אורטל אורן


פקטור או לא פקטור?
ליאור קלינגר ,30/12/2006

לפני שהליגה חוזרת מהפגרה ונחזור לעסקים כרגיל, החלטנו לבחון את מצבה של השחקנית הישראלית. העונה רק לארבע קבוצות יש ארבע זרות, כולל את אנדה רמה"ש שלא באמת שיחקה עם ארבע זרות באף משחק, ואת אס"א ירושלים שלא באמת נחשבת. ההחלטה לרדת לשלוש זרות במקום שלוש פלוס בוסמנית ייצרה יותר הזדמנויות לשחקניות הישראליות, ויש כאלה שניצלו אותה.

"אני חושב שצריך להפסיק להאשים מאמנים או חוקים, ולהעביר את האחריות לשחקניות", אמר טל נתן. "שום חוק, רוסי או עיראקי, לא יעזור אם השחקניות לא ייקחו את עצמן בידיים, וישפרו את עצמן. אף מאמן לא יושיב שחקנית על הספסל אם הוא יחשוב שהיא תועיל לו במשחק כזה או אחר," המשיך נתן. "מאמנים לפעמים רוצים לתת אפילו יותר לישראליות, אבל רק שייקחו. בקבוצה מקצוענית קודם צריך לנצח, המאמן מחויב לקבוצה ורק אח"כ לשחקניות. השנה רמת הזרות יחסית לשנים קודמות היא לא מהגבוהות ביותר, ככה שכל ישראלית שתהיה טובה אני מניח תמצא את המקום שלה במגרש." בואו נעבור לקצת עובדות:










עונה נקודות ישראליות למשחק דקות ישראליות למשחק
2005/06 סה"כ 5 שחקניות עם מעל 7 נק' למשחק 3 שחקניות עם מעל 29 דק' למשחק, 14 שחקניות עם מעל 20 דק' למשחק
2006/07 9 שחקניות עם מעל 9 נק' למשחק, 13 מעל 7 נק' למשחק 11 שחקניות עם מעל 29 דק' למשחק, 23 שחקניות עם מעל 20 דק' למשחק


המספרים היבשים טוענים שהשחקניות הישראליות יותר משמעותיות בליגה השנה, אבל עדיין יש הרבה מאד מקום לשיפור. מתי מכטר, מאמן אליצור חולון, השאיר פחות מקום לפרשנות. "אני חושב שכל שחקנית, לא משנה מה המוצא שלה, אם היא תקבל דקות ובמה היא תראה יותר טוב. אבל חלק מהישראליות רוצות את הבמה ולא מבינות שצריך לעבוד בשביל זה", אמר. "מה שחקניות עושות כדי להיות טובות יותר מעונה לעונה? אלו שהן לא בסגל נבחרת? שחקניות הנבחרת מרוכזות בשתיים-שלוש קבוצות והגרעין של הליגה זה השחקניות שלא ברמת נבחרת", המשיך מכטר, ומדובר בשחקניות שלרוב לומדות או עובדות במקביל. "זה עניין של גישה, שחקנית צריכה להחליט שכדורסל זה חלק מרכזי בחיים שלה ולתת את כל המשאבים לכיוון הזה. זו הכללה גסה, אבל השחקנית הממוצעת חלשה מאד בכל מה שמסביב, היא תבוא לאימונים וזהו, אין אקסטרה, חדר כושר, תזונה מתאימה".

מבין כל הישראליות בליגה (ויסלחו לנו המתאזרחות האמריקאיות בשלב זה), יש ארבע שחקניות שבאמת בלטו. שחקניות שמעמדן בחמישייה זהה למעמד של זרות, אלו שמשחקות מעל 30 דקות וקולעות מעל 10 נקודות למשחק, או אם ננקוב בשמות – ריבי גרינבויים, לנה מוסטפינה, נעמי קולודני ולירון כהן. שלוש מתוך הארבע משחקות בקבוצות "קטנות", וזה לא מקרי. פרט אליהן אפשר לציין את קרין אגסי כמועמדת המובילה ללא צל של ספק לתואר תגלית העונה, ואת אורנית שוורץ על ההחלטה הנכונה לעזוב את רמה"ש לטובת רעננה הרצליה למרות שהיא חייבת להיות יותר יציבה.

