מניו יורק לישראל
ליאור קלינגר ,29/01/2005

השבוע, ישראל זכתה לביקור ממאמנת אגדית אשר נכנסה להיכל התהילה של כדורסל הנשים האמריקאי ב-27 לאפריל 2002. קוראים לה מריאן סטאנלי, וכיום היא עוזרת מאמנת הניו יורק ליברטי ב-WNBA. לליברטי יש ארבע שחקניות אשר משחקות בישראל העונה, וסטאנלי לקחה פסק זמן מסדר היום העמוס שלה כדי לשוחח עם 'ספסל'.

מריאן סטאנלי זכתה בשתי אליפויות כרכזת כוכבת במכללה בפנסילבניה ומיד לאחר שסיימה את התואר עברה לאמן. היא מונתה למאמנת הראשית של אוניברסיטת אולד דומיניון לאחר עונה אחת בלבד כעוזרת מאמנת. בגיל 24, סטאנלי הפכה למאמנת הכי צעירה שזוכה באליפות מכללות נשים בדויז'ן 1. היא זכתה בשתי אליפויות במהלך שלושת העונות הראשונות שלה מתוך עשר כמאמנת אולד דומיניון. כאחת ממאמנות המכללות הגדולות ביותר בכל הזמנים, סטאנלי זכתה בפרס מאמנת השנה של הקונפרנס ארבע פעמים ומאמנת השנה בכל המכללות פעמיים, הובילה את קבוצותיה לתשע הופעות בטורניר ה-NCAA, שישה פיינל-פורים ושלוש אליפויות. סטאנלי עבדה גם בצוות המאמנים של נבחרת ארה"ב הבוגרת בין 1981 ל-1993, הייתה עוזרת מאמן באל.איי ספארקס ובוושינגטון מיסטיקס ולאחר מכן מאמנת ראשית של המיסטיקס לפני שהצטרפה לליברטי.

אז מה מטרת הביקור שלה בישראל? "באתי כדי לתמוך בשחקניות שלנו כאן בליגה הישראלית, לראות איך הן מתקדמות", אמרה סטאנלי. במהלך ביקורה סטאנלי נכחה בניצחון של דטרינה ווייט ורעננה הרצליה ברמה"ש, ראתה את כריסטון ורובינסון נוקמות ברמה"ש ואת קיי בי שארפ והפועל ת"א מנצחות את אשדוד. העונה זו הפעם הראשונה שארבע שחקניות של הליברטי נמצאות יחד בארץ, אבל במהלך השנים שחקניות רבות של ניו יורק עברו בארצנו. מהסגל הנוכחי של ניו יורק, שמונה שחקניות מתוך 12 שיחקו בארץ: הרביעייה שכרגע כאן, אלנה בראנובה, לאקישייה פרט, ארין ת'ורן וכמובן ויקי ג'ונסון.

שאלתי את סטאנלי האם לדעתה חשוב ששחקניות WNBA ישחקו מעבר לחוף בפגרה: "אני חושבת שמהרבה בחינות זה חשוב", אמרה. "זה חשוב ששחקניות ימשיכו לעבוד בפגרה, אם זה כאן בישראל, באירופה או להישאר בבית ולהתאמן אבל ההתפתחות בפגרה מאד חשובה".

קריסטל רובינסון הגיעה לישראל לאחר מה שכנראה הייתה העונה הכי טובה שלה בWNBA. רובינסון רשמה את ממוצע הנקודות הכי גבוה שלה בשש שנים בניו יורק עם 12.1 נק' למשחק ב-49.6% מהשתיים, 38.2% מהשלוש ו-93% מהקו. היא גם מוקמה שביעית בליגה ביחס אסיסטים לאיבודים עם 1.76. מאחר וזו הייתה רק העונה הראשונה של סטאנלי בניו יורק, היא לא ממש יכלה לומר האם זו הייתה עונת השיא של רובינסון וזה לא כל כך משנה. "קריסטל היא אחת מהשחקניות הגדולות בליגה כבר מספר שנים ולדעתי היא שחקנית ברמת אול-סטאר. יש את אלו שנבחרות לאול-סטאר, ויש את אלו שפשוט מתחרות ברמת אול-סטאריות והן לא פחות טובות. קריסטל היא אחת מהשחקניות האלו, מקצוענית אמיתית ואני נהנת לאמן אותה".

