הדבר הבא
ברק חקלאי ,26/02/2010

בר טימור הצעיר יחגוג בעוד מספר ימים יום הולדת 18, מה שלא מפריע לו כבר בכיתה י"ב לשחק בבוגרים של הפועל חיפה ולהיות אחד מהשמות הלוהטים בכדורסל הישראלי. פגשנו אותו בביתו בחיפה לראיון ראשון. והבשורה הכי מעניינת: הנה ילד ישראלי שלא חולם לשחק במכבי ת"א אלא... בהפועל ירושלים

למי מכם שעוד לא מכיר את השם, בר טימור עוד לא בן 18 וכבר משחק תפקיד משמעותי בהפועל חיפה לאחר שויתר על השנה האחרונה שלו בנוער, בינואר הוא הוביל את הריאלי חיפה לאליפות תיכונים היסטורית ובקיץ הוא ינסה לחזיר את נבחרת הנוער לדרג א'. מדובר בגארד אתלטי עם יד נהדרת מכל הטווחים וראיית משחק משובחת. שחקן עם הרבה חוצפה שלא מפחד מאף אחד.

בר, ספר קצת על עצמך, איפה התחלת לשחק, מתי זומנת לראשונה לנבחרות ישראל?

"התחלתי בבי"ס לכדורסל של הפועל חיפה, בכיתה ד' עליתי לקבוצת הקט סל, תמיד שיחקתי עם שנתונים גדולים ממני. מי שאימן אותי בכל התקופה בהפועל היה יוסי שוורץ שאימן עד לא מזמן גם בבוגרים של הפועל. בסוף כיתה ח' החלטתי לעבור לנוער של מכבי חיפה כי להפועל לא היו קבוצות נערים ונוער בליגה הלאומית ואני אישית רציתי להתקדם ולשחק ברמה הכי גבוהה שיש. החבר'ה בהפועל היו מדהימים ולא עשו לי שום בעיות עם המעבר, הם הבינו אותי מאוד. בכיתה י' שיחקתי בנערים וגם בנוער לאומית של מכבי שם אימן אותי בעיקר אוהד גולדברג. בסוף העונה שעברה החלטתי לשוב חזרה הביתה להפועל ולמעשה לוותר על השנה האחרונה שלי בנוער.
בנבחרות התחלתי בגיל יחסית מוקדם. זומנתי לנבחרת הטרום קדטים ואני זוכר שהייתה לנו נסיעה מדהימה לאולימפיאדת הנוער בלגרד, סרביה. הרגשתי שאני נמצא באירוע ספורט ברמה הכי גבוהה שיש. אוהד גולדברג היה גם פה המאמן שלי. שנה לאחר מכן שיחקתי עם הקדטים תחת אבי אבן וסיימנו את האליפות עם טעם של החמצה כאשר בשלב המוקדם הפסדנו לצרפת ופספסנו את העלייה לרבע הגמר. בקיץ האחרון קיבלתי זימון ראשון לנבחרת הנוער של דני פרנקו שם שיחקתי עם שחקנים שגדולים ממני בשנה. לא ידעתי מה יהיה איתי בנבחרת הזאת אבל מהר מאוד דני נתן לי להרגיש שהוא סומך עלי והולך איתי כל הדרך. יצאנו לאליפות אירופה ופתחנו טוב עם ניצחון ענק על רוסיה אבל אח"כ הובסנו מול ליטא ובמשחק על הכרטיס לשלב הבא הפסדנו לאיטליה וירדנו למשחקי ההישרדות בדרג א'. בשלב הזה כבר היינו חסרי מוטיבציה, פישלנו בגדול וירדנו לדרג ב'."

בקיץ האחרון לקחת החלטה לוותר על השנה האחרונה שלך בנוער ולקפוץ ישר לבוגרים עוד לפני שסיימת תיכון, ספר לנו על הסיבות לכך?

