מאחורי הספסל: קווים לדמותן
אלירן כהן ,03/11/2017

בזמן שרחובות וחיפה מנצחות משחקים דרך ההגנה, קריית גת עושה זאת עם יכולות התקפיות מרשימות. וגם: על השינויים בב"ש ויבנה, על השיאים החדשים של רוברט גלן, על הסיבות לאופטימיות בעמק. ואפילו - נגיעה קלה בכוחות המיסטיקה.

- 31-6 על מגדל העמק, 25-9 על עפולה. רחובות של פתיחת העונה מסתמנת כקבוצה שמסגלת לעצמה את היכולת לנצח משחקים ברבע אחד. פעמיים, בליגה, היה זה הרבע האחרון. פעם אחת, בגביע, היה זה הרבע הראשון (25-11 על כפ"ס), וכשהיריבה מנגד הייתה קצת יותר עיקשת - קריית אתא, הקבוצה של אבנר יאור השיגה את מה שהייתה צריכה בזכות שני הרבעים האמצעיים של המשחק, אותם ניצחה 52:31.

- רחובות היא לא קבוצת ההתקפה הטובה בליגה ("רק" חמישית עם 83.3) אבל בזמן שלא פחות מ- 11 קבוצות אחרות חוטפות למעלה מ- 80 נק' כל ערב, ועוד שתיים נמצאות בתפרים של ה- 70, הקבוצה של אבנר יאור עומדת על ממוצע ספיגה של 68.3 נק' למשחק. הנתון הזה מרשים פעמיים - גם כי בניגוד לעונה שעברה בקיץ נבנתה ברחובות קבוצה עם אוריינטציה התקפית, וגם כי תיאומים הגנתיים הם עניין שלרוב - דורש זמן. המשחקים נגד ק"ג, רעננה וב"ש בתחילת נובמבר עשויים לתת תמונת מצב מעדכנת יותר.

- מי ששנייה לרחובות בספיגת הנקודות היא לא אחרת מאשר הפועל חיפה, שעומדת על ממוצע ספיגה של 71.7 נקודות לערב. חיפה של העונה היא לא הקבוצה הסופר-התקפית שראינו בשנתיים האחרונות בלאומית ובארצית. הקבוצה של שרון אברהמי אמנם עשירית בליגה בחטיפות למשחק (7 בממוצע) ואחרונה בחסימות (רק 1) - האינדיקטורים ההגנתיים היבשים וחסרי המשמעות לעיתים, אבל ראשונה בריבאונד ההגנה (34.3). התקפית - חיפה ראשונה בליגה באחוזי קליעה מהשדה ובאסיסטים, אבל אחרונה בריבאונד ההתקפה (6.7 בלבד). או בשפה שאוהדי חיפה יאהבו - כשאתה קולע, אין כדורים חוזרים לקחת.

- חודש נובמבר יהיה עת מבחן להרבה מאוד קבוצות, כמסתמן, אבל מי שכנראה תצטרך לצאת משם עם החלטה חד משמעית היא היורדת מליגת העל, מכבי קריית גת. מצד אחד - הקבוצה של רועי חגאי מציגה כדורסל התקפי שוטף ונפלא - היא קולעת 90 נק' למשחק, מדייקת באחוזים נאים, מנצחת משחקים צמודים (79:78 על ב"ש, 91:85 על רעננה) ונראית מחוברת כאילו היא בחודש מרץ. מצד שני, היא מקבלת מהספסל שלה 13 נקודות בלבד וזה עשוי שלא להספיק לה כדי לעלות ליגה. האם יהיה טעם לתקן את מה שלא מקולקל?

- מי שכבר עשתה את השינוי שאולי הייתה צריכה היא הפועל באר שבע, כשצרפה לשורותיה בסוף השבוע האחרון את דזי ברמור ג'וניור שאמור לשפר את משחק הריצה שלה. 31 הנקודות בממוצע שקלעה במחצית הראשונה בשני המשחקים האחרונים שלה הם מעט מידי עבור הסט ההתקפי שהקבוצה הזו מסוגלת להציע. גם אליצור יבנה בהינף החתמה אחת הפכה להיות קבוצה מעניינת יותר עם דיאנג'לו ריילי בצבע, שלא היה צריך יותר משני אימונים כדי להוביל את הקבוצה לניצחון הבכורה שלה העונה, יחד עם ג'רמיין ג'ורדן שהרשים עם שיא קריירה של 20 ריבאונדים.