מצבן של שאר הישראליות זוהר הרבה פחות, אם כי בחלק מהמקרים זה לא מפתיע. אם דיברנו על שוורץ שקיבלה החלטה נכונה מבחינת דקות המשחק שלה, אז לא חסרות שחקניות שהלכו בכיוון הנגדי. ברור שאם חלק מהשחקניות שמתייבשות על הספסלים של רמה"ש, רמלה ורמת חן היו משחקות בהפועל ת"א או מכבי אשדוד המצב היה הרבה יותר טוב, אבל אם לקבוצות כמו הפועל ואשדוד היו ספונסרים כמו של רמלה ורמה"ש כנראה שלא הייתה כאן בעיה, וזה שיקול שאי אפשר להתעלם ממנו.

דליה בושינסקי, המאמנת של אשדוד בעונתה הראשונה בליגת העל, התייחסה לחשיבות של הסגל הישראלי בקבוצה. "אני חושבת שאחת המשימות הכי גדולות וחשובות שהיו לי היא להפוך אותן לפקטור ולתת להן ביטחון כי עם שלוש שחקניות אי אפשר לנצח. החשיבות שלהן גדולה מאד", אמרה בושינסקי שבינתיים עומדת לא רע בכלל במשימה הזו. קרין אגסי (מימין בתמונה) עם המון אנרגיה, יד מדויקת מבחוץ ויכולת חדירה סיפקה את הסחורה בעיר הנמל אבל היא לא היחידה. בת אל לזמי (משמאל בתמונה) היא הרכזת הפותחת של הקבוצה, ובערך עוד שניים-שלושה משחקים היא תעבור את כמות הזריקות מהשדה שהיא לקחה בכל העונה הקודמת. "בת אל, למרות שזה לא כל כך מתבטא בנקודות, היא לא אותה שחקנית שהיא הייתה בתחילת העונה. היא הייתה אחראית לחיסולים ממוקדים של רכזות במשחקים, ועשתה העונה הרבה דברים שלא כתובים בסטטיסטיקה," אמרה בושינסקי.

בניגוד לאשדוד, ברעננה הרצליה יש מצב של שתי ישראליות מוכשרות באותה עמדה ואף אחת מהן לא מרוצה מדקות המשחק שלה, במיוחד לאור העובדה שבתכנון המקורי הייתה אמורה להיות רק גארדית אמריקאית אחת בקבוצה. "אורטל אורן וחן נוסל הן שחקניות מאד מוכשרות, הן סובלות קצת יותר מזה שיש שתי גארדיות אמריקאיות אבל שתיהן יודעות שבכל רגע נתון אחת מהן לפחות יכולה להיות על המגרש," אמר טל נתן. "זה תלוי ביכולת שהן יפגינו במהלך המשחק. מי שהייתה טובה באמת הייתה על המגרש. אלו שתי שחקניות שאני מאד מאמין בהן, לאורטל יש יכולות אישיות גבוהות מאד, ככל שיעברו משחקים היא תהיה יותר טובה. חן קצת סובלת מחוסר ביטחון, התפקיד שלי הוא לעלות לה את הביטחון חזרה. היא מבינה את המשחק, יש לה יד יוצאת מן הכלל. אבל זה יותר תלוי בהן מאשר בי", הוסיף נתן.

