צילום: יעל דגן


קונגו, ישראל, וזו שבניהן
ליאור קלינגר ,07/01/2007

צמרמורת קלה אחזה בנו, כך כתבנו ב'ספסל' ביום בו פורסם כי מוואדי מאביקה חתמה באנדה רמה"ש, וחוזרת לארץ אחרי חמש שנים. ההגעה שלה לארץ נדחתה כמעט בחודש וכשהיא נחתה בנתב"ג היינו כבר עמוק בתוך העונה. יומיים לפני "משחק העונה" מול אליצור רמלה, החלטנו לבסוף לשבת לשיחה עם אחת השחקניות היותר נפלאות ששיחקו בארץ.

אם לא הייתם ביציע בשכונה בעונת 99/00, או בקריית הצעירים עונה לאחר מכן, אם לא ראיתם את מאביקה ממריאה בקו החצי וחוטפת מסירה קשתית על מגרש שלם, או קולעת שלשה מהחצי בגמר הפלייאוף, או מדליקה מבערים ועוברת את כולן בדרך לטבעת, או מנערת שומרות עם קרוס אובר קטלני ועולה לג'אמפ מושלם, או דופקת גג עם רעפים לצ'סיטי מלווין, או 43 נקודות על הראש של פארמה ויולנדה גריפית', אז אולי לא אתם לא מבינים מה כל ההתרגשות. זה לא משנה שהיא כבר בת 30 ואולי כבר לא אותה שחקנית. גם אחרי שהיא הספיקה לזכות בשתי אליפויות WNBA, להיבחר לאולסטאר ולחמישייה הראשונה של הליגה, זו עדיין אותה מוואדי, צנועה, כאילו היא מעולם לא עזבה.

כשאנדה רמה"ש הודיעה כי מאביקה לא תגיע לארץ בזמן לתחילת העונה, מעט מאד פורסם על הסיבה שהיא מתעכבת. "הייתי בקונגו, הארץ שלי, ועבדתי על הקרן שלי שעוזרת לנשים שעברו התעללות", סיפרה מאביקה. "בכל פעם שיש פגרה אני תמיד נוסעת לשם ומנסה לגייס עוד כספים. סה"כ הייתי שם חודש וחצי, בקינשסה [בירת קונגו], כדי לבנות מקלט עבור הנשים האלו וליצור קשרים עם אנשים, דברים כאלה" המשיכה מאביקה. הקרן שלה, אשר נקראת על שמה, הוקמה בנובמבר 2004. קונגו עדיין מנסה להתאושש מהמלחמה האיומה שהסתיימה ב2003 לאחר חמש שנים אשר במהלכן נהרגו כארבעה מיליון בני אדם. כמות בלתי נתפסת של נשים ונערות עברו התעללות מינית מחרידה, וכדי לעזור להן להשתקם קרן מוואדי מאביקה הוקמה. פרט ליצירת מקום בטוח עבור הניצולות כדי להחלים, גופנית ונפשית, הקרן מספקת מסגרות אשר מלמדות את הנשים כישורים נחוצים על מנת לנהל,לראשונה בחייהן עבור רובן, חיים תקינים ומלאים.

מאביקה גדלה בקינשסה, עיר של כ7.5 מיליון תושבים אשר נמצאת קרוב לגבול המערבי של המדינה הענקית, השלישית בגדולה באפריקה. "גדלתי כמו כל ילד רגיל, רחוק מכל הבלגאן. עזבתי ב1997, בערך בין המלחמה הראשונה לשנייה", אמרה מאביקה. "קשה להסביר מלחמות, בשורה התחתונה אלו ארצות אחרות שמנסות להשיג שטחים שלנו, פחות או יותר אותו מצב כמו בישראל עם הפלשתינאים, נלחמים בגלל אדמה. המשפחה שלי לא הושפעה מהמלחמה, זה היה בגבול המזרחי. איפה שאנחנו גרנו, בבירה, אף פעם לא הייתה מלחמה", היא סיפרה. "היה טוב לחזור לשם, זה הבית שלי, אנשים נחמדים" המשיכה מאביקה, וכן בקונגו היא סלבריטאית די רצינית. "הם יודעים שם מה זה הWNBA, אנחנו בעצם שניים, דיקמבה [מוטמבו] בNBA וב-WNBA זו אני".

