תמונות: FIBA.COM


מיוחד: קוסטס קרמידאס בראיון
שי ברק ,08/02/2018

קוסטס קרמידאס הוביל בקיץ האחרון את הנבחרת היוונית למקום הרביעי באירופה ולאליפות העולם, כעת ברור לו שלנבחרת שלו אין יתרונות על פני היריבות האחרות בבית, אבל יש עליהם את הלחץ והציפיות להעפיל לאליפות הבאה. במוצ"ש קרמידאס ויוון מגיעים לדרייב-אין למפגש עם הנבחרת הישראלית, ובראיון מיוחד ל"ספסל" מספר על ההכנות וגם על מצב כדורסל הנשים ביוון והעתיד המעורפל "כשהדור הנוכחי יפרוש יגיעו שנים קשות".

לקראת סוף הראיון בינינו מבקש המאמן קרמידאס לשאול גם אותי שאלה. "מה קורה עם כרמיאל ורמת השרון, האם הן עדיין טובות ומובילות את הליגה?" הוא שואל. הוא זוכר את האגודה לטובה וגם את הטיולים לנהר הירדן ומתאכזב לשמוע שניורוסופט כרמיאל כבר לא קיימת. מצד שני שמח לשמוע שאליצור חולון היא שוב קבוצת צמרת. לקרמידאס יש זיכרונות טובים מביקוריו הקודמים בישראל במסגרת המפעלים האירופאיים, אבל מבין את הסיטואציה, "כמו אצלכם גם אצלנו, המצב הכלכלי של ספורט הנשים לוקח גם את הכדורסל אחורה. חבל".

כן, זה קוסטס קרמידאס (52), שבהכשרתו הוא גם ד"ר בפסיכולוגיה של הספורט. אפשר היה לצפות ממאמן בכיר של הנבחרת הרביעית באירופה לא למהר להתראיין לגוף תקשורת ישראלי פחות משבוע לפני המשחק החשוב במוקדמות אליפות אירופה, אבל התגלה אדם נחמד, שאוהב את כדורסל הנשים ומודאג ממצבו (למרות שכיום חזר לאמן את מארוסי היוונית שכיום משחקת בליגה השניה). בין היתר אימן את אספרידס, אסטראס, ספורטינג אתונה ופנאתנייקוס בליגה לנשים ובשנתיים האחרונות כאמור חזר לגברים.

במקביל לעבודתו בקבוצות מונה בשנת 2015 למאמן נבחרת הנשים ואיתן עשה את ההישג הגדול ביותר של הנבחרת היוונית כשביורובאסקט האחרון הגיעו עד לחצי הגמר וסיימו במקום הרביעי באירופה ובכך זכו גם לכרטיס לאליפות העולם שתתקיים בספטמבר הקרוב, אם שואלים אותו, זה הישג שממש לא מובן אליו "זו הפתעה גדולה גם עבורי ההצלחה שלנו ביורובאסקט".

לקרמידאס, יש תחושות אמביוולנטיות לגבי שיטת המשחקים הנוכחית, ההכנה למשחקים רחוקה מלהיות אידיאלית לדעתו "י השיטה החדשה היא מאד קשה לצוות המקצועי וגם לשחקניות. יש מעט מאד ימים להתכונן, 3-4 אימונים וכבר משחק, זה הכל. זו הסיבה שיש נבחרות טובות שלא מצליחות להגיע לרמה גבוה של תיאום ומשחק קבוצתי ולא העפילו לאליפות אירופה האחרונה", מצד שני הוא יודע ומודה שהשיטה היא זו שהעלתה את יוון ליורובאסקט האחרון "הוגרלנו לבית עם רוסיה החזקה, אבל גם עם שוויץ ובולגריה. לרוסיה הפסדנו פעמיים, כולל בבית בנקודה ואת שוויץ ובולגריה נצחנו בהפרשים גבוהים ועלינו מהמקום השני בזכות אותו היחס, הפעם זה שונה מבחינתו".


