תעודת עניות
אלירן כהן ,24/08/2008

במידה מסוימת הטור הזה ישב לי בראש כבר הרבה מאוד זמן, לא בגלל שכל כך שמחתי לכתוב אותו או לדבר עליו, בעיקר כי ידעתי, והבנתי, שביום מן הימים אצטרך להעלות אותו על דף ונייר. והיום הזה הגיע. אלירן כהן על הנפילה של הפועל באר שבע לליגה הארצית.

הירידה המאולצת של הפועל באר שבע בכדורסל לליגה הארצית היא תעודת עניות, תעודת עניות לכל-כך הרבה גורמים "משפיעים לכאורה", אבל עוד הרבה לפני כן, תעודת עניות לעיר באר שבע, עיר שמאז ומתמיד התיימרה להימנות עם הבירות והחשובות שבערי המדינה, לשמש כעיר-אם לכלל הישובים הסובבים אותה, ולאמת את עצם הגדרתה כ"בירת הנגב".

צר לי להגיד, אבל עבדו עליכם, חבר'ה.

עבדו עליכם בעיניים, גרמו לכם להאמין לכל-כך הרבה שקרים, לנסות לחשוב ולדמיין שהכל באמת טוב כמו שהוא אולי נראה, שחזונו של בן גוריון אכן קורם עור וגידים. לא נוצות ולא כנפיים, באר שבע אולי התפתחה "חיצונית" בשנים האחרונות, אבל תדמיתית - נשארה מה שתמיד הייתה ומה שכולנו ידענו עלייה עוד לפני, אפשר לומר מהרגע שהכרנו את עצמנו בה, כל אחד בתקופתו הוא.

ההתפרקות של הפועל באר שבע-סל היא תעודת עניות לעיריית באר שבע ולכלל העומדים בראשה. אלה שתמיד הבטיחו וגרמו, או לכל הפחות ניסו לגרום לנו להאמין שהם באמת עמדו מאחורי ה"הבטחות" שלהם, אלה שרכבו על כפני התהילה-לא-להם בזמן שאנשי ערוץ הספורט היו כאן ולא טרחו אפילו לציין שכל מה שנבנה פה היה בכלל שייך לאיש אחר שהם מעולם לא השכילו לתמוך בו באמת, אלה שהיו יכולים, צריכים וחייבים למנוע את המצב הנוכחי.

ההתפרקות של הפועל באר שבע-סל היא תעודת עניות לתקשורת המקומית, זו שתכליתה לצדד ולתמוך, לגרום לדברים חיוניים להישאר חיוניים ולמנוע את ה"מעבר לסדר היום" עליהם, להוביל שינויים ולמנוע מסיטואציות לא רצויות להשתלט ולהתבלט. בפועל, היא לא "הייתה שם" בשביל אף אחד מהדברים שהוזכרו, היא לא עשתה הרבה כדי לשנות את המצב, לא טרחה יתר על המידה להעלות אותו על סדר היום הציבורי, ולעיתים, קצת קשה לי להגיד, גם התעלמה ממנו לחלוטין. את אחוזי הרייטינג שלה היא אולי קיבלה, אבל את היעוד האמיתי שלה היא פספסה, ועוד איך פספסה.

ההתפרקות של הפועל באר שבע-סל היא תעודת עניות, ויסלחו לי כל חברי לשער 5 שמעולם לא הייתי בו, לקהל האוהדים של הקבוצה. אלה ש"באו בגלל ז'ינו ונשארו בגלל דרור, אשר ובני" נטשו, במידה מסוימת, בגלל או יותר נכון בשביל אלונה. אלה שליוו את הקבוצה למשחק העונה שלה בבארי בארצית לפני שלוש שנים ולסדרה נגד חולון לפני שנתיים והיוו פקטור מרכזי בהצלחות שלה נעלמו ברגעים הקריטיים באמת של הקבוצה. אלה שהפגינו כל שני וחמישי נגד אלי ז'ינו מול משרדו של טרנר לא ארגנו, ולו חצי מחאה, כדי להזיז משהו בבניין העירייה למען הכדורסל, שהיה זקוק לכל זה לא פחות. אחד ממקורביי, מאנשי הקבוצה, טען כי אין לה אפילו אוהד אמיתי אחד. אם אלו המדדים, אז מה לעשות, כנראה שהוא באמת צדק.

בשבוע האחרון מצאתי קצת זמן לארגן בו את כל הניירות והשטויות שזרוקים אצלי בחדר, בארונות, בתיק, ונתקלתי בעשרות דפי סטטיסטיקה, ביותר מעשרה סרטוטי מפות של "איך לעזאזל מגיעים לאולם בנצרת עילית", בקלטות וידיאו של הסדרה מול הפועל חולון, במקומונים צבעוניים עטורי תמונות, ולא תאמינו, גם בחולצות אדומות עם לוגו כדורסל שכזה וכיתובים כמו "אנחנו על המפה" או "כל הדרך לליגת העל". אלופת הליגה הארצית לעונת 05/06 וסגנית אלפות הלאומית לעונת 06/07 מעולם לא הייתה במצב גרוע יותר. גרוע יותר מחוסר אכפתיות גלובאלי - אין.

אז נכון, אני עדיין מחכה שמישהו יבוא לתקן את המדרכה העקומה שליד הבית שלי; לאותו אחד שיכניס קצת תאורה בסמטאות החשוכות בעיר; לזה שיבוא לקדם את החינוך וימנע את הידרדרות הנוער לפשיעה ולזה שידאג להפחית מאחוזי האבטלה ההולכים וגדלים ב"בירה" וימנע ממשפחות נוספות לרדת אל מתחת לקו העוני. צר לי להגיד לעצמי, אבל כנראה שעבדו גם עליי. עבדו, וגם אני אכלתי. הפרופורציות כאן, הפעם, הן דווקא ההפוכות, אבל מי שנופל בדברים הקטנים ולא מצליח להוכיח את עצמו בהם, לא יצליח לעולם להביא איתו את השינוי. ולרגע שכחתי שבעוד חודשים ספורים שוב נבזבז יום עבודה ונלך לקלפיות.

תמיד הייתי "גאה" להיות תושב באר שבע, בפני עמיתי לתקשורת, לצבא, וליתר תחומי עיסוקיי השונים. תמיד טרחתי לציין עד כמה טוב כאן ועד כמה מדובר במקום כל כך אידיאלי להתקיים בו וממנו. לא תמיד עמדתי מאחורי הדברים שלי, אבל בעיקר האמנתי שכך יהיה ביום מן הימים. היום אני לוקח את הכל בחזרה. חשבתי שמתישהו יבוא השינוי, אבל כנראה שאמשיך להזות ולחלום בהקיץ. כנראה שגם בשישים השנים הקרובות, באר שבע תמשיך להיות מה שתמיד הייתה. פיפי בדרך לאילת.






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
עד לפעם הבאהאין עוד מלבדומאחורי הספסל: פותחים עונהגאווה אדומהמחשבות של קיץ, תהיות באביבליגת השאלותבמחוזות באריגאווה לאומיתכי היה בינינו משהואליפות אירופה, אנחנו באיםתנו להלפרין לנצחשותה מן הבארצאתכם לשלוםמה נשתנה?מכבי שוהם חבל מודיעיןאליצור רמלהאליצור מכבי נתניההפועל נצרת עיליתהפועל יקנעם/מגידוהפועל לב השרוןאליצור יבנהמכבי חיפהמכבי הוד השרוןמ.ס. גבעת שמואלבית"ר בנימינההפועל באר שבעאליצור קריית אתאמכבי אשדוד



© כל הזכויות שמורות
cker();