ראיון עם מתן חרוש לקראת דינאמו
ספסל ,20/03/2006

רגע לפני הסידרה נגד דינאמו מוסקבה, אספנו עבורכם מידע עליה מהסקאוט ועוזר המאמן של אוראל גרייט, מתן חרוש, שמספר לנו על היתרונות והחסרונות של יריבת האדומים וגם כמובן על החיים בפרם והתייחסות מעניינת לחוק הרוסי.

מתן חרוש הוא עוזר מאמן והסקאוטר של אוראל גרייט הרוסית, שמאמנה הוא שרון דרוקר. חרוש, אחיינו של יורם, החל את דרכו בהפועל ירושלים כמאמן צעיר מאוד ואף זכה עם קבוצת הנוער בגביע המדינה בעונת 02/3. עונה לאחר מכן כבר עבד בקבוצה הבוגרת כעוזר מאמן שני וסקאוט של שרון דרוקר, איתו הוא עובד כאמור גם ברוסיה.



מיהו שחקן המפתח של דינאמו לדעתך? פפאדופולוס או צ'טמן? אולי בכלל מישהו אחר?
לדינמו יש מספר שחקנים בעלי יכולת גבוהה להכריע משחקים מסוג זה, אתה ציינת את השניים המהותיים ביותר. עצירה של צ'טמן במגרש הפתוח ופפאדופולוס במשחק העומד (חצי מגרש) תיתן לי-ם הרבה בלי ספק. צ'טמן (שבא הקיץ לדינמו מאורטז וגם שם היה ידוע בסגנון המשחק המהיר) הוא זה שמפעיל את משחק המעבר, שיתוף פעולה שלו עם דאגלס (הקלעי המוביל בדינמו) מייצר הרבה "סלים קלים" עבור הקבוצה. פפאדופולוס (שחקן יותר מוכר לאוהד הישראלי מהנבחרות), מהווה פקטור משמעותי במשחק העומד, הוא לא רק שחקן אחד-על-אחד "גב לסל" נהדר, הוא בעיקר מוסר מצוין מעמדת הפוסט - דבר נדיר לשחקן בעמדה שלו.

אולי תוכל לספר לנו מה מצבם של בויאן פופוביץ' ודמיטרי דומאני, שלא שיחק במשחק הליגה האחרון. האם לפי מה ששמעת הם ישחקו מול ירושלים ביום שלישי?
אני כמוכם יודע שפופוביץ' התחיל להתאמן לפני מספר שבועות אחרי שחשבו שהוא גמר את העונה. לגבי דומאני אני רק יכול לומר שהוא מיעט לשחק גם במשחק הליגה מול קאזאן ובמשחק האחרון מול נובוסיבירסק הוא לא התלבש בכלל, הסיבה לא ידועה לי.

עד כמה משמעותי החסרון של פופוביץ' ואיך ממלאת דינמו את הדקות שלו?
פופוביץ מוכר לי-ם מהמפגש בבית המוקדם ומחצי גמר היול"ב מלפני שנתיים במדי ז'לז'ניק, לדינמו הוא הגיע כזר ומטבע הדברים (החוק הרוסי), הוא משמעותי הרבה יותר באירופה. מעבר לכך שהוא שחקן בעל תכונות שונות מצ'טמן: פופוביץ' שחקן של משחק עומד ומסודר. לדינמו יש כלים נוספים הם הביאו את הגרוזיני (בעל עבר באוראל גרייט) ג'ורגי צינצדאזה (אני מקווה שאמרתי את השם נכון...), וגם הגארד ביקוב למרות שהוא משחק יותר בעמדה מס' שתיים.

האם יש הבדל בסגנון המשחק של דינמו בבית ובחוץ? במשחק הראשון שלכם נגד דינאמו, ספגתם 93 נקודות, ואילו בשני הורדתם אותם ל70 בלבד ב37% מהשדה. מה היו הדגשים העיקריים שלכם לקראת הגומלין?
אני לא חושב שיש הבדל בסגנון המשחק של דינמו בין הבית לחוץ. כן יש הבדל באחוזים ובסטטיסטיקה כמו למרבית הקבוצות והשחקנים, אבל אלו שני דברים שונים. אני יותר מכיר את הסטטיסטיקה שלהם בליגה וממנה בלבד לא ניתן לקבל אינדיקציה למפתחות סטטיסטיים. נגד הכוכב האדום בסדרה של שני משחקים הם הוכיחו יציבות בסקור התקפי של 87 בחוץ ו86 בבית. אנחנו שיחקנו נגדם בפערי זמן רחוקים יותר. במשחק הראשון הם אומנם קלעו 93 נק' אבל 17 מתוכם היו בהארכה אז בסך הכול עצרנו אותם בבית על 76 שזה קרוב מאוד לסקור של המשחק השני, בהארכה הם היו טובים יותר. במשחק השני במוסקבה הצלחנו להביא את היתרונות שלנו עד לסוף המשחק וזה היה ההבדל.

