נבחרת לאומית
אלכס לייבינזון ,29/07/2008

כמעט בלי נסיון בליגת העל יוצאת נבחרת העתודה לאליפות אירופה. אלכס לייבינזון שוחח עם מאמן הנבחרת אריאל בית הלחמי ושמע את ציפיותיו לקראת אליפות אירופה.

ב1 לאוגוסט יוצאת אליפות אירופה לנבחרות העתודה לדרך. המקום הוא ריגה, בירת לטביה, ובמשך עשרה ימים יתמודדו 16 הנבחרות הטובות ביבשת עד גיל 20 על כתר האליפות. בנבחרת הישראלית שהרגילה את חובבי הענף להישגים נאים ואף סיימה פעמיים כסגנית אלופת אירופה ב-2000 ו-2004 מגיעה הפעם לתחרות ללא ציפיות מיוחדות, אחרי שלא הרשימה בטורניר הכנה בטורקיה והפסידה בו בשלושת משחקיה, כולל לשתי נבחרות מדרג ב'

יחד עם זאת קשה לבוא בטענות לשחקני הנבחרת, מאחר ובכל הקבוצות שהגיעו להישגים באליפויות אירופה היו לפחות שני שחקני ליגת העל לגיטימיים. ב-2000 היו אלה יניב גרין וטל בורשטיין, ב-2004 המשולש הלפרין, לימונד וליאור אליהו הובילו את הנבחרת עד הגמר, שנה שאחריה זכתה הנבחרת במקום הרביעי עם אותו אליהו ב-2007, אליפות אירופה האחרונה סיימה ישראל במקום השישי וגם אז כיכבו במדיה שני שחקני ליגת על: יוגב אוחיון ועומרי כספי.

בנבחרת הנוכחית יש שחקן ליגת על בודד, אור ברנר, שאף הוא סופסל במרבית שלבי העונה, רוב השחקנים לא הצליחו להוביל קבוצות בליגה הלאומית כשמלבד אנטון שוטבין אף שחקן לא קלע בדאבל פיגורס באורח קבע. גל מקל התחיל את העונה טוב בויצ'יטה סטייט וסיים בקול ענות חלושה כדי להגיע לספסל הצהוב.

צרה נוספת עמה הנבחרת צריכה להתמודד היא העדרו של עמרי כספי שאמור היה להיות אחד מעמודי התווך של הנבחרת. הפרוורד של מכבי תל-אביב נמנה בין הכישרונות הגדולים של הכדורסל האירופי והוא התקווה הישראלית הממשית לשחקן NBA ראשון. הבעיה היא שהשחקן כל-כך טוב שכבר בגיל 20 הוא מצא לעצמו מקום בנבחרת הבוגרת והקיץ נאלץ לעזוב את בני גילו לטובת קמפיין מוקדמות אליפות אירופה של הנבחרת הלאומית, אבל זוהי טיבה של אליפות עתודה וגם האיטלקים יחסרו את גלינארי והספרדים את ריקי רוביו.
אם זה לא מספיק, הנבחרת איבדה את יחזקאל סקוורר שסוחב פציעה מהעונה הסדירה ויאלץ לעבור ניתוח ברגלו. סקוורר שחקן חשוב בקו האחורי שיכול היה לתרום רבות לנבחרת, תחילה ניסה לדחות את הניתוח ואף קיבל עשרה ימי חופשה מהנבחרת בשביל הטיפולים המיוחדים, אולם בסופו של דבר הוא לא הצליח להתגבר על הכאבים בברכיים ויאלץ לעבור ניתוח בזמן הקרוב.

שוחחנו עם מאמן נבחרת העתודה, אריאל בית-הלחמי, רגע לפני יציאת הנבחרת לריגה.

אריאל, במשחקי ההכנה האחרונים נראיתם לא משהו וזאת בלשון המעטה. אפילו הפסדתם לנבחרת הרומנית מהדרג השני. אתה לא חושש שההפסדים בטורניר האחרון הורידו את המורל אצל שחקני הנבחרת?
"קודם כל בהפסד לרומנים שיחקנו בלי אנטון שוטבין שהוא שחקן קריטי מבחינתנו. במשחק הראשון שיחקנו נגד הגרמנים שם ונתנו חצי ראשון מצוין, אבל בחצי השני לא הצלחנו לחזור על זה. אחרי זה הגיע המשחק נגד הרומנים ששם לא הצלחנו לשחזר את היכולת מהערב הקודם. המשחק נגד הטורקים הנבחרת הוכיחה שהיא יכולה לשחק ברמה גבוהה ונתנו משחק יוצא מן הכלל שהוכרע בסופו של דבר על שריקת שלוש שניות של שופט טורקי. ברור שההפסדים לא עושים טוב לאף אחד, אבל אנחנו לוקחים הכול בפרופורציות הנכונות. בסך הכול עשינו המון משחקי הכנה, כי כמו שידוע לשחקנים שלנו אין הרבה ניסיון, רובם לא זכו לדקות משחק בעונה החולפת, מדובר במשחקי הכנה שגם נקראים כך. אנחנו צריכים ללמוד מהם, פגשנו הרבה שחקנים והרבה נבחרות ברמה גבוהה. אם נבחרת רומניה היא מדרג ב', אז גרמניה היא נבחרת אדירה, זה פשוט לראות את השחקנים ולא להאמין לאיזו רמה מגיעים חלק מהם. בסך הכול עשינו עבודה די טובה, עם המון משחקי אימון וזה מה שהיינו צריכים. רובם של השחקנים שלנו לא שיחקו בשנה שעברה והיה לנו חשוב לראות אותם מקבלים קצת ביטחון".

