הלילות הארוכים בשנה
אורי סביר ,19/03/2009

בעונה בה אף קבוצה לא הצליחה להתנחל בפסגת הדירוג, שלוש מתוך ארבע הראשונות באיזורים לא זכו אפילו בטורנירי הקונפרנס והכוכב הראשי טיילור הנסבורו מסתכל מלמטה במוק דראפט על עמרי כספי, אין לנו ספק שמארץ' מאדנס 2009 יהיה מטורף מאי-פעם. הערב (18:00, ESPN) זה כבר מתחיל.

הזמן הזה בשנה שוב הגיע. לחובבי הכדורסל השגרתי, זה הטקטי-אסטרטגי באירופה או הבידורי-שעשועי באן.בי.איי, יש עוד קצת זמן עד רגעי ההכרעה האמיתיים של העונה, אבל בעבורנו, חובבי הכדורסל הטהור והמזוכך של המכללות, שלושת סופי השבוע הקרובים הם הזמן הנעים ביותר של השנה.

את מי שכבר נפל ברשת, אין צורך לשכנע שמדובר בהצגה הכי טובה בעיר. את כל הסקפטים ש"לא מתחברים" או "לא מבינים איך אפשר לשחק עם שעון התקפה של 35 שניות" לא ננסה להמיר, כי ממילא רק בצפייה בפלא אפשר להתחבר לתחרותיות הלא-נגועה, האווירה המחשמלת והטירוף המוחלט.

טורניר ה-NCAA מודל 2009 יצא לדרך בלילה בין שלישי לרביעי עם ניצחונה של מורהד סטייט על אלבאמה סטייט, 43:58, שהקנה לה את הזכות לחטוף בראש מלואיוויל בסיבוב הראשון, או במילים אחרות, להיות הקבוצה ה-64 בבראקט.

ביום חמישי, לראשונה בלי הפרעות מצד היורוליג, ייצא ה"מארץ' מאדנס" האמיתי לדרך. באותו יום ולמחרת יערכו 32 משחקי הסיבוב הראשון - ארבעה במקביל כל פעם - בפורמט שהיה שם הרבה לפני ערב הכדורסל של ישראל וימגנט אותנו לכורסא. בשבת וראשון יוכרעו העולות לסוויט 16, שיתקיים בסוף השבוע הבא ואחריו יישארו ארבע המאושרות שישחקו בפיינל פור בדטרויט בסוף השבוע הראשון של חודש אפריל.

פוקס ספורטס שליווה אותנו לאורך כל העונה מפסיק לשדר בשלב זה, אבל החדשות הרעות מגיעות מכיוון ערוץ המידל-איסט, שע"פ לוח שידוריו, לא ילווה השנה את "הריקוד הגדול" לראשונה מזה זמן רב. ב-ESPN עסוקים בימים אלו במונדיאל הבייסבול יימח שמו וזכרו, ולנו, שהתרגלנו בשנות התשעים לכיסוי של 100% מהטורניר וללילות ארוכים ללא שינה, לא תהיה ברירה אלא לראות את המשחקים בשידור אינטרנטי מבאס משהו.

"ספסל", שבימים כתיקונם מכנה את עצמו "הבית של הכדורסל הישראלי", ייסחף גם השנה בטירוף המכללות, אך דיווחים ותוצאות אל תצפו למצוא כאן. בשביל זה יש את ESPN.com. אנחנו, במידת הזמן והיכולת, ננסה להעניק לכם את הטורניר מהזוויות שלנו, בלי הבטחות וללא נדר.

קללת מס' 1
אי-שם באביב שעבר, כאשר טיילר הנסבורו הכריז שהוא נשאר לעונה רביעית ואחרונה בנורת' קרוליינה - ועל הדרך משכנע את יתר כוכבי הטאר-הילס להישאר איתו - הפכה הקבוצה לפייבוריטית הגדולה לזכות בתואר השנה. כ"כ מפחידה ומאיימת נראתה החבורה של "סייקו-טי", שהפרשנים עסקו באוקטובר בסיכוייה לעשות עונה מושלמת נטולת הפסדים לראשונה מאז אינדיאנה של בובי נייט.

