נוער ארצית צפון - סיכום עונה
עידו לפל ,21/05/2008

העונה הרגילה הסתיימה, וכמוה גם משחקי המבחן שקבעו כי גם גליל תשחק בליגה המחוזית בעונה הבאה. בחרנו לסכם את העונה לפי מספר קטגוריות ונקודות שלדעתנו היו משמעותיות במיוחד העונה.

כתבתם של עידו לפל וחגי פלק

האלופה
מ.כ כפר ורדים (3-21) – הקבוצה מכפר ורדים עשתה את הכמעט בלתי יאמן, ועם סגל שחקנים שצעיר בשנה מרוב קבוצות הליגה, השלימה את המשימה, עליית ליגה שנייה בתוך שנתיים בלבד. רק בעונה הקודמת הוקמה קבוצת הנוער של כפר ורדים בגלגולה הנוכחי, ושחקני הנערים נאלצו לשחק גם בליגת הנוער מחוזית במטרה לשמור על רמה גבוהה גם לאחר סיום גיל הנערים. הצעד הוכיח את עצמו, ולאחר שבשנה שעברה זכו הן באליפות הליגה לנערים והן באליפות הליגה לנוער, השנה עשו זאת שוב, זכו באליפות הליגה הארצית לנוער, ובעונה הבאה יזכו לשחק בליגה הבכירה.

הסגנית
הפועל קריית טבעון (3-21) – קרוב, אבל כ"כ רחוק. למרות שעל פי הטבלה טבעון הפסידה את האליפות בשל הפרש סלים בינה לבין כפר ורדים, או במילים אחרות, על חודן של 4 נקודות, ברור לכל העוקבים אחרי הליגה כי אין זה המצב. טבעון, שבשלב מסויים הייתה תלוייה רק בעצמה, הצליחה לבעוט בדלי, להפסיד משחק חוץ קריטי בנצרת עילית, ולאחר מכן להפסיד שוב באולם בעפולה, ובכך לסתום למעשה את סיכויי האליפות שלה. המחזור האחרון אמנם השווה את מספר הנקודות של טבעון לאלו של המוליכה, אבל באותו שלב סיפור האליפות היה כבר גמור לחלוטין.

במבחנים
הפועל מ.א הגליל העליון (17-7) – אם את הירידה הצפויה של צפת ומאוחר יותר של נהריה ב' שלמרות שהתחזקה לא עמדה במבחן המנטאלי וירדה ניתן לקבל, הרי שאת הירידה של מ.א גליל עליון ב' כמעט בלתי אפשרי לעכל. לאושרי שלגי עמד סגל סביר שהתחזק בסיבוב השני עם צירופם של שחקני הנערים יניב שטראוס וסתיו דויטש, וכן אדר גל שהורד מקבוצת הנוער לאומית. גורלה של גליל עמד לאורך כל העונה בידיה, אך בסופו של דבר הקבוצה לא הצליחה להתעלות, ונשרה לליגה המחוזית. קשה לדעת האם בגליל יעמידו קבוצה בנוער מחוזית ויותר מתקבל על הדעת שהשחקנים מהמועדון שלא יעלו לנוער לאומית יושאלו לראש פינה השכנה מתוך הטבה אזורית.

יורדות
הפועל נהריה עירוני (17-7) – נהריה פתחה את העונה חלש, וכבר מהפתיחה ניתן היה לראות כי זו קבוצה שתאבק על ההישארות בליגה. את הסיבוב הראשון סיימה הקבוצה במקום ממנו הולכים למבחנים. חיזוק בדמותם של שלושה משחקני הנוער העלה את מפלס האופטימיות בקבוצה, אך בדומה לקבוצה הבוגרת, גם קבוצת הנוער הצליחה להגיע עד הבאר, אך לא לשתות ממנה. ניצחון מפתיע על גלבוע/עפולה הביא את הקבוצה למצב בו היא תלוייה רק בעצמה במחזור האחרון, אבל השחקנים לא ידעו לנצל זאת, הובסו בטבעון לה לא היה על מה לשחק, ובעונה הבאה ישחקו בליגה המחוזית.

הפועל צפת (24-0) – חבל להרחיב את הדיבור על הפועל צפת. קבוצה שבמקרה הטוב הגיעה למשחקים עם שישה שחקנים בלבד, ובמקרה הרע כלל לא הופיעה. אין ספק כי רמתה של הקבוצה לא התקרבה לרמת הליגה, ועל כך מעידות תוצאותיה של הקבוצה, 21 הפסדים רשמיים, כולם בהפרשים גדולים.

