טל נתן


נשאר בחוץ
רועי רובינשטיין ,23/03/2006

העונה האחרונה של טל נתן לא ממש הייתה גן של שושנים. היא החלה בקול תרועה גדול עם חזרתו הביתה לרעננה הרצליה, והציפיות היו גבוהות. יומיים אחרי שהקבוצה סיימה מעשית את העונה מוקדם מהצפוי, נתן לא מוכן להכתיר את העונה ככישלון.

"כנראה שכשאנשים רואים אותי הם מיד חושבים שאני יביא אותם לגמר הפלייאוף או לגמר הגביע. לזה הצופים וחברי ההנהלה התרגלו, כולם כאן התרגלו לטוב ואני יודע את זה. העונה היו בליגה חמש קבוצות טובות מתמטית רק ארבע יכלו להגיע לחצי גמר הפלייאוף, לצערי זו הייתה הקבוצה שלי שנשארה בחוץ. אישית אני מאד מאוכזב מכך אבל אני בן-אדם שמסתכל על הצדדים החיוביים בכל דבר ואם סיימנו עונה שבה שידרו את הקבוצה 12 פעמים בטלוויזיה, מוניק קוקר וקיי.בי. שארפ חתמו על חוזים בWNBA, אז סימן שהיו גם פרמטרים חיובים בעונה הזו, למרות שאינני בורח מהעובדה שברמה ההישגית נכשלנו ואני מאד מאוכזב מכך".

מאזן 12 – 9 ומקום חמישי בליגה, מחוץ לפלייאוף, הדחה בחצי גמר הגביע. לקבוצה עם כל כך הרבה כישרון כמו בנות רעננה הרצליה, עם זרות מצוינות כמו קיי.בי שארפ, מוניק קוקר ושאמיקה כריסטון, שלוש שחקניות נבחרת ישראל בקמפיין האחרון – טל זלץ, שרית ארבל ושירן צעירי, שחקנית הסגל הרחב של הנבחרת ושחקנית חמישייה בליגה בעונה שעברה – הילה יזהר, בוסמנית שטל נתן עצמו בחר בתחילת העונה לMVP של העונה, טאטיאנה טרוינה, אכזבה זו אנדרסטייטמנט.

מהו החלק שלך ספציפית בכישלון הקבוצה העונה?
"לי כמו לכל מאמן יש אחריות מקצועית גדולה בכל מה שקורה בקבוצה, עשיתי טעויות העונה ואני מאוכזב. כי אני יחד עם עוד מספר מאמנים אחרים בליגה לוקח את המקצוע הזה מאד ברצינות. מצד שני, מותר גם לי לא להגיע לסדרת גמר או גמר גביע פעם בחמש שנים".

לפני מספר שבועות דיברת על שני ניצחונות שיכולים להפוך את העונה שלכם לעונה גדולה. מאז אותו ראיון רק הפסדתם, הייתה כאן איזושהי נפילה מנטאלית?
"הגענו לשלושת המשחקים האלו בכושר לא טוב, בנוסף היו לנו בעיות רבות בתוך הקבוצה שעליהן אני לא רוצה לפרט. אבל, כולם צריכים לקחת צעד אחורה ולזכור שמדובר במועדון חדש יחסית ואני מבטיח שבשנה הבאה אנחנו נגיע לחצי גמר הפלייאוף".

האם אתה חושב ששילובן של ארבע זרות תרם לליגה או רק עיכב את התפתחותם של השחקניות הישראליות?
"העונה הזו לא ממש הייתה טובה לכדורסל הנשים בארץ, רמה"ש בנתה קבוצה יוצאת מן הכלל והחיסרון של אליצור רמלה גם הורגש. עצם העובדה שהייתה קבוצה שלא הפסידה משחק ליגה אחד כבר מורידה את העניין. באשר לזרות ולישראליות דעתי ברורה: ראשית כל השחקניות הישראליות צריכות לעבוד יותר קשה בשביל להגיע להצלחה, אחת הבעיות שלהן היא שהן מפילות את האשמה על הזרות שלוקחות להן דקות והמאמנים שלא נותנים להן לשחק. ביום שהשחקנית הישראלית תיקח אחריות על מעשייה ותהפוך לשחקנית יותר טובה מצבה ישתפר. לעניות דעתי צריך להוריד את כמות הזרות בליגה באופן הדרגתי אבל רק כחלק מארגון מחדש של הענף כולו. למשל לא יכול להיות שתהייה קבוצה בליגת העל שלא מחזיקה קבוצת נערות או משחקת במגרש קטן עם 15 צופים ביציע וכ'ו..."