"אישית הרגשתי שאני כבר מספיק טוב לשחק ברמה של הבוגרים. חשבתי שעוד שנה בנוער לא תוסיף לי. אני בטוח שיש הבדל עצום בין להתאמן מול רוב בראון לבין להתאמן עם שחקן נוער, כמה טוב שהוא יהיה. התייעצתי עם הרבה אנשי מקצוע לגבי המהלך ובראשם מאמני נבחרת הנוער, דני פרנקו ונדב זילברשטיין, גם המאמן שלי בתיכון הריאלי, מאיר קמינסקי תמך במהלך. ידעתי גם שתהיה לי את השנה האחרונה לשחק עם התיכון בליגת העל לתלמידים ככה שאני לא אפסיד את כל החוויה של השנה האחרונה בנוער. מבחינת המעבר בין מכבי להפועל היו לא מעט בעיות. העניינים הסתבכו והיינו צריכים ללכת לבוררות באיגוד, אבל היה לי ברור שאנחנו ננצח בוררות כי הי לי חוזה במכבי שבו היה רשום שאני יכול להשתחרר לקבוצה אחרת בכל שלב שאני רוצה. העונה כבר התחילה ולא יכולתי לשחק עם הקבוצה בליגה והייתי מאוד מתוסכל. לבסוף הבורר החליט שאני משוחר להפועל ללא שום תנאים והתחלתי לשחק רק במחזור ה-7 של הליגה הלאומית. "

קבוצתו של טימור, הפועל חיפה, התחילה את העונה טוב ואח"כ קצת אכזבה. יוסי שוורץ שהעלה את הקבוצה מליגה א' עד ללאומית סיים את תפקידו וצביקה הורוביץ החליפו. מאז החילופים הקבוצה נראית טוב יותר וחזרה למאבק העלייה לליגת העל. גם לטימור הצעיר חלק לא קטן בהצלחה עם 15 דק' בממוצע למשחק בהן הוא מספק 6.5 נק' ו-2 אס'.

קבוצתך סבלה העונה מלא מעט עליות וירידות ביכולת. לצד משחקים גדולים כמו נגד אשדוד לפני שבועיים הגיעו הפסדים לבארי ולנצרת בבית, ממה לדעתך נובע חוסר היציבות בקבוצה?

"אני חושב שלא מדובר בחוסר יציבות. כל אחד בקבוצה יודע את תפקידו. הבעיה המרכזית שלנו עד עכשיו הייתה שלצד שלושת השחקנים המרכזיים שלנו, אילן ברקוביץ', אלעד אליהו ורוב בראון היה חסר לנו את השחקן שיעשה עוד 15-20 נק' ויעזור לשלושתם. עכשיו עם ההצטרפות של מושון יעקוסי לקבוצה וההתאקלמות שלו המצב נראה טוב יותר. גם השחקנים הצעירים מתחילים להשתלב טוב ואפשר להגיד שיצאנו לדרך חדשה."

מה היו המטרות שהציבו לכם בתחילת העונה, האם אתה חושב שסגל השחקנים שלכם ראוי לעלות לליגת העל, האם זה בכלל רלוונטי?

"מתחילת העונה ההנהלה הציבה לנו את העלייה לליגת העל כמטרה מרכזית. מבחינת סגל השחקנים אני בטוח שאנחנו קבוצה מספיק טובה כדי לעלות. מה שקצת מפריע לי זה שיש היסחפות אחרי ניצחונות גדולים וזה משפיע עלינו לרעה. בליגה השנה הכול יכול להיות. אתה יכול מחזור אחד לנצח את הקבוצה מקום ראשון ובמחזור אח"כ להפסיד למקום אחרון. אין קבוצה אחת שהיא מעל הליגה."

יש לא מעט שחקנים מנוסים בליגה שמשחקים בעמדה שלך, הרכז. ממי אתה בעיקר לומד?