קבוצה מאכזבת
הפועל ראש פינה - בסיום הסיבוב הראשון, נבחרה הפועל ראש פינה להפתעת הסיבוב, לאור העובדה כי למרות פתיחת עונה מזעזעת הצליחה להתאושש במהרה, ובניגוד לכל התחזיות להבטיח את מקומה בליגה כבר בשלב מוקדם של העונה, בזכות חמישה ניצחונות בסיבוב. הסיבוב השני לעומת זאת, היה שונה לחלוטין. ראש פינה, שנהנתה מחיזוק בדמותו של עמרי שנפ פתחה נפלא, והצליחה להשיג ניצחונות מפתיעים על נצרת עילית וכפר ורדים. דווקא כאשר נראה היה שהעסקים מתחילים לפרוח, הגיעה הנפילה. עד לסיום העונה הצליחה ראש פינה לגבור רק על צפת, ובמקום להתבסס בחלקה העליון של הטבלה, דשדשה בתחתית, כאשר בינה לבין משחקי המבחן הפרידו משחקים בודדים בלבד.





קבוצה מפתיעה
הפועל משגב - בניגוד לראש פינה, הסיבוב הראשון של משגב היה קטסטרופאלי, ובמהלכו הצליחה הקבוצה לצבור שני ניצחונות בלבד, ונראתה בדרך הבטוחה לליגה המחוזית. לא ברור מה התרחש בקבוצה במהלך הפגרה, שכן חיזוק לא הגיע, אבל הסיבוב השני היה טוב בהרבה. הקבוצה הצליחה לצבור שישה ניצחונות, ותוך כדי גם דאגה להבטיח כי בכל מקרה של שיוויון נקודות בינה לבין קבוצות התחתית, ידה תהיה על העליונה. בסופו של דבר, משגב לא נעזרה בהפרשי הסלים, והבטיחה את מקומה בליגה בצורה מעוררת כבוד.


חמשת המשפיעים
בשונה מבד"כ, ובעיקר בשל חוסר היכולת לעקוב אחרי כל הקבוצות לאורך העונה כולה, בחרנו שלא לבחור את חמשת השחקנים הטובים בליגה, אלא את חמשת השחקנים שלטעמנו השפיעו בצורה המשמעותית ביותר על קבוצותיהן לאורך העונה.

עומר טל – כפר ורדים
רכז קבוצת הנערים שקפץ למים העמוקים מוקדם מהרגיל הוכיח שהנעליים לא גבוהות או כבדות מדי עליו, וסחף את שתי הקבוצות לעליית ליגה. למרות שאינו גבוה מדי, הוא ניחן ביכולת אתלטית, קבלת החלטות טובה, יכולת כדרור וחדירה מצוינת והכי חשוב – לא מפחד מכלום. יכולת טןבה שלו עזרה לכפר ורדים להפסיד בטבעון בהפרש הרצוי מה שסלל את הדרך לעלייה. הפרס על ההתמדה והעבודה הקשה מגיע בימים אלו בדמות זימון לסגל המורחב של נבחרת הקדטים.

תומר לנגה – כפר ורדים
אין ספק שלנגה היה הברומטר המרכזי בכפר ורדים עוד לפני תחילת העונה. השחקן שהיה מועמד לעבור לנהריה העדיף להישאר בכפר וגם ידע למה. ברוב המשחקים העונה הוא הוביל את הקבוצה שלו, ולמרות שסבל מעליות וירידות עדיין נשאר האופציה העיקרית בהתקפה. לקראת העונה הבאה בנוער לאומית הוא יהיה חייב לשפר את הקליעה מבחוץ ואת יכולת הורדת הכדור לרצפה כאשר יתמודד מול שחקנים יותר אתלטיים, פיזיים ומנוסים ממנו.

בר גינוסר – קריית טבעון
שנת ניסיון אחת בנוער לאומית נתנה לבר גינוסר הכנה טובה להגיע לעונה הזו ולהעמיד את טבעון בכושר מצוין כבר בשלבים הראשונים של העונה. התלות בשחקן הייתה גדולה, מה גם שהוא השתלב בקבוצה הבוגרת כבר בסיבוב הראשון. יחד עם זאת, לרוב המשחקים החשובים של הקבוצה שלו בחלק השני של העונה הוא לא הגיע, וכך גם איבד את תואר מלך הסלים. קשה עדיין להעריך האם הוא בשל לשחק בליגה הלאומית בה יש משקל רב לשחקנים הצעירים או שיוטב לו לרדת לליגה נמוכה יותר על מנת לצבור ניסיון.