ברמלה, המספרים של רובינסון כמעט זהים למספרים בניו יורק עם 14.2 נק' למשחק ו-49.3% מהשתיים, 39.2% מהשלוש ו-87.5% מהקו. עם שני אסיסטים לכל איבוד, היא מדורגת במקום השני בליגה. בחמשת המשחקים האחרונים, רובינסון הציתה רשתות עם 20.4 נק' למשחק באחוזים נהדרים (51.5% מהשתיים, 46% מהשלוש, 94.4% מהקו). רצף המשחקים הזה השתיק קצת את הביקורת שהופנתה כלפי רובינסון ע"י לא מעט אנשים שלא בדיוק התרשמו או הבינו מדוע היא נחשבת לשחקנית כזאת גדולה בתחילת העונה. נראה שיש בארץ נטייה להתעלם מהתרומה של רובינסון, במיוחד בצד ההגנתי. "להמעיט בערכה של קריסטל רובינסון זה נשיקת המוות", התלוצצה סטאנלי. "תעשו את זה על אחריותכם, לאוהדים מותר שתהיה להם איזו דעה שהם רוצים, אבל שחקניות חכמות לא יעשו את זה".

מרובינסון עברנו למחליפה שלה בניו יורק, שאמיקה כריסטון - הבחירה החמישית בדראפט 2004. כל מי שראה אותה משחקת הבחין עד כמה היא מוכשרת, בלי ספק אחת השחקניות הכי מוכשרות שאי פעם שיחקו בארץ. סטאנלי דיברה על העונה הראשונה של כריסטון ב-WNBA: "העונה הראשונה הייתה חווית למידה עבור שאמיקה, אני חושבת שראינו את ההבטחה הגדולה שטמונה בה, בחלק מהמשחקים היא עשתה את ההבדל עבורנו וככל שהעונה התקדמה היא השתפרה ולמדה", אמרה סטאנלי ואפשר אף להגיד שגם ברמלה השיפור של כריסטון ממשחק למשחק ממש בולט על המגרש. בינתיים העונה היא יושבת על ממוצעים של 17.9 נק' (מקום שמיני בליגה, חמישית באחוזים מהשתיים עם 59.8%) ו-7.1 ריב' למשחק. "אנחנו מצפים לדברים נהדרים ממנה בעונה השניה שלה", המשיכה סטאנלי. "הרבה צפיות הושמו על מחזור הדראפט האחרון, דיאנה טארוסי, אליינה בירד, שאמיקה כריסטון, מכולן ציפו לדברים נהדרים והן כולן שחקניות צעירות מוכשרות ומבטיחות. יש לנו תקוות גבוהות מאד לקראת מה שאנחנו יודעים ששאמיקה יכולה לעשות בניו יורק ובקריירה שלה ב-WNBA".

ברמלה, כריסטון משחקת בעמדה מספר 4 לצידה של רובינסון בעמדה מספר 3. האם הרכב כזה יכול לעבוד גם בניו יורק? "ובכן שחקנית תמיד מנסה לעשות את המיטב מהמצב בו היא נמצאת בקבוצה בעזרת שיתוף פעולה עם המאמנים ושאר השחקניות", אמרה סטאנלי. "במצב הספציפי הזה, שאמיקה נדרשת לשחק יותר בפנים. היא יכולה ללמוד מזה, אני יודעת שהיא תהיה מקצוענית אמיתית בנוגע לכל מה שהמאמנים יבקשו ממנה לעשות בכל שניה שהיא על המגרש. בנוסף, זה יעזור לנו מתי שנצטרך לשים אותה בפוסט אפ, כאשר נצטרך לשחק איתה בפנים, אבל היא שחקנית חוץ בראש ובראשונה. המצב ברמלה הוא בהחלט מצב ממנו היא לומדת ותמשיך ללמוד ולהפוך לשחקנית יותר שלמה ".

עבור דטרינה ווייט, בניגוד לשלוש חברותיה מניו יורק, זוהי העונה השניה בארץ. שנה שעברה, בבני יהודה, ווייט כלל לא נמנתה בסגל ה-WNBA. סטאנלי הביטה לאחור על העונה הראשונה של ווייט בליגה וקדימה לעתיד שלה בקבוצה: "דטרינה היא חלק מאד חשוב מהקבוצה שלנו מכיוון שהיא ריבאונדרית נהדרת, משחקת חזק כל הזמן ומביאה הרבה אנרגיה. היא עדיין מפתחת את הכישורים שלה במיוחד בהתקפה מאחר ובעבר היא לא נדרשה להיות סקוררית משמעותית. ברמת ה-WNBA כל שחקנית צריכה להיות יותר סקוררית וזה תפקיד שהיא מתפתחת אליו ולומדת, להיות יותר יעילה ופרודקטיבית. חשבתי שהייתה לה עונת רוקי מאד טובה עבורנו, היא הייתה ניצוץ מהספסל ואנחנו צריכים את זה. לדעתי הסיטואציה כאן בישראל טובה עבורה כי היא יכולה לשחק הרבה דקות ולעבוד על המשחק שלה. זה חלק ממה שביקשנו ממנה לעשות בפגרה והיא עושה את זה".

