יאור. מבסוט על הספסל שלו?



מאחורי הספסל: חיזוק מהצד?
אלירן כהן ,19/01/2018

קדריק מייז בעקבותיו של דגן יבזורי, חיפה מתקשה למצוא את הטבעת, עפולה מחפשת דרכים לברוח מהתחתית, אבל במוקד: שלחנו למבחן את ספסלי הקבוצות בליגה, וגילינו נתונים מסקרנים, כמו למשל: איפה הספסל הכי אפקטיבי? איפה הוא כמעט ולא משפיע, ומה המשותף לארבע המוליכות?

- "עוד מחזור גדול מאחורינו", "עוד ערב ענק בלאומית", "יופי של משחקים היו לנו הערב". מכירים את הקלישאות הללו? אוהבים אותן? אז מה לעשות שהפעם הן לא לגמרי עבדו. מחזור משעמם במיוחד היה לנו בלאומית השבוע, ארבעה משחקים הסתיימו בפער דו ספרתי, ההפרש הממוצע עמד על 14 נקודות, ויתרון השיא הממוצע כבר האמיר ל- 22. נכון, כבר היו לנו מחזורים כאלה, אבל אף פעם לא ייחסנו להם חשיבות. הפעם כן. אבל בואו בכל זאת ננסה לאתר עניין.

- בפעם השלישית העונה סיים ראשד מאדן משחק עם למעלה מ- 30 נקודות. בפעם השנייה - זה לא עזר לקבוצה שלו להשיג ניצחון. בכלל, המספרים של מאדן מרשימים יותר העונה, הוא קולע קצת יותר, מוסר הרבה יותר (תשיעי בליגה!) וגם עוזר יותר בריבאונד. בכלל, בחודש האחרון מאדן מעמיד את הממוצעים הטובים בליגה, אבל לר"ג / גבעתיים זה עזר כדי להשיג ניצחון אחד בלבד. בדיוק כמו חיפה ומגדל העמק, שמחזיקות גם הן במאזן 4-1 בשבועות האחרונים.

- בפעם הראשונה בקריירה סיים עמית גרשון משחק עם 6 שלשות, שיא אישי שכבר שבר לפני חודשיים (5/5 נגד מוצקין) ושמקפיץ אותו לרשימת עשרת הצלפים המובילים בליגה. בראש הרשימה קדריק מייז עם 48, אחריו אריאל נבון עם 42, ובטופ-20 תמצאו לא פחות מ- 15 ישראלים, אבל זה לא לגמרי מפתיע. זה פחות או יותר היה הממוצע בשנים האחרונות. או במילים אחרות: יש מספיק כדורים לכולם.

- אחרי שהפסידה בביתה בסיבוב הראשון, הגיעה כפר סבא של הוד בן הרצל לרוממה, וחזרה לעצמה: ניצחון שלישי בארבעה משחקים. אם בסיבוב הראשון היה זה תומר בר-אבן שעמד מרחק אסיסט מטריפל דאבל, הפעם ביירון ווסלי - לא המוסר הכי נדיב בליגה (2.5 אס' למשחק ערב המחזור) - ענה עם תצוגת טריפל משלו, במשחקו הטוב ביותר בארץ עד כה. אם בסיבוב הראשון כפר סבא לא הובילה לרגע, הפעם חיפה הייתה זו שרדפה במשך 40 דקות תמימות. לא קל "לסמן מפתחות", אבל ווסלי הוא בדיוק כזה עבור כפר סבא: 21.4 נקודות מדד בנצחונות, 11.3 בהפסדים.

- אבל ווסלי הוא לא הבעיות של חיפה במשחקים האחרונים, שמאוד מתקשה למצוא את הטבעת. אם בשמונת המשחקים הראשונים של העונה עמדו האדומים על 84 נקודות בממוצע למשחק, במשחקים האחרונים הם ירדו ל- 71. אמרתם הגנה? אז במשחקים האחרונים חיפה, שהייתה קבוצת ההגנה השנייה בטיבה בליגה לאורך רוב הסיבוב הראשון, סופגת כמעט 10 נקודות יותר (83 מול 74). מספרים שקשה לנצח איתם.

- באולם "אלון" בקריית גת ערך ג'ף אלן את הופעת הבכורה המחודשת שלו במדי עפולה, עם 26 נקודות, 14 ריבאונדים ו- 32 נקודות מדד - 33 נקודות יותר מתצוגת פתיחת העונה שלו אשתקד במדי ב"ש. עפולה, מפה לשם, כמעט וניצלה את כל מה שחוקי הליגה אפשרו לה כדי להיבנות מחדש תוך כדי העונה. המטרה המוצהרת היא פלייאוף, אבל האתגר הגדול כרגע הוא לברוח אל מעל הקו האדום. עוד נרחיב ונדבר על זה כשיגיע הזמן, אבל כדי להיות שם - תצטרך הקבוצה של דוד אלהרר לנצח ב- 10 מ- 12 המשחקים שנותרו לה. אולי גם 9 יספיקו, אבל קל זה לא יהיה.