יפתח לסקי – גלבוע/עפולה
לסקי היה המאמן על המגרש של גלבוע/עפולה ועשה קפיצה גדולה בחלק השני של העונה. אם בעונה שעברה הוא לא עמד בעומס ובגודל האחריות כרכז מוביל בנערים, הקפצה לנוער וזימון לסגל ב' של הקדטים העונה הדברים האלו לא היו לידו, ועם מאמן פחות נוקשה לסקי פרח למרות חולשה של השמיניסטים ששיחקו לידו. בעונה הבאה יצטרך לסקי שוב להיות מוביל ולא מובל כדי שהקבוצה שלו תעלה ליגה, ויצטרך להפנים לקבל ביקורת מקצועית – חלק שעדיין חסר לו כדי להפוך למנהיג של ממש.

דמיאן ניימריקס – עמק הירדן ודודי וייצמן – מ.א משגב
שני השחקנים האלו שיחקו בקבוצות אפורות. התרומה של ניימריקס לכך שעמק הירדן תהיה קבוצת צמרת הייתה גדולה בכך שהיה השמיניסט היחיד בקבוצה. הוא עזר לנבות ינאי הצעיר להתמודד עם הלחץ עליו שלקח אחריות במשחקים נגד הגדולות וניגן ככינור שני במפגשים נגד הקטנות. דודי וייצמן היה המנהיג האמיתי במסע ההישרדות של משגב עם משחקים של 25 נק' ומעלה, ובעונה הבאה יוכל בשקט להשתלב בסגל הקבוצה הבוגרת שתנסה שוב לעלות ללאומית.

השחקן השישי
זיו בן צבי - רבות דובר על עונת הצעירים בה בלטו שחקני כיתות י' וי"א. די אם נציין את כפר ורדים שהתבססה רובה ככולה על שביעיסטים, יחד עם שלושה תלמידי כיתות י', בעמק הירדן את נבות ינאי, בגליל עליון שירדה את טל בן-צבי, בנ"ע את רומן סחרו, אבל אי אפשר לדלג מבלי להתעכב על התרומה של בן-צבי שהצטרף לקבוצת הנוער של גלבוע/עפולה לאחר ההפסד הצורב בראש פינה שחיסל למעשה את סיכויי העלייה של הקבוצה. בן צבי תמיד היה שם בשביל הקבוצה שלו ובכל המשחקים ששיחק עשה את ההבדל מעוד קבוצה לקבוצה שמתמודדת על סיכוי קלוש לעלות. בשני המשחקים הביתיים נגד כפר ורדים וטבעון ראו מי המנהיג האמיתי בעמק. לא סתם מדברים על בן צבי כעל השחקן הבא במועדון המאוחד, וגם מאמן נבחרת הקדטים אבי אבן הבטיח לזמנו לנבחרת הקדטים.

מאמן העונה
גיתי ידלין - מגיע שאפו ענק לגיתי ידלין שרשם עלייה כפולה עם קבוצת הנוער והנערים של כפר ורדים. ידלין החליף בנוער בשלב מוקדם את אלון רוזלמן שעזב עקב התחייבויות. החיבור של ידלין לקבוצה היה מיידי ומשמעותי, ואפשר היה לראות שמדובר במפקד שמוביל יחידה לוחמת אל עבר כיבוש היעד. עצם העובדה שידלין נאלץ להתמודד שלזכותו רק שמיניסט אחד שלא היה פקטור התקפי, ועם חבורת שחקנים צעירים שלהם זו השנה הראשונה בליגה נרשמת רבות לזכותו. בעונה הבאה בלאומית יצטרך המאמן הצעיר הרבה יותר מטקטיקה כדי להישאר בליגה, אבל עם חיזוק נכון המשימה בהחלט אפשרית.


