מיהו ומהו ליאור אליהו
שלומי פרי ,27/09/2004

סדרת תצוגות במשחקי האימון בשבועות האחרונים וציטוט של עודד קטש, הדליקו לאחרונה זרקור על בחור צעיר בשם ליאור אליהו

אז מיהו ומהו ליאור אליהו. ביקשנו מדני פרנקו ואריק שיבק לספר לנו.

"מדובר בכישרון שלא היה בארץ מהיום שאני בכדורסל", אין מחמאה גדולה מזו, על אחת כמה וכמה כשהיא מגיעה מפיו של עודד קטש, אולי גדול השחקנים שהיו לנו פה בארץ. ליאור אליהו, שחגג את יום הולדתו ה 19 בתחילת ספטמבר, יצטרך השנה להוכיח שהמחמאה הזאת היא לא סתם תמריץ של מאמן לשחקן שלו, אלא באמת ובתמים אבחנה של כשרון גדול בכשרון גדול אחר.

הפריצה הגדולה של ליאור היתה בעונה האחרונה שלו בליגת הנוער, עונת 02/03. דני פרנקו מאמנו בעונה זו מספר ", היתה תדהמה גדולה בעירוני ר"ג מהקפיצה המקצועית והמנטלית של ליאור מאימון לאימון וממשחק למשחק. לא נראה לי שמישהו בעירוני ר"ג ציפה לממדי הקפיצה האדירה של ליאור בעונה הזו, תוך כדי הסיבוב השני בליגה לנוער ליאור התחיל להבין את השינוי שחל בו, רצף התצוגות הנהדרות שלו, הפרגון מצד חבריו לקבוצה וההצלחה של הקבוצה היוו נקודת מפנה בתפיסה שלו".
ליאור סיים כמעט כל משחק עם דאבל דאבל של 20+ נק' ו 10+ רב', הוא לא הצליח להוביל את עירוני ר"ג לשלבים הגבוהים של העונה אבל הותיר רושם אדיר על מאמני הליגה שבחרו בו לשחקן העונה של מחוז הדרום בעונה זו.

במהלך העונה זו עשה ליאור רושם רב גם על מאמן נבחרת העתודה, אריק שיבק שצירף אותו לסגל
שיבק מתאר את ההתרחשויות : " ליאור התחיל לשחק בנבחרת העתודה מאוחר. בדצמבר, לפני שנה וחצי, עשינו אימון מיוחד לשחקנים שאינם נכללים בסגל, חנוך מינץ שעבד עם ליאור באופן אישי המליץ לי לראות אותו. הוא לא שיחק בנבחרות הנוער והקדטים והפריצה שלו היתה די מאוחרת"

בקיץ שיכנע חנוך מינץ את תלמידו, לשחק תחתיו בגליל העליון. ההתאקלמות של ליאור בליגת העל לא היתה קלה. בליגה הוא קיבל דקות מעטות ואחרי שבעה מחזורים מצא את עצמו עם פחות מ 10 דקות למשחק ועם 0.6 נק' בלבד למשחק. מה שהציל היתה העובדה שביורוקאפ גליל שיחקה בלי זר אחד, מה שהעניק לליאור יותר דקות ואת האפשרות להוכיח את עצמו. ב 24.7 דקות למשחק ביורוקאפ תרם ליאור 10.3 נק' ו 4.2 רב' אבל המספרים היפים באירופה עדיין לא הביאו לו את הדקות להן קיווה בליגת העל.

בסוף נובמבר חנוך מינץ פוטר מהגליל ובמקומו מונה ארז ביטמן. לביטמן לקח מספר משחקים כדי לגלות את הכשרון שמשחק אצלו בקבוצה ולקראת סוף העונה כבר נתן לו מקום בחמישיה.
בתשעה המשחקים האחרונים של הליגה הסדירה ליאור כבר שיחק 21 דקות למשחק וקלע 8.8 נק' למשחק, תקופה שהעניקה לו בסופו של דבר את תואר תגלית העונה.

בקיץ עבר ליאור ניתוח שמנע ממנו להתחיל בזמן את אימוני נבחרת העתודה לקראת אליפות אירופה.
בסדרת משחקי ההכנה של הנבחרת בארץ כמעט ולא הורגש אבל במסע משחקי ההכנה באוקראיינה כבר החל לחמם את הידית.

את אליפות אירופה עצמה החל ליאור על הספסל, בשני המשחקים הראשונים באליפות שותף 9 דקות ו 11 דקות ובשניהם קלע ביחד 5 נק'.
במשחק השלישי הוא כבר עלה בחמישיה, שותף 29 דקות וקלע 14 נק' כשהוא מהווה גורם חשוב בנצחון היקר 86 – 77 על ספרד. בשני המשחקים האחרונים בבית המוקדם לא היה ממש דומיננטי, אבל בשלבים המכריעים ליאור עשה קפיצת מדרגה והצטרף לרביב לימונד ויותם הלפרין שסחבו עד אז את נטל הנבחרת כולה על גבם.
ליאור קלע 12 נק' ולקח 7 רב' ברבע הגמר מול סרביה, קלע 16 נק' ולקח 6 רב' מול יוון בחצי הגמר וקינח ברבאונד התקפה חשוב שהעניק לישראל את הנצחון. בגמר מול סלובניה קלע 11 נק' כשהוא משחק 22 דקות בלבד בשל חמש עבירות.
שיבק מספר " ליאור הוא אתלט נהדר שרץ וקופץ כמו גארד ונקודה זו נותנת לו יתרון על שומריו. בנבחרת העתודה השתמשנו ביתרון זה הרבה מאוד. כך גם לגבי אנטון קזרנובסקי. כאשר שניהם גבוהים היכולים לשחק עם הפנים לסל.
ליאור דרך כלל מאוד רגוע והפעם היחידה שראיתי אותו קצת לחוץ היה ברבע הגמר שלנו מול סרביה.
בשאר המשחקים הוא היה רגוע עד כדי כך שהתבדחתי איתו שבשבילו לשחק באליפות אירופה ולשחק במדי בליך ר"ג נגד עירוני ט' זה אותו הדבר"
עם הזכייה במדליית כסף באליפות אירופה ועם תואר תגלית העונה, אליהו היה סחורה מבוקשת בקיץ.
גליל עליון ומכבי ראשון לציון של חנוך מינץ נלחמו עליו, ואחרי קצת מרירות מפה ועצבים משם, החליט ליאור להישאר בגליל תחת המאמן הטרי, עודד קטש.