שאלה נוספת שעומדת על הפרק בסוגיית הישראליות היא האם כאשר הן כבר נמצאות על המגרש, יש להן לגיטימציה לקחת זריקות ולא להיות תפאורה לזרות. "אני חושבת שבהחלט יש להן לגיטימציה, המצב נד בין עודף ביטחון לחוסר ביטחון", הסבירה בושינסקי. "אני שמחה שהגענו למצב של עודף ביטחון, למרות שזו גם בעיה, אבל בהתחלה היה חוסר. זה כמו מלכוד כזה, אם לישראליות אין ביטחון בעצמן אז לזרות אין ביטחון בישראליות, אם הן לא זורקות אז לא ימסרו להן. זו דינאמיקה קבוצתית שקשה מאד ליצור, ואני מקווה שהיא תמשיך בסיבוב השני", אמרה בושינסקי. "ההערות שלי לישראליות הן על בחירת הזריקות, על קבלת ההחלטות, לא על עצם הזריקה. אם זו זריקה טובה אז אחלה, החטאה זה חלק מהמשחק. לברנדי [מקיין] ואדווינה [בראון] יש טיפה יותר רישיון להשתולל, כי יש להן קבלות. חלק מהעניין זה הפריצה של המסגרת, אי אפשר לשחק כל הזמן לפי הספר. הישראליות יותר חיילות, לקצת מבצעים הירואים של אדווינה וברנדי יש יותר אורך רוח, אבל בגדול אני מדברת גם איתן על זה", סיכמה בושינסקי.

אם נסתכל לעבר החצי השני של העונה, שחקנית שצריכה לעשות קפיצה משמעותית היא קטיה לויצקי (בתמונה). היא הייתה פצועה בשלבים המוקדמים של העונה, אבל רעננה הרצליה החליפה זרה גבוהה בגארדית מתוך מטרה לבנות על לויצקי כסנטרית הפותחת של הקבוצה. "עד הפגרה המטרה הייתה שהיא תתאושש מהפציעה, אחרי הפגרה אני מצפה ממנה להרבה יותר והיא יודעת את זה", אמר טל נתן. "קטיה יכולה להגיע לרמות הכי גבוהות. לקחנו אותה לשנתיים, יש לה תפקיד מרכזי בקבוצה, רק עכשיו היא חוזרת לאיתנה אבל אחרי הפגרה אני, ההנהלה וקטיה עצמה מצפים ליותר תפוקה, אגרסיביות ונוכחות יותר גבוהה. אני מקווה שאחרי הפגרה נראה את הקטיה שאנחנו רוצים לראות", אמר נתן.

לסיכום, אין לנו איזו הצהרה להצהיר. הנתונים היבשים מראים שלכאורה המצב השתפר, אבל לומר שזה קרה בזכות השיפור אצל הישראליות ולא כפועל יוצא של צמצום מספר הזרות בלבד? אי אפשר לענות על השאלה הזו בהכללה, ורק השחקניות עצמן יכולות להסתכל במראה ולדעת את התשובה.

צילום: מוטי קלינגר






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
יש אלופה"את הגשמת לנו את החלום"קרב אלופותומי דואג לשחקניות?האם יש קריטריונים למינוי מאמני נבחרת? נשות השנה האמיתיות"העמק הוא חלום"ככה לא מגדלים שחקניותשלוש בסירה אחתשחקנית מכוכב אחר1 - 1 או 3 - 0?ליגת הנשים: עונה אחת, עשרה סיפוריםקונגו, ישראל, וזו שבניהןליגת העל לנשים - פריוויו 06/07אפקט דומינושגעון מרילנדפרסי העונה של 'ספסל' 05/06המתכון להצלחההזווית הישראליתחוזרים ללימודיםליגת העל לנשים - פריוויו 05/06העתיד כבר כאןנמאס להאלופה מסוג אחרבעקבות הגביע הקדוש - יומן מסעפרסי העונה של 'ספסל' בליגת העל לנשיםהחיים ברמלהיומן מסע - איסטנבולמניו יורק לישראלדברי המלכהצרות של עשיריםרמת השרון המתחדשת



© כל הזכויות שמורות
cker();