גלבוע/עפולה נגד טבעון – המסורת נמשכה
קשה להסביר מאיפה התחילה היריבות המושבעת בין גלבוע/עפולה לטבעון. לא ניכנס עמוק לדפי ההיסטוריה, אך נציין כי גלבוע/עפולה גרמה 3 פעמים לטבעון להישאר בארצית, ואילו טבעון גמלה אשתקד לנערי גלבוע/עפולה והורידה אותם ליגה. גם השנה נמשכה המסורת, והפעם הייתה זו ידה של גלבוע/עפולה על העליונה. קריית טבעון הגיעה למשחק חוץ בעפולה שבוע לאחר הניצחון הלא מספק על כפר ורדים, בידיעה שכל תוצאה פרט לניצחון תנפץ את חלום העלייה. יתרון של 16 נק' לא הספיק לטבעון, שהפסידה לאחר הארכה, ותשחק שוב מול גלבוע/עפולה גם בעונה הבאה.
מעניין יהיה לראות גם האם ההיסטוריה תימשך גם בקבוצות הבוגרות שייפגשו בעונה הבאה לראשונה כנראה באותה ליגה? האם גלבוע/עפולה תעלה על חשבון טבעון או שמא טבעון תרד בגלל גלבוע/עפולה? נחכה לעונה הבאה..

האמנם חיזוק?
כבכל עונה, הפגרה שבין שני סיבובי הליגה היוותה זמן קריטי לקבוצות התחתית על מנת להתחזק, וזאת בשביל לנסות ולהימנע מירידה לליגה השלישית. כיאה לקבוצות ממועדונים גדולים, הן נהריה והן גליל שלא הרשימו בסיבוב הראשון דאגו להעביר לקבוצותיהן בליגה מספר שחקנים מקבוצת הנוער לאומית, שחקנים שלכאורה אמורים היו לחזק את הקבוצה, ולעזור להן להימנע מהירידה. אבל כוונות לחוד, ותוצאות לחוד. בעוד שבגליל ונהריה החיזוק לא הוכיח את עצמו, בקבוצת התחתית השלישית, משגב, לא שינו כלל את הסגל, אך למרות זאת הסיבוב השני היה עבורם טוב בהרבה. נשאלת השאלה, האמנם שחקן מקצה הסגל בקבוצת הנוער לאומית יהיה טוב בהכרח משחקן ממוצע בנוער ארצית? לפי התוצאות, כנראה שהתשובה היא לא.

נהריה (שוב) יורדת
בעירוני נהריה ירצו לשכוח את העונה הזאת בהקדם האפשרי. אחרי שנים בטופ של כדורסל הנוער, ובמיוחד שני גביעים, לנערים ולילדים, נאלץ השנה המועדון להתמודד עם עונה קשה מאוד. קבוצת הנוער לאומית ירדה ליגה, כמוה גם קבוצת הנוער ארצית, ואילו קבוצת הנערים לאומית נאלצה להתמודד עם מכשולים גדולים עד שהצליחה להבטיח את מקומה בליגה. ברור כי בנהריה יעשו הכל על מנת להחזיר לעצמם את היוקרה ואת השליטה באזור הגליל המערבי, אבל כעת, מהליגה הארצית, זה יהיה קשה במיוחד.



עונת השחקנים הצעירים
מפתיע, אבל בניגוד לשנים קודמות, חלק גדול מהשחקנים הבולטים בקבוצות המובילות לא היו בהכרח תלמידי י"ב, אלה דווקא תלמידי כיתות י"א, ואף כיתות י'. הדוגמא הטובה ביותר היא מ.כ כפר ורדים, שבכל הסגל היה בסה"כ תלמיד כיתה י"ב אחד, ולעומתו לא פחות מ-3 תלמידי כיתה י' אשר תרמו רבות לקבוצה. גם בקריית טבעון ניתן למצוא מגמה דומה, כאשר זוג הגבוהים המשמעותיים של הקבוצה היו תלמידי כיתה י"א, ועליהם תתבסס הקבוצה בעונה הבאה. מיותר להמשיך ולפרט, אבל יש לציין כי גם בשאר קבוצות הצמרת שחקנים משמעותיים רבים לא היו תלמידי כיתה י"ב. ראויים לציון זיו בן צבי ועומר טל, שאמורים לקבל בקרוב זימון לנבחרת הקדטים.

מבט לעונה הבאה
גם העונה הבאה צופה לנו עניין רב על מאבק העלייה. גלבוע/עפולה תעמיד קבוצה חזקה והשאלה היחידה שנשאלת היא מי יאמן את הקבוצה ובאיזה אולם תשחק. בנהריה שירדה מהלאומית עדיין ישנם מספר סימני שאלה באשר לזהות השחקנים שרובם ירצו בוודאי לנסות ולשחק בנוער לאומית. עמק הירדן תמשיך לדבר חזק בצמרת, וההפתעה לדעתנו תבוא מכיוונם של משגב ולא שכחנו – גם לעמק יזרעאל תהיה עוד קבוצה בארצית שחלק משחקניה עפולאים. בקיצור, יהיה מעניין.






כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();