כ"ח שבט תשס"ו
26 פברואר 2006
תרשומת השתלמות
מאמנים- איגוד הכדורסל
נוכחים:
מר איתן
רוב- יו"ר הועדה המקצועית באיגוד הכדורסל
מר יורם
חרוש- מאמן על נבחרות הצעירות באיגוד הכדורסל
מר צביקה שרף-
מאמן נבחרת ישראל בוגרים
מר מומו לוצקי-
מ"מ יו"ר הועדה המקצועית באיגוד הכדורסל
מר נתי כהן-
מאמן קבוצת נוער הפועל גליל עליון ועוזר מאמן נבחרת הקדטים
מר משה
רוזנברג- מאמן קבוצת הנוער אליצור אשקלון
מר רונן
אורן- מנכ"ל בי"ס לכדורסל מכבי ת"א
מר גיורא
איתן- סמנכ"ל בי"ס לכדורסל מכבי ת"א
מר גילי שוורצמן-
מאמן טרום קדטים גבת
מר שי
זרצקי- מאמן טרום קדטים גבת ועוזר מאמן נבחרת הנוער
מר ג'ינו יעקב-
מאמן בני השרון ונבחרת העתודה
מר יורם
מנחם- מאמן כושר נבחרת ישראל
מר סרחיו קניג-
מאמן כושר נבחרת הקדטים
מר יורם
קאופמן- מאמן קבוצת הנוער מכבי ר"ג ומאמן טרום נוער
מר אריק
אלפסי- מאמן קבוצת הנוער מכבי נתניה
מר שי סגלוביץ-
עוזר מאמן קבוצת הנוער מכבי נתניה
מר הוד בן
הרצל- מאמן קבוצת הנוער הפועל כפ"ס ומאמן טרום נוער
מר שרון
קרש- מנהל מקצועי מחלקת הנוער מכבי ראשל"צ
מר ניסים אלג'ם-
מנהל מחלקת הנוער מכבי ראשל"צ
מר אורי
שקד- מנהל מחלקת הנוער אליצור אשקלון
מר אור שוורץ-
מאמן כושר טרומים
מר ראובן רבינוביץ-
מאמן טרום קדטים וינגייט
מר יואב
חריש- מאמן קבוצת הנוער הפועל גבעתיים ומאמן טרום קדטים וינגייט
מר חן שניידרמן-
מאמן קבוצת הנערים הפועל גבעתיים
מר עמוס פרישמן-
מאמן הפועל גבעתיים ומנהל מקצועי מחלקת הנוער הפועל גבעתיים
מר עמיחי
הלוי- מנהל מחלקת הנוער הפועל עמק יזראל
מר ויצמן ראובן-
מאמן מחלקת הנוער מכבי ראשל"צ
מר אוהד
גולדברג- מאמן טרום קדטים זיסמן ועוזר מאמן נבחרת הנוער
ביום שבת ה- 25/2/2006
נערכה במכון וינגייט
השתלמות מאמנים ומנהלים
מקצועיים במחלקות הנוער,
בנושא אימון ומחלקות נוער
בישראל.
מברך את הנוכחים ואת העשייה במחלקות הנוער, מציין את
חשיבות שיטת האימון בגילאי מחלקות הנוער ואת השפעתה על הישגי הנבחרות הצעירות של
ישראל.
מברך את הנוכחים ומבקש לחזק את דבריו של יורם חרוש
לגבי העשייה המבורכת במחלקות הנוער השונות ברחבי הארץ.
3.1 מציג
בפני הנוכחים מספר בעיות עיקריות אותן יש לפתור, מבקש להדגיש כי הבעיה הדחופה
ביותר לפתרון היא העובדה כי יש מחסור גדול בקלעים.
3.2 מדגיש
בפני הנוכחים כי תפקידנו כמאמני כדורסל ליצור שחקנים וגם מאמנים יותר טובים, על כל
אחד מהנוכחים מוטלת האחריות לשפר את עצמו ואת היכולות שלו לטובת השחקנים הצעירים.
4.1 מציע
להפוך את ליגת הקט-סל למשחקים של 4 על 4 ולא 5 על 5 כפי שנהוג כיום.
4.2 מציע
לערוך במחצית כל משחק תחרות קליעות בין מספר שחקנים מכל קבוצה, על מנת ליצור גירוי
ומוטיבציה אצל השחקנים לעבוד על נושא הזריקה.
4.3 מציע
לשנות את ימי המשחקים של ליגת הקט-סל מימי שלישי ליום אחר בשבוע, היות וביום שלישי
ישנה פעילות ארצית של תנועות הנוער, אי לכך הרבה מאוד ילדים מעדיפים לקחת חלק
בפעילות תנועות הנוער על חשבון המשחקים והאימונים בכדורסל.