ווייט אכן מספקת את הסחורה בבנות רעננה הרצליה, היא מובילה את הליגה בריבאונדים למשחק עם 10.8 ריב' למשחק, ומדורגת שניה בריב' התקפה למשחק עם 4.1. גם ההתקפה שלה במצב לא רע בכלל, היא מדורגת עשירית בליגה עם 17.2 נק' למשחק ורשמה תשעה דאבל דאבלים ב-14 משחקים העונה.

הליברטי סיימו את עונת 2004 במקום העשירי בריבאונד למשחק, תחום בו ווייט ששיחקה 13 דקות למשחק יכולה לתרום הרבה. בכל זאת סטאנלי לא נשמעת מודאגת במיוחד מהמצב של קבוצתה מתחת לסלים. "אלנה בראנובה ריבאונדרית מצוינת וגם אן וואטרס אבל היא הייתה פצועה ואי אפשר לקחת ריבאונד כשיושבים על הספסל בגבס. בנוסף שאמיקה מוכיחה את עצמה להיות ריבאונדרית טובה מאד. אני חושבת שהגארדיות שלנו יכולות לעזור בתחום הזה גם, אבל אנחנו קבוצת שלשות נהדרת וזה אומר שהן צריכות לעשות מאמץ מיוחד כי רוב הזמן הן נמצאות מחוץ לקשת. קבוצות אחרות משתמשות בגארדיות שלהן באופן קצת שונה. דטרינה היא אחת שאנחנו יודעים תמיד תהיה ליד הסל והכדורים החוזרים".

אחרונה חביבה, קיי בי שארפ. שארפ הצטרפה להפועל תל אביב לאחר הפגרה, הקבוצה הפסידה את חמשת המשחקים האחרונים שלה לפני בואה. שארפ שיחקה בארבעה משחקים עד כה, הפועל ניצחה שניים, ושארפ קלעה 17 נקודות ומסרה 3.5 אסיסטים למשחק. בסיום העונה, תחזור שארפ לניו יורק לעונה השלישית שלה עם הליברטי. בעונת 2004 שארפ שיחקה שמונה דקות למשחק כאשר בקי האמון הפכה לרכזת הפותחת של ניו יורק במקומה של ת'רזה וות'רספון שעזבה. זו הייתה ירידה בדקות שלה לעומת עונתה הראשונה בליגה, אז שיחקה 13 דקות למשחק. האם העונה היא תזכה לבסוף לדקות משחק יותר משמעותיות כרכזת הטבעית היחידה של הקבוצה? "כל מה שמשנה זה עד כמה היא התפתחה בפגרה", אמרה סטאנלי. "קיי בי שחקנית אתלטית ומהירה שלמדה את המשחק בשנתיים האחרונות. זו עונה חשובה עבורה כדי להראות שהיא מוכנה לשחק יותר דקות. זה תלוי בה להראות איך היא מתמודדת עם להוביל קבוצה. קיי בי צריכה להפוך לרכזת יותר שלמה, אני כאן כדי לתמוך בה במאמץ הזה, לצפות ולתת לה פידבק".

הליברטי סיימו במקום השני במזרח בעונה האחרונה עם מאזן 18-16. בפלייאוף הן הדיחו את האלופה המגינה דטרויט שוק, אבל הפסידו בגמר המזרח למדורגת ראשונה קונטיקט סאן. העונה של ניו יורק הייתה מלאה בעליות וירידות ורצופה בפציעות לשחקניות משמעותיות. העפלה לגמר המזרח הייתה בגדר הישג לא צפוי. יהיה מעניין לראות איך ניו יורק תראה בעונה הקרובה, ואין ספק שהרבה אוהדים כאן יעקבו אחרי קריסטל, שאמיקה, קיי בי ודטרינה.







כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
יש אלופה"את הגשמת לנו את החלום"קרב אלופותומי דואג לשחקניות?האם יש קריטריונים למינוי מאמני נבחרת? נשות השנה האמיתיות"העמק הוא חלום"ככה לא מגדלים שחקניותשלוש בסירה אחתשחקנית מכוכב אחר1 - 1 או 3 - 0?ליגת הנשים: עונה אחת, עשרה סיפוריםקונגו, ישראל, וזו שבניהןפקטור או לא פקטור?ליגת העל לנשים - פריוויו 06/07אפקט דומינושגעון מרילנדפרסי העונה של 'ספסל' 05/06המתכון להצלחההזווית הישראליתחוזרים ללימודיםליגת העל לנשים - פריוויו 05/06העתיד כבר כאןנמאס להאלופה מסוג אחרבעקבות הגביע הקדוש - יומן מסעפרסי העונה של 'ספסל' בליגת העל לנשיםהחיים ברמלהיומן מסע - איסטנבולדברי המלכהצרות של עשיריםרמת השרון המתחדשת



© כל הזכויות שמורות
cker();