אתם מגיעים למשחק אחרי שני ניצחונות קשים, בהפרשים חד ספרתיים. איך אתה מסכם את חלון המשחקים הראשון?
לדעתי, הבית שלנו הוא בית דיי שוויוני ברמת הפוטנציאל שיש לנבחרו וזו הסיבה שהמשחקים שלנו היו צמודים כי הקבוצות הן דיי דומות מבחינת הרמה והאיכות ובזמן כ"כ קצר של הכנה קשה להגיע להכנה ולשיטת משחק שתייצר יתרונות מיוחדים על היריבה., אז זה רק הגיוני שכשהאיכויות בין הנבחרות דומות המשחקים הם שקולים.

כמו בחלון הראשון גם הפעם, יש לנו 5 ימי הכנה לפני המשחק נגד ישראל. כל זה בניגוד, למשל, ליורובאסקט. אז היו לנו כמעט 40 ימים של הכנה ואפשר היה לגבש שיטת משחק ותיאום קבוצתי, אבל כעת קשה מאד לייצר "קבוצה". אנחנו נתבסס על היכולות האישיות של השחקניות ואולי כמה אלמנטים טכניים שנכניס למשחק. אבל לא יותר מכך.


אתה מרגיש שהפעם בניגוד לטורניר הקודם קיבלתם הגרלה קשה?
פיב"א שיבצה אותנו בדרג א' כשהוגרלו המשחקים ולדעתי בכל בית שהיינו משובצים אליו היה לנו קשה. אנחנו לא נבחרת כמו ספרד , רוסיה או בלגיה. למעשה אנחנו נבחרת בדרג ביניים ולכן אנחנו צריכים להיאבק ולעבוד קשה על כל ניצחון. אני חושב שישראל היא נבחרת טובה מאד. גם ישראל וגם בריטניה היו מסוגלות להעפיל לאליפות אירופה האחרונה, עם הגרלה קצת יותר נוחה, כנ"ל בריטניה ובמשחק האחרון גילינו שגם פורטוגל נבחרת חזקה מאד ולכן "על הנייר" הקבוצות דיי שוות.


אתם מרגישים לחץ?
ברור. אנחנו עשינו הישג נהדר שהיתה הצלחה גדולה ועכשיו אנחנו צריכים להוכיח שאנחנו ברמה הזו, וזה שם עלינו הרבה מאד לחץ.


אם לא תעפילו זה כישלון?
למעשה, כן. אנחנו חייבים להעפיל, אנחנו יודעים את זה, אבל גם יודעים שזה יהיה קשה. גם אני ולדעתי גם השחקניות מרגישות שאנחנו חייבות להעפיל לאליפות אירופה. אבל אנחנו לא משלים את עצמנו, כולם יודעים שזה הולך להיות יותר קשה ממה שזה נראה. אם לומר את האמת, יש מעט מאד פעמים בהן יוון הצליחה להעפיל לאליפות אירופה, כך שאם נעפיל בפעם השניה ברציפות זו הצלחה גדולה גם כן ולא משהו שהוא מובן מאליו.




בגלל שזה משחק חוץ, ישראל תהיה פייבוריטית, אבל אנחנו נגיע לעשות את המקסימום



"אנחנו צריכים להיאבק ולהוכיח שהתוצאות שהשגנו בקיץ האחרון הן לא מקריות"

המאמן היווני מנסה להיות ריאלי ומספר על הגרלה נוחה שסידרה להם מקום ביורובאסקט וגם את הבית המוקדם באליפות סיימו במקום השלישי עם ניצחון בודד, אבל אז הגיע שלב שמינית הגמר ובו יוון גברה על רוסיה 62:58, אותה קבוצה שסיימה לפניה במוקדמות. את טורקיה שזכורה לנו היטב (העפילה מראש ה"בית הישראלי") הביסו ברבע הגמר 84:55 ונעצרו בחצי הגמר נגד צרפת. "הסיבה להצלחה הזו היא שלא השתמשנו בשחקניות חדשות או זימונים חדשים, אלא המשכנו עם הסגל שרץ כמה שנים. אז אמנם היתה לנו הצלחה גדולה וזה מה שחשוב בסופו של יום בטורנירים כאלה , אבל אנחנו יודעים שאנחנו לא ברמה הטופ אירופית ואנחנו ממש לא מסתכלים על היריבות שלנו מלמעלה. אלא אנחנו צריכים להיאבק ולהוכיח שהתוצאות שהשגנו בקיץ האחרון הן לא מקריות, חובת ההוכחה עלינו".