התלבטת לגבי ה-12 האחרונים שלך למעשה עד לרגע האחרון. אתה לא חושב שעדיף היה לעשות את הבחירה כבר בשלבים הראשונים, על מנת להעניק יותר ביטחון לשחקני הנבחרת?
"ההתלבטות שלנו הייתה יותר לגבי שחקנים במקום ה-11 וה-12. התשיעייה שאמורה להוביל את הנבחרת כבר ידועה מזמן, כך שאין פה עניין של חוסר ביטחון. להפך, בגלל שהרמה של השחקנים היא שווה נתנו פה צ'אנס לכל השחקנים להוכיח את עצמם ולא העדפנו מישהו ספציפי, כך שאנחנו יכולים להיות מאוד נקיים בקטע המצפוני. אני חושב שמה שעשינו זה דבר מאוד יפה".

אתה חסר את עומרי כספי שמבחינת גיל יכול היה לשחק באליפות, אבל כרגע הוא מתאמן עם הנבחרת הבוגרת. עד כמה חסרונו יהיה משמעותי עבור הנבחרת?
"אני לא הולך לדבר על מי שאיננו, אלה רק על מי שישנו. יש לנו שחקנים אחרים שעכשיו קיבלו צ'אנס להוכיח את עצמם. השחקנים שלנו יודעים את זה ואני מקווה בשבילם שייקחו את ההזדמנות הזאת בשתי ידיים ויעשו להם שם אחרי האליפות".

על הנייר הכוכבים של הנבחרת הם אנטון שוטבין וגל מקל, אבל מי לדעתך יהיו השחקנים הישראלים שיפרצו בטורניר?
"אני לא הולך להיכנס לשמות. כרגע אני חושב שלא גל ולא אנטון הם הכוכבים, יש פה נבחרת שרוב השחקנים בה שווים ביכולת וכל אחד יכול לפרוץ. אני לעולם לא התייחסתי לשחקנים כבודדים ולא אעשה את זה עכשיו. אנחנו נבחרת ישראל, זאת לא נבחרת שלי, אלא של כל המדינה. בוא נקווה שכל ה-12 יפרצו".

עד כמה העובדה שמרבית שחקני הנבחרת מגיעים מהליגה הלאומית ולא מליגת העל היא משמעותית?
"המשמעות היא ידועה, ברור שהרמות הן אחרות. השחקנים שלנו גם לא כל כך שיחקו בליגה השנייה, אבל אליפות אירופה זה דבר אחר. יש פה צ'אנס לשחקנים ואנחנו נבחרת ישראלית שיודעת את ההישגים שהיו בעבר הרחוק של נבחרות העתודה. גם מבחינת הכישרון וגם מבחינת הרמה האתלטית אנחנו נופלים מהיריבים, אבל נבחרות ישראליות תמיד ידעו להביא את הדברים האחרים על המגרש ואני מאמין שגם הנבחרת הזאת תדע לעשות את זה".

אתם פותחים את האליפות מול נבחרת איטליה, אותה כבר ניצחתם בטורניר סן בנדטו בתוצאה 63-68. אתה חושב שתצליחו לשחזר את ההישג גם בזמן אמת?
"המשחק עצמו היה משחק הכנה טוב, גם לנו וגם להם. המשחק שם היה המשחק הראשון שלנו, שיחקנו בו עם הרבה התלהבות. כל משחק יש לו את הדרך שלו להתפתח, הכול יכול להיות במשחק הזה, בל נשכח שהנבחרת האיטלקית היא נבחרת חזקה עם הרבה מאוד יתרונות וכל תוצאה יכולה להיות".

מהו משחק המפתח של הנבחרת בבית המוקדם ?
"אי אפשר לדבר על משחק מפתח, היות ואם תחילה חשבנו שאחת הנבחרות הפחות טובות בתחרות היא הנבחרת הגרוזינית, אז אחרי שהסקאוטר שלנו חזר ממשימת סקאוטינג באיטליה וראה אותם משחקים, הרושם שלנו השתנה. מדובר בנבחרת מאוד חזקה. גם את האיטלקים והטורקים ראינו, כך שאין פה שום קבוצה שהיא חלשה יותר ויכולה לתת לנו את הכרטיס לשלב הבא. אנחנו צריכים לקחת כל משחק לגופו, כל משחק מבחינתנו הוא קריטי ואני מקווה שנדע לעלות לשלב הבא".

לפי מה שאתה יודע, מי מהנבחרות מועמדות לקחת את אליפות אירופה?
"מהנבחרות שאנחנו ראינו, הופתעתי מאוד מהרמה האישית של שחקני אוקראינה, יש שם שחקנים שפשוט קשה להאמין ליכולות שלהם. גם בנבחרת הטורקית יש שחקנים טובים, וגם באיטלקית. קשה להגיד עכשיו מי היא הפייבוריטית, כי גם נבחרות שבנוער היו ברמה מסוימת יכולות להשתנות. בשנתיים השחקנים יכולים לעשות קפיצה אדירה, בעיקר בקטע של הגדילה, הפיזיות והאתלטיות. יחד עם זאת, סביר להניח שגם הנבחרת הסרבית, שהיא גם אלופת אירופה, מאוד חזקה, הנבחרת האוקראינית היא נבחרת אדירה, גם הטורקים חזקים, הבנתי שגם הצרפתים הם נבחרת מאוד חזקה".
ספסל מייחל לנבחרת הישראלית הרבה בהצלחה.







כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();