. קבוצת הדירוג הרביעית תכיל את הונגריה ואוקראינה ששרדו את טורניר ההדחה לדרג ב' האירופי ואת מונטנגרו וגיאורגיה המאיימות שעלו משם.

בהנחה שפיב"א אכן תחלק שלושה וויילדקארדס לאירופה, רק שש נבחרות יוכלו להעפיל מטורניר המוקדמות ליורובאסקט 2011, ואם השיטה תישאר בעינה ותמשיך לכלול את טורניר ההזדמנות האחרונה, המשמעות היא שרק ארבע מנצחות הבתים במוקדמות והסגנית הטובה ביותר יעפילו אוטומטית בקיץ הבא. זאת אומרת, שני כרטיסים פחות לעומת המוקדמות ליורובאסקט 2009 (אליו עלתה ישראל כאחת משלוש הסגניות הטובות ביותר) ואחד פחות לעומת קודמו, עקב העובדה שאליפות העולם נערכת באירופה ולא באסיה, ועל כן מקנה העפלה נוספת ליבשת הישנה.

עקב הכישלון של איטליה וההעפלה של המעצמות המתפתחות מונטנגרו וגיאורגיה, עלול להיווצר בית מוות שיכלול את הראשונה מדרג ג' ואחת משתי האחרונות מדרג ד'. בבית כזה, לא מן הנמנע כלל שגם נבחרת מקבוצת הדירוג הראשונה תסיים במקום האחרון בבית, ואם במוקדמות לפני שלוש שנים יכולנו להרשות לעצמנו לוקסוס שכזה ועדיין להילחם על הכרטיס האחרון לאליפות, אזי שהפעם המשמעות תהיה הדחה לטורניר ההישרדות בדרג א'!

למה האחרונים תמיד בסוף?
התמונה יכולה להיצבע בצבעים הרבה פחות קודרים במידה שפיב"א תפתיע ותחלק רק שני כרטיסים ליבשת אירופה, אבל קשה לראות את זה קורה. מעט מאוד הפתעות נפלו כאמור באליפויות היבשתיות, ופרט לרפובליקה הדומיניקנית על שלל כוכבי ה-NBA שלה ולבנון שהופתעה במשחק על הארד באסיה ותקווה לאליפות עולם שלישית ברציפות, אין יותר מדי קנדידטיות.

אל לנו לשכוח שלאליפות הקודמת העפילה ישראל ברגע האחרון בזכות יחס סלים עדיף על בולגריה ואיטליה ושלשתי הקודמות היא נכנסה דרך ההזדמנות האחרונה. בית עם לטביה, איטליה ומונטנגרו יהפוך את המשימה לקשה במיוחד, אבל חשוב לזכור שגם במוקדמות של 2007 קיבלנו את הסוס השחור שכולם חששו ממנו - בריטניה שבדיוק עלתה לדרג א' - ועדיין הצלחנו לעלות.

כרגע הדרך להופעה באליפות עשירית ברציפות עוד נראית רחוקה, ובעיקר כמו ששמתם לב תיאורטית ונוטה לשינויים. דבר אחד בטוח - כדי לשמור על הרצף, תצטרך הנבחרת לנצח גם מחוץ ליד-אליהו, דבר שהיא לא עשתה כבר למעלה משנתיים במשחק רשמי!






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
בחזרה לסיקסטיזיורובאסקט 2013 - סיכום סטטיסטיבין ייאוש לתקווהמ"הרוקח" ועד גדיניההמקום בו חוסר הגינות והיעדר לגיטימיות נפגשיםמד מןהסנסציה בדרבי במספריםיוגב כבר לא צוחק מהסימפסוניםמוקדמות היורובאסקט - סיכום סטטיסטיסלובניה עוד רחוקהיותם ולא נשלםהופ, הופ, 2:210 דברים שלא תזכרו מהפלייאוףשחקו, המפתחות בפניםפשוט מושלמתסורי, ארבידאסלגביע חוקים (וסימונים) משלוהברירה הטבעיתלי-אור לגוייםאפוקליפסה אתמולתש"ע על יורובאסקט 20092001, אודיסאה באנקרהמבט פנימי על קרואטיהנבחרת יוון - הדור הבאמאשקלון לתיכריתבגבעת שמואל ייסדתי את הכדורסל הלובישבוע לקלאסיקו של המכביהזהו הזמן, זה היום, זה הרגעחוסר ניסיון? אצלנו זה יתרוןשווה לבוא מוקדםמגמר היורוליג לליגה השנייה תוך 5 שניםארבע על ארבעימים רבים הפכו ללילותהזורעים בדמעה, ברינה ירקודו"קארי" - סרט אימהקנטאקי, פרייד?על כל שאלה תשובה"הזבוב האטומי" התעייףהאיש שהיה שםחצי שנה למוקדמות היורובאסקט - תמונת מצבפירוק והרכבההדברים שיעשו לנו את העונההאנשים שיכולים לעשות את הפיינל פורהצל שלי ואני יצאנו לדרךאיפה היריבה השניה?קר שם בחוץהירו לערב אחדבני ישראלמצפון נפתחה הרעהעוד מחזה של תיאטרון האבסורד5X5: מכבי נגד ירושלים, טייק 1הכתובת הייתה על הקירהנבחרת בראי הנתוניםמונדובאסקט זה לא קללהלא על השמיר לבדוגיוס נעים?רצו יורוליג, קיבלו מכללותאבודים בתרגוםמריח עוד תואר"זה אני שהחמצתי"התגנבות יחידיםההגנה הכי טובה היא התקפהנו מור דורון שפר אין דה מכללותהערב של סלייHouse of Funסולטני הסיבובאסים גם בארץבראש של הג'ינג'יLive and Let Playשמונה הערות לסדרהיום המכריעגדל בעוד שנהלרוץ, לרוץ, לרוץלאט ובזהירותלא לאבד את הראשדור של כוכביםנבחרת חלםנמאס לנוהכי טובים באירופההיורוליג גומר מהר מדיעשר הערות לקראת הפלייאוףטור השחרור!זר ומיותרבצורת טורקיתלאפי בהוקרה - הצעה לשינויאפקט הניצחון של מכביבקלות מרשימהלהשאיר את ריקילכל זמןחגיגות היובלפארקר ועוד ארבעהחדשות טובות, חדשות רעותמלכוד 12אבחנות ראשוניותנגמרה ליגת הקיץתור נבחרת חרוששיפוט מהירהמנהיגים נשארו בביתהחרבות בביתהתגנבויות יחידיםביזיון, לא אסוןאתונה מטאטהלחץ מצד האמריקאיםמלחמות העולמותמותר להתחיל לחלוםתבכי בשבילי ארגנטינה



© כל הזכויות שמורות
cker();