מה בין פסח לכדורסל?
ספסל ,04/04/2018

קצת מצות לא יעצרו את ליגת הכדורסל בארץ. אבל מעבר לכך, ידעתם שאפשר למצוא הרבה דמיון בין ההגדה למשחק וליכולות מנטליות? צופית תדמור, שעוסקת בפסיכולוגיית ספורט וליווי קבוצות, בכתבה חגיגית במיוחד על הצד המנטלי של הספורט.

-- צופית תדמור --

חג הפסח הוא חג אשר מסמל את היציאה מעבדות לחרות. אם נסתכל מעבר להיבט הפיזי העוסק בשחרור עם מעבדות, נגלה שהרבה משמעויות מסיפור החג ניתן לאמץ גם לעולם הספורט. למשל המושג חרות. מהי חרות עבור כדורסלן? זוהי היכולת שלו להרגיש חופשי ומלא בטחון במשחק שלו. ללא מחשבות מטרידות כמו "את מי אני עלול לאכזב" ו"מה יגידו עלי". מבלי לחשוש מטעויות. לשחק בלי היסוס ובלי פחד.

על מנת שיגיע לחרות הזאת, עליו לבער את החמץ (המחשבות הרעות והמטרידות) ולעבור תהליך מובנה, הדרגתי ומסודר (כסדר פסח) עם עצמו. אין אפשרות לקיצורי דרך. אם ינסה לדלג על שלבים, הוא עלול לחוות קבעון.

ניקח לדוגמא נער כדורסלן שעלה לקבוצת הבוגרים וחווה משבר כיוון שלא מקבל דקות משחק כפי שהיה רגיל כשהיה במחלקת הנוער. ככל שיקדים להבין כי ישנה מציאות חדשה המצריכה הערכות מחודשת - יותר מאמץ, יותר אימונים, יותר משמעת עצמית והרבה הרבה יותר סבלנות כך גם תהליך הפיכתו לשחקן בוגרים מצליח תגדל. מי שחושב כי הוא יכול לדלג על משברים בבניית עתידו ככדורסלן, ימצא עצמו מופתע ומתוסכל.

מאמן שאינו מספיק מעריך, פציעות, לחצים, תחרות על עמדה ואפילו הרהורי פרישה - כל אלה הם אתגרים שכל שחקן מתמודד איתם במידה זו או אחרת, והם אלו שיעניקו לו את החוסן הנפשי לו הוא זקוק. לעתים קורה שהכדורסלן צריך לעבור "עשר מכות" עד אשר ייקח אחריות על עתידו ומעשיו...

חג הפסח מסמל בעיני גם אופטימיות ותקווה גדולה. אופטימיות בגלל שאין דבר שהוא בלתי אפשרי לביצוע: משה הצליח להוציא את בני ישראל מיד פרעה האכזר, הוליך אותם במדבר 40 שנה והפך אותם לעם חופשי. בגלל אמונתו החזקה, משה אינו נשבר נוכח האתגרים ודבק במטרתו.

ואיך זה קשור לכדורסל? ממש אחד על אחד... התפיסה שהכל אפשרי היא המפתח. כנראה שבמהלך הקריירה שלך תפגוש כל מיני אנשים – חכם, תם, רשע ושאינו יודע לשאול. עם כולם תצטרך ללמוד להסתדר ולהוציא את הטוב מהסיטואציה. רצוי שגם אתה תהיה רוב הזמן חכם בקבלת ההחלטות שלך, תם (בזמן משחק, לא לחשוב יותר מידי אלא לסמוך על האינטואיציות הטובות שבך), מעט רשע (על מנת להרתיע את היריב) ושאינו יודע לשאול (כשהשופט שורק לך שריקה שאינה מוצדקת בעיניך – עדיף לשתוק ולא לשאול "למה"). כדורסלן, המתמודד עם אתגרים וקשיים מרובים, חייב לשמור על אופטימיות בייחוד כשקשה.

דוגמא קלאסית היא אם פתחת משחק בצורה גרועה ויש לך תחושה שאינך טוב, אל תיתן לתחושה הזו להשתלט עליך. דווקא בזמן כזה, חשוב שתיזכר ביכולות, באימונים, בפעולות הטובות שביצעת בעבר ושעדיין קיימות בך גם עכשיו. הזיכרון הוא צו תורני (כפי שמצווה עלינו לזכור "אנכי ה' אלוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים"). הזיכרון יאפשר לך לצמוח במצוקה וללמוד מניסיון. "ומי שלא לומד מהעבר, נידון לחזור עליו" (ג'ורג' סנטיאנה). אם כך, בכל מצב ובכל עת, חשוב שתזכור את האיכויות שבך, תאמין בעצמך ובידיעה שהכל פתוח וניתן לשינוי.

אז מה נשתנה הלילה הזה?

חג הפסח מזמין אותך לחשיבה מחודשת על הרגלים שאינם מועילים לך, על צורת חשיבה שמקבעת אותך: מה היית מעוניין לשנות בהתנהלות שלך? איזה מההתנהגויות היית מחזק ומה יעזור לך להתגבר על הקשיים.

שווה מחשבה.




צופית תדמור

מטפלת משפחתית וזוגית ובעלת תואר שני במגמת פסיכולוגיה חברתית. עוסקת בפסיכולוגיית ספורט ומלווה קבוצות, מאמנים וספורטאים בגלאי נוער ובוגרים מכל הענפים ובכל הרמות.

www.mentali.co.il







כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();