מציג בפני הנוכחים את המודל אותו מקיימת מחלקת הנוער
של אגודת הפועל עמק יזרעאל. המודל בנוי על תחרות יסודות כחלק מתכנית המשחקים.
6.1 מציין
כי על פי דעתו משחק ליגה בכיתות ה' הוא מוקדם מדי, והמחיר לכך מגיע בדמות קבוצות
נוער חצי מלאות וחסרות שחקנים.
6.2 מציין
כי את הילדים כיום יש להחזיק ולגרות לאורך יותר זמן, לכן מציע לקיים משחק ליגה אחת
לשבועיים, שלושה ולא אחת לשבוע.
6.3 מציין כי בליגת הקט-סל המאמנים עסוקים בניצחון
וכי תכנית מקצועית חסרה מאוד. יש מקום להוציא תכנית כלל ארצית לגילאי קט-סל אשר
תהווה כקו מנחה לכל האגודות בארץ.
6.4 מבקש
לחזק את הצעתו של מר עמוס פרישמן לגבי ליגת הקט-סל בה ישחקו משחקים של 4 על 4, אך
מציג את הבעיה העלולה להיווצר והיא חוסר דקות משחק ליותר ילדים, ועל כך יש לתת את הדעת.
6.5 מבקש
לציין כי חסרים חומרים מקצועיים בהם יוכלו המאמנים להיעזר.
מביע את דעתו כי משחק בגיל קט-סל פועל לחיוב היות
והוא מאפשר גירוי ומשיכה לילדים. בימינו ישנם גירויים רבים עבור הילדים ויש צורך
לחזק את מוקד המשיכה שלהם והוא המשחק השבועי במסגרת הליגה. כמו כן יש מקום לשקול
מספר חוקים והגבלות אשר יחזקו את השגת המטרה. חוקי הפרה ועונשים בהתאם להגנות
שונות מאישית או לחסימות בהתקפה. כל הפרה שכזו תגרור את העונש המתאים. כמובן שיש
לבצע את ההסמכה המתאימה לשופטים.
8.1 מבקש
לחזק את הרעיון של מר עמוס פרישמן בנוגע למשחקי הקט-סל.
8.2 מציע
לקיים אליפות אחד על אחד על מנת להביא את היכולות האישיות לידי ביטוי. בתחילה
אליפות מחוזית ובשלב מתקדם יותר אליפות ארצית.
8.3 מבקש
לעלות בעיה נוספת והיא חוק השמירה האזורית בגילאי נערים.
9.1 טוען
כי משחקי 4 על 4 בגילאי הקט-סל, ישיג את המטרה ההפוכה היות ונפסיד ילדים שיתייאשו
כי שיחקו מעט מדי או כלל לא.
9.2 ממליץ
בפני הנוכחים לקיים חוק הגנה אישית בלבד עד לגילאי נוער
9.3 מעלה
את הבעיה בריבוי המסגרות (ליגה לנוער במקביל לליגת בתי הספר), כעומס גדול מדי עבור
השחקנים הצעירים.
10.1 מציין כי יתכן
ויש מקום להתחיל את הליגה לקט-סל בכיתה ו' ולא בכיתה ה'. ליגה תחרותית בגיל כה צעיר
היא בעיה גופנית לילדים אשר אינם בנויים למשחק במגרש שלם בגיל צעיר.
10.2 מביע את דעתו בנושא הקלעים כי ניתן לקבוע
בכל מחלקת נוער מספר שעות שבועיות אשר יוקדשו אך ורק לנושא הקליעה. היות ובאימון
קבוצתי לא ניתן להגיע לכמות זריקות רבה לכל שחקן.
10.3 טוען כי יש מקום להגנה אזורית בגילאי
נערים החל מכיתה י'. יש מקום לעשות הפרדה בין כיתה י' לכיתה ט'.
11.1 מבקש להביע את
דעתו המקצועית לגבי הליגה לקט-סל כי היא מיותרת מקצועית ואינה תורמת לילדים.
היתרון בליגה הזו היא הגירוי שהיא יוצרת לילדים ולהורים.
11.2 מציע לאפשר הגנה אזורית בליגה לנערים החל
מסיבוב השני ורק בכיתות י', וזה כהכנה לנבחרת הקדטים ואליפות אירופה.
11.3 מבקש להמליץ בפני הנוכחים על שיטת אימון
בה מביאים את היסודות הנלמדים לתרגול
במצבי משחק כמה שיותר מהר. החל מכיתה ח' והלאה יש מקום לתרגל את כל היסודות במצבי
משחק.
