למעלה - הפועל 2006
למטה - הפועל 1975



פעם אחת.. לפני 31 שנים.
אורלי קלינגר ,21/04/2006

ביום ראשון הקרוב יכולה הפועל ת"א להשלים עונה חלומית עם אליפות ראשונה למועדון מאז 1975. 'ספסל' פשפש בארכיונים ומצא את הסיפור המדהים של האליפות האחרונה של הפועל ת"א לפני 31 שנים.

בכתבה שלפניכם שזורים קטעי עיתונות שפורסמו בעיתוני ארץ ישראל באמצע שנות ה70, כאשר נשות הפועל תל אביב זכו באליפויות החמישית והשישית בתולדות המועדון.


טבלת האליפויות בסוף שנות ה 60, תחילת ה 70
67/68 - אליפות: מכבי ת"א (אליפות חמישית ברציפות),
גביע: הפועל מעגן מיכאל
68/69 - אליפות: הפועל ת"א (אליפות ראשונה של הפועל מאז 1962, מאמן: מוסה דניאל), גביע: מכבי תל-אביב
69/70 - אליפות וגביע: הפועל ת"א, מאמן: מוסה דניאל
70/71 - אליפות וגביע: מכבי ת"א
71/72 - אליפות וגביע: מכבי ת"א
72/73 - אליפות: מכבי ת"א, גביע: הפועל ת"א
73/74 - אליפות: הפועל ת"א, גביע: מכבי ת"א
74/75 - אליפות: הפועל ת"א, גביע: מכבי ת"א
75/76 - אליפות וגביע: מכבי ת"א
76/77 - אליפות וגביע: אליצור ת"א

אז והיום
"אנחנו ומכבי ת"א היינו שתי הקבוצות הטובות, מכבי לקחו רוב הזמן", נזכרה יעל פיקרש. "אז כל האליפויות היו הפועל או מכבי", הסכימה לייקי מלמד, כיום חברה בהנהלת איגוד הכדורסל. "אליצור ת"א הפכה לגדולה רק אחרי זה, מה שהיום אליצור חולון".

בזמנו מכבי ת"א והפועל ת"א היו הרמלה ורמה"ש של הליגה, שתי הקבוצות ששלטו בליגה ללא עוררין וחלקו ביניהן את התארים. הפלייאוף עדיין לא הומצא והאלופה נקבעה בתום שני סיבובים, כאשר שני משחקי הדרבי היו הקריטיים ביותר והם אלה שבדרך כלל קבעו את גורל האליפות.

מה השתנה? "אז היו קבוצות חובבניות שלא קיבלו כסף. היו שני אימונים ומשחק בשבוע. אני זוכר שכולם שיחקו בימי שישי. האולם עוד לא היה קיים. המגרש היה בחוץ, יחסית לאז מגרש פתוח טוב. היום זו קבוצה מקצוענית לכל דבר, כל יום אימון וכולן מקבלות כסף", נזכר יוסי טיקס – חבר בהנהלת הקבוצה מאז ועד היום.

בקבוצות האליפות של הפועל ת"א בעונות 1973\1974 ו-1974\1975 שיחקו בין היתר יעל פיקרש, לאה "לייקי" מלמד, פנינה דמבינסקי (1.95 מטר), זיווה לנגר, רחל טאוב, זיווה ענבר, רחל ריימן, צביה לנדברג, רחל אדרי ותמי לבל יצרנו קשר עם חלק מהשחקניות לברר מה הן זוכרות מהתקופה ההיא, והאם הן עוקבות אחרי סדרת הגמר הנוכחית, בה הפועל נראית בדרך הבטוחה לזכייה שביעית בתולדות המועדון.

נועה סקלי, אז ליפשיץ, הייתה שחקנית בקבוצה בעונות האליפות ב 68/69 ו 69/70 וארבע שנים לאחר מכן היתה אחראית כמאמנת לשתי האליפויות האחרונות של המועדון האדום. היא לא זכרה שנים ותארים אבל סיפרה לנו על ההווי. "אז מבחינת היחסים והחברות זה היה אחרת, לא היו משחקים בשביל כסף ולא התווכחו אם קיבלו כסף או לא", אמרה. "שחקניות נהנו לבוא לשחק, אנשים נהנו לבוא לראות, עד היום אנחנו חברות". בהחלט תקופה אחרת.

"הקדשתי את הזמן לכדורסל ולאימונים, בלי כסף ובהתנדבות. דווקא אתמול הזכירו לי את האליפות וזה אבל אני לא הולכת עם זה לשום מקום. לא מתעסקת בהיסטוריה. לא משאירה מקום בראש למתי לקחנו אליפות ומתי גביע ומתי ניצחנו את הרומניות, היה גם דבר כזה", אמרה סקלי.



אליפות הרווקות - הסיפור המדהים של האליפות האדומה האחרונה
הפועל שמה קץ לשלוש אליפויות רצופות של מכבי בעונת 73\74, ועד לתחילת העונה הבאה הספיקו שש שחקניות להיכנס להריון. זאת היתה התקופה שאחרי מלחמת יום כיפור, הידועה בכינויה, בייבי בום.
שש ההריוניות שיחקו בחלק מתחילת עונת 74\75, כולל בדרבי הראשון של העונה, בו השיגה הפועל ניצחון משמעותי בתוצאה 72 – 57. שאול אייזנברג, יו"ר קבוצת הגברים של היום, ואביו של מאמן האדומות, רועי אייזנברג, היה אז עיתונאי וזאת כתבתו:



בהמשך העונה נסעה קבוצת הנשים של הפועל ת"א למשחק ברומניה, זאת היתה נסיעה ראשונה לרוב הבנות ומרוב התרגשות ולהט הקניות, השחקניות שכחו את עצמן בדיוטי פרי ופספסו את הטיסה.

