התקווה האפריקאית בבייג'ין
נדב כהן ,07/08/2008

לנבחרת אנגולה אין כוכבים גדולים או שחקנים מעל גובה של 2.03 מ', אבל כדורסל קבוצתי, הרבה ניסיון במעמדים שכאלה וביטחון מאליפות העולם - דווקא כן. נדב כהן על אלופת היבשת השחורה שתנסה להפתיע בסין.

אתם אולי מכירים את אנגולה כשדה קרב ענקי שתרם חלק יפה לעסקאות הנשק של ארקדי גאידמק. הסיפור של הכדורסל שם אופטימי הרבה יותר.

אנגולה היא לא מדינה שהיית מצפה למצוא בה נבחרת כדורסל טובה. המדינה האפריקנית הנחשלת סבלה קשות ממלחמת אזרחים שהשתוללה בה במשך קרוב ל-30 שנה, מלחמה שהרגה רבים מתושביה והרסה את כלכלתה. תנאים כאלה בוודאי לא מעודדים ספורט מקצועני טוב, והכדורסל הוא בכלל עוף מוזר: אנגולה הייתה מושבה פורטוגזית עד אמצע שנות השבעים, ופורטוגל עצמה מעולם לא נחשבה למדינת כדורסל מפותחת. ואולי תושבי הארץ הזאת גבוהים במיוחד והמשחק מתאים להם? לא ממש, הסנטרים של נבחרת אנגולה מתנשאים לגובה 2.03 ונמוכים משמעותית מיריביהם בשאר היבשות. ובכל זאת, יש כדורסל.

ועוד איזה כדורסל, במונחים אפריקאיים. אנגולה זכתה בלא פחות מתשע אליפויות אפריקה מתוך עשרת הטורנירים האחרונים שהתקיימו, והיא שולטת ללא מיצרים בכדורסל של היבשת השחורה. גם טורנירים בינלאומיים לא זרים לאנגולה, שמשתתפת בכל אולימפיאדה החל מברצלונה 1992 – בה היה לה את הזכות לחטוף את התבוסה הראשונה מה"דרים טים" - ועד לנוכחית בבייג'ין. הישגים גדולים אין לה, אבל הנבחרת מתקדמת ומתגאה בעיקר במקום העשירי מתוך 24 נבחרות באליפות העולם האחרונה שנערכה ביפן לפני שנתיים. אנגולה מדורגת במקום ה-14 בדירוג העולמי של פיב"א, ואם אמרתם נבחרת כדורסל אפריקנית - אמרתם אנגולה.

שחקנים אינדיבידואליים גדולים כמעט ולא היו לה. אף שחקן אנגולי לא שיחק ב-NBA, בניגוד לשחקנים אפריקאיים לא מעטים ממדינות אחרות שהצליחו להגיע לליגה הטובה בעולם. השחקן שהתקרב יותר מכולם לחלום האמריקאי הוא אולימפיו סיפריאנו (26, 1.93) שהיה מצוין באליפות העולם הקודמת (13.8 נקודות למשחק, 33 נגד גרמניה של נוביצקי) וזכה לשחק שני משחקים במדי דטרויט פיסטונס בליגת הקיץ שקדמה לעונה שעברה. סיפריאנו יהיה גם בסגל הנוכחי של אנגולה למשחקים, אבל נדמה שהשחקן המוכר ביותר בתולדות המדינה היה ז'אן-ז'אק קונסיסאו. הפאוור-פורוורד של בנפיקה ליסבון ולימוז' הצרפתית זכה בשבע אליפויות פורטוגל עם בנפיקה ושבעה תארי אליפות אפריקה עם נבחרת אנגולה. הופעתו האחרונה של קונסיסאו על במה מרכזית של כדורסל באנגולה הייתה באליפות אפריקה 2003, והוא זכה להיפרד מהנבחרת עם עוד תואר לאוסף.

אז במה התברכה אנגולה? רוח קבוצתית, אתלטיות, נכונות להשקיע ולהתקדם. הנבחרת של אלברטו קראבליו הצליחה להפתיע רבים באליפות העולם 2006, כשפתחה בסערה עם שלושה ניצחונות סוחפים על פנמה, יפן וניו זילנד, כשאת השתיים האחרונות היא מפרקת בהפרשים גבוהים מ-20. במשחק הבא פגשה אנגולה את אלופת הטורניר ספרד ונתנה לה פייט גדול, כמו גם לגרמניה של דירק נוביצקי האגדי אותה סחבה לשלוש הארכות במשחק שלא יישכח. בשמינית הגמר, מול נבחרת צרפתית מנוסה ועשירה בכוכבים, אנגולה נתנה את כל מה שיש לה והפסידה לבסוף משחק צמוד.

ההתקדמות לא נעצרה והמשיכה בזכייה הכמו מובנת מאליה באליפות אפריקה 2007 (שנערכה באנגולה), ובאולימפיאדה הנוכחית הנבחרת האפריקנית הבכירה שובצה לבית ב', הבית הקשה יותר שכולל את הדרים-טים האמריקאית, אלופת העולם מספרד, סגניתה היוונית, גרמניה של נוביצקי וסין המארחת. הציפיות הבסיסיות הן שאנגולה תסיים במקום האחרון, אולי ללא אף ניצחון, אבל הנבחרת הקשוחה הזאת הוכיחה שפשוט אסור לזלזל בה. הניסיון שצברה במונדובאסקט בהחלט עשוי לחשל אותה ולסייע לה לנשוך ולהציק ליריבותיה החזקות.

הקבוצה הבולטת באנגולה היא "פרימיירו דה אוגוסטו" (האחד באוגוסט), אלופת אפריקה לקבוצות 3 פעמים רצופות ב-2004-2002. כוכבי פרימיירו הם אותו סיפריאנו שהזכרנו למעלה, וכן ז'ואקים גומז בן ה-28, השחקן הגבוה ביותר בנבחרת (2.03, יחד עם חברו לקבוצה עבדל-עזיז בוקאר) ששיחק במכללת ולפראיסו מהדיוויז'ן 1 של המכללות בארה"ב והעמיד שם בעונתו האחרונה (03'-04') ממוצעים נאים של 13 נקודות וכמעט 9 ריבאונדים ו-2 חסימות למשחק. גומז הסתובב מאז בגרמניה והולנד עד שחזר לכור מחצבתו, ואולי דרך הטורניר הקרוב ימצא לעצמו שוב חוזה באירופה, כמו שבוודאי מקווה גם סיפריאנו.

אנגולה מנסה להתייצב כלכלית וחברתית אחרי המלחמה הקשה, וההתקדמות ניכרת גם בכדורסל. אל מול האתגר הקשה שמציב לה הטורניר האולימפי, שחקני אנגולה ישמחו להראות שוב את קשיחותם, מסירותם וכן, גם את הכדורסל הטוב שהם יודעים לשחק.






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
הצבעת אי-אימוןשובה של הקלישאה הלאומיתרגרסיה בתחרותיותשלשה לפוריםמודעות עצמית זה לא מספיקחם במלחה במוצ"שאקטיביזם שיפוטיסומכים על הניסיםמעבר אחד, שלוש שאלותג'נינגס הוא לאעברו את סימסטר א'מכבי "אנדרסון" ת"אמשחק של הפכיםלהתראות מוישל'העשינו הפוך, קיבלנו נס. ועכשיו לקצפתלהחזיק מעמד עוד יומייםטובה תחת טובה



© כל הזכויות שמורות
cker();