להחזיק מעמד עוד יומיים
נדב כהן ,26/05/2008

מכבי ת"א מגיעה לקו הגמר של העונה הקשה שעברה עליה מותשת ובמצב חברתי רע. נדב כהן מאמין שהמפתחות למניעת ההיסטוריה בידיים של הקפטן ומקנח בהימור נועז.

איש המפתח
"Be Like Mike" אמרה הפרסומת האמריקאית המפורסמת, "Be Like Derrick" אמר גור שלף והזמין את דרק שארפ להניף איתו את גביע היורוליג. שארפ כמובן לא מדגדג את קצה קרסולו המופשט של אלוהים בכל הנוגע לכישרון, אבל הוא ללא ספק אחד הווינרים הגדולים שראו עינינו הישראליות בחי ובצבע. עד כמה שהדבר יישמע קלישאה, המתאזרח בן ה-36 הוא השחקן החשוב ביותר של מכבי תל אביב בפיינל פור הזה.

במצב החברתי הקשה בו שרוי כיום המועדון, שארפ הוא האיש אמור לחבר את כולם מתוקף היותו ותיק השחקנים והחוט המקשר בינם לבין עצמם ולבין ההנהלה. מבחינה מקצועית, שארפ בדרך כלל נמצא שם במאני טיים. השלשות הגדולות, ה"פלופים" שסוחטים עבירת תוקף או מביאים אותו לידידו האהוב קו העונשין, ובעיקר הרבה שכל וניסיון. שארפ מעולם לא הפסיד אליפות עם מכבי תל אביב בכל 12 שנותיו במועדון, וכאחד המכביסטים הוותיקים ביותר במערכת המקצועית של הקבוצה אפשר לסמוך על כך שהתאווה לניצחון לא קהתה בכל השנים האלה. דרק שארפ יבוא מוכן לפיינל פור הזה, הוא רק צריך לקוות שההשראה שלו תעבוד על כל חבריו.

עקב האכילס
הבעיה הכי גדולה שמכבי מגיעה איתה לפיינל פור איננה בעיה מקצועית, כי אם חברתית. רשימת הצרות ארוכה ומתחדשת, כאשר רק בסוף השבוע האחרון יצאה משפחת אליהו לתקשורת עם תיאורים מפורטים של ההשפלות שעובר בנם ליאור אצל מאמנו צביקה שרף. פרשת אליהו מצטרפת לשאר הבעיות החברתיות כדוגמת סירובו של טל בורשטיין להיכנס לגארבג' טיים במשחק נגד גלבוע/עפולה, סאגת היחסים בין שרף לבלות'נטאל, התערבות הוריו של עמרי כספי בשיקולים מקצועיים והתלונות על הגישה האפאטית של טרנס מוריס ככל שהעונה מקרטעת לסיומה והחוזה החדש בקבוצה אחרת הולך ומתקרב.

גורמים במכבי תל אביב מדברים על אחת הקבוצות הכי בעייתיות מבחינת יחסים פנימיים שהייתה במועדון, אבל גם אם נניח שכבר היו קבוצות דומות - לא זכורה כמות כזו של יציאות והדלפות לתקשורת על הבעיות החברתיות במועדון בזמן האמת של עונה רצה. מכבי תמיד ידעה לשמור על האינטרסים התקשורתיים שלה, והפרת קוד השתיקה במספר לא מבוטל של הזדמנויות מלמד על משמעת רופפת ושחקנים נרגנים הרבה יותר מדי. התחושה היא ששחקני מכבי מגיעים לפיינל פור בלי נשימה, משהו בסגנון של "יאללה, בואו נגמור עם זה", וכשהגישה הזאת מחליפה את הגישה הווינרית המוטבעת במועדון, לשמעון מזרחי יש סיבה טובה לא לחייך.

נקודת החוזק
עוד לא נולדה המסורת שלקחה ריבאונד, עוד לא ראינו אולם שקולע שלשה וגם אוהדים בדרך כלל לא חוסמים זריקות. אבל כל אלה יהיו פרמטרים חשובים מאוד עבור מכבי תל אביב בפיינל פור הזה. כששחקני שאר הקבוצות יעלו על הפרקט ביד אליהו, הם יידעו שהמועדון שלהם מעולם לא לקח אליפות. זה ייתן מוטיבציה, אבל כבר ראינו הרבה פעמים כיצד זה גורם לפיק ברכיים ולרעידות גם באיברים אחרים.

