בדרך למעלה: מבט על שופטת העתיד
ספסל ,28/05/2016

נטלי גליוק. שנתיים עם המשרוקית הספיקו לה כדי לרשום היסטוריה ולהיות השופטת הראשונה בגמר גביע, ולאיגוד כדי לסמן אותה כבעלת פוטנציאל להיות השופטת הבכירה הראשונה של ישראל. ליווינו אותה בגמר גביע האיגוד לנוער. כתבת וידאו

כתבתם של ניב שמולי ולילך וייס
קריינות: אריאל מלמד
צילום סטילס: גלעד חזון

אין הרבה שופטות כדורסל בארץ, ומעולם לא היתה בישראל שופטת בכירה. האם אנחנו לקראת שינוי בסטטוס? בשבוע שעבר פגשנו בשופטת צעירה, נטלי גליוק שמה, שמסומנת להגיע הכי רחוק שאפשר. שני השגים כבר הספיקה לרשום השופטת, שלה זוהי העונה השניה בלבד עם המשרוקית: גליוק שפטה את גמר גביע המדינה לנערות ב', ובשבוע שעבר את גמר גביע האיגוד לנוער. גליוק נבחרה לפרוייקט האקדמיה של איגוד הכדורסל, בו השופטים הצעירים זוכים לחונך ולליווי צמוד על מנת להביא אותם למרות הגבוהות.



"היא מורעלת ברמות שאני לא ראיתי, אני 20 שנה מדריך שופטים צעירים באיגוד השופטים ולא נתקלתי בדבר כזה." כך מתאר פיני רימון, שופט ליגת העל וחונך באקדמיה של האיגוד, את נטלי גליוק. "היא מורעלת ומשקיענית ומאוד אוהבת את הכדורסל. היא צופה כל יום ב3-4 משחקים, מקליטה כל דבר שזז, מצלמת כל משחק שהיא שופטת ומנתחת אותו ברמה של כל ארוע וסיטואציה, עובדת איתי מאוד צמוד בקטע של ניתוח הארועים, מסקנות, ומה צריך לעשות."

גליוק נמצאת על מגרשי הכדורסל כבר מגיל צעיר, ובתקופת הצבא הבינה שבתור שחקנית כבר אין לה לאן להתקדם והחליטה לעבור לצד עם המשרוקית. "התחלתי לשחק בכיתה ג', מאוד אהבתי והשקעתי אבל הבנתי שזה לא מתקדם ושאין לי לאן להגיע, רמת השאיפות ירדה ואז הלכתי לשיפוט. אמרתי טוב אין שופטות, ואני מטורפת על כדורסל והרבה יותר מאתגר אותי להיות שופטת משחקנית. זה רמת קושי שונה, זה להסתכל מנקודת מבט שונה, והרבה יותר כיף לי. אני לא מתגעגעת למשחק, אני לא מתגעגעת לזרוק סל, אני פשוט אוהבת את הכדורסל מנקודת מבט של שופט."

"ההתחלה היתה קצת קשה כי לא הבתי איפה אני נמצאת, אבל לאט לאט עם עזרה של פיני נכנסתי לעניים יותר. עכשיו יותר קל, אבל כמובן שעדיין יש עם מה להתמודד. אני אשיתי זכיתי בחונך אז היה לי קל, הוא מלווה אותי ועוזר לי בכל התהליך: בתחום המנטלי, במגעים, באיכות שריקות, באיכות השיפוט. אני מצלמת את עצמי ושלחת לו דוח מה נכון ומה לא, איפה לעמוד ואיפה לא, וכשצריך הוא גם מביא לי בראש. בתחילת העונה היה לי רצף של משחקים שהלך לי על הפנים, וזה חלק מהדרך." מספרת גליוק על ההתחלה לאחר הקורס. ולא רק מבחינת שיפוט, גם הכניסה של אישה לעולם גברים לא עוברת בצורה חלקה. "בהתחלה מאוד קשה לקבל אותי, יש מאמנים שמזלזלים אבל לאט לאט מקבלים. כשמכירים אז יודעים שיש שופטת שעובדת קשה ומתחילים להעריך את זה יותר. יותר מהקהל יש תגובות אבל אני כבר לא מייחסת לזה חשיבות, הפסקתי לשמוע. לא תמיד קל להתמודד עם מאמנים ושחקנים, זה משחק של אמוציות, נזרקת פה ושם מילה, אבל לומדים להתמודד עם זה, להכיל דברים, איך לענות ואיך לא לענות."