אלא שאיך שהשנה הקלנדרית התחלפה, התברר שחניכיו של רוי וויליאמס רחוקים מאוד משלמות עם הפסדים לווייק פורסט ובוסטון קולג'. אחריה עלתה לראש דירוג המאמנים פיטסבורג, אבל בתום שבועיים בלבד, היא פינתה את מקומה לווייק פורסט. אחרי שבוע הגיע תורה של דיוק, כעבור עוד שבעה ימים השתלטה קונטיקט על הפיסגה ובניגוד לאחרות גם החזיקה בה מעט, אבל אז הגיעה הפציעה של הגארד ג'רום דייסון ושוב שברה את הבורסה. יוקון ופיטסבורג עוד התחלפו בבכורה, לפני שעל קו הסיום עקפה את שתיהן חברתן לביג-איסט, לואיוויל, שהגיעה לכושר שיא ברגע הנכון.

גם אוקלהומה, דיוק, ממפיס ומישיגן סטייט הרגישו את המקום הראשון בהישג יד. "הסונרס" של בלייק גריפין היו תופסים אותו כמעט בוודאות לולא פציעתו של כוכבם. דיוק וממפיס, שזכו לדירוג מס' 2 איזורי בלבד בבראקט הסופי, עשו משהו ששלוש המדורגות ראשונות כשלו בו וזכו בטורניר הקונפרנס שלהן.

כל הנתונים הללו מצביעים מבחינתנו על דבר אחד ברור למדי - בניגוד לטורניר של השנה שעברה, הפעם אפשר לחזור לצפות להפתעות רבות. בואו נאמר ככה, אל תשימו את כספכם שארבע המדורגות ראשונות בכל האיזורים יגיעו לפיינל פור כפי שקרה בצורה מאוד חריגה אשתקד.

טעונות הטיפוח טוענות לקיפוח
כמות המכללות העצומה בדיוויז'ן 1 והזמן הקצר מאוד של העונה (אחרי הכל, הסטודנטים גם צריכים ללמוד, לא? בטח...) גורמים לכך ש-34 מתוך 65 המכללות בריקוד הגדול נבחרות ע"י ועדת השיבוץ, בעוד יתר 31 המקומות משוריינים לאלופות הקונפרנסים.

העונה, יותר מאי-פעם, היה קשה להימנע מהרגשה שהמכללות מהקונפרנסים הגדולים זוכות להעדפה בבחירה על פני המכללות מהמיד-מייג'ורז. הבחירה השערורייתית מכולם היא של אריזונה, שנכנסת מהדלת האחורית שנה שנייה ברציפות, בחסד ולא בזכות. ל"וויילדקאטס" אמנם יש את ג'ורדן היל המבטיח, צ'ייס באדינגר המרתק וניק ווייז הזריז, אבל בששת משחקיהם האחרונים הם ניצחו רק פעם אחת וגם קודם לכן לא בדיוק הרשימו אותנו עם מאזן 9:2 בחוץ!

זאת בזמן שקבוצות מרשימות יותר מקונפרנסים קטנים נותרו בחוץ. קבוצות כמו קרייטון או סיינט מרי'ז, טובות ככל שיהיו, קיבלו השנה את המסר בהיר וצלול מתמיד: אם לא תזכו בטורניר המחוז שלכן, נתראה ב-NIT. דייוידסון של סטפן קארי המהולל עשתה הכל כדי ליצור לעצמה לוח משחקי נון-קונפרנס חזק במיוחד כבר שנה שנייה ברציפות, אבל שילמה עליו מחיר כבד ונשארה בחוץ.

הדוגמא המכעיסה ביותר מבחינתי היא סיינט מרי'ז. פטריק מילס, שירש את סי.ג'יי ברוטון האשקלוני הטרי כרכז הראשון של נבחרת אוסטרליה והרשים מאוד באולימפיאדת בייג'ין, נפצע ברגע קריטי של העונה ובלעדיו התדרדרה מעט הקבוצה. אחרי שהפסידה ב"בראקט-באסטר" אותו החמיץ, הגיע גמר המחוז מול גונזאגה - החזקה ביותר אולי במיד-מייג'ורז פרט לממפיס אליה נגיע מיד - ועל רגל אחת הוא לא מנע תבוסה מהדהדת. ברור שאיתו, אפילו בכושר חלקי, מדובר בקבוצה מצוינת וראויה, אבל הוועדה לא התחשבה ומנעה מאיתנו צפייה באחד הכישרונות היותר מלהיבים במכללות.

למי שיצא לשמוע מעט מהריבים הנדירים בחריפותם בנושא בין דיק וייטאל לדיגר פלפס וג'יי בילאס, פרשני המכללות הבכירים של ESPN, או לחילופין בתכנית PTI (יציע העיתונות האמריקאי), כבר הבין שמדובר באינטרסים כלכליים של הקונפרנסים הגדולים שעלולים להטות את הכף. אחרי הכל, הם שמשודרים רוב העונה ומרוויחים סכומים נאים מזכויות שידור. הנושא מרגיז רבים ומייק ווילבון אף הגזים וטען שיש צורך בהתערבות ממשלתית. ככה זה כנראה כאשר הנשיא ברק אובאמה מפנה מזמנו כדי למלא בראקט שלם, מהסיבוב הראשון ועד הזוכה.

