"הבנות לאט לאט נגמרות"



ומי דואג לשחקניות?
ליאור קלינגר ,09/02/2009

ביום רביעי וחמישי ייערכו חצאי הגמר החגיגיים של ליגת העל לבתי ספר. שידורים ישירים בטלוויזיה, הכתרת MVP בסיום המשחק, המון קהל, המון התרגשות. אבל, האם למישהו אכפת אם לקבוצות המשתתפות בפסטיבל הזה יש בכלל זמן להתאמן לקראתו? האם למישהו מזיז שהשחקניות שאמורות להגיע למשחקים האלה בכושר שיא, מגיעות אחרי שני משחקים בימי ראשון ושני?

ארז דגן, מאמן נערות בפרויקט באבן יהודה ותיכון ויצו הדסים זה שנים רבות, כבר נשמע מיואש. "אני מתמודד יום יום עם הבנות ורואה לאט לאט איך הן נגמרות, כל האנרגיות שלהן יוצאות", אמר דגן. ביום חמישי הדסים תעלה לשחק מול אוסטרובסקי רעננה בחצי גמר ליגת התלמידות, ותסגור משחק שלישי בחמישה ימים. יום ראשון נערות א', יום שני נערות ב', יום חמישי חצי גמר בתי ספר. "אם לא רוצים לזלזל באחת המסגרות אלא להתנהל בצורה רצינית ולהגיע להישגים אז לרגע השיא, לשלב הכי מכריע של העונה, אתה מגיע עם בנות גמורות שאין להן חשק להסתכל על כדור יותר", הסביר דגן, "נוצר מצב שהמצטיינות נפגעות. הסיכון ששחקנית מצטיינת תיפצע או תתמוטט באמצע העונה הוא גבוה. המצטיינות הן בסיכון הכי גבוה".

מאמן העל של נבחרות ישראל, אלי רבי, אמר בתגובתו לנושא כי הוא לא היה מודע לכך שתאריכי סיום ליגת התלמידות זזו לפברואר העונה, בניגוד לשנים הקודמות בהן העונה הסתיימה בדצמבר. בידי 'ספסל' נמצא סיכום דיון של ההתאחדות מה30 ביולי 2008 בו מצוינים כל תאריכי הליגה, רבי ואורה גלזר, יו"ר ועדת נשים, נמצאים בין המכותבים. "קודם כל אני מסכים שהמצב לא בסדר, והעובדה שאנחנו לא מתואמים היא לא בסדר. אני לא יכולתי לעשות הרבה כי לא ידעתי, יש לי אלף ואחת בעיות לטפל בהן בענף ואני לא יכול לעקוב אחרי הכל. אני מסכים שהיה כאן פספוס, ואני מקווה שבשנה הבאה נהיה מאורגנים טוב יותר", אמר רבי.

"מהצד שלי אני מנסה לעזור, את אימוני נבחרת הנערות דחיתי בעוד חודש וביטלתי מחנות אימון. קשה לי להיות אחראי על לוח משחקים, אני מדבר עם נפתלי גושן כל הזמן, זה לא שהליגה סובלת מתאריכים פנויים. כל דחייה תגרום שהליגה תתארך בשבוע ואנחנו מאד זקוקים לשבועות בסוף העונה כדי להתכונן לנבחרת", המשיך רבי. אז מדוע שתי הליגות, נערות ובתי ספר, לא משחקות כלל בינואר?

בשלב הזה נשאלת השאלה, מה הטעם לסיים את הליגה מהר אם השחקניות מגיעות לסוף העונה שחוקות או פצועות? "ביקשתי ממאמנים שיש להם שחקניות המשחקות בשתי מסגרות באגודות, שיגדילו ראש. מי ששולט בעומס הכי הרבה זה האגודות. בכל מקרה אני רוצה להיפגש עם ההתאחדות ולסגור איתם לעונה הבאה שהליגה תסיים בדצמבר, ואז לא תהיה בעיה. אני מקווה מאד שיהיה שיתוף פעולה", סיכם רבי.

אנשי התאחדות בתי הספר, על פניו, בהחלט עשו את המצופה מהם בנושא הזה. עוד בחודש יולי 2008, לפני כחצי שנה, נערכה פגישה עם אנשי איגוד הכדורסל ונקבעו כל התאריכים לליגת בתי הספר לתלמידים ותלמידות. הדבר נעשה מוקדם על מנת לאפשר לאיגוד לקבוע בהתאם את לוחות המשחקים שלו. בכלל אין מה להשוות בין האווירה שיש במשחקי בתי הספר, הארגון, הקהל, הסטטיסטיקה, הטלוויזיה כמובן ואפילו נוכחות המשקיף, שחקניות מצפות למשחקים האלה הרבה יותר ממשחקי ליגה בנערות.

באיגוד הכדורסל האחראיים על שיבוץ לוח המשחקים עשו בסך הכל את המוטל עליהם, שזה לקבוע את לוחות משחקי הליגה והגביע על מנת לסיים את העונה מוקדם ככל האפשר. לא מתפקידם למנוע עומס על שחקניות. לדעתנו האחריות הזו שייכת קודם כל למאמן העל של נבחרות ישראל וליו"ר ועדת נשים, אבל אף אחד לא לוקח אחריות.