בתקופה שמאביקה שהתה בקונגו הארץ הייתה בעיצומו של תהליך הבחירות, הבחירות הדמוקרטיות הראשונות במדינה מזה 40 שנה. בסיבוב הראשון ב30 ליולי התמודדו 32 מועמדים שונים, ומאחר ואף מועמד לא זכה ב50% מהקולות השניים המובילים עלו לסיבוב השני שהתקיים ב29 לאוקטובר. לאחר פרסום תוצאות הסיבוב הראשון היו מהומות, 23 אנשים נהרגו בקרב יריות בקינשסה באוגוסט. "קצת פחדתי אבל הכל הלך בסדר", סיפרה מאביקה, "הייתי קצת מודאגת כי באפריקה אנשים לא אוהבים להפסיד אז ווידאתי שאני עוזבת לפני שמפרסמים את התוצאות. יום הבחירות הוא בדרך כלל שקט, אבל רציתי לעזוב לפני שמכריזים על המנצח". מאביקה לא יכלה להצביע מאחר ולא היה לה כרטיס בוחר מאחר והיא כבר לא גרה שם, אבל בין 60% ל-70% הצביעו. "בסה"כ זה עבר בסדר, אני חושבת שהנשיא שנבחר, שגם כיהן לפני, יעזור לנו הרבה. ההרגשה חיובית", סיכמה.

בנימה אופטימית זו עברנו לחלק היותר קליל בראיון, ולשאלה המתבקשת מדוע היא החליטה לחזור לישראל אחרי חמש שנים. "אני אוהבת את ישראל, מקום נחמד ומזג אוויר חם, זו הסיבה האמיתית שחזרתי. אחרי שלוש שנים ברוסיה הבנתי שהגיע הזמן ללכת למקום חם", היא אמרה בשיא הרצינות. "מזג האוויר הקר, האוכל, הנסיעות... זה רע, הכל שם היה רע, אבל הכסף טוב", היא הוסיפה הפעם בחיוך.

מאביקה, שלא ממש הגיעה לרמה"ש בכושר, בילתה את פגרת החגים בביתה בלוס אנג'לס, עם משפחתה, והיא נראית הרבה יותר טוב. "אני מרגישה טוב, התאמנתי בלוס אנג'לס, אני עדיין לא ב-100% אבל קרוב לזה, אולי 85%", אמרה, "זה היה טוב שהקבוצה אפשרה לי לחזור לכושר בקצב שלי, לא היה לחץ, שום דבר".

אם כבר הזכרנו לחץ, אז ביום שני אנדה רמה"ש מארחת את רמלה ומאביקה יודעת שזה לא משחק עוד רגיל. "זה משחק גדול, לפי איך שכולם מדברים על זה, אני יודעת שהפסדנו שם בהרבה במשחק הראשון כשלא הייתי כאן", אמרה מאביקה. "אני כבר מכירה את הליגה, אני יודעת איך זה הולך. היריבות הייתה קיימת עוד לפני, אבל שיחקתי בהרבה משחקים גדולים אז מבחינתי זה עוד משחק. נצטרך לשלוט בקצב של המשחק ולרדת טוב להגנה. אנחנו חייבות לשחק טוב בהגנה ולחזור במשחק מעבר, זה המפתח", היא אמרה, אין ספק שהמפגש הראשון בין רמלה ורמה"ש בהרכבים סופיים ומלאים יהיה מעניין אבל לנו יש תחושה שזו רק ההתחלה.







כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
יש אלופה"את הגשמת לנו את החלום"קרב אלופותומי דואג לשחקניות?האם יש קריטריונים למינוי מאמני נבחרת? נשות השנה האמיתיות"העמק הוא חלום"ככה לא מגדלים שחקניותשלוש בסירה אחתשחקנית מכוכב אחר1 - 1 או 3 - 0?ליגת הנשים: עונה אחת, עשרה סיפוריםפקטור או לא פקטור?ליגת העל לנשים - פריוויו 06/07אפקט דומינושגעון מרילנדפרסי העונה של 'ספסל' 05/06המתכון להצלחההזווית הישראליתחוזרים ללימודיםליגת העל לנשים - פריוויו 05/06העתיד כבר כאןנמאס להאלופה מסוג אחרבעקבות הגביע הקדוש - יומן מסעפרסי העונה של 'ספסל' בליגת העל לנשיםהחיים ברמלהיומן מסע - איסטנבולמניו יורק לישראלדברי המלכהצרות של עשיריםרמת השרון המתחדשת



© כל הזכויות שמורות
cker();