אלי רבי והקפטנית החדשה
צילום: מוטי קלינגר



דבר המאמן
אורלי קלינגר ,08/08/2010

שנה אחרי הקמפיין המעודד אך מוחמץ בלטביה, אחרי העונה הראשונה שלו כמאמן גברים, אחרי שישה משחקי הכנה ורגע לפני תחילת מוקדמות יורובאסקט 2011 – 'ספסל' תפס את אלי רבי לשיחה על העונה שהייתה, על הצעת 4 הזרות, על השגרירות ועל בעיות הכימיה בנבחרת.

בקמפיין השישי שלו מאחורי הקווים הלאומיים, אלי רבי ונבחרת ישראל עומדים בפני משימה לא פשוטה. אחרי שתי הופעות רצופות באליפות אירופה, כולל לפני שנה בעקבות העפלה מהמקום הראשון בבית המוקדמות, ישראל הוגרלה לבית קשה אבל נושאת בעול הציפיות לעלות. יתכן שאנחנו לוקים בקצת עודף ביטחון עצמי, אבל אי אפשר להתנער מהתחושה שישראל צריכה להיות בין 16 הגדולות. גם אם בקיץ הקודם לא הצלחנו לרשום שם ניצחונות.

אבל לפני שנגיע לעניינים לאומיים, שאלנו את רבי על העונה הראשונה שלו מחוץ לכדורסל הנשים. רבי, שאימן השנה את הגברים של עפולה בליגת העל, עדיין הצליח לעקוב אחרי ליגת העל לנשים. "היה איזשהו מרענן בדמות אשדוד, קבוצה שהגיעה מהמקום החמישי. היה מאד מעניין והיו הפתעות", אמר רבי. "למרות שרמה"ש זכתה בדאבל, הורגש במהלך השנה שהליגה די צמודה ודי מעניינת. גם בפלייאוף היה מעניין, ירושלים וחולון גנבו משחק אחד. אני לא יכול לומר שהרמה הייתה היסטרית. מה שקשור לעניין, לא היה חסר. אהבתי מאד את הסדרות באשדוד, אוירה טובה".

מבחינת התקדמות של ישראליות, היה פחות מעניין. בין המזומנות חדשות לנבחרת אפשר היה למצוא את קרין אגסי שהתקדמה השנה בבנות השרון, ושתי גבוהות צעירות מחולון – בר גילינסקי וענבר אוריון. "היו עוד בנות שמאד מצאו חן בעייני ורציתי לתת להן את ההזדמנות בנבחרת", סיפר רבי. "לירן בוכריס שעשתה עונה נחמדה, יעל אהרונוב ועוד כמה בנות שלא לקחו את ההזדמנות וביקשו לעשות דברים אחרים וקיבלתי את זה. אני חושב שאולי הן הבינו שהן לא יהיו שחקניות חמישייה וידעו לוותר. אני חושב שליעד עשתה עונה מאד טובה. מעבר לזה הבנות המובילות שלנו משחקות בחו"ל".

ישראל ייצאה השנה חמש שחקניות נבחרת לאירופה. בכירת השגרירות הייתה לירון כהן שהובילה את ויסלה קראקוב לעונה חלומית שהסתיימה בפיינל פור היורוליג. ג'ניפר פליישר עשתה עונה נהדרת בנאמור הבלגית. קטיה אברמזון שיחקה ביוון בקבוצה בלי זרות וצברה הרבה קילומטראז'. שי דורון וקטיה לויצקי נסעו לכסף הגדול של טרגוביסטה הרומנית, קבוצה אלמונית שהחליטה ללכת חזק על היורוקאפ, נכשלה והסתפקה בדריסת הליגה המקומית. לויצקי שיחקה מעט וחזרה ארצה באמצע העונה. דורון נשארה עד הסוף חרף השמועות שמיטב קבוצות ישראל קיוו לראות מתגשמות.

"הן שחקניות מקצועניות וקשה לי להיכנס לראש של כל אחת ואחת", התייחס אלי רבי לתופעת הנדידה לקבוצות הקטנות יחסית באירופה. "אני לא אוהב לדבר בדיעבד, אבל אני בהחלט חושב שקטיה לויצקי צריכה להיות על המגרש. אני חושב שקטיה היא אחד הכשרונות הגדולים שקמו בכדורסל הנשים. העובדה שהיא לא אחת השחקניות הטובות באירופה, זה פשוט כי היא לא משחקת. שנה שעברה היא הלכה לקבוצה שהיא לא שיחקה וזה מאד מאד הפריע לי. מעבר לזה, הן מקצועניות, קטונתי מלהגיד להן מה לבחור ומה לא".

