שחקנית מכוכב אחר
ליאור קלינגר ,28/04/2007

"פנומן", "פרפקציוניסטית ברמה פנאטית", "סוחפת ומנהיגה", "אין איתה אימונים רגועים". פלנט פירסון הובילה את אליצור רמלה לאליפות וגביע. סיפורה של שחקנית מיוחדת במינה.

צילום: מוטי קלינגר

"פנומן". ביקשתי מנעה רקאנטי, עוזרת המאמן של אלי רבי באליצור רמלה לתאר במילה אחת את פלנט פירסון, וזו הייתה התשובה שלה. "כל האנשים שהם פנומנים חייבים להיות שרוטים", המשיכה רקאנטי, "יש לה אישיות מדהימה ברמה כזאת שהיא תמיד מפתיעה אותך. היא יכולה להיות לרגע אחד רגישה ואנושית ורגע אחרי כרוכה כולה במטרה - ואין הנחות." תשובתו של אלי רבי הייתה "פרפקציוניסטית. לפעמים בצורה מוגזמת", ועוד מעט תבינו שזה לא רק לפעמים.

אליצור רמלה זכתה באליפות המדינה עם ניצחון מרשים מאד במשחק חמישי של סדרת הגמר על אנדה רמת השרון. פלנט פירסון הניפה את צלחת האליפות, חגגה על כתפי האוהדים, העניקה לאחד מהם בלי הרבה ברירה את גופיית המשחק שלה כמזכרת, שתתה שמפנייה והשקתה אחרים, התחבקה עם ראש העיר ועוד אלף ואחד אנשים. בחדר ההלבשה היא כבר לובשת סווטשירט של הדטרויט שוק, ומחוץ לדלת הילדים עוד מתאספים בתקווה לזכות בעוד פריט לבוש, או שהם פשוט לא מוכנים שהלילה המיוחד הזה יסתיים.

"מישהו היה צריך ללכת"
פלנט פירסון, שתחגוג יום הולדת 27 בעוד כשלושה חודשים, עברה דרך ארוכה עד אשר הפכה לאהובת הקהל ברמלה. בעונת 03/04 הם לא ממש סמפטו אותה כשהיא הובילה את רמת חן לניצחון ברמלה במשחק השלישי של סדרת גמר הפלייאוף, וקלקלה את כל חגיגות האליפות שתוכננו לאותו לילה. רמלה הסתפקה בחגיגות בכפר המכבייה במשחק מס' 4 כמה ימים לאחר מכן, ובעונה הבאה רמת חן ומאמנה – אלי רבי – החליטו להחזיר את פירסון לקדנציה שנייה. "פלנט הגיעה ישר מהWNBA, מפיניקס, ובהתחלה היא קצת התלוננה על פציעה בשריר הירך האחורי והיה לה קשה להשלים אימונים", סיפר אלי רבי. "בשלב מאוחר יותר,בערך שבועיים או שלושה, בואי נגיד שהתקשורת ביני לבינה לא הייתה אופטימאלית. כשחקנית מובילה בקבוצה חשבתי שחשוב מאד שהתקשורת בינינו תהיה טובה יותר. ראיתי שהקבוצה לא ממצה את הפוטנציאל שלה, ונפרדנו", הוא הוסיף.



השחרור של פירסון לאחר ארבעה משחקים, הקלעית והריבאונדרית המובילה של הקבוצה והשחקנית שנבחרה ל-MVP של העונה ע" מאמני הליגה בסקר קדם העונה, הרים הרבה גבות. הסיבות מאחורי הצעד מעולם לא הוסברו. שמועות דיברו על בעיות חברתיות בקבוצה, אנשים נזכרו כי דבר מאד דומה קרה לפירסון בעונתה השלישית בקולג' כאשר המאמנת השעתה אותה לכל העונה לאחר ארבעה משחקים מסיבות אישיות. "עד עצם היום הזה אני באמת לא יודעת מה קרה", סיפרה פירסון. "דברים קורים, מועדון משלם כל כך הרבה כסף לשחקניות ויש להם ציפיות גבוהות, ודברים לא הלכו טוב," היא אמרה. "הפסדנו את ארבעת המשחקים הראשונים שלנו ומישהו היה צריך ללכת. לצערי זו הייתה אני" היא סיכמה, אמנם עברו שלוש וחצי שנים מאז אבל פירסון יכולה לספר לכם בדיוק לאיזה קבוצות רמת חן הפסידה.