- בהיעדרו של אילן ברקוביץ', רשמה הוד השרון את הפסדה הראשון העונה, לחיפה, במשחק בו הפסידה אמנם רק ב- 12 הפרש, אבל חטפה נוק-אאוט במדד המשוקלל (108-76). גם הפועל ר"ג / גבעתיים הפסידה לראשונה העונה, בכפר בלום, כשהיא מקבלת 33 נקודות מרוברט גלן. גלן אגב, מחזיק בממוצע נקודות מרשים של 31.3 לערב ויהיה מסקרן לראות על פני כמה זמן יצליח לעמוד בו. השיא הנוכחי בעידן הסטטיסטיקה הרשמית עומד על 30.6 נק' למשחק - שיא שהעמיד רוב בראון במדי הפועל חיפה לפני 7 שנים במשך 12 משחקים. מאידך, בשלושה משחקים גלן סיים עם אסיסט אחד בלבד, והבהיר באופן חד משמעי את מה שהוא אוהב לעשות, ואת מה שפחות.

- הפועל מגדל העמק אמנם פתחה את העונה עם שני הפסדים וניצחון בודד (שזה בערך תאם לתחזיות, לא?) אבל היא בהחלט יכולה לשאוב עידוד משתי נקודות מרכזיות. האחת: הקבוצה של ניר קפלן ראשונה בליגה בממוצע הכדורים החוזרים בהתקפה (15, כמו הוד השרון). השנייה - מגדל העמק השאירה על הקו לא פחות מ- 36 נקודות עד כה, כלומר - 12 בממוצע לערב, ואם לא מדובר במגמה אלא בסתם חוסר מזל - אלה נקודות שהיא תקח בהמשך העונה ושאולי יביאו לה עוד יותר מניצחון או שניים. הוד"ש השאירה 9.7 נק' על הקו בממוצע עד כה, ר"ג 9.3, מוצקין 8.7 וב"ש 8. מהצד השני בולטות ק"ג, יבנה ועפולה, שהשאירו כל משחק רק 4.7 נקודות בממוצע על קו העונשין. אין מכנה משותף.

- על הסוגיה של "בחירת עבירות" עוד נדון כאן בהמשך, אבל המסקנות הראשונות שעולות כרגע מעמידות באור אחד את ארבע הקבוצות שהתמקמו להן במרכז הטבלה. בשביל ההסבר הפשוט נגיד שבמצב האידיאלי - קבוצה יכולה לסיים משחק עם 16 עבירות מבלי לשלוח את יריבתה אפילו פעם אחת לקו העונשין. באופן דומה, בקיצון השני קבוצה יכולה לסיים משחק עם 16 עבירות ולשלוח את יריבתה 32 פעם לקו העונשין, בזמן שכל עבירה נעשית בזריקה. במילים אחרות: ככל שהיחס נמוך יותר, בחירת העבירות טובה יותר.

- היינו מצפים אולי לראות את שלושת המוליכות נמצאות בראש טבלת היחסים הזו, אבל רק הפועל חיפה מעמידה יחס של פחות מזריקה לעבירה (0.89). הוד השרון ראשונה בליגה עם יחס מרשים של 0.82, וגם גליל, קריית אתא ור"ג - יתר הקבוצות שמחזיקות במאזן של 1:2 מחזיקות בסך הכל ביחס טוב שנע סביב ה"זריקה אחת בממוצע לעבירה". בקצה השני של הסקאלה - יבנה ומוצקין נענשות ב- 1.2 זריקות בממוצע לעבירה שהן עושות. בקטגוריה המקבילה של סחיטת העבירות - רחובות ור"ג מחזיקות ביחס טוב של 1.3 זריקות עונשין שהן משיגות בממוצע לעבירה שהן סוחטות, וכמוהן גם עפולה - שסוחטת אמנם הכי מעט עבירות בליגה, אבל מחזיקה בממוצע של כמעט זריקה על כל עבירה כזו.

- ואגב עפולה. ביום שלישי הקרוב תגיע הקבוצה מהעמק, שרשמה את פתיחת העונה הכי חלשה שלה מאז חזרה ללאומית, לקריית מוצקין - לקרב בין שתי קבוצות שעדיין מחפשות ניצחון ראשון. כפר סבא, השלישית שעדיין לא ניצחה, תארח את גליל על מנת להשיג מטרה דומה. אין לנו מושג איך זה באמת קרה, אבל שלוש הבלתי מנצחות פתחו את העונה עם "יוסי" על הקווים: שוורץ במוצקין, בונן בכפ"ס ובוכניק בעפולה. מנקודת המבט חסרת המשמעות הזו, הקבוצה מהעמק יכולה להגיע למחזור הקרוב רגועה יותר מיריבתה לאחר השינוי שביצעה בעמדת המאמן. אם גם אתם מאמינים בשטות הזו - שתפו אותנו בסכום אותו בחרתם לשים בסינגל בתחנת הווינר הקרובה לביתכם.







כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();