אני רוצה קולג' - מה עושים?
סקוט גראנוביץ ,01/04/2006

גם לאור ההצלחה של שי דורון במרילנד, התקבלו לאחרונה במערכת 'ספסל' הרבה פניות לגבי איך אפשר להגיע לקולג' אמריקאי. פנינו לנציגנו בתפוצות, סקוט גראנוביץ', וריכזנו עבורכם רשימת שאלות ותשובות חשובות.

אם פיספסתם בתחילת העונה את מילון המונחים שלנו, חשוב להפנים גם אותו.
מילון מונחים - כדורסל מכללות

לנוחיותכם, הכתבה תורגמה מאנגלית לעברית.

שאלות אקדמיות

כדי להתקבל לאוניברסיטה בישראל צריך לעשות מבחן פסיכומטרי. איזה מבחנים צריך לעשות כדי להתקבל לקולג' בארה"ב?
1. מבחן ה SAT שזה Scholastic Aptitude Test
2. מבחן אנגלית כשפה זרה
TOEFL = Test of English as a Foreign Language

איפה אפשר להיבחן בארץ?
לחצו על הקישורים הבאים למידע על מועדי בחינות:
Fullbright.org - SAT
Fullbright.org - TOEFL

האם המבחנים האלה קשים?
קצת, מאחר והם באנגלית. רוב הישראלים טוענים שהSAT קל יותר מהפסיכומטרי ושהחלק המתמטי הוא למעשה הכי קל. הSAT כולל חלק מתמטי, מילולי (באנגלית) וכתיבה.

האם יש בארץ מקומות שעוזרים להתכונן למבחני הSAT וה-TOEFL? אני יודעת שבארה"ב הרבה תלמידים לוקחים קורסים מיוחדים שעוזרים להם לעבור.
כן, לחצו על הלינק הבא
ידע פלוס

איך עובד הניקוד בSAT?
זו שאלה מסובכת. בעיקרון זה שונה ממבחן רגיל בו אפשר לקבל ציון בין 0 ל-100. לפעמים עדיף לנחש בשאלות מסוימות בהתחשב בשיטת הניקוד. אני ממליץ פשוט לקרוא באתרים שהוזכרו קודם על הSAT, שם זה מוסבר טוב.

מה קורה אם לא הולך לי טוב בSAT?
חשוב לזכור שאפשר לגשת לSAT כמה פעמים שרוצים, והציון הכי גבוה הוא זה שנחשב. אני מציע להיבחן מוקדם כדי לראות איפה אתם עומדים. אם אתם יכולים לגשת למבחן בסוף כיתה י"א או בתחילת י"ב, זו אסטרטגיה טובה.

כמה צריך לקבל בSAT כדי לעבור?
זה תלוי בקולג' שמנסים להתקבל אליו וגם בממוצע הציונים בתיכון (GPA – grade point average). לחצו על הקישור הבא למידע נוסף:
ncaa.org - recruting FAQ

שמעתי שיש סטודנטים זרים שלא ניגשו ל-TOEFL והגיעו לקולג' בכל זאת. יש מצב שגם אי לא אצטרך את המבחן הזה?
כחוק כללי, כל הקולג'ים בארה"ב דורשים את הSAT. עם זאת, אם יש לכם אזרחות אמריקאית או גרין קארד אתם פטורים מהTOEFL.

מה לגבי ג'וניור קולג'? האם הדרישות זהות לדרישות של הNCAA?
כן ולא. חלק מהג'וניור קולג'ים דורשים גם את הSAT וגם את הTOEFL. חלק לא דורשים אף אחד מהמבחנים האלה. הרוב דורשים את הTOEFL.

האם אני צריכה לסיים את הבגרות בארץ כדי להתקבל לקולג' אמריקאי?
בהחלט כן. תדאגו לסיים את הבגרות בישראל. קולג'ים אמריקאים מקבלים סטודנטים מכל העולם עוד לפני שהם מסיימים תיכון, אבל בתנאי שהם אכן יסיימו את התיכון.