- בקושי התחיל הסיבוב, וקדריק מייז כבר רושם משחק שני עם 7 שלשות. עד כמה נדיר זה? מסתבר שרק ארבעה שחקנים, עד כה, בעידן הסטטיסטיקה הרשמית הצליחו לעשות את זה בעונה אחת: ג'וש גומז (10/11), זיו תבור (08/09), טוני וושהאם (05/06) ודגן יבזורי (06/07). יבזורי אפילו הגדיל לעשות זאת 3 פעמים באותה העונה. ואולי משפט אחד שמתאר היטב את הניצחון של ק"ג על עפולה: קדריק מייז - 7/11 ל- 3, עפולה כולה - 7/34. ה- 17/23 נגד קריית אתא כבר מרגיש כמו היסטוריה רחוקה.

- הקטנות האחרונות מהמחזור שהיה: קריית אתא קובעת שיא ליגה עונתי של 20 חטיפות בניצחון על רעננה, רודני אלכסנדר נכנס לקצב עם משחק רביעי ברציפות של 20 פלוס, כרמל בוכמן מצטרף להוד"ש ורושם במשחק אחד כמעט את כל מה שרשם בק"ג בסיבוב שלם, ניב אוזן קובע שיא קריירה של 20 נקודות בניצחון של מוצקין, עידן רג'ואן מסיים בפעם הרביעית העונה משחק עם 0 שלשות מהרבה מידי זריקות, ברנדון אדוארדס קולע שלשה שניה ונדירה העונה, ורחובות מסתפקת ברבע אחד כדי לנצח את מגדל העמק. כי מה כבר השתנה.

- מחזור משעמם, כבר אמרנו? אז בואו ננצל את ההזדמנות כדי לדבר קצת על תפוקות הספסלים ברחבי הליגה בשליש האחרון של העונה. עירוני רעננה היא הקבוצה שמקבלת הכי הרבה נקודות מהספסל שלה, סדר גודל של 30% מסך הנקודות הקבוצתי הכולל (128 בתקופה הנסקרת). לא רחוק ממנה רחובות עם 29% ור"ג / גבעתיים עם 28%. בקצה השני של הסקאלה - הוד השרון וחיפה, שמקבלות רק 13% מהנקודות שלהן מהספסל (כ- 50 נקודות בלבד בשליש העונה האחרון).

- והנה עוד כמה נקודות מעניינות שהאקסל הצליח לייצא לנו: רחובות משיגה לא פחות ממחצית מהשלשות שלה דרך הספסל (53%), באר שבע קיבלה מהחמישייה שלה לא פחות מ- 35 שלשות ואילו הספסל של מגדל העמק תרם 4 שלשות בלבד בשליש האחרון של העונה. מזל שלא בדקנו יותר אחורה. חיפה קיבלה מהספסל שלה 14 סלי שדה בכל התקופה, ועוד 10 נקודות בלבד מקו העונשין, שם עפולה מובילה את המגמה, עם 5 נקודות בלבד.

- עוד קצת שטויות: שחקני החמישייה של הוד השרון לקחו 235 זריקות ל- 2, והשאירו לספסל רק 10% מסך הזריקות הנותרות, שחקני הספסל של עפולה תרמו פחות מריבאונד התקפה אחד בממוצע למשחק, וסחטו קצת יותר מעבירה ושליש. הספסל שסחט הכי הרבה עבירות בממוצע לערב הוא זה של קריית אתא - 6 בממוצע. מוצקין, לאורך התקופה, השיגה לא פחות מ- 20 חסימות, 3/4 מהם - מהספסל. ר"ג / גבעתיים רק 5 - 80% מהן מהספסל. את 25% מזריקות העונשין של רעננה וגליל לקחו שחקני הספסל, ואלה של מוצקין - ביצעו כמעט ממחצית מהעבירות שביצעה הקבוצה כולה.

- המגמה המתבהרת מספרת במעט את תמונת המצב בליגה בשבועות האחרונים. בחיפה והוד השרון, שתי קבוצות שקצת יצאו מהמסלול, שחקני החמישייה מקבלים למעלה מ- 80% מסך הדקות בערב. אצל ארבע המוליכות - רחובות, קריית גת, קריית אתא ובאר שבע, היחס מאוזן יותר ועומד על 68% על 32%. כל הבדיקות הללו לא ממש גילו לנו מי שחקן הספסל הכי טוב בליגה (שווה בדיקה, לא?) אבל סיפקו לנו איזה מדד משוקלל על הפער שבין דקות המשחק למספר הנקודות שהושגו בשבועות האחרונים ע"י שחקני החמישיות מול שחקני הספסל. חישבנו לכם, יצאו מספרים מגעילים, אז זרקנו לארכיון. הפעם קשקשנו קצת יותר מהמותר.







כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();