נ-ק-מ-ה
ספסל ,09/09/2007

אחרי שגברה על סרביה וקרואטיה, חייבת נבחרת ישראל להשיג הערב (17:30, ערוץ 10), ניצחון שלישי ברציפות שיקרב אותה לרבע הגמר. על הנייר ישראל פייבוריטית, אבל פורטוגל הפכה לכבשה השחורה שלנו לאחרונה וקל זה לא יהיה.

עד קיץ 2004, פורטוגל הייתה עוד אחת מאותן נבחרות שמשתרכות בתחתית דרג א' ומתגלגלות לשטיח כל פעם שהן פוגשות את הכחול-לבן של נבחרת ישראל. בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים הביסה אותה ישראל של ג'מצ'י והנפלד 86:104 ו-76:102.

גם כשקרלוס לישבואה השתולל עם השלשות שלו, זה לא עזר כאשר ג'מצ'י הפציץ 30 וישראל שוב ניצחה בקלילות, 85:102. בקיץ 2004 נפגשו הקבוצות בפעם הראשונה מבין שלוש במשחק אימון בפולין. ישראל ניצחה 67:86, ושום דבר לא הכין אותנו למה שיקרה בארבעת המפגשים הבאים.

רגע לפני ראש השנה לפני שלוש שנים, הגיעה החבורה הפורטוגלית למטרווסט. במחצית הובילה ישראל 8, אבל אז סימאו וקוסטה התחילו להפציץ שלשות (15 סה"כ), ישראל לא הצליחה לייצר עצירות והפסידה 101:96 אחרי הארכה! זה היה הניצחון היחיד של פורטוגל באותו קמפיין, אבל הוא מנע מישראל את הכרטיס לאליפות אירופה.

ישראל אמנם הביסה את פורטוגל בגומלין במוצאי יום כיפור, 73:90, אבל בקיץ שעבר חזרה לסורה. היא פגשה את פורטוגל בסופיה, לאחר שזאת הפתיעה את בוסניה ומקדוניה, והפסידה 61:67. בשני המשחקים הבאים חזרה פורטוגל לקרקע והפסידה פעמיים.

אלא שב-16 בספטמבר נפל דבר בעיר פראדס. לראשונה מזה 56 שנה, פורטוגל שוב באליפות אירופה, אחרי שדרסה את ישראל 49:69! הכחולים-לבנים נתקעו עשר דקות שלמות ללא אף נקודה, השוו את שיא הנקודות השלילי בעידן שעון הזריקות וסיימו בקמפיין מביך במקום האחרון בבית. אלביס אבורה, שחקן של פחות מ-5 נק' למשחק בליגה הספרדית השניה אז, סגר את משחק חייו עם 27 נקודות, 9 ריב', 5 חט', 2 חס' ו13 מ13 מהשדה כולל שלשה נדירה.

עד אותו ניצחון במטרווסט, פורטוגל הייתה קבוצה שאיש לא סופר. היא תמיד סיימה את טורנירי המוקדמות במקום האחרון או הלפני אחרון עם ניצחון בודד או שניים, אבל בשנה שעברה הדהימה את כולם עם העפלה סנסציונית על חשבון שלושת המשתתפות בטורניר ההזדמנות האחרונה במנורקה.

פורטוגל נראתה דווקא לא רע בהכנה, ניצחה ארבעה מתוך עשרה משחקים, אבל איש לא ציפה שתגיע למדריד. היא הובסה בשני המחזורים הראשונים ע"י ספרד וקרואטיה, וגם כאשר גברה על לטביה במשחק האחרון לא הייתה אמורה להמשיך הלאה. אלא ששלשה של מרקו תומאס סידרה לקרואטים ניצחון דרמטי על ספרד והעיפה את לטביה הביתה!

הפורטוגלים הם היחידים באליפות שמאבדים יותר כדורים מאיתנו, ובסה"כ עומדים על ממוצע נוראי של שבעה איבודים יותר מיריבתם באליפות! למאמן האוקראייני הותיק מלניצ'וק אין אף קלע בספרות כפולות, אבל נבחרתו מפתיעה עם 85% מהקו עד כה - מקום ראשון באליפות, כולל 35 מ-38 האחרונות.

המפתח הגדול של ישראל יהיה בעצירת השלשות של הפורטוגלים, שבניצחון קלעו 9 שלשות ב-50%, וביתר שלושת המשחקים קלעו רק 20 מ-70. בשני ההפסדים שלה ספגה ישראל 14 שלשות במחצית השניה ב-50%, ואילו נגד סרביה וקרואטיה ספגה רק 3 שלשות מתוך 29 אחרי ההפסקה (!), מה שעזר לה לבנות קאמבקים מרשימים, אחרי שהיריבה בזבזה את כל המחסנית ברבעים הראשונים.

יהיה מעניין לעקוב גם אחרי מאיר טפירו, שהמנוחה עזרה לו מאוד. אחרי שמסר רק ארבעה אסיסטים מול עשרה איבודים ביומיים הקשים מול רוסיה וסרביה, חזר לעצמו עם שבעה אסיסטים מול שלושה בלבד מול קרואטיה, ואולי אחרי עוד יום מנוחה המאזן הזה ישתפר.

לפורטוגל כאמור אין כוכב גדול, אבל ביום נתון יש לה כמה שחקנים מסוכנים: מיגל מינהאבה מבנפיקה לא מהווה פקטור הקיץ אבל הרג אותנו בסופיה לפני שנה, ז'ואו גומש המתאזרח עשה 17 מול קרואטיה ומסוכן מאוד אם יתחמם, וז'ואו סאנטוס מויאדוליד מכיר היטב את המגרש וחייבים לצאת אליו עם יד בפנים.

ישראל יודעת שהפסד הערב ימחוק את הניצחון על קרואטיה ויחזיר אותנו לאווירת דכאון. ניצחון לעומת זאת, ושוב נבקש נ-ק-מ-ה, בתוספת לשני הפסדים של קרואטיה מול יוון ורוסיה, ואנחנו ברבע גמר מדהים.






כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();