מה לגבי הציונים שלי בתיכון? הם נחשבים באותו אופן כמו הSAT והTOEFL ?
הם בהחלט נחשבים. תצטרכו לספק מסמכים רשמיים באנגלית מבית הספר עם הציונים שלכם. כך הקולג' יוכל לאמת את מצבכם האקדמי.

איך פונים לקולג'ים

איך אני יכולה בתור סטודנטית זרה להציע את עצמי לקולג' אמריקאי על מנת לקבל מלגת ספורט?
יש אתלטים אשר שולחים קלטות וידאו לקולג'ים לאחר שהם יוצרים קשר עם המאמנים דרך אתר האינטרנט של הקולג'. משחק שלם בפורמט NTSC הוא עדיף על קלטת של highlights. למעט אנשים בארה"ב יש וידאו שעובד גם עבור פורמט PAL (כמו שיש בארץ) לכן תמירו את הפורמט במעבדת וידאו לפני שאתם שולחים, או לNTSC או לDVD שמותאם לסטנדרט האמריקאי.

אופציה נוספת היא להשתתף במחנות מיוחדים לגילוי כשרונות אליהם מגיעים מאמני קולג'ים.
יש שחקנים שהולכים לשחק בקבוצת AAU בקיץ, קבוצה שמאמנים באים לראות. הכוונה בAAU היא Amateur Athletic Union, זו ליגה נפרדת מליגת התיכונים האמריקאית, דומה לליגות הנוער בארץ. תעשו חיפוש באינטרנט על מועדונים כאלה ותבדקו אם הם מחפשים שחקנים. קחו בחשבון שיכול להיות שתדרשו לשלם סכום כסף מסוים עבור השתתפות, בדומה לליגות הנוער בארץ.

יש שחקנים שפונים לחבר/מכר בעל קשרים לקולג'ים בארה"ב שיפנה את תשומת ליבם של המאמנים אליהם. זה בהחלט יכול לעזור בתהליך.

איפה אפשר למצוא מידע באינטרנט על מחנות סקאוטינג כאלה ותהליך הגיוס (recruiting) לקולג'?
להלן מספר דוגמאות:
Blue Star

NE Basketball

The virtul scout

Scholarship for athletes

חשוב לציין שאני לא עובד עבור הארגונים האלו. כדאי לעשות חיפוש באינטרנט כדי לקבל מידע יותר מקיף על המחנות הקיימים.

האם יש רשימה של קולג'ים באינטרנט שיכולה לעזור לי לאתר קולג' שמתאים לי מבחינה גיאוגרפית, אתלטית ואקדמית?
רשימת קולג'ים בדיוויז'ן 2

רשימת קולג'ים בדיוויז'ן 1

רשימת ג'וניור קולג'ים

מלגות וההבדל בין דיוויז'נים

איזה קולג'ים נותנים מלגות ספורט?
קולג'ים בדיוויז'ן 1 ו-2 של הNCAA מעניקים מלגות ספורט. המלגות ממנות הכל משכר לימוד ועד מעונות ואוכל אם זו מלגה מלאה. בדיוויז'ן 1, כל קולג' רשאי להעניק מקסימום 15 מלגות מלאות פר קבוצה. בדיוויז'ן 2, כל קולג' רשאי להעניק מקסימום 10 מלגות, שלא בהכרח חייבות להיות מלאות. כלומר, שמונה שחקניות יכולות לקבל מלגה מלאה ועוד ארבע יכולות לקבל חצי מלגה.

ג'וניור קולג'ים בדיוויז'ן 1 ו-2 מעניקים אף הם מלגות. ג'וניור קולג'ים בדיוויז'ן 2 ממנים שכר לימוד מלא אך מגורים הם על חשבון הסטודנט – או מהכיס או ע"י עבודה בקמפוס.