אז הקבוצות שנאלצו להסתפק ב-NIT שכבר יצא לדרך יחכו לפחות שמונה חודשים עד האופציה לנקום, אבל אם לא יהיו הפתעות גדולות, אפשר כבר עכשיו לצפות לקרב בין קונטיקט לממפיס על הכרטיס לפיינל פור. "הטייגרס" של ג'ון קליפארי, שהיו רחוקים שניות ספורות מזכייה באליפות אשתקד, נשארו חזקים גם בלי כריס דאגלס-רוברטס ודריק רוז והשלימו עוד זכייה קלילה ועונה ללא הפסד בקונפרנס USA החלש.

למרות מאזן נפלא, הם לא זכו לדירוג מס' 1 וראו את קונטיקט, שהודחה ע"י סיראקיוז במשחק שש הארכות מדהים ברבע גמר טורניר הביג-איסט, מקבלת את המקום שלהם. כמובן שהדירוג הוא מוראלי בלבד ונטול משמעות אמיתית כמו בפלייאופים אחרים, ועל כן ממפיס תוכל להוכיח ליוקון שלא רק בביג איסט (שהשנה היה חזק מאי-פעם) יודעים לשחק כדורסל ברמה הגבוהה ביותר.

השמות הבולטים
עם קצת מזל, נביא לכם בימים הקרובים רשימה של שחקנים מעט פחות מוכרים ששווה לעקוב אחריהם, אבל אם אתם באמת לא מכירים ורק מתעניינים בשחקנים שיככבו בדראפט הקרוב, שימו לב לשמות הבאים.

בראש ובראשונה, הבחירה מס' 1 ב-2009, בלייק גריפין מאוקלהומה. הפורוורד המרשים של "הסונרס" שידרג את משחקו מאוד בשנה השנייה והפך להיות חיית צבע מרשימה. מדובר בריבאונדר עצום, עם אף מדהים לכדור ואתלטיות ברמה יוצאת דופן, שתעניק לו את תואר שחקן השנה במכללות.

שחקן נוסף עם השפעה עצומה על קבוצתו הוא האשים ת'אביט, הסנטר הטנזני המדובר מאוד של קונטיקט. ההשוואה לדיקמבה מוטומבו אמנם מחמיאה מאוד ליכולותיו ההגנתיות - שבשלב זה וברמה זאת הן פשוט יקרות מפז - אבל כדי להיות שחקן גדול באמת, הוא יהיה חייב להמשיך את השיפור בצד השני של המגרש. בטורניר הוא גם יבקש להשאיר את טראומת האיפון של דוואן בלייר מאחוריו.

כשרונות עצומים נוספים הם ג'יימס הארדן מאריזונה סטייט, ג'ף טיג ואל פארוק-אמינו מווייק פורסט, טייריק אוואנס מממפיס וג'וני פלין מסיראקיוז שהקפיץ את מניותיו בעקבות טורניר הביג-איסט, בו נבחר למצטיין למרות ההפסד בגמר. הרשימה כמובן קצרה מלהכיל את כל השמות, אבל מעל כולם, יעמוד טיילור הנסבורו, שבחלק מאתרי המוק מדורג אחרי עמרי כספי, למרות קריירת מכללות מפוארת. רק כדי להוכיח שהישארותו לעונה רביעית הייתה מוצדקת, הוא חייב להשאיר את כל התארים האישיים בצד בשביל התואר הקבוצתי הגדול.

עוד מכללות ב"ספסל"
הזורעים בדמעה, ברינה ירקודו - סיפורה של נורת' דאקוטה סטייט הקטנה

קנטאקי, פרייד? - הקבוצה הכי מפוארת במכללות נשארה בחוץ לראשונה מזה 18 שנים

סטפן קארי, הסינדרלה של השנה שעברה, נאלץ להסתפק ב-NIT

פרק מספרו של מנחם לס "על חיצים ובונבונים": על החלק החשוב של גמר 1963 בהיסטוריה האמריקאית

חן שואלת - מה זה השגעון הזה (גירסת 2007)? הסברים על מה, מי, מו ומתי

מנחם לס מסתכל לאחור על 45 שנות פיינל פור שלו ובוחר את הרגעים הגדולים

שלומי פרי נזכר איך נדב הנפלד הפך את קונטיקט לאימפריה






כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();