הלפרין. בואו נסיים ראשונים וזהו



לא צריך נס, אבל שלא יהיה שחור
ספסל ,29/08/2010

נבחרת ישראל מגיעה הערב (22:00, ערוץ 1) במונטנגרו לקו הסיום של מוקדמות יורובאסקט 2011, כאשר בניגוד לעבר, היא לא צריכה קומבינציה מטורפת כדי להעפיל, אלא בסך הכל ניצחון או הפסד מינימלי. ואם זה לא יקרה? צריך להחזיק אצבעות לגאורגיה. כל ההסברים והספקולציות - בפנים.

לפני שנתיים הגענו למחזור האחרון במצב ביש, אבל לפחות על גבי אתר זה שידרנו אופטימיות קוסמיות שאיכשהו בסוף התרגמה להעפלה מדהימה ודרמטית ליורובאסקט 2009.

הפעם ישראל מגיעה כאשר מצבה טוב ויתר הרודפות אחריה זקוקות לנס, אך גם כאשר מחכה לה משחק החוץ הכי קשה בקמפיין, הערב בפודגוריצה (22:00, ערוץ 1) מול מונטנגרו שגם היא בסיטואציה זהה לשלנו וקרובה להבטחת מקומה בליטא.

מבלי לסבך אתכם יותר מדי, המצב הוא כזה: ניצחון ישראלי, שיהווה הפסד בית ראשון אי-פעם למונטנגרו, יעלה אותנו מהמקום הראשון וגם יכניס אותנו לדרג השלישי בהגרלת הבתים של אליפות אירופה 2011. הפסד יוריד אותנו למקום השני, ואז הסיפור מסתבך.

רק שתיים מבין שלוש הסגניות בבתי המוקדמות מעפילות ישירות לאליפות, בעוד הקבוצה עם המאזן החלש ביותר מהמקום השני הולכת להזדמנות האחרונה בקיץ הבא. כרגע לישראל מאזן עדיף על כל סגנית אפשרית בבית ג' ומאזן נחות מול כל סגנית אפשרית בבית ב'. נתון שחשוב לציין הוא ששובר השוויון הראשון במקרה של מאזן זהה הוא יחס סלים, ולא הפרש סלים: כלומר במקום לקחת את כמות הנקודות שקלענו ולחסר במה שספגנו, לוקחים את ההתקפה ומחלקים בהגנה.

לפני מחזור הנעילה מצב הסגניות האפשריות הוא כדלקמן:
בית נבחרת מאזן יחס סלים
ב' מקדוניה 2:5 1.18558
א' מונטנגרו 2:5 1.15040
א' ישראל 2:5 1.14885
ג' בלגיה 2:5 1.04093
ג' פולין 3:4 1.06090
ג' גאורגיה 3:4 1.04123
ג' בולגריה 3:4 1.09683

הסגנית בבית ב', בין אם זאת תהיה בריטניה (מאזן 1:6) ובין אם מקדוניה, תעלה די בוודאות. מה שמשאיר אותנו עם בית ג' הסבוך, בו ארבע הנבחרות שישחקו היום עדיין נלחמות על מקומות 1-2. בלגיה, שמארחת את פולין (21:15, אנטוורפן), יודעת שניצחון ישמור אותה במקום הראשון, אך הפסד ישלח אותה להזדמנות האחרונה: בין אם מהמקום השלישי ובין אם כסגנית, בגלל יחס הסלים החלש שלה (אותו לא תשפר כמובן אם תפסיד).

פולין יודעת שניצחון חוץ יעלה אותה בוודאות מהמקום הראשון, כך שהקרב על המקום השני בעצם מתרחש הערב בטביליסי (19:00) בין גאורגיה לבולגריה. הגאורגים, שכמו מונטנגרו עלו מדרג ב', ניצחו בבולגריה וזקוקים לניצחון ביתי (מול כמעט רבבת צופים שמגיעה כל משחק), בשילוב של הפסד פולני, כדי לסיים במקום השני. אלא שגם אז יחס הסלים שלה כנראה ישלח אותה להזדמנות האחרונה.

בולגריה לעומת זאת יודעת שאם תנצח הערב, היא תסיים במקום השני ללא קשר למה שיקרה ביתר הבתים. הבולגרים הם החשש הכי גדול של ישראל, בזכות יחס הסלים המוצלח שלהם. אם ההפסד שלנו במונטנגרו והניצחון שלהם בטביליסי יסתכמו במעל 25 נקודות, הם כנראה יעקפו אותנו בישורת האחרונה.

המזל הגדול של ישראל הוא שהמשחק בטביליסי יסתיים עוד לפני שנעלה לפרקט ואילו המשחק באנטוורפן ייגמר כשנהיה בהפסקת המחצית, כך שנדע פחות או יותר איזה הפרשים נצטרך. למה פחות או יותר? כי בשיטת יחס הסלים, בניגוד להפרש הסלים, אף פעם אי אפשר לדעת בדיוק. מה שבטוח, כמו שלמדנו בדקה ה-91 של הקמפיין שעבר, כל נקודה קובעת.

חשוב לציין שהשיטה נותנת עדיפות לנבחרות הגנתיות, דבר שלא ממש משרת את ישראל שמובילה את המוקדמות בקליעה. כך למשל מונטנגרו, עם הפרש סלים של 74+, מחזיקה ביחס סלים עדיף על ישראל, לה הפרש של 78+.

בקיצור, עוד לפני שישראל עולה למגרש, היא תקווה לניצחון גאורגי שימחק את הבולגרים מהתמונה וישאיר כסגניות אפשריות רק את גאורגיה ובלגיה, שהפרש הסלים שלהם ביחד עם הפסד ישראלי יצטרך להיות מעל 50 כדי שהם יעקפו אותנו.

אבל בואו נעשה לעצמנו טובה ונסיים את הקמפיין עם ניצחון חוץ, טוב? אין שום סיבה להמשיך לקוות לניסים.






כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();