24 שעות לאחר שפירסון חגגה אליפות WNBA עם דטרויט, פורסם כי היא חתמה באליצור רמלה ותחזור לשתף פעולה עם אלי רבי. "זו הייתה הזדמנות טובה בשבילי לחזור לישראל ולשחק עם מוניק [קורי] ובזמנו שיירה [איליי], שתי שחקניות WNBA נהדרות וחשבתי שאני אוכל לתרום לרמלה", סיפרה פירסון על ההחלטה שהיא קיבלה בקיץ. "העובדה שאלי היה המאמן בהחלט הייתה פקטור, יש לנו מערכת יחסים טובה. נכון שהיו לנו בעיות בעבר אבל אני מכבדת את אלי כמאמן והוא בנאדם נהדר", היא אמרה. "הייתי עם הנבחרת במחנה אימונים בבולגריה באוגוסט, ומבין השחקניות שהציעו לי היא הייתה האופציה הטובה ביותר", סיפר רבי. "הבנתי שהיא מעוניינת לחזור לשחק עבורי, היא הייתה מודעת לקראת מה היא הולכת, ואם היא הסכימה אז לי לא הייתה בעיה. זה ביזנס, כל החלטה היא מרקע מקצועי לחלוטין. פלנט שחקנית טובה מאד, היא הייתה אז והיא טובה יותר היום".

על הצד המקצועי אצל פירסון מעולם לא היה ויכוח. "היא אחת השחקניות הכי מגוונות שאימנתי, היא מסוגלת לעשות הכל על המגרש", אמר רבי, "יש לה יכולת כדרור מאד גבוהה יחסית לעמדה שלה, יכולת חדירה ויכולת קליעה. היא שומרת יוצאת מהכלל, חוסמת, אתלטית. יש לה את כל מה שצריך לרמות הכי גבוהות". למרות זאת, לאמן את פלנט פירסון זו משימה לא פשוטה, שלא נדבר על להבין אותה. "היחס שלה הוא פרפקציוניסטי ברמה פנאטית אפילו, ובקטע הזה יש לה קושי עם הסביבה", הסביר רבי. "אנשים לפעמים קצת מחפפים, לא תמיד נותנים מאה אחוז וזה מאד מפריע לה. היא מביעה את המחאה שלה בפומבי וזה משפיע על המערכת. היא עושה הכל מכוונות טובות, היא בחורה מאד אינטליגנטית ומבינה את המשחק. היא מצפה מהסביבה שיגיעו לאותה רמה, ולא תמיד זה אפשרי", אמר רבי. "פלנט עושה את מה שהיא עושה בצורה הכי טובה ולכן היא כל כך סוחפת ומנהיגה" הסבירה רקאנטי, "היא לא דורשת מאחרים משהו שהיא לא דורשת מעצמה. היא מבינה כדורסל ברמות שלא נתקלתי. היא אחת השחקניות המדהימות שאימנתי, הייתי שמחה לאמן אותה שוב והרבה שחקניות כמותה".

"לקחתי את רוב האחריות על עצמי"
גם אם ראיתם רק משחק אחד של רמלה העונה זה צריך היה להספיק כדי להבין מי המנהיגה של הקבוצה. בפסקי הזמן פירסון נראית כמו מאמנת, רקאנטי מספרת שהיא אומרת דברים נכונים וחכמים תמיד. כשהבנות מתאספת על המגרש במהלך המשחק, שמונה עיניים מסתכלות עליה ורק היא מדברת. "אני בנאדם מאד דברן מטבעי אז די תפסתי את התפקיד של המנהיגה הקולנית", אמרה פירסון. "אינה ואני חלקנו את התפקיד לאורך העונה אבל אני חושבת שלקחתי את רוב האחריות על עצמי. הגעתי עם הרבה ניסיון, בדיוק זכיתי באליפות הWNBA וידעתי מה צריך כדי לזכות באליפות", היא המשיכה. "אמרו לי הרבה פעמים שאני כמו עוד מאמנת, הם היו צריכים להזכיר לי לפעמים שאני פשוט צריכה לתת להם לאמן", היא צחקה.