קולג'ים בדיוויז'ן 3 או ג'וניור קולג'ים בדיוויז'ן 3 לא מעניקים מלגות ספורט.

מה לגבי הNAIA? הבנתי שזה ארגון נפרד מהNCAA
הNAIA הוא אכן ארגון נפרד. חברים בו בעיקר קולג'ים קטנים שאינם רוצים לעמוד בסטנדרטים הנוקשים והדרישות שכרוחות בחברות בNCAA. למידע נוסף על הNAIA, לחצו על הקישור הבא
NAIA.org

מה ההבדל בין דיוויז'ן 1 ודיוויז'ן 2?
זו שאלה טובה. הרבה ישראלים מניחים שדיוויז'ן 2 הוא חובבני, בדומה לליגה השנייה בישראל. זו הנחה שגויה. הקולג'ים הבכירים בדיוויז'ן 2 מתאמנים ועובדים קשה בדיוק כמו בדיוויז'ן 1. יש קולג'ים בדיוויז'ן 2 ברמה גבוהה שאפילו עדיפים על קולג'ים ברמה נמוכה בדיוויז'ן 1. יש שחקניות שמעדיפות לשחק בדיוויז'ן 2 משיקולים של דקות משחק (פחות מלגות) או סיבות חברתיות/אקדמיות.

קולג'ים בוחרים באיזה דיוויז'ן להשתתף על פי התקציב שהם רוצים להשקיע בקבוצה, ולא ע"פ עד כמה הם טובים מבחינה אתלטית. אין קונספט של "לעלות ולרדת" ליגה כמו בישראל. קולג' שזוכה באליפות של דיוויז'ן 2, לרוב לא עובר לדיוויז'ן 1 בעונה הבאה. קולג' משנה את הדיוויז'ן שלו רק אם מחליטים לממן את הקבוצה באופן שונה ורוצים להתחרות מול קולג'ים בעלי אותה פילוסופיה.

זכאות לקולג', בעיות עם הצבא

מה לגבי זכאות לקולג'? הבנתי שאם שיחקתי בקבוצה מקצוענית אני לא אוכל להתקבל.
החוקים הנוכחיים של דיוויז'ן 1 בNCAA שוללים זכאות משחקנים ששיחקו בקבוצה מקצוענית אחרי סיום התיכון ולפני הצטרפות לקולג'.
החוקים בדיוויז'ן 2 של הNCAA מאפשרים לשחקנים לשחק מקצוענית אחרי התיכון ולהרוויח כסף באופן חוקי. עם זאת, הם שוללים עונה של זכאות בקולג' עבור כל עונה בה שיחק השחקן באופן מקצועני אחרי התיכון. לדוגמא, ללברון ג'יימס יש עוד כמה עונות של זכאות בדיוויז'ן 2 אם הוא יחליט לעזוב את הNBA ולהצטרף לקולג' בדיוויז'ן 2... בתיאוריה זה אפשרי.

רגע, אני יודעת שיש לא מעט שחקנים ושחקניות בעלי עבר מקצועני שכן נמצאים עכשיו בNCAA. איך זה יכול להיות?
יכולות להיות כמה סיבות. החוקים הנוכחיים של הNCAA נכנסו לתוקף רק לפני שלוש שנים. שחקנים שהגיעו למכללות לפני היו צריכים לעמוד בתנאים הישנים. יש גם שחקנים שמסתירים את עברם המקצועני. חשוב להדגיש שהNCCA והקולג' שתבחרו בו (ובמיוחד המתחרים של אותו קולג') לוקחים רמאות כזאת ברצינות רבה ולא יעברו על זה לסדר היום אם הם יגלו ש"עבדו עליהם".