"אני לומד מאילן ברקוביץ'. קודם כל הוא חכם ברמות מטורפות. הוא כבר יחסית מבוגר ואין לו את הרגליים לשמור כמו שהיו לו כשהוא היה צעיר ובכל זאת הוא אחד מהחוטפים הטובים בליגה. אני לא מבין מה הוא עושה בליגה הלאומית. הוא שחקן כ"כ טוב שצריך לשחק בליגת העל. אני מנסה כל אימון ללמוד ממנו והוא משמש לי דוגמא ומודל לחיקוי. גם שאתה משחק נגדו באימונים הוא מסביר לך מה לעשות. מבחינת הקבוצה קשה לנו מאוד להסתדר בלעדיו. אפשר לראות הבדל עצום אצלנו כשהוא על המגרש או כשהוא בספסל."

הגארד הצעיר של חיפה נמצא כרגע בכיתה י"ב ולומד בתיכון הריאלי בעיר. השנה קבוצתו זכתה באליפות ליגת העל לתלמידים כאשר טימור היה בורג מרכזי בזכייה. החבורה של מאיר קמינסקי עשתה הישג מרשים כאשר לא הפסידה במהלך כל העונה וניצחה 12 משחקים ברציפות בדרך אל התואר. במשחק הגמר גברה הריאלי על תיכון מטרווסט רעננה בתוצאה 68-79.

נתתם עונה מדהימה בליגת העל לתלמידים העונה, מאז הדומיננטיות של ליבוביץ' נתניה הגדולה של רביב לימונד לא הייתה קבוצה שלא הפסידה לפחות משחק אחד במהלך העונה, מה היה סוד הקסם של הקבוצה?

"הסיבה המרכזית ששיחקנו כ"כ טוב העונה הייתה למעשה העונה שעברה. זאת הייתה עונת הישרדות, כולנו היינו בכיתות י-י"א ולא היו לנו כמעט בכלל שחקני י"ב. בקושי ושרדנו בליגה ולהגיד לך את האמת אני הייתי בטוח שלא נצליח להישאר. זה מאוד חישל אותנו לקראת העונה הנוכחית. ידענו שאם נישאר אז בי"ב נבוא מנוסים ונטרוף את הליגה. סיבה נוספת היא החיבור של השחקנים. היינו כל היום אחד עם השני, כל הקבוצה חוץ ממני משחקת גם יחד בקבוצה של מכבי בנוער, ככה שכולם מכירים את כולם. לא היה אגו בקבוצה והדבר הכי חשוב היה הניצחון. גם המאמן, מאיר קמינסקי היה מצוין. בתחילת העונה לפני תחילת האימונים הוא לקח את אור פלבניק ואותי לשיחה ואמר לנו ששנינו השחקנים המרכזיים בקבוצה ורוב המשחק יעבור דרכינו. הוא אמר שהוא ייתן לנו חופש לעשות כמעט הכול אבל עם כמה תנאים, שבחיים לא נצעק על השחקנים בקבוצה, שנתנהג כמו בני אדם, שלא נגיב בזלזול אם הוא מחליט להחליף אותנו במשחק ובעיקר לשמש דוגמא לשאר השחקנים. אפשר לראות שבזכות הדרך של מאיר זה עבד וזכינו בתואר."

בקיץ הקרוב בר צפוי להיות אחד מהשחקנים המרכזיים בנבחרת הנוער שתשחק באליפות אירופה דרג ב' שתיערך בת"א (בית דני ותיכון אליאנס). בעקבות המפלה בקיץ שעבר, אירוח המשחקים בארץ וסגל השחקנים המוכשר שיש לנבחרת, העפלה לדרג א' נראית כמשהו שהוא חובה וכל דבר מלבד העפלה ייחשב כאכזבה.

בר, ספר לנו קצת על ההכנות של הנבחרת לקראת האליפות, מה הציפיות של הצוות המקצועי ושלכם השחקנים?