הנדידה לאירופה כמובן משפיעה באופן ישיר על היצע הישראליות בליגה, ויחד עם הנטייה של ישראליות להתקבץ במספר מצומצם של קבוצות קשה היה להיות מופתעים מההצעה להגדיל את מכסת הזרות לארבע וליישם חוק רוסי. " אני לא פוסל שום הצעה. אני גם לא אביע את דעתי עכשיו כי אני חושב שבאיזשהו מקום כל ההחלטות הן לא החלטות מקצועיות", התייחס אלי רבי. "אלה החלטות שמתקבלות באוויר ע"י אנשים עם אינטרסים. ברגע שיהיה דיון מקצועי אני אביע את דעתי. אני לא חושב שזו הצעה רעה. אבל יחד עם זאת אי אפשר להחליט בלי להפעיל מחשבה. יש לנו מחסור בישראליות שרוצות לשחק בליגה הראשונה. לא מעט שחקניות כדורסל טובות בוחרות לשחק בליגה השנייה ויוצרות חוסר בליגה הראשונה", אמר רבי וקצת התקשנו להבין. בכל מקרה, גם אם ממתינות בלאומית שחקניות טובות, הגדלת מכסת הזרות לא תגרום להן לבוא לליגת העל. "נכון, אני לא בטוח שזו ההצעה שתעזור, אבל כל מי שבא עם טענות נגדה צריך להביא גם הצעה לפתרון. הכי טוב לכדורסל שיהיו שתי זרות, אבל תגידו מי האחרות שישחקו. אני באופן חד משמעי נגד זה שיהיו 4 זרות על המגרש, חד משמעי, אבל יחד עם זאת צריך לקיים דיון רציני ומקצועי לגבי כמה זרות צריכות להיות ולהכין תכניות לטווח ארוך".

אפשר להמשיך את הדיון שעות אבל הנבחרת היא בדיוק המפלט שמאפשר להתנתק מכל זה ולהעמיד פנים לכמה שבועות שהיא מייצגת ליגה רצינית ואיכותית, רוויה בכישרון מקומי, ליגה של מדינה שהגיוני שתהיה לה נבחרת בין ה16 הגדולות של אירופה. אל תהרסו לנו את זה עכשיו.

הקמפיין הקודם בלטביה אמנם הסתיים ללא ניצחונות, אבל הפסדים זעומים לנבחרות מהשישיה המובילה של אירופה הם לא משהו שמותר להתאכזב ממנו, ע"ע הפסקה הקודמת. אבל בכל זאת ישראל חזרה משם עם תחושה שהיא יכלה לעשות יותר. את אחד הלקחים שהופקו אפשר היה לראות כבר בתכנון משחקי ההכנה. לא עוד מסעות כומתה ברחבי אירופה, לא עוד רוסיה וספרד.

"בשנה שעברה משחקי ההכנה מבחינה מקצועית היו מצוינים. אבל היריבות הכל כך חזקות יצרו מצב שהגענו כמו שצריך לאליפות אבל מנטאלית, די איבדנו את הביטחון שלנו בעצמנו", אמר אלי רבי. "אני מאד מאמין ביריבות אימון הכי חזקות שיש אבל אני גם לא יכול להיות עיוור למבחן התוצאה. למרות שבסך הכל עשינו קמפיין מדהים, הגענו למשחקים צמודים נגד כולן, בשורה התחתונה סופרים ניצחונות והיו לנו שלושה הפסדים אז אני חייב לנסות לשנות. החלטנו שהשנה ננסה להביא יריבות שהן לא המעצמות הכי גדולות כדי שנוכל ליצור משחקים שקולים ולראות את היכולת האמיתית שלנו". ובכל זאת, ישראל רשמה רק שני ניצחונות ותיקו מול שלושה הפסדים לא טראומטיים במיוחד.

עוד אחד מלקחי לטביה שייך לעניין החמקמק הנקרא כימייה. "כן, הייתה בעיה של כימייה. הייתה בעיה באווירה", הודה רבי. "האווירה בדרך כלל מאפיינת את הנבחרת בקטע החיובי, ולצערי בקמפיין האחרון זה לא בא לידי ביטוי. היות ואני באופי לא מפיל אחריות על האחרים, לקחתי את האחריות על עצמי ועשיתי מה שהייתי צריך לעשות, ברמה של היערכות לקמפיין הזה", ויש להניח שהחזרה לשחקניות צעירות בסוף הרוטציה היא אחד הצעדים. "זו גם אחת הסיבות שמשחקי האימון השנה קלים יותר", אמר.

עוד שינוי שקרה הקיץ אחרי שלוש שנים היה החלפתה של הקפנית, ליעד סואץ קרני, בלירון כהן. "אני מאמן כדורסל הרבה שנים ואני לא זוכר שהיה לי ראש קבוצה כל כך מסור וכל כך מעורב וכל כך אכפתי כמו ליעד", אמר רבי. "ההחלפה של ליעד לא נבעה בשום צורה מעבודה לא טובה שלה. אני חושב שהנבחרת הייתה צריכה שינוי ברמה כזו או אחרת. ליעד הייתה קפטנית במשך 3 שנים ולנבחרת היו רק הצלחות. היה מקום לרענן. היות ואני משתדל לראות את טובת העניין שיתפתי בזה את כולן, כולל את ליעד, ומפה התקדמנו הלאה".

ההצלחות בשנים האחרונות יצרו תחושה מסוימת של ציפייה להצלחה, ואולי הציפייה הזו גם גרמה לחלק מהבעיות בחדר ההלבשה כי היו שראו בהפסד מינימלי למדליסטית אירופאית אכזבה, והיו שזכרו שלא מזמן משחקים כאלה היו נגמרים במינוס 30. "אפשר לומר שהתרגלנו קצת, אולי רואים בחלק מהניצחונות כמובן מאליו", אמר רבי. "אנחנו צריכים לדעת מי אנחנו. אנחנו נבחרת טובה שיכולה לתת פייט לכולם, אבל אנחנו לא יכולים להקל ראש באף משחק".

שיהיה בהצלחה.






כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();