לעומתם, השחקנים של מכבי הם חלק משושלת מפוארת שבדרך כלל יוצאת עם התואר ביד, בטח מהאולם הביתי שלהם. נכון, הלחץ יכול לעבוד גם הפוך, אבל העובדה שאנשי המערכת של מכבי תל אביב הם המנוסים ביותר במעמדים האלה ובהצלחה בהם כמובן עומדת לטובת הקבוצה. אי הגעתה של הפועל ירושלים לפיינל פור גם מנטרלת את קרב האוהדים שבו האדומים עשויים היו לנצח, ומשאיר את מכבי בחצי הגמר מול הילדים הנחמדים של בני השרון שלא בדיוק משפיעים על מהלך המשחק. אוהדי חולון יכולים להוות פקטור אם וכאשר יגיעו הקבוצות לגמר, אבל אין ספק שהחיים בלי ירושלים הרבה יותר קלים למכבי תל אביב.

המהלך הכי טוב שנעשה במהלך העונה
בסעיף הזה התבקשתי לכתוב את המהלך הטוב ביותר שעשתה מכבי תל אביב מתחילת העונה. ובכן, קוראים יקרים, דלגו הלאה. אפשר היה לומר שפיטוריו של עודד קטש היו מהלך נכון, אבל המחליף שלו הוא צביקה שרף שהביא את הקבוצה לפירור חברתי וחתום על הפסד שני תארים ועל שיא מועדון בהפסדי ליגה רצופים ובכלל (כמובן שהסך הכולל של ההפסדים נרשם גם לחובת קטש). אולי אפשר היה לטעון שההקפצה של עמרי כספי לחמישייה הייתה המהלך הטוב, אבל גם זה נעשה לאחר איומים ולחץ של אבא שמעון כספי - לא בדיוק הדרך הספורטיבית והמקובלת לעשות את הדברים.

משחקים צמודים
אחת האינדיקציות הטובות לעונה הנוראה שעוברת על מכבי תל אביב בליגה הישראלית היא המאזן של הקבוצה במשחקים צמודים: הקבוצה שהייתה ידועה בקילר אינסטינקט שלה ובהתעלות במאני טיים נמצאת במאזן שלילי של שלושה הפסדים מול שני ניצחונות במשחקים שהסתיימו בהפרש נמוך מארבע. יתרה מכך: הרבע האחרון הפך להיות העונה סוג של איום על מכבי, בעיקר לאחר גמר הגביע ובמיוחד מול בני השרון. באחד ההפסדים בליגה, השני לבני השרון בנוקיה, דרק שארפ אפילו החטיא זריקת עונשין מכרעת שהייתה יכולה לשלוח את המשחק להארכה. כשסדרי עולם כאלה משתנים, אנשי מכבי חופשיים לחשוש מאוד.

אז מה היה לנו?
וזה מה שקרה למכבי תל אביב מסוף העונה שעברה ועד היום, במחווה לחג השבועות המתקרב ולמגילת רות: "ויהי בימי שפוט השופטים ותזכה מכבי באליפות. וילך איש מגליל עליון לאמן בנוקיה, הוא ועוזרו ושני תחביביו. ושם האיש עודד ושם עוזרו אורן, ושם שני תחביביו סנוקר ודרינק ויבואו נוקיה ויהיו שם. ויפוטר עודד ויישאר צביקה. ויקום הוא ומנהליו וישוב ממשרדיו כי שמע במשרדיו כי פקד שמעון לתת למכבי תארים. כי אמר צביקה יש לי תקוה, גם הייתי העונה למושיע גם הבאתי תארים. וילכו צביקה וגודס עד בואם פיינל פור, ויהי כבואם פיינל פור ותהום צסק"א עליהם ותאמר הזאת מכבי. ויאמר צביקה: אני מלא הלכתי וריקם השיבני מסינה, למה תקראו לי וגליל ענתה בי ונהריה הרעתה לי. וישובו צביקה וגודס עוזרו עמו מאשקלון, והמה באו פיינל פור ישראלי בתחילת קציר שעורים".

שורה תחתונה
לאור כל האמור לעיל, כנסת נכבדה, אני מעריך שמכבי תל אביב תסיים עונה בלי אליפות לראשונה מאז 1993. עכשיו נותר רק לברר האם זה חוקי?






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
הצבעת אי-אימוןשובה של הקלישאה הלאומיתרגרסיה בתחרותיותשלשה לפוריםמודעות עצמית זה לא מספיקחם במלחה במוצ"שאקטיביזם שיפוטיסומכים על הניסיםמעבר אחד, שלוש שאלותג'נינגס הוא לאעברו את סימסטר א'מכבי "אנדרסון" ת"אמשחק של הפכיםלהתראות מוישל'העשינו הפוך, קיבלנו נס. ועכשיו לקצפתהתקווה האפריקאית בבייג'יןטובה תחת טובה



© כל הזכויות שמורות
cker();