"יש שחקנים שפשוט באים לעבודה, בעיקר אצל הזרות, זה לא שיש להן פה משפחה או איזשהו חיבור לקבוצה או לעיר, הן באות ומשחקות ואו שהן אוהבות את זה או שלא", אמרה רקאנטי והתחילה לספר קצת יותר לעומק מי זו פלנט פירסון. "אצל פלנט, היא מתחברת טוטאלית למקום שבו היא עובדת. היא דורשת מכולם את אותה טוטאליות. לא תמיד קל לעמוד בסטנדרטים שלה, במשחק קבוצתי צריך למצוא איזון בין המצוי לרצוי", היא המשיכה. "ברמה הפסיכולוגית, אלי מצא את הדרך להגיע אליה עד כדי כך שהוא אפילו הופתע מעצמו, מהאופן שבו הוא הבין אותה. אני התחברתי אליה מאד והיה לי מאד קל לדבר איתה. היא כל הזמן רוצה לשפר ולייעל, כל הזמן יש לה רעיונות ועצות. צריך ללמוד לעבוד ביחד איתה ולא להתעסק עם אגו, לא היו קטעים של 'אל תגידי לנו מה לעשות', או 'אנחנו לא נעשה את זה דווקא כי את אמרת'. פלנט מעולם לא איחרה לאימון, היא לא החמיצה אימון אחד כל העונה. לאימון בוקר היא לא הייתה מגיעה עם פרצוף חמוץ, אלא ברגיל כאילו היא הכי נהנית בעולם. היא דורשת מעצמה שלמות וגם מאחרים ובגלל זה הצלחנו לקבל אותה", אמרה רקאנטי. "צריך להבין שפלנט מתאמנת כמו שהיא משחקת. אין אימונים רגועים, אותה אגרסיביות, והיא תדרוש את זה מכולם. היא ניסתה להפוך את קטיה (אברמזון) לשחקנית יותר טובה, לגרום לה לשמור יותר חזק ולא להיבהל. זה דרש הרבה פסיכולוגיה, וכל הבנות הבינו את זה ופשוט הלכו בדרך של לקבל ממנה את מה שהיא נותנת ולא להילחם נגדה וזה היה המפתח שלנו", היא הוסיפה.

"השבוע האחרון של האימונים היה אחד השבועות הכי טובים שלנו העונה," סיפרה רקאנטי. "גם מבחינת המצב רוח, למרות שזה היה משחק חמישי. צפינו שתהיה עגמומיות, הן בכו אחרי המשחק הרביעי לא רק על ההפסד, הן בכו על כך שהן צריכות להישאר בארץ ולא תהיה להן מנוחה לפני מחנות הWNBA. זה היה אחד מהשבועות אימונים הטובים ביותר שלנו ובגלל זה נראינו כמו שנראינו".

למתבוננים מבחוץ רמלה עברה עונה חלומית. 26 ניצחונות מתוך 30 משחקים במהלך העונה, יתרון ביתיות לאורך כל הפלייאוף, אליפות וגביע. מאחורי הקלעים זו הייתה עונה קשה ומפרכת. "זה לא היה קל. אני חושבת שפשוט התחברנו באופן מוחלט, שיחקנו חזק ופשוט עשינו הכל נכון. יש לנו שלוש שחקניות WNBA נהדרות וזה משהו שאין להרבה קבוצות אחרות" סיפרה פירסון. "היו תקופות קשות, כל יום היה תקופה קשה, לבוא לאימון ואין עשר שחקניות, להתאמן פעמיים ביום עם אולי חמש שחקניות לפעמים", היא המשיכה, "אבל שמנו את כל זה מאחורינו ופשוט שיחקנו כי זו הסיבה שאנחנו פה".

"אנחנו נשים, כמובן שלפעמים לא הסתדרנו"
בין השחקניות לבין עצמן לאורך כל העונה לא תמיד הכל הלך חלק. "אנחנו נשים, כמובן שלפעמים לא הסתדרנו," אמרה פירסון, "תמיד יש בעיות אבל אנחנו נשים בוגרות שיודעות לשים את חילוקי הדעות בצד ולשחק כקבוצה. זו הסיבה שהייתה לנו עונה כל כך מוצלחת". ברמלה גם דאגו לספק מספיק הסחות דעת במהלך העונה, כדי שלא נגיד שהיה רגע אחד משעמם. מי יכול לשכוח את ההכרזות של יואל לביא על הצטרפותן של סו בירד ואליינה בירד? "זה לא הפריע לי, בWNBA כל יום שחקניות מצטרפות ועוזבות", סיפרה פירסון, "מבחינתי זה היה אם הן ישחקו אז זה נהדר, אם לא אז או.קיי".

לפני הבלגאן עם סו ואליינה, ברמלה עשו שינוי בסגל. הרבה אנשים שיערו שהסגל שפתח ברמלה את העונה לא יהיה זה שיסיים אותו, היה ברור שפירסון ומוניק קורי לא הולכות לשום מקום והחוליה החלשה בשלישייה הייתה שיירה איליי. "אני לא הרגשתי את זה, יש לי נטייה לא לשים לב לדברים שקורים מסביב", אמרה פירסון, "נוצר מצב שלאטויה (תומאס) הייתה פנויה ויכולנו לצרף אותה, והיא הוסיפה המון לקבוצה שלנו". "החיבור של פלנט עם לאטויה הוא מדהים", סיפרה רקאנטי. "לכל שחקנית יש רגעים קשים במהלך העונה, קשה לשמור על יציבות לאורך כל העונה כשהכל על הכתפיים שלך. מאז שלאטויה הגיעה, פלנט מצאה את השקט שלה" היא המשיכה. תומאס לרוב הייתה הצלע האפורה במשולש הזרות של רמלה, קצת נחבאת אל הכלים, לא מחפשת את התקשורת, אדם מאד פרטי. "לאטויה הפוכה לגמרי מפלנט, היא רגועה, מצחיקה, ועושה את העבודה שלה", הוסיפה רקאנטי. "היא הורידה מפלנט המון לחץ בקטע של לשמור על המסגרת, כי זה מה שפלנט חושבת שהיא צריכה לעשות. ההגעה של לאטויה היה המפנה שלנו בקבוצה".