איך אפשר לשמור על הזכאות אם אני צריכה לעשות צבא?
פתרון אחד הוא לא לשחק מקצוענית בזמן הצבא. זה יכול להיות קשה אבל זה אפשרי, במיוחד אם מקבלים אישור לצאת מוקדם מהצבא ומתאמנים לבד. אני מכיר כמה ישראליות שעשו את זה.
אופציה נוספת היא לקבל דחיית שירות מהצבא. הרבה שחקניות עושות את זה כיום. מדובר בתהליך פוליטי בו אני לא יכול לעזור, מומלץ לדבר עם שחקניות שהצליחו לקבל דחייה ולברר איך הן עשו את זה. אני ממליץ לתכנן מראש ולא ברגע האחרון.

למה למאמנים ישראלים יש אנטי

הרבה מאמנים ישראלים משמיצים את הקולג' האמריקאי ואומרים לי לא ללכת. הם טוענים שישראליות לא משתפרות בקולג'. מה התחושה הכללית בקרב ישראליות שנסעו לקולג'?
אני יכול לומר כי בין 75% ל-85% מהשחקניות שנסעו לקולג' ממליצות על כך בחום לשחקניות אחרות מאחר וזו חוויה מדהימה על המגרש ומחוצה לו. אותו אחוז של שחקניות מרגישות שהן השתפרו יותר מאשר הן היו משתפרות לו היו נשארות בליגה הישראלית המקצוענית הנשלטת ע"י זרות ופוליטיקה.

מה לעשות אם המאמן הישראלי שלי משמיץ את הקולג' ואומר לי לא לנסוע?
תשאלי את המאמן או מאמנת אם הוא או היא היו הולכים לאמן בקולג' אמריקאי אם היו מציעים להם. תשאלי את המאמן/ת למה נבחרת ישראל עושה כל כך הרבה מאמצים כדי לגרום לשי דורון וג'ניפר פליישר לבוא לשחק בנבחרת, שתי שחקניות שההתפתחות העיקרית שלהן נעשתה בקולג'. תשאלי למה שחקניות אמריקאיות יהודיות כמו לייני סלווין ובס גרינברג בעלות יכולות יותר טובות, יותר אתלטיות ובעלות מוסר עבודה יותר גבוה מהשחקנית הישראלית הטיפוסית.

למה אפשר לצפות כשמגיעים לשם

האם אני אהפוך לכוכבת כשאגיע לשחק בקולג'?
כנראה שלא, אבל בממוצע שחקנית ישראלית תשתפר בארבע שנים בקולג' הרבה יותר מאשר בארבע שנים של ישיבה על הספסל בליגה הישראלית המקצוענית בה אין דגש על עבודה אישית, מתקני האימונים נחותים ויש תחושה כללית של חוסר תקווה. ההחלטה לנסוע לקולג' אמריקאי צריכה לנבוע לא רק מהכדורסל, אלא מכל החוויה. גם השחקניות המוכשרות ביותר שהגיעו לקולג' הצליחו בזכות הרצון שלהן להוציא את המקסימום מהסיטואציה על המגרש ומחוצה לו במשך ארבע שנים.

האם יהיה לי קשה להסתגל לכדורסל המכללות?
כן אבל זה שווה את ההשקעה. אם את רוצה לבוא לקולג', תהי מוכנה לעבוד בשיטה האמריקאית. ידחפו אותך עד לגבול היכולת ויצפו להוציא ממך את המקסימום. יש תחושת סיפוק בסופו של דבר, על המגרש ומחוצה לו.

למה אפשר לצפות מאימון אמריקאי טיפוסי?
אפשר לצפות למשל להרבה ריצה ודגש הרבה יותר חזק על הגנה. בנוסף הרמת משקולות זה חלק רציני וחשוב. יש גם הרבה תמיכה, לרוב הקולג'ים יש 3-4 עוזרי מאמן, מאמני כושר, פסיכולוג ספורט ומנהל. מתעסקים רק בכדורסל, בלי כל הבעיות מסביב שיש בליגה מקצוענית.








כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים



© כל הזכויות שמורות
cker();