12.1 מבקש להציג מודל
קליעה אשר קיים באגודת הפועל גבעתיים בו לכל שחקן יש מחברת עם שעורי בית, אשר
המאמן משנה אחת למספר ימים. את המחברת המאמנים בודקים לעיתים וכך הילדים מקבלים
ביקורת על ביצועיהם.
מבקש להביע עמדתו בנושא הקליעה, הפתרון ביצירת קלעים
הוא פתרון של "שטיפת מוח". למרות מצוקת האולמות הקיימת בכל מקום יש לתת
את הדעת על החדרת הנושא לשחקנים ועל חשיבות הנושא כקו מנחה בכל האגודות. ניתן
לשנות ולבצע התקדמות בנושא כפי שנעשתה התקדמות בנושא האתלטיקה והיכולות האתלטיות.
14.1 מבקש להעלות את
נושא מעבר שחקנים מאגודה לאגודה. טוען כי המצב הקיים מחזק את האגודות הגדולות
ולמעשה פוגע באגודות הקטנות., יתכן ויש מקום להציב תנאים מגבילים למעברי שחקנים
בין אגודות.
14.2 טוען כי יש מקום
לשפר את נושא התגמול הכספי למאמני הקט-סל, ומעלה את האפשרות לחייב מאמני נוער לאמן
קבוצות קט-סל.
14.3 מבקש לעלות את
בעיית מערכת היחסים בין המאמנים, יש מקום לשפר את קוד ההתנהגות של המאמנים.
14.4 מבקש מאיגוד
הכדורסל לארגן פורום מאמנים – שופטים בנושא שיפוט וחוקה.
15.1 מעלה את נושא
העומס על השחקנים, עובדה הגורמת לחוסר במנוחה ומסכנת את השחקן.
16.1 מבקש לחזק את
נושא השמירה בליגות הנערים, ומציין את הבעייתיות בהגנות השונות.
16.2 טוען כי אין
מקום לריבוי מסגרות בגילאים הצעירים וכי יש מקום לסגור את ליגת בתי הספר.
17.1 יש צורך לתת דגש
למאמנים צעירים בנושא תורת האימון.
17.2 טוען כי אין
צורך לחשוש בנושא העומסים.
17.3 טוען כי הכוח של
המאמנים הוא רב, המאמנים הם המחנכים האמיתיים, וכי דמות המאמן עומדת במרכז תהליך
חינוך והתפתחות הילד.
18.1 מבקש לעלות את בעיית הליגות האזוריות, ואת
העובדה כי אין שום פיקוח של
האיגוד על הליגות הפרטיות הללו.
18.2 החוסר בסרגלי מאמצים בליגות הצעירות מורגש
ופוגע בהתפתחות השחקן הצעיר.
19.1 יש מקום לקחת בחשבון את העומס הכללי
של הילדים ויתכן ויש מקום לאחד את
ליגת העל לבתי הספר ואת האגודות.
19.2 טוען כי יש מקום לשווק את ליגת הנוער.
20.1 מעלה את נושא מיתוג המאמן.
20.2 מציין כי מאמן צעיר מייד
בסיום בית הספר למאמנים רוצה לאמן בליגת העל.
20.3 מציע דרכים לשיפור מעמדו של
מאמן נוער.
21.1 מציין בפני הנוכחים כי עיקרי הדברים
אשר הועלו במפגש המאמנים יועלו לדיון
באיגוד הכדורסל.
21.2 מציין כי המשקל של דמות המאמן
בתהליך חינוכו ועיצובו של השחקן הצעיר מאוד גדול, יתכן ואף יותר מבית הספר וההורים.
חשוב לשים לב לכך שהילדים של
היום הם יותר תחרותיים
ויותר הישגיים.
21.3 יש מקום לחזק ולשבח את אותם ילדים
שהם מודל לעבודה, ובכך לשנות את
המציאות בה על ילד בעל
מוסר עבודה והשקעה צוחקים.
21.4 בנושא הקליעה יש מקום לעודד תחרויות
קליעה ופרסום התוצאות באתרי
האינטרנט וכך ליצור גירוי
לילדים לעבוד ולחזק את נושא הקליעה.
21.5 מציין כי סוגיית הליגות האזוריות
מאוד מהותית. מאמנים אשר ישתתפו בליגות
האזוריות לא ישולבו
במסגרות איגוד הכדורסל.
ערך הסיכום
אוהד גולדברג
העתקים:
נוכחים
מר ירמי אולמרט- יו"ר איגוד
הכדורסל
מר יהודה שקמה- מזכ"ל איגוד הכדורסל
חברי הועדה המקצועית- איגוד הכדורסל
עדה גרוס-מתאמת הנבחרות