עושה רושם שקטש ינהל בגליל קבוצה שתרוץ ותשחק סגנון משחק התקפי מאוד, מה שמתאים לליאור אליהו כמו כפפה ליד. בארבעת משחקי האימון של הגליל עד כה, בלי זרים ובלי משה מזרחי, הצליחה
גליל לדגדג את יריבותיה לא מעט, בעיקר בזכות ליאור שקלע בארבעת המשחקים 28.5 נק' למשחק כולל 42 נק' מול הפועל ירושלים שגרמו לעודד קטש לצאת מעורו ולשחרר את הציטוט שפתח את הכתבה.

אז האם באמת מדובר בכוכב הבא של הכדורסל הישראלי, האם הוא יכול להגיע ל NBA, האם כדאי לבנות תילי תילים של ציפיות על הכתפיים הלא ממש רחבות של הילד הצעיר.
רשות הדיבור לדני פרנקו:
"ליאור ילד עם רעב אדיר ללמידה, יכולת חיקוי יוצאת דופן למהלכי משחק, הוא מאותו זן נדיר של כשרונות שנראה כאילו הם עושים הכל "בקלות". ליאור עושה דברים מדהימים על המגרש לצופה מין הצד, אך הוא עצמו אינו מודע לכך וכאן טמון הכשרון והפוטנציאל האדיר שבו, כשרון ויכולת המקבילות לאלו של מאמנו בהווה , עודד קטש. דמיון נוסף בין ליאור לעודד קטש הוא ששניהם ניחנו במבנה גוף צנום יחסית (אך כמובן בתפקוד שונה במגרש, למרות שבמשחקים גדולים, גם ליאור ידע להוביל את הכדור בצורה נהדרת), מכאן שדווקא מקטש כמאמן אני מצפה שלליאור תיסלל הדרך להצלחה.

בניגוד לשחקנים ברמה כה גבוהה ליאור ניחן בצניעות ותמימות שובות לב. אי אפשר שלא להתחבר לחוש ההומור, לחיוך ולתמימות האין-סופית שלו. ליאור הוא שחקן נטול אגו לחלוטין , היכולת המקצועית הנדירה שלו גרמה לכל השחקנים בנוער כולל אלו המובילים את הקבוצה והסובבים אותו לפרגן לו, כי ליאור כבן-אדם הוא קודם כל נפש מדהימה, חבר ורק אח"כ שחקן כדורסל מחונן .
התמימות וחוסר האגו הנדירים שליאור ניחן בהם יחד עם יכולת מנטלית שעדיין טעונה שיפור מונעים מליאור למצות חלק גדול מהפוטנציאל שעדיין חבוי בו.

אני לא רוצה לדבר על עתיד וציפיות. מספיק כשרונות גדולים הלכו לאיבוד ויש כאלה שבדרך ללכת לאיבוד. ליאור צריך ביטחון, ודקות משחק!, לא תירוצים וסיפורים על פיזיות, ניסיון וזרים.
ליאור חייב חיזוקים, הוא לא חוצפן דיו כדי להוביל, לא כי הוא לא יכול, אלא כי הוא צריך לדעת שיש לו גב. מילה טובה תמיד תייצר תגובה חיובית אצל ליאור, הוא עדיין צריך הרבה תשומת לב, ומי שיתן לו ירוויח את מיצוי אחד הכשרונות הגדולים ביותר שהכדורסל שלנו ידע מזה שנים!

אריק שיבק מוסיף "ליאור חי על האינסטינקטים שלו וזה מה שהופך אותו לכל כך מיוחד. הוא שחקן מוכשר מאוד עם ידיים ארוכות וכף יד גדולה שמאפשרת לו לתפוס את הכדור ביד אחת וכך לשלוט בכדור מצוין יחסית לשחקן גבוה. ליאור קצת חלש בהגנה וברבאונד וצריך לשפר את הנקודות האלה. כמו כן הוא צריך לשפר את הקליעה מבחוץ ולהעלות מסה וכוח אבל בהחלט מדובר בשחקן שיוכל בעתיד לשחק ברמה הגבוהה ביותר".

לנו רק נותר לקוות שהחיבור הקסום בין עודד קטש לליאור אליהו יקפיץ את ליאור מדרגה נוספת בדרך לקריירה ארוכה. לדבר על NBA זה אופנתי ולפעמים הציפיות לשחקן ישראלי ב NBA מולידות פיקציות עיתונאיות כמו עמית תמיר ואלעד ענבר, אנחנו נסתפק מליאור במימוש הפוטנציאל הגדול ואולי גם בכניסה להיכל התהילה הלא קיים של הכדורסל הישראלי בסוף קריירה ארוכה.











כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();