בשלבים היותר מאוחרים של העונה שש האמהות לעתיד נאלצו לנטוש את המדים, ובלעדיהן הפועל נקלעה לצרות. לשמחתן גם מכבי מעדה עם הפסד מפתיע למעגן מיכאל, והדרבי השני היה המשחק שהכריע את האליפות של עונת 74\75.
מכבי הייתה צריכה לסגור את ההפרש מהדרבי הקודם, ולנצח ב16 הפרש לפחות. הצעירות של הפועל, הרווקות, לא נתנו לזה לקרות, הפועל הפסידה רק ב 3 וזכתה באליפות שנייה ברציפות, והאחרונה של הפועל עד היום. שנה לאחר מכן עוד הפסידה הקבוצה בגמר הגביע למכבי ת"א, אבל מאז כבר לא הגיעה לרמות הגבוהות, עד לשנה הנוכחית.





הפועל של היום
הרבה מים, ודברים אחרים, זרמו בירקון מאז, וכוכבות העבר עוקבות אחרי סדרת הגמר ומקוות שגרסת 2006 של הפועל תשחזר את ההצלחה שלהן. "אם הפועל ינצחו באמת ביום ראשון, זו תהיה סנסציה שתבטיח להן מקום באירופה, אם הזוג שתומך ימשיך", אמרה נועה סקלי. "עד עכשיו רק לרמת השרון באמת היה כסף וספונסר ואם הזוג ימשיך זה יהיה יפה מאד".

"אני חושבת שהקבוצה מאוד מחוברת. מה שגורם להבדל זה הישראליות, שהן יותר טובות מאלה של רמת-חן, הן מאוד משמעותיות", הוסיפה יעל פיקרש. "הן יודעות לשחק על הזרות נכון, הקבוצה עובדת מאוד יפה".

שאלנו גם על ההבדלים בין אז להיום. כולם הסכימו שהרמה היום הרבה יותר גבוהה, אבל דיברו על הקשר לאגודה שאבד. "יום ולילה, למרות שהיה כדורסל טוב גם אז. אבל הכל, מבחינת טכניקה ומהירות, הכל השתנה. אבל ההתלהבות הייתה, גם אז", נזכר טיקס. "היום יש זרות וזה נתן תנופה עצומה והכדורסל התקדם והוא ברמה אחרת, והישראליות הרבה יותר טובות", הסכימה סקלי.

"זה כדורסל אחר, הרבה יותר מהיר, הרבה יותר טכני, היום יש לבנות טכניקה הרבה יותר גבוהה", אמרה פיקרש. "אבל בזמננו הייתה הרבה יותר נשמה, הרבה יותר קשר לאגודה. היום אין אף שחקנית שגדלה בהפועל, כולן שיחקו בקבוצות אחרות, אף אחת לא קשורה להפועל. ממש אין שום קשר לאגודה", הוסיפה.

"הייתה אז להפועל קבוצת בת בשם הפועל צפון ת"א, ולמכבי הייתה את מכבי דרום ת"א ומשם הגיעו שחקניות נערות", סיפר טיקס. "אני הייתי אחראי על מחלקת הנערות במשך הרבה מאד שנים, מ1970 עד 1987 הייתי אחראי ואימנתי קבוצת ילדות. הייתה אימפריה שלמה של בנות, והיום אין". למה אין? "היו כל מיני סיבות, בעיקר כספיות, שלא החזיקו את זה והכל די התמוטט שם בסוף שנות ה80. אם היה היום אולם אני מאמין שבנות אולי היו באות. בנוסף תל אביב זו עיר מזדקנת וכל הנערות הצעירות הן בפריפריות מסביב, בת"א עצמה אין, לא קיים".

אם הפועל אכן תיקח את האליפות השנה, כדאי אולי לזכור שזו רק העונה השנייה שלהן בליגה אחרי היעדרות של עשור. החוכמה היא לא להבזיק באליפות פה ואליפות שם כל 30 שנה, אלא לבנות מחלקת נערות שבעצם תצדיק את קיומה של האגודה. אליצור רמלה היא דוגמא לא רעה לאגודה מצליחה בלי מחלקת נערות, וזה בא לידי ביטוי בחוסר העקביות שלה והנטייה להתפרק לגורמים אחרי כל עונת אליפות. אז עיריית ת"א, הנהלת הפועל – לפני שקופצים לאירופה – תחשבו גם על זה.








כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
עדיין מחכים לפתיחת העונהצ'מפיונצ'יפ ווייקליגת העל לנשים יוצאת לדרך!דע את היריבה - ישראלרשמים מקצה הגביעדבר המערכת: מי משחק בחג המולד?עשו לנו את הקיץטופ 3הטורניר האולימפי – נשיםבחזרה לחייםבדרך לאיטליה - חמש הערותאל תהרסו לנו את הגמראדמה, רוח, מים, אשיומני היקר, אני רוצה...ממעוף הציפוראבק כוכבותעושה את ההבדלצפוף בצמרתבדרך הקשהאשת השנה שלי – שי דורוןהכיף חזר"אנחנו מנצלים 2% מהפוטנציאל של כדורסל הנשים"אגדה אמיתיתעונת הWNBA יוצאת לדרךאיכות, לא כמותלקראת רמלה VS רמת חןהדוכסיות של רמת השרוןסיכום עונתי בליגת הנשיםטובות רק בשביל הפרומוסיכום הסיבוב בליגת הנשיםהאדום חוזר לשלטון?צניחה חופשיתליגת הנשים יוצאת לדרךלפרוש בשפל



© כל הזכויות שמורות
cker();