מופע שנות התשעים
אלכס לייבינזון ,03/07/2008

אלכס לייבינזון חושב שמכבי ת"א בונה קבוצה אפורה בתקציב "נורמלי" שתספיק בשביל לזכות בליגה האפלה שלנו, אבל לא מעבר לזה. ברוכים הבאים לבינוניות.

העונה האחרונה הייתה אחת העונות היותר עגומות עבור הצהובים. מלבד גביע הווינר שמביא יותר מנחוס מאשר תהילה למחזיקות בו, מכבי ת"א לא זכתה באף תואר ואף איבדה את שמה הנרדף – אלופת המדינה. הקיץ החליט המשולש מזרחי-פדרמן-כץ על שידוד מערכות וסמלים כמו וויצ'יץ' והלפרין עזבו, אולם מחליפים ברמות הכי גבוהות, בינתיים, לא הגיעו.

משתקמים בביצה המקומית
הדבר הראשון שמכבי תל-אביב רוצה לעשות העונה הוא להחזיר את קטר האליפות או את העטרה ליושנה, כפי שפיני גרשון בוודאי אומר כעת. בתל-אביב יודעים הכי טוב את השיטה להשתקמות בביצה המקומית, את המשפט 'אם אינך יכול לנצח אותם, צרף אותם' מכיר כל מכביסט צעיר, וזה בדיוק מה שמכבי עשתה.

הצהובים צירפו לשירותיהם את כל הגורמים המסוכנים בליגה, החל מג'ייסון וויליאמס שעיניו נדלקו כאשר ראה צהוב, המשך בהבאתם של דרור חג'ג' שהיה הגורם בגללו הגביע נסע לבירה בפעם השנייה ברציפות וטרה סימונס שהיה המוציא לפועל העיקרי של הדורסמנים בעונת דאשתקד וכלה בהחתמתו של אפי בירנבוים, המאמן שניצח את הצהובים בשלושת מפגשי הליגה ואין איש שמכיר את נבכי הכדורסל הישראלי טוב ממנו.

אולם מלבד מכבי, גם יריבותיה עלולות לעשות בשבילה את העבודה. האלופה הטריה הפועל חולון הייתה בספק לליגה והצליחה להעמיד תקציב מינימאלי ברגע האחרון בלבד, ירושלים תאלץ ללמוד איך מסתדרים בלי הכסף של המיליארדר הרוסי וגם נהריה, שהתרגלה לחיים הטובים תחת חסותה של ישקאר, עדיין לא מצאה פטרונית חדשה לעונת המשחקים הבאה. מבחינת הרמה, הליגה הישראלית צפויה להיות העונה הרבה פחות תחרותית משנים עברו וכפי שהמצב נראה כרגע, תהיה בין העונות היותר עגומות של הכדורסל הכחול-לבן.

גם מבחינת ה'חוק הרוסי', המוקש שעלה לצהובים באליפות בעונה האחרונה וכמעט והביא אליפות היסטורית לאדומים מהבירה לפני שנתיים, מכבי נערכת השנה בצורה יסודית, כאשר היא מתכננת לתקוף אותו בעזרת החזרתו של יניב גרין למועדון. במצב שייווצר יהיה למכבי שחקן ישראלי מוביל בכל עמדה, חלקם אף לא נופלים מהזרים שמבקרים בארץ הקודש.

אירופה שלום
אבל האם הסגל של מכבי יספיק לה גם בזירה האירופית? להבדיל מהעונה הקודמת, בה זכתה מכבי להרבה מזל בשיבוץ המשחקים הנוח ונהנתה מכמה הבלחות של ניקולה וויצ'יץ', השנה החגיגה צפויה להסתיים. היווניות ממשיכות להוציא סכומים דמיוניים על הכדורסלנים וחוטפים כל מה שזז, אלופת אירופה צסק"א מוסקבה שנבנית מחדש הצליחה להשאיר את מסינה שאמור להניח את היסודות עבור השושלת הבאה, וגם הספרדיות יודעות ששנת השפל שלהם מהעונה הקודמת הייתה מעידה חד פעמית.

למרות שחוזה האימוץ הרשמי של מכבי תל-אביב עם חברת "אלקטרה" נכנס השבוע לתוקף באופן רשמי, יותר מדי כספים לא ישפכו הקיץ אצל הצהובים. גם קברניטי הצהובים מבינים את הלך הדברים ויודעים שאפילו אם יציגו תקציב של יותר מעשרה מיליון אירו, עדיין יתקשו להתמודד במרוץ החימוש האירופי. ההחתמה הנוצצת של הצהובים אמורה הייתה להיות הבאתו של וויל סולומון לקבוצה, רק שגם הגארד המצוין מבין שלהבדיל משנים עברו, המעבר לישראל עלול רק להרע לו, ולא שש לחתום במועדון.

בסופו של דבר במכבי עדיין יצליחו לבנות קבוצה שתוביל בראש וחצי על הליגה שלנו. האם היא תצליח באירופה? אם כן אז מה טוב, אבל גם אם לא, הלחם והחמאה של מכבי השנה יהיו הליגה הישראלית והגביע המקומי.

מבט לעתיד
למרות שאינני נביא, קשה שלא לראות את המדרון החלקלק בו הולך הכדורסל האירופי. למרות שהסכומים אותם המועדונים מתחילים להוציא, לא היו מביישים את הענף השולט באירופה, העניין הציבורי בכדורסל רק הולך ופוחת. הגסיסה שהתחילה אחרי חוק הבוסמן רק התגברה אחריי ההחלטה השערורייתית של יול"ב להסיר את מגבלות הזרים על הקבוצות.

מספיק לראות את הליגה האיטלקית על מנת להבין עד כמה שהמצב עגום. אם בשנות השבעים והשמונים הכדורסל בארץ המגף היה שווה ערך לכדורגל, אז היום אפילו הכדורעף זוכה ליותר חשיפה. מלבד סיינה שמצליחה להעמיד קבוצה ראויה ליורוליג, יתר הקבוצות משמשות כשטיח לגדולות שרומסות את הכבוד האיטלקי בדרך לשלב הטופ 16 והרמה רק הולכת ומדרדרת.

כנראה שגם אצל היווניות מתישהו יגמר הכסף וגם האוליגרכים הרוסים יבינו שקיימות דרכים יותר טובות להתחמק מתשלומי מסים מאשר לנסות ולהחיות את הענף הגוסס. התקציבים יחזרו להיות פרופורציונאליים ואז מכבי תחזור להיות פקטור אירופאי.

אבל שאלה אחת נשארת פתוחה והיא האם עד אז העניין במכבי תל-אביב לא יפחת בגלל שתהפוך לזנב לאריות האירופאיות וראש לשועלים הישראלים, כפי שקרה בשנות התשעים? כנראה שרק הזמן יגיד.






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
תחילת עידן הלוזריותדייויד והרוסים מחפשים עוד סנסציה



© כל הזכויות שמורות
cker();