הדגשים לניצחון מותאמים לקבוצה שלנו ומתאימים רק לנו, לכל קבוצה יש כלים שונים (הגנות, שחקנים), מטבע הדברים להוריד לקבוצה השנייה אחוזים מהשדה זה מפתח, השאלה איך עושים את זה... שתי הקבוצות שיחקו אחת נגד השנייה, הן מכירות היטב אחת את השנייה, להפועל יש סקאוטינג מהטובים באירופה ואני בטוח שהם יעשו את ההתאמות הנדרשות לקבוצה שלהם, אני אומנם מכיר את שתי הקבוצות אבל אלו דברים ספציפיים שבאמת משפעים על אופן המשחק, נצטרך לחכות ליום שלישי.

האם היית ממליץ לשלוח את פפאדופולוס הרבה לקו? יש סיכוי לנטרל אותו ככה? האם בדינמו מודעים לחולשה שלו מהקו ומוציאים אותו בדקות האחרונות?
יש מספר דרכים לעצור שחקן כמוהו: ע"י מאצ' אפ טוב, ע"י הגנה מיוחדת או שינוי הגנה, לשלוח אותו לקו זה רק חלק ממכלול שלם של התמודדות, וגם תלוי מי עושה את העבירה ותלוי מה המסר בהכנה. כעיקרון זה די ברור לכל הקבוצות שהוא שחקן פחות טוב מהקו והפועל קבוצה שיודעת לשלוח שחקנים לקו, כלומר יש לה שחקנים שיודעים לתת פאול וזה לא פחות חשוב (היא גם קבוצה מאומנת). כאחד שעובד הרבה מול סטטיסטיקה אני יכול לומר שקרו לא מעט מקרים בהם שחקנים התעלו במעמדים כאלו, לכן אני בטוח שזה יהיה רק חלק מהאסטרטגיה. פפאדופולוס שחקן מנוסה ומורגל לשמירות כפולות, לעבירות ולמעמדים מן הסוג הזה כך שלכל קבוצה מתאים לסגור אותו בדרך אחרת. הוא לא שחקן שיורד לספסל בדקות האחרונות, יש לו איכויות נוספות והנוכחות שלו כידוע מאוד משמעותית, כמובן שטקטית להתקפה זו או אחרת הוא יכול לצאת.


נגד רומא המפתח של ירושלים היה להתיש את רביעיית הכוכבים של רומא ולתת לשחקני הספסל של רומא לנצח. האם ירושלים תוכל לעשות זאת גם מול דינמו?
לצערי בגלל עומס המשחקים שלנו עדיין לא יצא לי לראות את משחק הבית האחרון בין י-ם לרומא, אבל ראיתי את רומא במשחקים אחרים. היא קבוצה מצויינת, אבל אי אפשר להשוות את אופן ההתמודדות בין רומא לדינמו כי הקבוצות שונות באופיין, לדוגמא אילייבסקי שחקן שונה לגמרי מצ'טמן המהיר, גם שיטת המשחק והעובדה שרומא חסרה שחקן פנים נתנה לי-ם יתרונות וחסרונות שונים, בסדרה הזאת היא צריכה להתמודד עם קבוצה שיודעת לרוץ וגם לשחק פנימה במשחק העומד, בקיצור לכל קבוצה וכל וסדרה יש חיים משלה.

לסיום נשאל כמה שאלה כלליות: החוק הרוסי, האם אתה בעדו או נגדו, ואיך אתה ושרון מסתדרים איתו כמאמנים בליגה הרוסית ?
מטבע הדברים ההגבלות עושות למאמן "כאב ראש" לא קטן בניהול המשחק, למאמן יש עשרות פרטים לקחת בחשבון במהלך המשחק והכול בזמן אמת ,החוכמה האמיתית היא להביא אותם לידי מימוש, החוק הרוסי מהווה עוד שיקול מיני רבים שצריך לקחת במשחק וכמו כל חוק מחוקי המשחק מתרגלים ובאים מוכנים, שרון מאמן מאוד מסודר ומחושב והוא תמיד בא מוכן להרכבים וסיטואציות שונות דבר שמונע טעויות. נתון נוסף שמקל עלינו הוא העובדה כי בקבוצה יש רק 4 זרים, לא 5-6 כמו לקבוצות בעלות תקציב גדול יותר.

האם אני בעד או נגד? החוק הרוסי מתאים לרוסיה של היום ועזר מאוד לשחקן הרוסי לקבל במה בקבוצות, היצע שוק השחקנים הרוסי הוא אדיר, אך כמובן כמו לכל חוק יש המון חסרונות. תרשו לי להתייחס אך ורק לרלוונטיות של חוק זה בארץ, דעתי האישית כמאמן צעיר שאימן 8 שנים במחלקת נוער ושנתיים בתור ע.מאמן, היא שהחוק לא מתאים לארץ. כמאמן נוער מאוד לא הייתי רוצה שהשחקנים שלי יסתובבו עם סוכן צמוד בגיל מוקדם או ישחקו בשביל לשפר סטטיסטיקה בכיתה י"ב וזה מה שיקרה!