גליוק מסיימת עונה שניה בשיפוט, וכבר הספיקה לשפוט שני גמרי גביע, ורק מחכה לעוד משחקים כאלו: "קודם כל זה מדהים שנותנים לי את הבמה ומאמינים בי, מרגש אותי. עשינו הכנה לקראת המשחק- הגענו שעה וחצי לפני, הכנו נקודות מיוחדות ששמנו עליהם דגש, התאמנו את עצמנו לקבוצות, במהלך המשחק דיברנו על איך המשחק התפתח והיה מדהים, שמחה וגאה שניהלתי את המשחק הזה. מתה לעוד משחקים כאלה."

לא רק האיגוד רואה בגליוק פוטנציאל לעתיד, היא בעצמה רוצה להמשיך ולרשום היסטוריה "אני מכוונת נורא גבוה, רוצה להאמין שאני אגיע להיות בינלאומית אבל לשם כך יש לי עוד דרך ארוכה. בNBA יש שופטות, באירופה יש, רק בישראל אין. אני רוצה להיות השופטת הבכירה הראשונה. "

אבל לפני שתהפוך לבינלאומית, גליוק צריכה לעבור שלב שלב, והשלב הבא הוא בליגה הארצית אליה היא מועמדת לעלות בעונה הבאה.

"ההזדמנות הזאת באה לידי בטוי בהמון עבודה קשה, ליגה ארצית זה לא ליגה קלה. לצפות במשחקים, לנתח את עצמך, אימוני כושר. אם אני אהיה בארצית אני יודעת שזה יהיה אתגר גדול עבורי, אבל אני אעבוד קשה ואני אצטרך להוכיח את עצמי. אני חושבת שאני יכולה ואני גם רוצה את זה מאוד, ואני מוכנה לעבור את הדרך הזאת. "

"ליגה ארצית היא ליגה קשה, אחת הקשות שיש בגלל שיש שם הרבה שחקנים וטרנים, הרבה מאמנים לא פשוטים להתמודדות, הרמה היא אחרת לגמרי" מוסיף רימון. "זה יהיה אתגר והיא יודעת את זה אבל היא תתכוננן בהתאם ואנחנו נעזור לה ואם היא תיהיה טובה אנחנו מקווים שתוך שנתיים שלוש היא תוכל להתקדם הלאה, מה שבטוח זה שכולם רוצים שהיא תצליח. הרבה יהיה תלוי בה ואם היא תמשיך ככה אז היא תתקדם, אין סיבה שלא. "

החיבור בין רימון לגליוק נוצר עקב פיילוט האקדמיה שהקים איגוד השופטים, במסגרתו נבחרו מספר שופטים צעירים מהסגלים המרחביים ומסגל הארצית שמסומנים כפוטנציאל וזהו בחונך אישי. "כל העבודה עם הקדמיה היא ממש חשובה ותורמת להתפתחות שלנו וחשוב שיש את זה." מספרת גליוק על הפרוייקט. "האקדמיה לקחה אותה עם עוד כמה שופטים פוטנציאלים ועטפה אותם במערכת של חונכים מקצועיים ושופטים בכירים שמלווים אותם שלב אחרי שלב" מספר רימון מהצד של החונכות. "שופטים איתם ורואים איתם וידאו, וזאת הדרך להצליח. שופט הוא כמו שחקן, מתחיל מלמטה וצריך לעבור את כל הליגות וגם ליפול בדברים הלא טובים, זה מסלול של ירידות ועליות. יש לא מעט משחקים בעייתים שאנחנו יודעים שטעינו ואולי גם גרמנו עוול, אבל אין מה לעשות, אין ביה"ס שמוציא אותנו מוכנים וזה חלק מהתהליך. "

"אני בטוח שלנטלי יש את הכולת, את המוטיבציה והרצון להצליח" מספר לסיום רימון. "היא מאוד מוכוונת מטרה, מאוד מיישמת מה שמלמדים אותה, מאוד אוהבת ביקורת, ותמיד מה צריך לשפר ואני בטוח שהיא תצליח והיה תיהיה השופטת הבכירה הראשונה של ישראל."









כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();