"שילוב מנצח"
"עם כל האגו שהיה בקבוצה מבחינת חומר השחקניות והשם שלהן, המצב היה הפוך", סיפרה רקאנטי על הדינאמיקה הקבוצתית ברמלה העונה. "מוניק אמנם שם גדול, בחירה שלישית בדראפט מצוין אבל תביני שהדבר שהכי עניין אותה זה לצאת מפה דוברת עברית", אמרה רקאנטי, והרבה אוהדים צעירים ברמלה יעידו שהיא עמדה במטרה שלה בצורה מכובדת מאד. "ילדים היו מגיעים לאימונים, היא הייתה יושבת עם ילדה על הרצפה והיא לימדה אותה לקרוא ולכתוב. היא לא למדה את זה מלייני או מטלי, אלא האנשים מסביב, הם אלה שלימדו אותה. היא הייתה הולכת לראות בשבת בבוקר משחקי כדורגל של הבן של אבי גורן [איש המשק]. אנחנו היינו ישנים, והיא הייתה קמה והולכת למשחק. זו מוניק קורי, היא מדהימה, פשוט בנאדם כיפי שנורא קל לדבר איתו. לאטויה למשל פיתחה את המנהג הכי ישראלי שיש, שזרות בדרך כלל לא מבינות, שכשבאים והולכים אומרים שלום ונותנים נשיקה. היא הייתה עוברת אחד אחד לפני שהיא הולכת, נשיקה ולהתראות. שלושתן כל כך שונות, החיבור של שלושה מרכיבי אופי שונים לחלוטין היה שילוב מנצח," אמרה רקאנטי.

שאלתי את פירסון אם היא מרגישה שהעונה הזו עזרה לה להשתפר כשחקנית. "מנטאלית בהחלט השתפרתי, הייתי צריכה ללמוד הרבה סבלנות ולהפוך יותר למנהיגה, שמובילה ע"י מעשים ובאה כל ערב לשחק חזק ואגרסיבי", היא ענתה. "יש דברים במשחק שלי פה ושם שהשתפרו ויש דברים שיכולתי לעבוד עליהם יותר אבל זה לא מה שהקבוצה הייתה צריכה. באיזשהו מקום קצת מנעתי מעצמי להשתפר באופן אישי כדי לעזור לקבוצה", היא אמרה.

עם צלחת אליפות ביד אחד וכרטיס הטיסה לדטרויט ביד השנייה, פירסון סיפרה שבניגוד לקורי ותומאס שנוסעות עכשיו הביתה היא חייבת לנסוע לדטרויט כי המאמנים ביקשו ממנה. בבקשה, אין מספיק גבוהות במחנה, התחננו. מה לגבי החזרה לרמלה? "הייתי רוצה לחזור, אם ההצעה תהיה מתאימה, כמובן", אמרה פירסון שפרט לאותה עונה ברמת חן, מעולם לא שיחקה באותה קבוצה באירופה יותר משנה אחת. "זו סוג של אמונה תפלה שיש לרוב השחקניות, שאם חוזרים לאותה קבוצה יש להם את אותן צפיות או צפיות יותר גבוהות ממך", אמרה פירסון. " אני לא יודעת, אולי אני אחזור לרמלה, לפעמים קשה לעמוד בציפיות האלה".

אבל האמת שגם לרמלה יהיה קשה לעמוד בצפיות שלה.








כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
יש אלופה"את הגשמת לנו את החלום"קרב אלופותומי דואג לשחקניות?האם יש קריטריונים למינוי מאמני נבחרת? נשות השנה האמיתיות"העמק הוא חלום"ככה לא מגדלים שחקניותשלוש בסירה אחת1 - 1 או 3 - 0?ליגת הנשים: עונה אחת, עשרה סיפוריםקונגו, ישראל, וזו שבניהןפקטור או לא פקטור?ליגת העל לנשים - פריוויו 06/07אפקט דומינושגעון מרילנדפרסי העונה של 'ספסל' 05/06המתכון להצלחההזווית הישראליתחוזרים ללימודיםליגת העל לנשים - פריוויו 05/06העתיד כבר כאןנמאס להאלופה מסוג אחרבעקבות הגביע הקדוש - יומן מסעפרסי העונה של 'ספסל' בליגת העל לנשיםהחיים ברמלהיומן מסע - איסטנבולמניו יורק לישראלדברי המלכהצרות של עשיריםרמת השרון המתחדשת



© כל הזכויות שמורות
cker();