הגעת לנבחרת ב-2015 ואתה זה שהובלת את הנבחרת היוונית לאותו הישג שיא מבחינתה, מה הבאת כמאמן שהוביל להצלחה הגדולה?
אני חושב שמה שניסינו לעשות במהלך חודש מאי ובכל בתקופת ההכנה לפני האליפות היה לייצר "קבוצה", רציתי שנשחק כקבוצה, בנינו דרך והנחלנו אותה לשחקניות, זה דבר שקשה מאד לעשות בנבחרת לאומית ובמיוחד בנשים. לשמחתי השחקניות נרתמו לתהליך ועבדו יחד, התנהגנו והתנהלנו כיחידה אחת על המגרש ומחוץ לו. זה היה סוד ההצלחה, אם אפשר לקרוא לזה סוד. היתה הבנה שכולם מפסידים או כולם מנצחים, אין מישהי אחת שאחראית, כולן יחד. כמו שאומרת הקלישאה "בלי – I, ב-TEAM", זה קל להגיד אבל קשה לבצע, ואנחנו הצלחנו לבצע את זה על הצד הטוב ביותר.


בטורניר הנוכחי המשכתם באותו סגל שרץ ביחד כמה שנים ולא בטוח שיהיה ביורובאסקט הקרוב, אפשר להניח שאתה משתמש במשחקי המוקדמות כהכנה לאליפות העולם שתתקיים בספטמבר?
אני מנסה לא לחשוב על זה כרגע. הנבחרת שתתמודד באליפות העולם, אמורה להיות דומה כי אין לנו הרבה הזדמנויות לשלב שחקניות חדשות. אבל לקראת אליפות העולם שוב יהיו לנו שוב 40 ימי הכנה , בהם נתמקד במשחקים שמחכים לנו בספרד וננסה להביא משהו חדש כמו שעשינו ביורובאסקט.


יש ציפיות או יעדים שסימנת לעצמך אחרי שראית את ההגרלה נגד צרפת, קנדה וקוריאה?
אם נסתכל על הטורניר כמכלול אנחנו לא מספיק טובות כדי להגיע לשלבים המתקדמים, אז פשוט נעשה את המקסימום בכל דקה על המגרש, נתקדם משחק אחרי משחק ובתוכו מהלך אחרי מהלך. ננסה ליישם את פילוסופית המשחק שלנו כקבוצה ונראה לאן נגיע.


מה רמת העניין של הציבור היווני בנבחרת נשים שמגיעה להישגים כאלה?
אחרי היורובאסקט נוצר עניין ובמיוחד בנבחרת הלאומית, אבל עדיין זה לא כמו אצל הגברים. כמו אצלכם, גם אצלנו המשחקים מסוקרים בעמודים הפנימיים אחרי כדורסל הגברים. אמנם כשהגענו לשלבי ההכרעה ביורובאסקט הנבחרת היתה בעמודים הראשונים ובכל מהדורות החדשות, אבל מעבר לכך הדיווחים דיי לקוניים. אנחנו, הפדרציה והקבוצות עושים הרבה עובדה כדי להגביר את העניין ולהביא קהל אבל זו משימה לא פשוטה.




"אני מרגיש שאנחנו חייבים להעפיל לאליפות אירופה, אנחנו יודעים את זה, אבל גם יודעים שזה יהיה קשה", קרמידאס לא מנמיך ציפיות


" אם ננצח את המשחק יש סיכוי גבוה שנבטיח את ההעפלה"

ביוון קיבלו החלטה אסטרטגית לחבר קהל שאוהב כדורסל נשים לנבחרת גם אם זה כרוך בלצאת מהערים הגדולים. כך שמשחקים המוקדמות של האליפות הנוכחית מתקיימים הרחק מאתונה. במשחק הקודם בנובמבר אירחו בעיר קוזני, שם הצליחו למלא את האולם ב-3,000 אוהדים ובהמשך האליפות ייארחו גם בחלקידה, כ-100 ק"מ מאתונה, באולם של 2,000 אנשים. "המשחקים במקומות האלה יוצרים מוטיבציה לקהל המקומי להגיע ולתמוך בנבחרת ויוצרים אפקט בייתי שלא היה לנו אם היינו משחקים באתונה".

