מכבי "אנדרסון" ת"א
נדב כהן ,16/10/2009

נדב כהן מתלהב מאלן אנדרסון, אבל לא בטוח שמכבי עושה בחוכמה שהיא שמה את כל הביצים בסלים שלו. וגם התרשמויות ראשונות מוויז'נייבסקי ומצב הישראלים.

אחת החוויות המענגות בכדורסל היא עונת פריצה של שחקן מוכשר. פתאום אתה רואה את אחד מהחבר'ה נכנס להילוך חמישי, מעלה את הרמה שלו ומראה שהוא מהליגה של הגדולים. מסתמן שזה קורה העונה לאלן אנדרסון, זר אירופאי חביב בימים כתיקונם, שבמשחקים הראשונים של מכבי ת"א העונה מגלה יכולת מפלצתית ולוקח את הקבוצה על הגב, אשכרה מכבי "אנדרסון" ת"א.

אלא שאין למכבי בעיה גדולה יותר מאשר שימור המצב הזה. מכבי של העונה בנתה סגל רחב, יקר, שאמור לעבוד בתיאום ובאופן מאוזן. זה למה הביאו רכז "חכם" כמו וויז'נייבסקי, שחקן "מחבר" כמו לאזמה, "כלבויניק" כמו איידסון. מכבי רוצה הרבה כלים, הרבה אפשרויות, הרבה נשק בימ"חים. במשחקים הרשמיים הראשונים של העונה, שלא לדבר על משחקי ההכנה, מכבי הולכת כל הזמן לאנדרסון. זה סממן בעייתי, וככל שהקבוצה תלך אליו יותר ברגעי הלחץ-היא תאבד כוח. במכבי כמו במכבי, אתה צריך לנצח כל הזמן. אם הניצחון יבוא רק דרך אנדרסון, וגם יתרגלו לזה, מכבי לא תגיע רחוק.

במכבי הגדולה של העשור האחרון היו שלושה סטארים בקבוצה אחת. כשלא הלך עם שאראס, פארקר היה שם. אם פארקר לא בזון, אז וויצ'יץ'. שלושה שחקנים שהיו טופ לבל באירופה בעמדות שלהם, ויכלו לגבות משחק פחות טוב של חלק אחר במשולש. אז אמנם שלושה שחקנים ברמה הזאת אי אפשר להביא, אבל צריך לקחת בחשבון שככל שהשחקנים האחרים יקבלו תחושה של סטטיסטים, הם גם יהפכו לכאלה. אם אנדרסון ייפצע/יעבור לNBA/יגמור את האוויר, מכבי עשויה למצוא את עצמה עם שחקנים שאיבדו קצת את הביטחון או שצריכים את המנהיג שלהם. ותהיו בטוחים שפיני גרשון ממש לא התכוון להיות במצב הזה כשהוא בנה את הסגל.

אז עונה ארוכה עוד לפנינו, אבל רמזים אפשר לקלוט. אנדרסון זה עניין אחד, אבל וויז'נייבסקי, לאמפה והישראלים מעוררים כאבי ראש אחרים.

מיד אחרי הניצחון על לובליאנה שמעתי כבר אוהדי מכבי מאושרים ואופטימיים, שחייכו ואמרו: "מה רציתם מוויז'נייבסקי? הנה, ראיתם, זה רק עניין של כושר/התאמה/כניסה לעניינים. תראו איזה יופי שיחק". וואלה, אף פעם לא היתה טענה שוויז'נייבסקי לא יכול להיות טוב נגד קבוצת מרכז טבלה בישראל. ושהדיבורים היפים של ג'ורדי ברתומיאו על ה"יורוליג הכי חזקה אי-פעם" לא יבלבלו אתכם, כי אולימפיה לובליאנה היא אוסף די עצוב של פצועים, נוודים ושחקנים שלא היו מספיק מוכשרים כדי לצאת מסלובניה.

