ההגנה הכי טובה היא התקפה
אורי סביר ,10/04/2006

רגע לפני המשחק הכי חשוב שלה העונה, הפסידה מכבי ת"א לצמד אתלטים שהרגו אותה בצבע. אורי סביר מנסה להבין איך זה קרה ואפילו שולף לעזרתו סטטיסטיקה מעולם הכדורגל.

כפי שכתבנו בדיווח המשחק אמש, זוהי כבר הפעם השישית בה מכבי ת"א מפסידה משחק ליגה לפני משחק קריטי באירופה בכמה שנים האחרונות. אלא שבניגוד לפעמים הקודמות, בהן אפשר היה לסמן את אותם הפסדים עוד בטרום העונה כמשחקי מוקש-פוטנציאלים עבור הצהובים (משחקי חוץ במלחה, כפר בלום, אוסישקין ורעננה, שבכל אחת מעונותיה בליגה הבכירה ניצחה את הצהובים), ההפסד אמש היה מפתיע בכל קנה מידה, במיוחד נוכח העובדה שבני השרון חסרה זר שנתן לה עד עזיבתו כ18 נקודות למשחק, וגם סבלה מיכולת חלשה של טרנס רנצ'ר שהתעורר רק במחצית השניה, אבל עדיין ידע כבר משחקים גדולים בהרבה, שלא נאמר, גרועים-פחות.

עוד עובדה שעוזרת לנו להבין שמכבי לא ממש ספרה את בני השרון היא המנוחה אותה קיבל מייסיאו באסטון. לחילופין ניתן לומר שפיני גרשון העדיף מנוחה לשחקן חודש מרץ ביורוליג, גם על חשבון הפסד ליגה שני, ויש אחרים שיפרשו את זה כניסיון להכניס לעניינים את ג'יימי ארנולד ויניב גרין. הראשון פתח אמנם את המשחק מצוין, אבל לא נתן למכבי את ה10-12 נק' הקבועות שהיא מקבלת מדאנקים או ליי-אפים קלילים של באסטון בליגה. על יניב גרין עדיף לא להרחיב, אפילו בקטסל בהרצליה היו לו זריקות פחות מבזות מהחטאת העונשין הנוראית בסיום. שלא נדבר על הסל שחטף מחדירה של יריב רוקני, ולא, אין כאן טעות או בלבול, קראתם נכון.

עד אתמול שיחקה בני השרון חמישה משחקי ליגה שהסתיימו בהפרש של 5 נק' או פחות, רק במשחק בר"ג היא ניצחה, כאשר באחורי הראש של רנצ'ר עדיין טריות מאוד שתי ההתקפות האחרונות במלחה שהיו יכולות לנצח את המשחק, וגם ההתפרקות בחצי גמר הגביע אחרי יתרון מבטיח מול אותה הפועל ירושלים עדיין לא נשכחה. אז נכון שנגד מכבי ת"א, משחק בונוס עבור כל קבוצה בקנה מידה של בני השרון, יש פחות לחץ באופן טבעי, אבל איך בכל זאת מסתדרים במאני-טיים עם אלופת אירופה?

מכירים את השקופית הזאת שעולה תמיד באמצע עוד משחק כדורגל משעמם ומספרת לכם על אחוזי השליטה בכדור של כל קבוצה למרות שלרוב אין להם יותר מדי משמעות? אז ככה, אם ברבע האחרון אתמול בהרצליה היו מראים סטטיסטיקה כזאת היא הייתה מראה: 63% לבני השרון, מכבי ת"א 37% בלבד! כלומר, מכבי החזיקה ברבע האחרון בכדור פחות מ4 דקות! בשתי הדקות האחרונות מכבי החזיקה בכדור רק במשך 13 שניות שהתפרשו על שתי התקפות, שתיהן הסתיימו בניסיון כושל מעבר לקשת (גם אם יש להודות שבזריקה האחרונה היה נראה כאילו נעברה עבירה על וויצ'יץ'). לא סתם השתמש בסיום וויל סולומון בביטוי "אנחנו כבר מחכים למתקפה הבאה" בראיון לספורט 5. מכבי חיכתה לה במשך ארבעה פוזשנים רצופים של בני השרון אמש. בהגנה, כידוע, אי אפשר לקלוע.