הבעיה נובעת משתי סיבות - ריבוי משחקים ומיעוט שחקניות - והיא לא רק של אבן יהודה. באגודת בני הרצליה הצליחו לאחר מאמצים לדחות את המשחק של יום שני ליום חמישי, יום אחרי חצי הגמר שלהם מול רוטברג רמת השרון. זה בהחלט לא מצב תקין, במיוחד שבשבוע שעבר רצף שני המשחקים יום אחרי יום עלה בפציעה של שחקנית משמעותית, אבל גם בהרצליה אומרים לנו שפשוט אין ברירה. "ביום ראשון נופיע בלי ארבע שחקניות משמעותיות, אנחנו מוותרים על המשחק הזה. יש לנו משחקים ברביעי וחמישי אז ביום ראשון הבא במשחק בגליל, גם נוותר על שתי שחקניות. יש לנו ארבעה משחקים בשבעה ימים וזה המון. פשוט נהיה פחות תחרותיים, לא משאירים לנו ברירה" סיפר מאמן בני הרצליה ותיכון היובל, עמית הלמן.

"יש לי שלושה משחקים בשבוע, כל אחד יותר חשוב מהשני. כרגע הכי חשוב לי זה חצי גמר בתי הספר, אז אני מוותר על יום ראשון ושני, כי אין לי ברירה", הודה גם דגן. "בכדורסל נשים אין מספיק בנות, גם באגודות גדולות. אין סגל רחב ותמיד בנות משחקות בשתי מסגרות לפחות, בעיקר בנות בשכבת י'. אנשים אומרים 'תמצא את הדרך לתמרן, תוותר, אל תלך על תארים' אבל זה לא עובד ככה. הבנות רוצות להצליח, הן כישרוניות ורוצות להיות מצוינות. עצוב לי שמושקעת כאן המון מחשבה, אנרגיה ואמצעיים כספיים כדי להצליח. משקיעים המון וכשצריך להגיע לשיא בנקודת זמן, הכל מתפקשש בגלל חוסר התחשבות מצד הגורמים" , הוא הוסיף.

ברור שבמצב אידיאלי, לא היה צורך ששחקניות ישחקו בשתי המסגרות. באבן יהודה יש העונה מכת פציעות קשה, ובהרצליה פשוט אין מספיק בנות. אם לא יהיו כמה בנות שישחקו בשתי מסגרות פשוט יאלצו לסגור שם את אחת הקבוצות וזה סוג של גזר דין מוות לאגודה. קודם כל למעט הבנות שכן רוצות לשחק לא יהיה איפה. ואם וכאשר יגיעו בנות צעירות וירצו לפתוח שם שוב את הקבוצה, היא תאלץ לשחק במחוזית ולכו תשכנעו שחקניות להישאר באגודה המשחקת במחוזית.

אין ספק שריבוי המסגרות היא בעיה רצינית, אבל אי אפשר לטמון את הראש בחול ולחכות שהיא תיפתר ובינתיים לאבד עוד ועוד שחקניות. "אין התחשבות בין מסגרת אחת לשנייה, האיגוד וההתאחדות לא באים אחד לקראת השני והמצטיינות נפגעות", המשיך דגן. "צריך שיהיה ביניהם תיאום, שיזיזו משחקים בלי שנצטרך לפנות ולבקש, שזה יהיה מסודר כדי שהבנות האלה לא יהיו במלכוד ולא יסבלו", אמר דגן.

דגן הסתכל על התמונה הכללית יותר, בניסיון לצאת מהמבוי הסתום הזה. "לדעתי משהו במבנה של כדורסל הבנות לא תקין. צריך לראות איך זה עובד בארצות אחרות. יש כאן שתי מסגרות, ששתיהן מצוינות, אבל ביחד זה לא עובד. משהו פה אצלנו מביא אותנו למקום בו אנחנו תקועים. לא יכול להיות שעם כל ההשקעה, יש פה השקעה מדהימה שלא הייתה בעבר, אנחנו עדיין בדרג ב' בכל הנבחרות הצעירות. אם למרות כל ההשקעה הזאת עדיין אנחנו לא מצליחים לעלות, אז כנראה שמשהו לא בסדר", הוא סיכם.

אפילו אנחנו ב'ספסל' מרגישים שהתעוררנו מאוחר מידי עם הכתבה הזאת, שכן גם אנחנו יכולנו לבדוק מבעוד מועד את נושא התאריכים ולהקים קול זעקה. חבל לנו שהאחראיים האמיתיים כאן לא באמת לוקחים אחריות על הנושא הזה, שאין חשוב ממנו בענף. כולנו יודעים לקטר על כך שאין מספיק שחקניות ישראליות, ואי אפשר שיהיה חוק רוסי במצב הזה, וכל שאר הטענות. ובכן זאת אחת הסיבות העיקריות למצב, אבל היא נופלת בין הכיסאות.







כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
יש אלופה"את הגשמת לנו את החלום"קרב אלופותהאם יש קריטריונים למינוי מאמני נבחרת? נשות השנה האמיתיות"העמק הוא חלום"ככה לא מגדלים שחקניותשלוש בסירה אחתשחקנית מכוכב אחר1 - 1 או 3 - 0?ליגת הנשים: עונה אחת, עשרה סיפוריםקונגו, ישראל, וזו שבניהןפקטור או לא פקטור?ליגת העל לנשים - פריוויו 06/07אפקט דומינושגעון מרילנדפרסי העונה של 'ספסל' 05/06המתכון להצלחההזווית הישראליתחוזרים ללימודיםליגת העל לנשים - פריוויו 05/06העתיד כבר כאןנמאס להאלופה מסוג אחרבעקבות הגביע הקדוש - יומן מסעפרסי העונה של 'ספסל' בליגת העל לנשיםהחיים ברמלהיומן מסע - איסטנבולמניו יורק לישראלדברי המלכהצרות של עשיריםרמת השרון המתחדשת



© כל הזכויות שמורות
cker();