קבוצה אנטי-אתלטית, שאין לה שום כלים להתמודד עם היתרונות הפיזיים ועם הורסטיליות של מכבי. אם וויז'נייבסקי היה רכז ליגה טוב ברוסיה, אז הוא היה טוב נגד הרבה קבוצות בסדר הגודל של לובליאנה. הפקפוק הוא לא סביב היכולת שלו להיות טוב נגד קבוצה כ"כ בינונית ולא אתלטית, אלא מול אריות היבשת. וויז'נייבסקי הוא הרכז המוביל בעל היכולות האישיות הנמוכות ביותר שעבר במכבי בעשור האחרון, והוא גם פחות מוכשר מהמחליף שלו פרקינס (שהוא לא רכז ראשון בגלל היתרונות של הפולנו-אמריקאי בכל הקשור לאינטליגנציית משחק ולמשחקי אגו). מבחינת פוטנציאל, אפילו גל מקל מבטיח יותר. עם נתוני פתיחה כאלה, וויז'נייבסקי חייב לשמור מכל משמר על צמד האסים שלו: הגנה ואינטליגנציית משחק. וגם כך, יכול מאוד להיות שבמשחקים חשובים הוא פתאום ימצא את עצמו על הספסל, כששחקנים עם יכולות אישיות גבוהות יותר לוקחים את המושכות.

כשמסתכלים על הקריירה היחסית ארוכה של מצ'איי לאמפה, קצת קשה לזכור שהוא רק בן 24. אף אחד לא חולק על הכישרון ההתקפי הגדול שלו, אבל הוא מודע- הו, כמה שהוא מודע - לכך שכולם חולקים על ההגנה. וזה יהיה חשוב העונה במכבי, כי פישר הוא אולי חוסם בחסד, אבל שומר אישי מזעזע. ושני שומרים מזעזעים בקו הקדמי זה רע (ובדיוק בשביל זה הביאו את לאזמה), אבל כשאחד מהם הוא לפחות אתלט מטורף שחוסם כל דבר, לאמפה צריך להכין את עצמו טוב למצב שבו הוא יהפוך לשעיר לעזאזל, כמו ליאור אליהו בעונה שעברה.

לא כל בחור צעיר יכול להחזיק את הראש בלחץ של מכבי, בטח לא כשיש לו חיסרון בולט שמעיק עליו ומשכורת גבוהה שהוא צריך להצדיק. הזכרנו קודם את אליהו? אז אליהו היה שחקן התקפה לא פחות יעיל מלאמפה (אם כי הרבה פחות ורסטילי, הרבה יותר אתלטי ממנו והוא גם "משלנו"). הקהל אהב את אליהו ונטה לסלוח לו על ההגנה, לא ברור כמה סלחנים יהיו כלפי לאמפה. כבר במשחקים הראשונים ראינו את הידיים של הפולני קצת רועדות, והפגנת חולשה היא בערך הדבר האחרון שהוא יכול להרשות לעצמו במכבי.

והישראלים, כמובן. שפל היסטורי בשיתוף ישראלים במכבי ("הקבוצה של המדינה", "הנציגה שלנו באירופה", "הר הבית-סליחה, גביע אירופה-בידינו"), וזה לא ממש מפתיע. הדיבורים על הסגל הישראלי החלש ביותר בכל הזמנים נשמעו כבר לפני תחילת העונה, והם לא דיבורי סרק. פניני, גרין, לימונד ומקל (ויסלח לי דרק שארפ), הם שחקנים חביבים, אבל הם לא ברמה של הטופ הישראלי שרגילים לראות במכבי. אם נבחרת ישראל נראית רע, ובכירי הישראלים (הלפרין, אליהו וכספי) לא משחקים במכבי, ברור שהמצב בגזרה המקומית הוא בעייתי. מכבי תהיה מבוססת זרים העונה כמעט לחלוטין, פשוט בגלל שהחומר הישראלי שלה לא מספיק טוב. אפשר לנסות להתנחם בפוטנציאל של מקל, באמביציה של פניני או בהברקות של לימונד, אבל לא באמת. מכבי תקום ותיפול העונה על הזרים שלה, והיא צריכה לקוות שזה יהיה על הזרים ולא על זר בודד, אחד אלן אנדרסון.






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
הצבעת אי-אימוןשובה של הקלישאה הלאומיתרגרסיה בתחרותיותשלשה לפוריםמודעות עצמית זה לא מספיקחם במלחה במוצ"שאקטיביזם שיפוטיסומכים על הניסיםמעבר אחד, שלוש שאלותג'נינגס הוא לאעברו את סימסטר א'משחק של הפכיםלהתראות מוישל'העשינו הפוך, קיבלנו נס. ועכשיו לקצפתהתקווה האפריקאית בבייג'יןלהחזיק מעמד עוד יומייםטובה תחת טובה



© כל הזכויות שמורות
cker();