ההיגיון אומר שבדקות האחרונות הכישרון של מכבי ת"א אמור לחלוץ אותה מצרות כמו משחק צמוד באולם היובל, ואכן היא קלעה את שש זריקותיה הראשונות ברבע האחרון, אבל בחמש הדקות האחרונות לא הצליחה לייצר סל שדה והסתפקה בשתי נקודות בלבד מהקו של גרין ופארקר. בני השרון לא רק שלטה בכדור יותר, היא גם איבדה אותו רק פעם אחת (בעבירת תוקף של סיסה) ובסה"כ זרקה חמש פעמים יותר ברבע האחרון מאשר מכבי (בדומה מאוד להפסד בגן-נחום). בני השרון, קבוצת ריבאונד ההתקפה הטובה בליגה, לקחה 5 ריבאונד התקפה מתוך תשעה שנפלו מתחת לסל של מכבי, וגם אלו שנפלו לידי הצהובים היו מאיירבול של להט לשלוש ומשתי החטאות עונשין. דבר נוסף שיושם נהדר על ידי הג'ינואים, הוא הקלישאה שאומרת שצריך לשמור את מכבי במרחק הקשה ולעלות ליתרון רק בדקות הסיום.

חסרונו של באסטון הורגש מאוד דווקא בעשר הדקות האחרונות, בהן קלעה בני השרון 10 נקודות בצבע לעומת 2 בלבד של מכבי, שהגיעו מסל שאסף ארנולד אחרי כמעט-חטיפה של סיסה. מתוך 32 הנקודות שקלעה מכבי במחצית השניה, 15 הגיעו משלשות, וכאשר וויצ'יץ' שוב נרתע מהאגרסיביות בצבע ומעדיף לזרוק 5 שלשות, לגרשון עשויה להיות בעיה גדולה מול הגבוהים החזקים של אולימפיאקוס, שכבר ניצחו אותה מריבאונד התקפה ביום ה'. כמו כן מדאיגה העובדה שבשלוש ההתקפות האחרונות שלה מכבי הלכה לניסיונות מהירים מעבר לקשת, במקום לנצל את היד החמה של סולומון, או את יכולת האחד-על-אחד של פארקר.

פעם ראיתי באותו אולם בדיוק את ג'ורג' גילמור מפגיז שבע שלשות במדי הפועל חולון, אלא שהיה ברור שכל אחת שנכנסת מקטינה את סיכויי קבוצתו לצאת מנצחת, ואכן בסיום זה מה שקרה, לאחר שחבריו התרגלו לצפות בו במקום להיות שותפים אקטיביים. אמש קרה דבר דומה כאשר השלשות של סולומון הרדימו את מכבי בהתקפה וגרמו לה לקוות שהוא יציל את העסק. למעשה, דקות ה"זון" שלו הזכירו גם הן מאוד את ההפסד לראשל"צ, בו הוא החזיק את מכבי ברבע השלישי, אבל נדם בסיום יחד עם חבריו הפאסיביים. שימו לב לנתון מעניין ממשחקי היורוליג: במשחקים בהם סולומון קולע 15 ומעלה, וויצ'יץ' נעצר על 8.9 נק'. כשסולומון יורד מ15, וויצ'יץ' קולע 15.8. חומר למחשבה.