אתה מדבר על הישראליות אבל עובדתית אתה המאמן ששיתף את הישראליות הכי מעט מבין כל קבוצות הליגה. יש לך הסבר לכך?
"הבעיה שלנו בקבוצה היא שלא הייתה לנו שחקנית ישראלית אחת דומיננטית אבל כולן קיבלו הזדמנויות בין אם זו הייתה טל זלץ שהתקדמה מאד, שירן צעירי ששיחקה הרבה בחצי גמר הגביע, הילה יזהר או שרית ארבל. כולן השתפרו העונה לעומת העונה הקודמת. אני כל הזמן חיפשתי את זו שתהייה דומיננטית, הרי אף אחד לא יכול להאשים אותי בכך שאני לא רוצה בהצלחת השחקנית הישראלית. הבט בכל אלו שכבר קידמתי לאורך השנים".

נתן גם נמצא בצוות המאמנים שכולל את אלי רבי, מאיר אליהו ועוד שממונים על סגל הזהב מטרת הסגל לפי נתן הוא לשנות את שיטות האימונים של השחקניות הישראליות הצעירות. "מדובר פה בשינוי גישה שאומר שכדורסל זה לא רק המשחק עצמו אלא גם תזונה נכונה, אימונים נכונים והתנהגות טובה. סגל הזהב משופע בצוותי פסיכולוגיה ותזונתיים שתפקידם להביא לכך שבכל שכבת גיל יהיה לנו שתיים-שלוש שחקניות יוצאות מהכלל".

בתחילת העונה ניבאת שטאטיאנה טרוינה תהייה הפתעת העונה, מדוע זה לא ממש קרה?
"כן, אמרתי את זה ויכול להיות שטעיתי בהימור שלי, כפי שלפני עונה כל ההימורים שלי ערב פתיחת העונה התגשמו. טאטיאנה היא שחקנית טובה ומוכשרת שיכול להיות שעקב צורת המשחק שלנו העונה היא לא באה לידי ביטוי מקסימלי בשלב הסופי של העונה. מה שבטוח זה שבעונה הבאה היא תהייה שחקנית הרבה יותר טובה היכן שלא תשחק".

אם כבר נגענו בזרות של הקבוצה העונה, אתה שלם עם ההחלפה בין צ'לסי ניוטון ושאמיקה כריסטון?
"כולם מדברים על זה אני מבין אז בואו נעמיד את הדברים על דיוקם. אני הייתי בקבוצה ואני זוכר איך נראנו כשצ'לסי שיחקה. אני יכול לומר לכולם בוודאות שניוטון היא שחקנית מצוינת ובחורה נהדרת אבל לא רק בגללה הקבוצה שיחקה טוב כפי ששיחקה. את שאמיקה כבר אימנתי בעונה שעברה שבה היא זכתה בתואר השחקנית המצטיינת של הגמר והיום הייתי מקבל את אותה החלטה כפי שקיבלתי בתחילת ינואר. ההחלפה ביניהן לא הייתה הסיבה לכך שנראינו רע בסיבוב השני. אילו היינו מתעקשים על כך יכול להיות שצ'לסי הייתה נשארת כאן עוד קצת זמן, אבל בכל מקרה היה עליה לעזוב אותנו יותר מוקדם בגלל עונת הWNBA".

מה היה קורה אילו ארקדי גיידמאק היה קונה את הקבוצה שלך ומשקיע בה? את מי היית מביא?
"קודם כל אני די בטוח שהייתי רב איתו על ההתבטאויות שלו, אבל אם היה לי את הכסף לא הייתי מתנגד לאמן המון שחקניות, אם זו טאמיקה קאטצ'ינגס או דיאנה נולאן – הייתי שמח לאמן גם אותה".

איפה אתה רואה את עצמך בשלב הזה בעונה הבאה?
"יש לי חוזה לעוד עונה בקבוצה אבל אני אף פעם לא הסתרתי את רצוני להתקדם לאימון באירופה או להגיע אל מעבר לים ואפילו לארה"ב".
נכון להיום אין לנתן שום הצעה קונקרטית מהליגה הטובה בעולם אבל הוא כן מתכוון לצאת למחנות אימון של הקבוצות הגדולות בWNBA ואף להשתתף בכמה סמינרים, כשהשאיפה הסופית שלו היא לאמן את אחת הקבוצות שם. לפי דעתו לא ירחק היום שבו מאמן ישראלי יגיע למעמד של מאמן ראשי בWNBA, ואם זה יהיה דווקא הוא, לא תשמעו ממנו שום תלונה. אך עד שחלומו יוגשם יצטרכו לעבור הרבה מים בנהר ההדסון והרבה צלחות זהובות עם כיתוב ישראלי בידיו של האיש שיראה את הפלייאוף בטלוויזיה העונה.









כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();