באופן טבעי, רמת העניין משפיעה גם על ההתפתחות של הכדורסל ביוון. יש כיום מעט מאד ילדות שבוחרות לשחק כדורסל, רמת הכישרונות מוגבלת ועתיד הכדורסל היווני לא ברור. "יש ניסיונות לשנות את המצב", אומר, "המועדונים מנסים להשקיע, יש כישרונות שצמחו פה כמו חריסטיניאקי, נטאנאו, פסולה שאולי בעתיד יהיו מסוגלות להיות הבסיס של הכדורסל היווני, אבל מעבר לכך, העתיד לא בהיר ואנחנו צריכים להשקיע הרבה עבודה כי אחרי שהדור של מלטסי וקלטסידו ייפרדו מהנבחרת אני באמת לא יודע מה יקרה. אם שמת לב לזימונים שלי ניסיתי להתחיל תהליך של "הצערה" אבל זימנתי רק כאלה שמתאימות ברמה ושיש להן ערך מוסף עבור הנבחרת. חיפשתי שחקניות צעירות אבל כאלה שיחזקו אותנו, לא בחרתי רק לפי גיל. אין ספק שאנחנו נצטרך זמן להתאושש כשהדור הנוכחי ייפרוש.


לאלנה חריסטיניאקי, היו שני משחקים מצוינים בחלון הראשון, היא תחסר לך?
אין ספק שהיא תחסר, אבל אני בטוח שאדבינה מלטסי תגיע בכושר ובמצב גופני טוב יותר, כי למשחקים הקודמים הגיעה אחרי פציעה בברך וכמעט שלא שיחקה. הפעם היא תהיה משמעותית יותר ותמלא את מקומה של חריסטיניאקי שתחזור אלינו לקראת אליפות העולם. היינו חייבים להתחשב גם בקבוצה שלה במכללת מרילנד שם מתקרבים ל'מארס מאדנס" ולא הסכימו לוותר עליה, אז סגרנו בינינו שתגיע ל'חלון' של נובמבר ותישאר שם בפברואר.




העתיד של הכדורסל היווני, תחסר הפעם, אלנה חריסטיניאקי



מה המפתחות לניצחון מול הנבחרת הישראלית?
אנחנו ננסה לעשות עבודה קבוצתית בהגנה, יש לנו כמה חוקים שאנחנו עובדים לפיהם וננסה ליישם אותם. אם לומר את האמת, לא היה לי את הזמן ללמוד את הנבחרת הישראלית עד שבת האחרונה עוד התמקדתי במשחקי הליגה של עם קבוצת הגברים שאני מאמן, כך שאני עוד לא מוכן לענות על השאלה מבחינת הידע שיש לי על הנבחרת הישראלית, אבל כפילוסופיית המשחק שלי אנחנו נעשה עבודה קבוצתית גם בהגנה, אולי לא יהיה לנו מאצ'-אפ באחת על אחת מול שחקנית כזו או אחרת, אבל ננסה למצוא את הפתרונות כקבוצה.


ואיך אתה מעריך את הסיכויים שלכם לנצח במוצ"ש?
כמו שאמרתי בפתיחה, בכל המשחקים אנחנו יכולים לנצח ובכולם גם להפסיד. אני חושב שיהיה משחק צמוד וקשה. בגלל שזה משחק חוץ , ישראל תהיה פייבוריטית, אבל אנחנו נגיע לעשות את המקסימום. אם אנחנו ננצח את המשחק יש סיכוי גבוה שנבטיח את ההעפלה. אז ניתן את כל מה שיש לנו.


אתם באים קודם כל לשחק על תוצאה , כשניצחון יהיה הפתעה?
לא, לא. שום תוצאה לא תהיה הפתעה מבחינתי. כל תוצאה אפשרית במשחק הזה, זה תלוי ביום נתון ומי תופיע למשחק טוב יותר. אני לא יודע איך להשליך מהמשחקים הקודמים לנוכחי, כי לכל משחק יש את ה'חיים משלו', אבל שתי הנבחרות הציגו יכולת ורמה דיי דומה אז נראה שבמהלך המשחק איך הוא יתפתח. אני מוכן לכל תרחיש.







כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();