מכוון שאין היצע שחקנים מספיק גדול, ליגת העל תיקח שחקנים ישר מליגת הנוער באופן הרבה יותר נרחב מהיום, זה יגביר מעורבות שלילית של הורים ,יגביר לחץ על השחקן ויגרום לו לעבוד על סטטיסטיקה ולא על יסודות משחק, אני יכול להרחיב על המון חסרונות אחרים של החוק אבל מנקודת מבט של מאמן נוער (ואני בכוונה אומר את זה כאן), החוק הזה יעשה רע לשחקן הצעיר.

לפי דעתי המטרה היא שיהיו לנו יותר שחקנים איכותיים ולא שיהיו לנו יותר שחקנים... ניתן להשיג מטרה זו ע"י שיפור התנאים והעבודה במחלקות הנוער, ע"י בניית קבוצות בת לקבוצות בליגת העל, בליגה השנייה. באופן זה לשחקן שגומר גיל נוער יש הזדמנות שנייה לקבל דקות וללמוד את המשחק, כולם מדברים על כך שהחוק יגרום להרבה שחקנים "להקפיץ" את המחיר האמיתי שלהם, אני חושב שאת כל הכסף הזה אפשר להשקיע בתשתיות בנוער בליגה השנייה בתוך האגודה. כך גם רצונן של הקבוצות להוציא שחקני בית יגדל, בקיצור הכדורסל שלנו לא צריך חוק זמני הוא צריך השקעה לטווח ארוך בבסיס ואז הכול יראה אחרת.


ספר לנו על ההרגשה בקבוצה ועל ההכנות לקראת הגומלין בגמר גביע האתגר.
אנחנו מס' ימים לפני הגומלין ובהחלט יש התרגשות, לא בכל עונה יוצא למאמן או שחקן להיות מרחק משחק אחד מתואר. המשחק הראשון התאפיין בקשיחות ואגרסיביות, ידענו להתגבר על פציעות של הוקיץ' ו-ויאלצב (שחקן העתודה) כאשר אנחנו כל הזמן זוכרים שזו רק מחצית. יש לנו בקבוצה מס' רב של שחקנים צעירים שאוהבים לעבוד וללמוד לצד שחקנים מנוסים שכבר היו במעמדים גדולים, גם שרון וגם הם נותנים הרבה מהניסיון שלהם, עשינו הכנה טקטית מאוד קפדנית ומקיפה לפני המשחק הראשון וכבר עובדים על הכנה למשחק השני.

וכמובן ספר לנו קצת על החיים שלך בפרם, איך מסתדרים עם הקור, הריחוק מהבית, הנסיעות הארוכות?
פרם רחוקה כשעתיים טיסה ממוסקבה (רק ממוסקבה אפשר לטוס לכל מקום), עובדה שהופכת את משחקי החוץ שלנו באירופה או ברוסיה עצמה למסע לא קל שיכול להמשך אפילו יום שלם של טיסות המתנות ונסיעות (עד כה עברנו כ64 המראות ונחיתות). כידוע לכם מלבד תפקידי כע. מאמן אני גם אחראי על הסקאוטינג של הקבוצה לכן אף פעם לא משעמם לי... בניגוד לשחקן שמסיים אימון והולך לנוח, אני עובד סביב השעון למשחק הבא... אף פעם אין מספיק זמן... לא רק לי כמובן, גם שרון הוא מאמן ש"אוכל" קלטות כל הזמן ואוהב לדעת כל פרט ופרט, לכן "הנוף" לא השתנה כי את מרבית הזמן אנחנו מעבירים מול המסך. בזמן שנותר אני מתעדכן על הנעשה בכדורסל בארץ ואירופה, לא מעט זמן אני מבלה באתר שלכם... בעיקר להתעדכן על כדורסל נוער, וכמובן אני משתדל להתעדכן בהתקדמות של שחקני מחלקת הנוער בירושלים שהיא יקרה לי מכל (אפילו הצלחתי ללכת למשחק נערים השנה).

לגבי הקור עדיין חרוט אצלי הזיכרון מהמפגש הראשון שלי עם מינוס 38 שהיה פה במשך שבוע, אבל חוץ מהשבוע הזה ,הקור באמת פחות מאיים מכאן מאשר לשמוע על זה בארץ פשוט מתלבשים טוב ומתרגלים... לשמחתי הרבה פגשתי כאן המון אנשים טובים ונחמדים, אני חייב לציין את הקהל (הכתום) שלנו ...לאוראל גרייט יש את הקהל הטוב ברוסיה (הגרסה הרוסית לקהל במלחה...בצחוק כמובן), יש קומץ של 50 אוהדים שבא אחרינו כמעט לכל מקום ...זה מדהים! הם יכולים לנסוע באוטובוס או ברכבת 20 -25 שעות למשחק חוץ שלנו, חוץ מזה יש געגועים לחברה, למשפחה, לחברים ,לי-ם וזה טבעי, אבל בסך הכול זו חוויה אדירה.

תודה רבה לך מתן שהקדשת לנו מזמנך, ושיהיה בהצלחה כמובן בגומלין.






כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();