ומילה אחרונה לגבי בני השרון. כאמור, העונה ניצחה הקבוצה רק שני משחקים צמודים. בראשון, בזיסמן, קלע גיא פניני 7 נקודות בהארכה אחרי משחק חלש ובשני, אמש, היו לו 10 נקודות ברבע האחרון, כולל שתי שלשות קלאץ' נהדרות שהצילו את בני השרון ממצבים קשים. אולי יום אחד ידובר כאן על האם פניני היה ווינר מגיל צעיר, או שמא זה נחת עליו אחרי אותו סל ראשון בקריירה שקלע משלושת רבעי מגרש ברוממה עם הבאזר, אבל דבר אחד בטוח - לא רק לבני השרון חסרים שחקנים שמתעלים בסוף המשחק, לכל הליגה לא יזיק עוד אחד, ועוד ישראלי. על ההגנה המדהימה של ניצן חנוכי, תגלית העונה, עוד יהיו בטח מספיק הזדמנויות לדבר.






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
בחזרה לסיקסטיזיורובאסקט 2013 - סיכום סטטיסטיבין ייאוש לתקווהמ"הרוקח" ועד גדיניההמקום בו חוסר הגינות והיעדר לגיטימיות נפגשיםמד מןהסנסציה בדרבי במספריםיוגב כבר לא צוחק מהסימפסוניםמוקדמות היורובאסקט - סיכום סטטיסטיסלובניה עוד רחוקהיותם ולא נשלםהופ, הופ, 2:210 דברים שלא תזכרו מהפלייאוףשחקו, המפתחות בפניםפשוט מושלמתסורי, ארבידאסלגביע חוקים (וסימונים) משלוהברירה הטבעיתלי-אור לגוייםאפוקליפסה אתמולתש"ע על יורובאסקט 2009עם הפנים לוויילד קארדס2001, אודיסאה באנקרהמבט פנימי על קרואטיהנבחרת יוון - הדור הבאמאשקלון לתיכריתבגבעת שמואל ייסדתי את הכדורסל הלובישבוע לקלאסיקו של המכביהזהו הזמן, זה היום, זה הרגעחוסר ניסיון? אצלנו זה יתרוןשווה לבוא מוקדםמגמר היורוליג לליגה השנייה תוך 5 שניםארבע על ארבעימים רבים הפכו ללילותהזורעים בדמעה, ברינה ירקודו"קארי" - סרט אימהקנטאקי, פרייד?על כל שאלה תשובה"הזבוב האטומי" התעייףהאיש שהיה שםחצי שנה למוקדמות היורובאסקט - תמונת מצבפירוק והרכבההדברים שיעשו לנו את העונההאנשים שיכולים לעשות את הפיינל פורהצל שלי ואני יצאנו לדרךאיפה היריבה השניה?קר שם בחוץהירו לערב אחדבני ישראלמצפון נפתחה הרעהעוד מחזה של תיאטרון האבסורד5X5: מכבי נגד ירושלים, טייק 1הכתובת הייתה על הקירהנבחרת בראי הנתוניםמונדובאסקט זה לא קללהלא על השמיר לבדוגיוס נעים?רצו יורוליג, קיבלו מכללותאבודים בתרגוםמריח עוד תואר"זה אני שהחמצתי"התגנבות יחידיםנו מור דורון שפר אין דה מכללותהערב של סלייHouse of Funסולטני הסיבובאסים גם בארץבראש של הג'ינג'יLive and Let Playשמונה הערות לסדרהיום המכריעגדל בעוד שנהלרוץ, לרוץ, לרוץלאט ובזהירותלא לאבד את הראשדור של כוכביםנבחרת חלםנמאס לנוהכי טובים באירופההיורוליג גומר מהר מדיעשר הערות לקראת הפלייאוףטור השחרור!זר ומיותרבצורת טורקיתלאפי בהוקרה - הצעה לשינויאפקט הניצחון של מכביבקלות מרשימהלהשאיר את ריקילכל זמןחגיגות היובלפארקר ועוד ארבעהחדשות טובות, חדשות רעותמלכוד 12אבחנות ראשוניותנגמרה ליגת הקיץתור נבחרת חרוששיפוט מהירהמנהיגים נשארו בביתהחרבות בביתהתגנבויות יחידיםביזיון, לא אסוןאתונה מטאטהלחץ מצד האמריקאיםמלחמות העולמותמותר להתחיל לחלוםתבכי בשבילי ארגנטינה



© כל הזכויות שמורות
cker();