התחלנו להתאמן בערך לפני חודש בוינגייט תחת דני פרנקו ונדב זילברשטיין. האימונים נכון לעכשיו הם בסופ"שים. יש לנו כרגע סגל מאוד גדול עם 18-20 שחקנים שהבולטים הם תמיר שמחוני, תומר בר אבן ושון לבנובסקי ממכבי ת"א, גיא לביא מבני השרון ואור פלבניק מחיפה. מבחינת הצעירים רם אליאספור מהפועל י-ם נתן קפיצת מדרגה ענקית והוא הולך להיות מצוין באליפות. זה יהיה הקיץ הרביעי שלי בנבחרות ישראל ואפשר להגיד שעד עכשיו זאת הנבחרת שהכי כיף לי להיות בה. דני מתייחס אלינו כמו שחקנים בוגרים, ישר לומדים את התרגילים ומתחילים לעבוד, בעיקר אנחנו הרבה משחקים. באפריל מתוכננת לנו נסיעה לטורניר אלברט שוויצר היוקרתי בגרמניה שם נשחק מול ארה"ב והנבחרות הטובות ביותר באירופה. זאת הולכת להיות חוויה."

מתי אתה רואה את עצמך פורץ, מתי לדעתך תעלה לשחק בליגת העל?

"אני חושב שייקח לי עוד קצת זמן. אני מאמין שזה יהיה עוד שנה-שנתיים. יש הרבה שחקנים טובים בליגה הלאומית שמפסיק טובים לשחק בליגת העל אבל הם תקועים בלאומית כי הם מעדיפים לקבל דקות ולא להיתקע על הספסלים בליגה הראשונה בגלל ריבוי הזרים. אני כרגע לא צריך לחשוב על זה. יש לי את התוכנית האישית שלי שאני עובד לפיה ולאט לאט אני אתקדם. תמיד יש את ההסתכלות על יוגב אוחיון בגלל שאנחנו משחקים באותה עמדה ושנינו התחלנו צעירים את הקריירה בבוגרים, אבל יוגב היה בסיטואציה אחרת במועדון אחר שנתן לו את האפשרות לשחק בליגת העל מגיל צעיר. הלוואי שאני יגיע לאן שהוא הגיע."

ובכל זאת מה המטרות שלך, מה השאיפות לגבי המשך הקריירה?

"המטרה הראשונה שלי היא קודם כל להגיע לליגת העל. השאיפה שלי זה לשחק באירופה למרות כל הקושי שיש בזה. הריחוק מהבית, השפה, האוכל. זה נראה לי כמו משהו שהוא מאוד בשבילי, אבל בשביל להגיע לשם אני חייב לעבור קודם כל בליגת העל. עוד חלום שיש לי זה לשחק בהפועל ירושלים. מבחינת נבחרת ישראל יש לי קודם כל לעבור את הקיץ, אח"כ את העתודה ואז אולי אולימפית, אחרי זה הכול תלוי ביכולת שלי בהמשך הקריירה. "

וכמו תמיד נסיים את הראיון עם מספר שאלות ותשובות קצרות.

מי תעלה העונה מהלאומית: " הפועל חיפה והבקעה. יש להם סגל מצוין והם מאוד עמוקים."

מי תרד ליגה: " קריית אתא ובאר יעקב בגלל היכולת שהן מציגות לאחרונה."

מי הישראלי הטוב בליגה: "עם זה לא מהקבוצה שלי אז אני בחור באיתי גרינבוים כי הוא עושה הכול.

מי הזר הטוב בליגה: "ברייאנט מרקסון מיבנה. הוא פשוט מצוין, שנה שעברה היה בליגת העל, שחקן."

שחקן אהוב בארץ: "יובל נעימי, בעיקר בגלל שהוא ווינר אמיתי. זה נראה כאילו הוא משחק שני משחקים שונים באותו המשחק. יש את יובל עד 3 דקות לסיום ויש את יובל מ-3 הדקות האחרונות ועד לבאזר."

שחקן אהוב באירופה: "שאראס, רכז לא אתלט, חיית משחק ברמות הכי גבוהות. גם הוא משחק בשביל הדקות האחרונות."

שחקן אהוב ב-NBA: "קווין דוראנט, אינטליגנט, רגוע, לא משתולל, 2.11 שמוריד כדור לרצפה, כמו רכז, מדהים. "







כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();